Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Boek: De aarde vanuit de hemel (6 pics!)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Boek: De aarde vanuit de hemel (6 pics!)

    Another month, another book...

    Deze maand zet ik even een heuse klepper in de spotlight. Hij weegt maar liefst 4,7kg ( !) en bevat 460 paginas! Behalve dikker is hij ook iets breder en hoger dan het doorsnee fotoboek. Beslist geen leesvoer voor de fysiek zwakkeren onder ons! Anderzijds; dit boek bekijken, liggend in bed, terwijl je het boven je gezicht omhoog houdt, staat gelijk aan een kleine workout!

    DE AARDE VANUIT DE HEMEL


    Auteur en tevens fotograaf: Yann Arthus-Bertrand

    Zijn website: www.yannarthusbertrand.com. Nota: ik raad aan niet teveel tijd te spenderen op de website, want ik heb gemerkt dat ALLE pics uit het boek - weliswaar in kleinere versie - er te zien zijn. Haal eerst het boek uit de bib, of koop het. Don't spoil it door alle pics te gaan bekijken via het web. In groot formaat zijn ze immers véél mooier.

    Front page:



    Onze Mr. Arthus-Bertrand mag zich dan auteur noemen, een schrijver is hij niet echt denk ik want hij beperkte zich tot het schrijven van de inleiding. De rest van de hoofdstukken zijn geschreven door andere personen. Ik som even op...

    01. Werken aan een Eco-economie (door Lester Brown)
    02. Wereldbevolking en milieu (door Hervé Le Bras)
    03. Stedelijke landschappen, landschappen van stedelijkheid (door Jean-Robert Pitte)
    04. Wereldlandbouw: de prijs van onze toekomst (door Laurence Roudart en Marcel Mazoyer)
    05. Het water als patrimonium van de mensheid (door Marie-France Dupuis-Tate en Bernard Fischesser)
    06. Biodiversiteit, een kwestie van overleven (door Jean-Marie Pelt)
    07. Een noodkreet voor de zeeën (door Christian Buchet)
    08. Klimaatwijzigingen? (door Anne Juillet-Leclerc)
    09. Energie (door Reiner Klingholz)
    10. Voor een duurzame ontwikkeling (door Christian Brodhog)
    11. Waar zijn we mee bezig? (door Edouard Goldsmith)
    12 De aarde in cijfer (door Maximilien Rouer)

    Deze "hoofdstukken" nemen slechts een minimale plaats in beslag. Het zijn meestal korte essays van zo'n bladzijde of 4. De rest zijn foto's, steeds 2 pagina's groot.

    Hier zie je hoe zo'n hoofdstuk eruitziet:


    Ook in de tekst zitten kleine pics. De kleine foto rechts is de marathon van NY! . Links op bovenstaande foto zie je een flap. Elk tekst-hoofdstuk is voorzien van 2 zo'n flappen. Deze bevatten de begeleidende tekst voor de foto's die erna (of ervoor) komen:



    Gezien? Handig! By the way, de bovenstaande pic is geen close up van de kaas op een pizza. Het is de Western Sahara in en onder Marokko.

    Wat de teksten betreft; ik vond ze meestal iets té belerend, en soms ronduit overdonderend. Duidelijk geschreven door groene jongens. NIETS wat de mens uitvreet blijkt gezond te zijn voor de aarde. Het komt soms wat zeurderig over. En hoe meer je leest, hoe meer het je de bast af gaat. Maar ja...

    Ik ga niet alle hoofdstukken hier bespreken, maar ik pik er wel twee uit die mijns inziens de meest leerrijke/verhelderende zijn.

    Hoofdstuk 5 (Het water als patrimonium van de mensheid) gaat over de onevenredige verdeling van drinkbaar water (dat slechts slechts 1/1000e van alle water is), over verspilling, enz... een absolute "must read". Al was het maar om straks te beseffen waarom de prijs van je fles drinkwater zo de hoogte in gaat.

