Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotobeoordeling vs. Showcase

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotobeoordeling vs. Showcase

    Ik vraag mij stilletjes af wat het verschil nu is tussen Showcase en Fotobeoordeling, en wat het nut is van deze opsplitsing?

    Fotobeoordeling:
    - Wie post in fotobeoordeling, verwacht milde commentaren en tips die fotografen aanmoedigen om bij te leren.


    Als ik kijk naar het aantal nuttige comments op foto's in beoordeling stel ik mij hier vragen bij. Op enkele onderwerpen na, krijgen heel wat foto's in beoordeling maar bitter weinig commentaar en waar je ook effectief weinig aan hebt.

    Showwcase
    - Wie post in Showcase , mag zich verwachten aan harde kritiek en aan een zéér strenge beoordeling.
    Showcase is bedoeld voor de betere foto.
    Het mag duidelijk zijn dat Showcase eerder is weggelegd voor fotografen met een zekere ervaring en kennis.


    Hier kijken en posten en beoordelen de mensen het meest, wat volgens mij ook helemaal logisch is maar toch vind ik het persoonlijk heel jammer dat de mensen die zo goed kritiek kunnen geven in SC, niet de moeite nemen om ook eens (al is het wat milder) kritiek geven op de foto's in beoordeling. Er zijn natuurlijk altijd uitzonderingen op de regel die ik ook niet ga noemen.

    Maar ik hoor zo veel gebruikers klagen over de kwaliteit in SC, dat iedereen er zomaar post (en dus terecht of onterecht heel wat kritiek over zich heen krijgt, niet altijd even tactvol trouwens).
    Ik vind het niet gek dat dit gebeurd, want eigenlijk leer je bij beoordeling veel minder bij als bij SC...

    Wat is dan het nut van die opsplitsing?

  • #2
    Re: Fotobeoordeling vs. Showcase

    haha, het nut van die opsplitsing?
    Wel, dat ik me op dit moment nog niet snel ga wagen om een foto te posten in SC.

    Ik denk dat de keuze voor showcase of fotobeoordeling eerder ligt bij diegene die post. Hoe overtuigd ben je dat je foto thuishoort in showcase... of dat je zegt: mmm... ik heb hier een foto gemaakt die al van de betere kwaliteit is, maar ik heb advies/mening/opbouwende kritiek nodig om beter te doen, dus post ik het in in fotobeoordeling.
    Posten in de beginnershoek is idd nuttig voor de beginner, of voor de gevorderde die een nieuw aspect van het fotograferen aansnijdt.

    Dus ik denk eerder dat de opsplitsing ligt met als bedoeling dat de TS hier rekening mee houdt waar hij z'n werk in post. Een foto gepost in SC met nog teveel "fouten" aan zal dus ook wel harde kritiek krijgen, he?
    www.brunodyserinck.be
    https://www.facebook.com/pages/Bruno...88376907872022

    Comment


    • #3
      Re: Fotobeoordeling vs. Showcase

      Tuurlijk krijgt een foto met veel te veel fouten ook zeer harde kritieken in de SC, daar zoek ik ook naar details, maar dan alle details.
      In de fotobeoordeling mag dat allemaal wat minder zijn, en eerder de TS daar tips geven ivm belichting en andere basics zodat hij dat juist krijgt.

      Maar de laatste tijd is het wel erg op bepaalde gebieden op het forum.
      Ik heb ook al eens gedacht om een foto waar ik niet zeker over ben eens in de SC te zetten want als ik, zoals onlangs, fotos in de fotobeoordeling zet moet ik dagen wachten voor een reactie die er alleen maar komt als ik zelf ff antwoord en het topic terug bovenaan de lijst smijt.
      Het zou dus uitermate leuk zijn mochten er meer mensen in de fotobeoordeling een echte beoordeling en tips geven.

      Voor de geïnteresseerden, ik ben nog altijd op zoek naar tips voor airshows Foto staat ergens in fotobeoordeling ZW
      Nikon D7000 + D70S | Sigma 10-20 1:4.5-5.6 | 18-70mm 3.5-4.5 IF DX | 28-200 1:3.5-5.6 | 50 1:1.8 | 28 1:2.8 + SB600
      Fuji X10

      Comment

      Working...
      X