Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gaatje in de regels van de challenge :D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Gaatje in de regels van de challenge :D

    Is misschien ver gezocht maar bon zo ben ik nu eenmaal
    Een van de regels is dat je de foto niet mag bewerken wel ik heb er dat op gevonden: ik neem een foto, bewerk die zoals ik die wil, print die uit en neem daar dan een foto van. De foto die ik dan instuur heb ik inderdaad niet bewerkt. Mag dat? Theoretisch gezien wel hé?
    Verklaren jullie mij nu zot dat ik zover denk?
    http://www.yonaweb.be/passero
    Flickr Photostream

  • #2
    Verklaren jullie mij nu zot dat ik zover denk?
    Hallo, niet zot, maar wel iets ver gezocht.
    Succes met je inzending.

    Groetjes, JantjeB.
    Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
    Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

    Comment


    • #3
      Ik doe graag eens abnormaal en heb de eigenschap dat ik over alles nadenk dus zo dingen vind ik wel relatief snel.

      Niet dat ik zo iets zou inzenden hoor. Een beetje sportiviteit kan geen kwaad natuurlijk.
      http://www.yonaweb.be/passero
      Flickr Photostream

      Comment


      • #4
        Verklaren jullie mij nu zot dat ik zover denk?
        Zot? Nee hoor. Ik neem altijd doping vóór het maken van de challenge foto Act heeft iets van 476 deuren gefotografeerd....

        Groeten,
        Ronald
        http://fotografie.jouwweb.nl/

        Comment


        • #5
          Haha passero, waarom zo moeilijk doen om een foto te maken van een bewerkte foto? Je kunt toch altijd zeggen dat je de uiteindelijke foto die je instuurt (bv challenge.jpg) niet hebt bewerkt (maar het origineel bv IMG_3874.jpg op je CF-kaartje) wel. Het verschil zit alleen in het feit dat jouw 'kopie' afkomstig is van fotopapier, de door mij voorgestelde variant is een 'kopie' vanaf CF-kaart.

          Maar zoals gezegd, waarom moeilijk doen? Ik weet dat je je vraag niet daarom stelde, maar het is zoals je ziet geen probleem de regels te omzeilen. Het is juist met opzet een probleem (laten we het zelfs een challenge noemen ) om binnen die regels te blijven. Want het doel is juist dat je op een bepaalde manier gaat kijken en foto's nemen. Dus daarom niet achteraf bewerken om alsnog dat te krijgen wat je misschien zou willen hebben, en dus daarom ook niet even in archief zoeken of er nog iets ligt wat zou passen in het onderwerp deze maand.

          Kortom: De challenge is mijn ogen totaal geen wedstrijd. Het is een goede manier waarop je mensen zover kunt krijgen dat ze zelf langzaamaan leren om niet alleen de juiste ISO-waarde te kiezen, of diafragma, maar ook het onderwerp leren inschatten en bekijken. En vastleggen dus...

          Zoals je weet valideert Jaja de inzendingen van tevoren. Het is vrij moeilijk om in te schatten of een foto al dan niet is bewerkt of uit het archief is genomen, behalve als er bv in juli of augustus 10 meter sneeuw op het gemeentehuis van Gent ligt. En zelfs dat is nog mogelijk he, 't zou maar een onderdeel van de gentse feesten zijn en jaja die foto eruit kieperen...

          De regels omzeilen: Geen punt. In een oude foto krijg ik zelfs in de exif-info nog wel de datum van vandaag gezet, ook als de foto is bewerkt. Maar juist binnen de regels aan de challenge voldoen, dat is de bedoeling.
          Je wint er niet noodzakelijkerwijs de challenge mee, maar je wint zeker, want je zult iets hebben geleerd

          Comment


          • #6
            Jullie laten dus eigenlijk veel over aan de eerlijkheid van de mens? Is dat ergens niet een beetje gevaarlijk omdat er altijd zijn die ervan profiteren? Natuurlijk niet iedereen en ik denk dat er weinigen zijn op BD die dat zouden doen. De meesten snappen wel dat de challenge geen echte wedstrijd is maar eigenlijk een leerschool.
            http://www.yonaweb.be/passero
            Flickr Photostream

            Comment


            • #7
              Hallo Passero,

              De challenge is oorspronkelijk ontstaan uit een idee van forumleden: foto's maken rond hetzelfde onderwerp.
              Dat is dan stilaan uitgegroeid tot wa het nu is.
              We kunnen nog meer regeltjes gaan maken, maar of dat zinvol is?
              We hebben inderdaad nog vertrouwen in "de mens".
              Dat vertrouwen wordt af en toe geschaad, maar dat kan je zelfs met 8245 regeltjes nog niet voorkomen denk ik.
              Op het moment dat de challenge voor ons een "karwei" wordt, op het moment dat we voor alles een regeltje moeten opstellen, op het moment dat we elke pixel moeten gaan controleren, dan hoeft het niet meer voor ons ...
              Dus gaan we verder met dat "vertrouwen" in de hoop dat een aantal mensen er ook wat van geleerd hebben.