    Hoofdstuk 11 (Waar zijn we mee bezig) gaat over de impact van de mens (& industrialisering) op de aarde. Wat brengt de toekomst? Volgens de meest positive voorspellingen: niks goeds. Dit hoofdstuk is echter niet op een belerende toon geschreven, het beperkt zich tot een nuchtere analyse van de feiten.

    Goed geschreven of niet, je blijft na elk hoofdstuk toch wel achter met een wrang gevoel. Gelukkig zijn de pics verademend. Een paar voorbeelden:





    Alle pics zijn geschoten vanuit de lucht (uiteraard, want vandaar de titel van het boek), en bevatten zowat alles wat er vanuit de lucht te zien valt; landschappen, steden, rivieren, woestijnen, zeeën, mensenmassa's, religieuze bouwwerken, industrie, landbouw, ...

    Prachtwerk natuurlijk. Op sommige pics zit je gemakkelijk vijf minuten te turen.

    Een laatste hoofdstuk is zuiver cijfermateriaal. De foto:



    Dit hoofdstuk is "de slag met de hamer". Een mening (zoals in eerdere hoofdstukken verkondigd dor "groene jongens") kan je betwisten. Cijfermateriaal zoals dit niet. Onweerlegbaar, punt uit. Een echte oogopener, dit hoofdstuk, en een reden om vorige hoofstukken toch eens te herlezen en te laten bezinken. En je gaat er ook eens over nadenken wat jij - als individu - kan doen.

    Al bij al een zéér leerzaam boek, en misschien wel een onmisbaar instrument om de volgende generatie wat respect voor onze leefomgeving bij te brengen.

    Kortom; Verhelderend leeswerk, en vooral: puur kijkgenot.

    Veel leesplezier!

    UPDATE! ZIE OOK MATURIN'S THREAD: BIJ DIT BOEK HOORT EEN REIZENDE TENTOONSTELLING, EN DEZE IS NU TE BEKIJKEN IN AMSTERDAM!


    ----------------------------------------------------------------------
    Vorige boekbesprekingen:

    De Grote trek der vogels

    ----------------------------------------------------------------------
    Coming up:

    Ter ere van mijn reis naar Afrika: maar liefst DRIE boeken (rara waarover gaan ze? Nee je kan niks winnen als je correct antwoordt )! Aangezien ik al eind september vertrek krijg je ze in de week van 22 tot 25 september.
    http://www.theafricabug.com

  • #2
    Alvast bedankt voor weer een interessante bespreking. En gezien het gewicht, een goede koop voor de dslr'ers onder ons om hun 50-500mm-arm wat te trainen.Mooi boek, lijkt het me, om bij weg te dromen aangezien dergelijke luchtfotografie voor weinigen onder ons weggelegd is.

    Dit WE eens de bib raadplegen, met dit boek kan ik m'n defect strijkijzer voor een tijdje vervangen

    Greetz

    Sam Jae

    Comment


    • #3
      Nou dat is ook toevallig!!! Kijk eens in 'waarheen vandaag' Net geplaatst en nu deze thread geopend
      Groeten,
      Ronald
      http://fotografie.jouwweb.nl/

      Comment


      • #4
        Originally posted by maturin
        Nou dat is ook toevallig!!! Kijk eens in 'waarheen vandaag' Net geplaatst en nu deze thread geopend
        WOW Maturin! Da's wel héél toevallig! Op het randje van freaky eigenlijk!

        Deze "reizende" straattentoonstelling komt ook effe aan bod in het boek. Ik dacht echter dat deze al lang was afgelopen.

        Ik voeg dit bij in de originele thread! En er is ook een kans dat ik in A'dam zelf een kijkje ga nemen (ik moet op de IBC beurs zijn; zie thread in het "camera's & accesoires" forum).

