Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Compo criteria

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Compo criteria

    Het woord compo viel reeds een ongelofelijk aantal keren maar dan dikwijls wel als : "ik vind het goed", "ik vind het niet goed"
    Ik heb eerst even gezocht op de term om hier niet de zoveelste vraag daarover te stellen maar het geeft zoekresultaten die niet meer overzichtelijk zijn.

    Ik zou het nuttig vinden om eens tot een opsomming van criteria te komen die men doorloopt (al dan niet op automatische piloot) vooraleer men zegt dat de compo wel goed zit, dit kan misschien zeer bruikbaar zijn voor de beginners hier.

    Om in mineur te beginnen moet ik toegeven dat ik zelf niet weet hoe ik denk als ik op het knopje duw, niet aan een 1/3 regel of wat dan ook maar een aantal jaren geleden heb ik eens een aantal van mijn foto's laten becommentariëren door Patrick Despiegelaere en die heeft me toen o.m. opmerkzaam gemaakt op het feit dat ik de neiging had om ledematen "af te snijden", dus dit is iets waar ik voortaan altijd op let.

    Maar velen weten meer dan één, dus laat maar komen...

    PaulM

  • #2
    Re: Compo criteria

    De 'gulden snede' is inderdaad een manier om je compositie in evenwicht te brengen. Zelf vond ik dit boek wel nuttig, want ik kan ook niet zo direct alle 'regeltjes' opnoemen (maar je moet je zeker niet altijd aan de regels houden!).
    about.me/stijnv

    Comment


    • #3
      Re: Compo criteria

      de tijd dat ledenmaten afsnijden niet hoort is niet meer van deze tijd.(zie de reclame foto's maar eens) als de ledenmaten maar geen stompjes worden.
      compo met de regel van derde hangt van het gekozen onderwerp af, maar meestal kijkt het bij een landschap wel het lekkerst en het oog wil nl ook wat.
      een mooie compositie in een opname waar alles past en op elkaar is afgesteld, hoeft ook perse geen goed ogende opname te zijn.
      mijn motto: een opname moet gewoon lekker kijken en er moet wat gevoel inzitten.
      grt,bouk.
      Last edited by bouk; 31 mei 2009, 11:36.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Compo criteria

        Ik maak mijn compo achteraf

        Wat niet wil zeggen dat je er bij de opname geen rekening moet met houden, maar ik pin me nu eenmaal niet vast op voorgeprogrammeerde verhoudingen (2x3,3x4, enz)
        Canikon 40D - D200, D300

        Comment


        • #5
          Re: Compo criteria

          Wat is voor mij compositie: 1/3 of 2/3 principe
          Soms ga ik verder dan dat alleen het rechthoekige als ik foto's wil shooten en ze op 1/1 wil zetten. dan zit je al met een dik verlies van 1/3 van de foto op zich.
          Alles moet een beetje in de juist proportie zitten

          Oorspronkelijk geplaatst door Stijn.V Bekijk bericht
          De 'gulden snede' is inderdaad een manier om je compositie in evenwicht te brengen. Zelf vond ik dit boek wel nuttig, want ik kan ook niet zo direct alle 'regeltjes' opnoemen (maar je moet je zeker niet altijd aan de regels houden!).
          Een boek kan helpen in het kiezen, maar veelal is het 'doen' en 'durven' en voor mezelf is het ook 'net datgene zien wat een andere niet ziet'.

          Comment

          Working...
          X