              Jaja

              Originally posted by Passero
              Jullie laten dus eigenlijk veel over aan de eerlijkheid van de mens? Is dat ergens niet een beetje gevaarlijk omdat er altijd zijn die ervan profiteren? Natuurlijk niet iedereen en ik denk dat er weinigen zijn op BD die dat zouden doen. De meesten snappen wel dat de challenge geen echte wedstrijd is maar eigenlijk een leerschool.
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

              Comment


              • #8
                Dat je de zaak mogelijk stiekum kan belazeren, wil nog niet zeggen dat je het ook moet doen. Té bewerkte foto's vallen door de mand en er bestaat altijd de mogelijkheid om op een dergelijke foto te reageren.

                Comment


                • #9
                  Waarom het zo ver zoeken, het is vrij eenvoudig om de regels te omzeilen, zeg dat je geen Nederlands begrijpt ...

                  De regels op

                  zijn immers iets strikter dan op


                  Wie enkel naar de laatste pagina kijkt (in het Engelstalig gedeelte)weet niet dat er geen elementen mogen toegevoegd worden... zoals in de huidige challenge de foto met de (in photoshop ?) "bestempelde" vruchten. De tekst werd er nadien opgezet.

                  Misschien toch ook verduidelijken in de (Engelstalige) rules-pagina van de challenge ?

                  't is maar een suggestie
                  Mijn fotowebsite : www.filover.be

                  Comment


                  • #10
                    Wie enkel naar de laatste pagina kijkt (in het Engelstalig gedeelte)weet niet dat er geen elementen mogen toegevoegd worden... zoals in de huidige challenge de foto met de (in photoshop ?) "bestempelde" vruchten. De tekst werd er nadien opgezet.
                    Filipo, ik kan niet volgen wat bedoel je met die bestempelde vruchten?

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Act
                      Wie enkel naar de laatste pagina kijkt (in het Engelstalig gedeelte)weet niet dat er geen elementen mogen toegevoegd worden... zoals in de huidige challenge de foto met de (in photoshop ?) "bestempelde" vruchten. De tekst werd er nadien opgezet.
                      Filipo, ik kan niet volgen wat bedoel je met die bestempelde vruchten?
                      Hoi Act,

                      Deze (vruchten = kerstomaten ?):



                      In klein formaat zie je trouwens bijna niet dat er tekst op de tomaatjes staat, maar als je op full size kijkt wel ...
                      Als je dan naar de onderste, middelste vrucht kijkt (evt vergroot) zie je nog een geel stukje van de D (van VODKA) in het groene steeltje van een andere vrucht staan ... Het lijkt mij dus dat de teksten op de tomaatjes nadien werden gephotoshopped ...
                      Maar aangezien het niet in de Engelse rules staat kan je de maker niets kwalijk nemen ...

                      Ik weet niet of het al iets duidelijker is ??
                      Mijn fotowebsite : www.filover.be

                      Comment


                      • #12
                        Die D vind ik nog altijd niet, maar allé dat zal wel aan mij liggen.
                        Maar inderdaad ik had de tekst op die tomaatjes niet gezien.

                        Comment


                        • #13
                          Originally posted by Act
                          Die D vind ik nog altijd niet, maar allé dat zal wel aan mij liggen.
                          Maar inderdaad ik had de tekst op die tomaatjes niet gezien.

                          Speciaal voor jou Act, heb ik mijn vergrootglas eens bovengehaald. Als je goed kijkt zie je op het groene steeltje nog gele stukjes van VODKA ... (je moet idd goed kijken )



                          Zie je het nu ?
                          Mijn fotowebsite : www.filover.be

                          Comment


                          • #14
                            Filipo dat heb je inderdaad goed gezien.
                            Zelfs mijn bezoek heeft mee zitten zoeken, en ja, met je vergroting zien we het.
                            Maar tja het staat niet in de engelse regels hé?

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by Act
                              Maar tja het staat niet in de engelse regels hé?
                              Nee, vandaar dat ik er in de challenge zelf, geen opmerking wil over maken... hij kan het niet weten. Als je trouwens de foto volledig vergroot kun je nog zo enkele plekjes vinden waar je sporen van de "stempel" kan zien ... een mooie bewerking (maar eigenlijk niet toegelaten) ...
                              Mijn fotowebsite : www.filover.be

                              Comment

                              Working...
                              X