        Thanks!

        http://www.theafricabug.com

        Comment


        • #5
          Ik heb het boek niet jochen maar ben vorig jaar wel naar de tentoonstelling geweest (was toen in gent), echt prachtige foto's, je mond valt er bij open.
          visit my website : http://www.freewallpapersite.com

          Comment


          • #6
            Als ik me niet vergis hebben ze dat boek hier in de bib helaas worden zulke boeken niet uitgeleend maar mogen wel ter plaatse geraadpleegd worden. Bedankt voor de review, stel het op prijs!

            groetjes ron en antje

            Comment


            • #7
              Bedankt voor de bespreking Jochen. Moest je ooit geen boeken meer hebben om te bespreken (en anders ook) mag je altijd eens tussen die van mij komen snuisteren want de manier waarop jij het brengt doen er waarschijnlijk niet zo veel je na.
              Je kan me eventueel contacteren via mail.
              Misschien kan je de crew proberen te overhalen om de boekbesprekingen ook te bewaren in een apart item op de home page (zoiets als de rubriek Links of dergelijke) of eventueel een apart forum hierover op te starten bij de herschikkingen die gepland zijn.

              Ik kijk aleszins uit naar je volgende bespreking.
              Albums
              Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

              Comment


              • #8
                Jochen, je wordt nog eens beroemd met die besprekingen. Bedankt het lijkt me een prachtig boek dat het bekijken waard is.

                Comment


                • #9
                  Jochen, je wordt nog eens beroemd met die besprekingen. Bedankt het lijkt me een prachtig boek dat het bekijken waard is.

                  Comment


                  • #10
                    Mooie bespreking ook, de tentoonstelling is de moeite dus als je naar hier kan geraken... mail ook even he? Kan de thread in het "camera's & accesoires" niet vinden (Wel een andere )

                    Originally posted by Jochen
                    Originally posted by maturin
                    Nou dat is ook toevallig!!! Kijk eens in 'waarheen vandaag' Net geplaatst en nu deze thread geopend
                    WOW Maturin! Da's wel héél toevallig! Op het randje van freaky eigenlijk!

                    Deze "reizende" straattentoonstelling komt ook effe aan bod in het boek. Ik dacht echter dat deze al lang was afgelopen.

                    Ik voeg dit bij in de originele thread! En er is ook een kans dat ik in A'dam zelf een kijkje ga nemen (ik moet op de IBC beurs zijn; zie thread in het "camera's & accesoires" forum).

                    Thanks!


                    Groeten,
                    Ronald
                    http://fotografie.jouwweb.nl/

                    Comment


                    • #11
                      ik heb dit boek ook, maar dan de 2de versie en in het engels, met de originele 170 foto's uit jouw boek + 195 nieuwe foto's. het boek is in panoramaformaat, dus je hebt geen plooi in het midden van elke foto. het formaat is denk ik wel iets kleiner.

                      het heet 'the earth from the air - 365 days', telt 738 pagina's en bevat per foto een heel stuk tekst, en verder ook dezelfde tekst als in jouw editie veronderstel ik (zoals 'the earth in numbers' enz)

                      Comment


                      • #12

                        Wow, dat moet ook een nóg prachtiger boek zijn Pieter!
                        http://www.theafricabug.com

                        Comment


                        • #13
                          Weeral prachtige fotoboeken besprekingen! Danke ...

                          eMJeke
                          website

                          Comment


                          • #14
                            Re: Boek: De aarde vanuit de hemel (6 pics!)

                            Ik ben vorig jaar ook naar de tentoonstelling geweest in Amsterdam. De foto's waren +/- 200cm bij 150cm echt prachtig
                            #Dyslexie#
                            Fotoacademie Amsterdam Digitaal

                            Canon 10D / Canon 420 EX Sigma 28-105 F2.8-4 /Sigma APO 70-200 F2.8 EX / 1GB IBM microdrive

                            Comment


                            • #15
                              Re: Boek: De aarde vanuit de hemel (6 pics!)

                              Dit prachtboek prijkt al een hele tijd in mijn kast.

                              Foto's op groot formaat gezien in Londen (Natural History Museum) en Parijs (Parc du Luxembourg).

                              seppuku.
                              Last edited by seppuku; 28 september 2004, 19:24.

                              Comment

                              Working...
                              X