Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

beginnersguide ter opfrissing basiskennis?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • beginnersguide ter opfrissing basiskennis?

    Hallo,

    Ik ben een beginnend fotoliefhebber maar zou dit alles een beetje willen uitbreiden.

    Vaak hoor ik ondermeer over vaste brandpuntafstanden van objectieven, wat de lichtsterkte ten goede komt. Doch vaak zijn bepaalde begrippen me nog niet helemaal duidelijk. Hierom, is er nergens een soort van "beginnersguide" of "site" of dergelijke waar je eens alles kunt doornemen of opzoeken omtrent zaken die wat opfrissing nodig hebben? Ik denk ondermeer aan: f-stops, diverse afkortingen (AF-S; AF-D,...),...

    Het vaak moeilijk volledig het plaatje te snappen omdat de basiskennis nog wat opfrissing nodig heeft. Vooral indien je bepaalde objectieven gaat vergelijken. Iemand die me hier in een goede richting kan duwen?

    Alvast bedankt!
    Een momentopname laat ons even stilstaan bij de tijd die ooit was en nooit meer hetzelfde zal zijn... Focus naar de toekomst, met een gedachte voor het verleden... - Divian.
    NIKON D80 + AF-S NIKKOR 18-200mm 1:3.5-5.6 G

  • #2
    Re: beginnersguide ter opfrissing basiskennis?

    Persoonlijk vind ik een boek handiger:
    Forum voor alles over (digitale) fotografie, maar wat niet in de overige forums past. Voor onderwerpen die niets met fotografie te maken hebben, kun je het forum Chit Chat gebruiken.

    Forum voor alles over (digitale) fotografie, maar wat niet in de overige forums past. Voor onderwerpen die niets met fotografie te maken hebben, kun je het forum Chit Chat gebruiken.


    anders:

    Comment


    • #3
      Re: beginnersguide ter opfrissing basiskennis?



      Heeft mij goed geholpen

      Comment


      • #4
        Re: beginnersguide ter opfrissing basiskennis?

        Oorspronkelijk geplaatst door Divian BE Bekijk bericht
        Hallo,

        Ik ben een beginnend fotoliefhebber maar zou dit alles een beetje willen uitbreiden.

        Vaak hoor ik ondermeer over vaste brandpuntafstanden van objectieven, wat de lichtsterkte ten goede komt. Doch vaak zijn bepaalde begrippen me nog niet helemaal duidelijk. Hierom, is er nergens een soort van "beginnersguide" of "site" of dergelijke waar je eens alles kunt doornemen of opzoeken omtrent zaken die wat opfrissing nodig hebben? Ik denk ondermeer aan: f-stops, diverse afkortingen (AF-S; AF-D,...),...

        Het vaak moeilijk volledig het plaatje te snappen omdat de basiskennis nog wat opfrissing nodig heeft. Vooral indien je bepaalde objectieven gaat vergelijken. Iemand die me hier in een goede richting kan duwen?

        Alvast bedankt!
        Mijn vriend " Google " weet er alles van.
        'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

        Comment


        • #5
          Re: beginnersguide ter opfrissing basiskennis?

          Dank voor de reacties alvast.

          Doch, mogelijk heb ik mijn vraag ietwat verkeerdelijk verwoord...
          Ik snap het "google" gegeven inderdaad en in de meeste gevallen is dit zeker een grote hulp (gericht zoeken). Doch het grootste voordeel van google of "internet" in het algemeen, is tevens hun grootste nadeel: "Door het bos de bomen niet zien zeggen ze dan...

          Mijn visie gaat veeleer: "Kennis van het verleden, maakt het mogelijk een gerichte toekomst tegemoet te gaan". Anders gezegd, een goede basiskennis is onontbeerlijk en daar word je beter door ervaren mensen wat op weg geholpen. Vaak kan 1 boek genoeg zijn, om te vertellen wat 10 andere proberen te vertellen... Mijn vraag was dan ook bedoeld vanuit dit standpunt.

          Maar goed, alle comments zijn alvast een stap in de goede richting...
          Mijn D80 kwam met een Duitse handleiding en daarom heb ik alvast een extra uitgebreid handboek gekocht om even door te nemen (foto pocket nikon D80), om vervolgens mogelijk een meer gericht boek aan te schaffen.
          Een momentopname laat ons even stilstaan bij de tijd die ooit was en nooit meer hetzelfde zal zijn... Focus naar de toekomst, met een gedachte voor het verleden... - Divian.
          NIKON D80 + AF-S NIKKOR 18-200mm 1:3.5-5.6 G

          Comment


          • #6
            Re: beginnersguide ter opfrissing basiskennis?

            Photofacts artikelen; een overzicht van alle artikelen op Photofacts in de rubriek Basiskennis.

            duidelijke en terzakedoende uitleg !
            grts
            Nikon Df

            Comment


            • #7
              Re: beginnersguide ter opfrissing basiskennis?

              Oorspronkelijk geplaatst door Divian BE Bekijk bericht
              Vaak kan 1 boek genoeg zijn, om te vertellen wat 10 andere proberen te vertellen...
              denk dat het net andersom is, anders kunnen alle docenten wel ander werk gaan zoeken.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: beginnersguide ter opfrissing basiskennis?

                Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                denk dat het net andersom is, anders kunnen alle docenten wel ander werk gaan zoeken.
                grt,bouk.
                Vanuit persoonlijke ervaring kan ik melden dat veelal de meeste docenten (tegenwoordig) mogelijk hun vak beheersen, maar het niet kunnen overbrengen. Een boek, zelfstudie en proberen werkt nog altijd het beste vind ik persoonlijk. Hulp van ervaren mensen zijn natuurlijk wel altijd welgekomen maar zoals altijd dient kritiek geïnterpreteerd te worden.
                Bovendien is het altijd handig als naslagwerk en kan je je eigen tempo bepalen...

                ps: Heb enkele avondlessen fotografie gevolgd destijds. 3 uur spreken over de verschillen van SD en flashdisks vind ik minder interessant. Terwijl correcte belichting eens vluchtig besproken werd. Makes you wonder...
                Een momentopname laat ons even stilstaan bij de tijd die ooit was en nooit meer hetzelfde zal zijn... Focus naar de toekomst, met een gedachte voor het verleden... - Divian.
                NIKON D80 + AF-S NIKKOR 18-200mm 1:3.5-5.6 G

                Comment


                • #9
                  Re: beginnersguide ter opfrissing basiskennis?

                  Als je je aanmeld bij Nikon kan je die nederlandstalige toch downloaden ...dacht ik.
                  'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: beginnersguide ter opfrissing basiskennis?

                    ps: Heb enkele avondlessen fotografie gevolgd destijds. 3 uur spreken over de verschillen van SD en flashdisks vind ik minder interessant. Terwijl correcte belichting eens vluchtig besproken werd. Makes you wonder...
                    Ah, en daarom zijn alle cursussen slecht

                    Gr. X.

                    Comment

                    Working...
                    X