Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherptediepte

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Scherptediepte

    Hallo,

    Ik heb een Canon G2, die heeft een maximale diafragma van F8.0. Is er een manier om dit te verhogen dmv een of ander filter ofzo?
    Ik zou graag F16 of F22 willen om meer scherptediepte te krijgen.

    Alvast bedankt voor jullie reacties.


    Met vriendelijke groeten,

    Ronald Konings
    Do or Do Not, Do not Try...
    Canon Powershot G2
    Met vriendelijke groeten,
    Ronald
    www.konings.biz

  • #2
    Helaas... gaat niet. Dat is de beperking natuurlijk van een vaste lens zoals bij de G2.

    http://users.pandora.be/jancastermans/gallery/dirindex.html

    Comment


    • #3
      Leesz even de cursus na op de tricks en tips pagina ;-)
      Diafragmeren bij digitale camera's heeft een ander effect

      Comment


      • #4
        ZO eerst maar eens een beginnersvraag bij een oud topic..Waar staan die tips en trucks dan?

        Comment


        • #5
          beginpagina BD in het menu aan de linkerkant.

          Comment


          • #6
            aha bedankt. Ik zal ook maar eens de sticky posts gaan lezen.

            Comment


            • #7
              Originally posted by jimmy
              Leesz even de cursus na op de tricks en tips pagina ;-)
              Diafragmeren bij digitale camera's heeft een ander effect
              En dat is ? (Sorry, maar ik ga niet heel die cursus doorlopen om het antwoord te vinden )

              Henk

              Comment


              • #8
                Originally posted by jimmy
                Diafragmeren bij digitale camera's heeft een ander effect
                Toch effen rap gekeken, maar het antwoord niet gevonden. Hoedanook, ik zie niet hoe diafragmeren bij digitale camera's anders zou werken dan bij gewone camera's. In beide gevallen is het een opening die kleiner of groter kan gezet worden.

                Overigens, hoe kan ik de auteur van die cursus contacteren ? Er staat namelijk een flagrante fout in zijn uitleg. Ik citeer :
                "Ze wordt uitgedrukt in een reeks waaronder bvb f / 2.8 of f / 8. Hoe lager het nummer, hoe onscherper. Het schijnbaar effect vergroot bovendien naarmate de brandpuntsafstand groter wordt. f/2.8 bij 50 mm geeft in dezelfde compositie een minder wazige achtergrond dan f / 2.8 bij 100 mm."

                Dit klopt helemaal niet : F/2.8 bij 50mm geeft IN DEZELFDE COMPOSITIE helemaal geen minder wazige achtergrond dan F/2.8 bij 100mm. Bij eenzelfde compositie is de brandpuntsafstand totaal niet relevant voor de scherptediepte !

                Henk


                Comment


                • #9
                  www.belgiumdigital.be/Tips_&_Tricks/T&T_articles/cursus/DUT/cursus_2.htm Hier staat het. Het komt er op neer dat een ccd meestal kleiner is dan het filmoppervlak dat bij gewone camera's gebruikt wordt en dat daarom het scherpe gebied groter is. Waarom dat precies is begrijp ik ook niet, dat verhaal met dat slakkenhuis maakt het er voor mij niet duidelijker op.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Cocco Bill
                    www.belgiumdigital.be/Tips_&_Tricks/T&T_articles/cursus/DUT/cursus_2.htm Hier staat het. Het komt er op neer dat een ccd meestal kleiner is dan het filmoppervlak dat bij gewone camera's gebruikt wordt en dat daarom het scherpe gebied groter is. Waarom dat precies is begrijp ik ook niet, dat verhaal met dat slakkenhuis maakt het er voor mij niet duidelijker op.
                    Dat heb ik hier al minstens 3 keer gepost (dat hoe kleiner de sensor, hoe groter de scherptediepte). Het ging over de uitspraak "diafragmeren bij digitale camera's heeft een ander effect".
                    Het effect is voor alle camera's, digitaal of niet, reflex of niet, etc... hetzelfde (zelfs voor videocamera's AFAIK) :
                    * kleiner diafragma = meer scherptediepte
                    * kleiner diafragma = minder invallend licht

                    Henk

                    Comment

                    Working...
                    X