Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nachtvlinders

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nachtvlinders

    Ik ben zelf bezig met een mottenval te maken en zou graag nadien de beestjes ook allemaal op gevoelige plaat zetten.

    Hoe gaat dit het beste? ik heb beschikking over 2 flitsen (SB24 en een oude vivitar) die ik tegelijk kan gebruiken, maar de SB24 voor zover ik weet enkel vanop mijn toestel. voor de vivitar heb ik een kabel van bijna 3m.
    Verder heb ik 1 wit papier (fout van plotter )
    een fuji S2 pro
    een licht statiefje (vertrouw dat ding niet meer echt)
    35 mm f2 en 50mm f1.8 / 18-55-200 kitlenzen van nikon
    een voorzetlensje voor close-up dat op alle 4 de lenzen past
    een 125W kwikdamplamp

    een hoop panlatten en nagels/vijzen/touw om ze aan elkaar te monteren.

    Hoe ziet de opstelling eruit:
    de val bestaat uit een houten bak waar de lamp boven brand. De motten komen op dit licht af en raken gedesorienteerd en vallen in de bak die afgedekt is zodat ze er wel inkunnen maar er niet meer uit. In de bak zitten dan eierkartons waar de motten op kunnen gaan zitten/...
    vlakbij hebben we een tuinhuisje staan waar ik elektriciteit aftap voor de val en indien nodig kan er nog wel wat extra af.
    Er is ook een afdak naast waar ik droog wat zou kunnen opstellen.

    Ik zou zowel waarnemingsfoto's als 'natuurlijke' foto's willen nemen. Waarnemingsfoto's op ruitjespapier zodat de afmetingen duidelijk zijn, natuurfoto's tegen een natuurlijke achtergrond op een takje/stukje bast/...

    iemand enige ideeen?

    te krachtige vaste lampen buiten de kwikdamp is geen goed idee
    het moet snel op te stellen en af te breken zijn.

    super merci
    hoe meer f**k hoe meer vreugd

    **=ol

  • #2
    Re: nachtvlinders

    Ik ben ook wel benieuwd. Ik neem 's nachts ook waarnemingsfoto's, maar zonder referentie van de grootte. Je plaats de val best ook op een laken. Sommige vlinders worden aangetrokken door het licht, maar belanden naast de bak. De nachtvlinders die niet in de val belanden gaan bij mij in een potje tot de volgende dag. Ik 'plaats' ze dan op een takje en neem al liggend met het toestel op statief foto's. Je kan het potje ook op een blad omkeren. Beervlinders en uiltjes kan je redelijk goed 'plaatsen'. Spanners zijn bijna hopeloos.

    Nu, al wetende dat op het volgende wel commentaar zal komen, als de nachtvlinders te onrustig zijn kan je ze in de koelkast plaatsen. Hun vliegspieren bekoelen zo zodat ze een tijd stil blijven zitten. Ze ondervinden hier geen hinder van, 's nachts worden er koudere temperaturen bereikt.
    Canon 350D, sigma 105 mm macro, sigma 28-135 mm

    Comment


    • #3
      Re: nachtvlinders

      Ik ken het trukje van de koelkast ook hoor
      trouwens handig als je 's ochtends geen tijd hebt om de volledige bak te determineren en de beestjes toch wilt tellen.
      Mijn doel is om tegen volgend jaar mee te doen met de 'nationale' monitorring van nachtvlinders en er zelf nog van te leren ondertussen (naast het genieten van deze prachtige beestjes).

      Ik ben zelf aan een opstelling op een tafel tegen het tuinhuis aan het denken, maar ik weet niet goed hoe ik dat het beste aanpak.
      vooral die flitsen dan
      hoe meer f**k hoe meer vreugd

      **=ol

      Comment

      Working...
      X