Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Freelance

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Freelance

    Dag iedereen,

    Een vriend en ik zouden graag een website starten om freelance wat fotografie werk en grafische vormgeving te doen, vooral om er uit te leren maar ook om wat geld in het laatje te krijgen voor ons materiaal. Weet er iemand hoe je hier (op een legale wijze) aan begint?
    Wij zijn beide nog studenten dus het valt naast onze studies.

    Alle hulp/info is welgekomen

  • #2
    Re: Freelance

    Kan je als student al een bijberoep beginnen ?

    Je zal toch op een of andere manier je inkomsten moeten aangeven niet ? En een btw nummer aanvragen zodat je op je aankopen de btw kan terugkrijgen (na enkele maanden pas, maar toch hé)

    Mark
    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

    Comment


    • #3
      Re: Freelance

      Bedankt voor je reactie;
      ja, wel dat dacht ik ook. Is er niemand op dit forum die nog student is en iets dergelijks doet?

      Comment


      • #4
        Re: Freelance

        Artur is student en doet regelmatig opdrachten. Informeer eens bij hem. Ik vermoed dat hij je een correct antwoord weet te geven.
        SITE: http://www.xraypictures.be
        FOTOBLOG: http://xraypictures.wordpress.com

        Comment


        • #5
          Re: Freelance

          simpelste manier om met weinig papierwerk 100% legaal te werken, en precies te weten wat je eraan overhoud is te werken met een payroll firma (bv; interimkantoor) die de admin kant voor je opneemt.

          Comment


          • #6
            Re: Freelance

            Wat ik gedaan heb voor ik mijn zaak had (fotograaf in bijberoep) was de kosten inbrengen op mijn aangifte onder "overige inkomsten" (of iets in die aard).
            Dat bedrag mag wel niet te groot worden en het mag niet over een regelmatige activiteit gaan. Wat 'te veel' en 'regelmatig' is hangt puur af van de belastingscontroleur die jou aangifte nakijkt (langleve Belgie)...

            Voor zover ik weet is 'het ergste' dat ze je kunnen doen mochten ze niet akkoord gaan met die 'overige inkomsten', is je verplichten een BTW nummer te nemen, of je activiteiten stop te zetten.

            Zelfstandig in bijberoep kan volgens mij ook enkel als je een hoofdberoep hebt (wat dan nogeens niks te maken mag hebben met je bijberoep)
            Nikon D80,D700 | 2x Nikon SB-600 | Nikkor AF-S 18-135 f/3.5 - 5.6 (kitlens) | Nikkor AF-S 70-300 f/4.5 - 5.6 VR | AF-Nikkor 35-70 | Sigma 70-200 f/2.8 HSM APO Macro
            Foto-Alex

            Comment


            • #7
              Re: Freelance

              Toch even opletten als mama nog kindergeld ontvangt !
              Paul.
              DPaul - A.FIAP
              D810, nikkors and other stuff

              Comment


              • #8
                Re: Freelance

                Neem eens contact op met een ondernemersloket?
                www.135mm.be
                @135mm_leuven
                info@135mm.be

                Comment


                • #9
                  Re: Freelance

                  bedankt voor jullie reacties, ik zal zien wat ik kan doen!

                  Heeft er iemand ervaring met Tentoo?

                  Bij Tentoo wordt freelancen een eitje, of je nu student, freelancer of werkgever bent. Benieuwd hoe het werkt? We vertellen het je graag.


                  Lijkt misschien wel iets

                  Comment


                  • #10
                    Re: Freelance
                    1. Je kan pas een bijberoep starten als je als werknemer voor een bedrijf werkt.
                    2. Je moet dan minimaal 50% werken. Bvb als partime job.
                    3. Je moet een diploma bedrijfsbeheer voorleggen.
                    4. Je moet je aansluiten bij een sociaal secretariaat.
                    5. Je moet je aansluiten bij een ondernemingskantoor. vb UNIZO.
                    6. Je moet een BTW-nummer aanvragen en betalen (al dan niet met vrijstelling van kwartaalaangiften)
                    7. De RVA moet normaal gezien op de hoogte worden gebracht alsook uw ziekenfonds.
                    8. En zeker niet te vergeten eens te gaan praten met een boekhouder.

                    Velen denken , ik ga hier eens vlug zelfstandige worden in bijberoep.
                    Er komen er veel terug op hun beslissing.
                    Maar er zijn er ook die het heel goed doen.

                    Kortom, er komt veel bij kijken hoor, maar wens jullie veel succes en hopelijk een bloeiende zaak toe.
                    CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                    Comment


                    • #11
                      Re: Freelance

                      Ik dank je zeer voor de informatie. Het probleem is namelijk dat wij beide nog studeren en dus geen werknemers zijn in een bepaald bedrijf, dus zal het waarschijnlijk moeilijk worden.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Freelance

                        vermits je het niet alleen gaat doen, opteer je best voor één van de verschillende vormen van vennootschappen. Hiervoor heb je natuurlijk ook startkapitaal nodig.

                        Zolang je jezelf dan geen loon betaalt, is er geen probleem qua kinderbijslag :-)

                        Geld onttrekken aan een vennootschap is wel wat moeilijker, maar kan wel: kilometervergoedingen, geld voorschieten aan je vennootschap (onkostennota's) en terugkrijgen met een deftige interest... er zijn nog wel mogelijkheden.
                        Daarnaast koop je uiteraard alle materiaal op naam van de vennootschap.

                        Bekijk het eens goed en zorg dat alles deftig op papier staat, zo blijf je beste vrienden.

                        G
                        fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                        Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Freelance

                          Ik heb jaar geleden ook samen met vriend een bedrijfje opgestart. Zijn ook alletwee studenten. Wij hebben een vennootschap opgericht. Gewoon even langsgaan bij Acerta en eens samenzitten met een boekhouder om zo voordelig mogelijk op te starten.
                          Gewoon erop letten dat de statuten waterdicht zijn en op voorhand goede afspraken maken.
                          D3s - D300+MD-10 - 14-24 - 24-70 - 70-200 VRII - 80-200 - 50 - SB900

                          Comment

                          Working...
                          X