Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Iso waarden

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Iso waarden

    Kan iemand mijn een site aan de hand doen omtrent dit onderwerp .
    De reden is eigelijk om te weten welke iso waarde ik het best gebruik om landschappen weer te geven ,want ik zit met tegenstrijdigheden in mijn documentatie.
    Ook al weet ik dat het type dslr van belang is alsook de lens maar is daar geen "begin" maatstaf voor .

  • #2
    Re: Iso waarden

    ISO doorgaans altijd zo laag mogelijk houden om ruisvorming tegen te gaan.

    ISO100 of ISO200 als het kan (wat normaal geen probleem mag zijn als je een statief gebruikt)

    en dan nog het diafragma op f/10 tot f/22 om zoveel mogelijk scherp te hebben
    Mijn foto's
    Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

    Comment


    • #3
      Re: Iso waarden

      Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
      en dan nog het diafragma op f/10 tot f/22 om zoveel mogelijk scherp te hebben
      Waarden van f13 en kleiner zou ik toch zeker niet aanbevelen, nagenoeg alle lenzen presteren zelfs vanaf f11 een stuk beduidend minder (ook het gevolg van diffractie).

      Bovendien zal je bij gebruik van een groothoeklens bij f11 al alles scherp in beeld krijgen bij landschappen. Verder diafragmeren (< f11) zal in feite niets fundamenteel meer verbeteren.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

      Comment


      • #4
        Re: Iso waarden

        F/8, F/9, F/10,en nooit gene probleem... ga je teveel knijpen dan zullen veel objectieven juist scherpte verliezen.. iso 100/200 is voor landschapjes meer dan voldoende..

        Comment


        • #5
          Re: Iso waarden

          met een groothoeklens op statief werken
          iso 100 en diafragma van 8-11 is meer dan genoeg (kleiner diafragma gaat je minder scherpe beelden opleveren

          als je op statief werkt heb je helemaal geen reden om je iso te verhogen
          5DmkIII en wat glas

          Comment


          • #6
            Re: Iso waarden

            F8/F11 (golden figures)
            Contrast/sfeer >>> (golden Hours) volgens mij het belangrijkste!!!
            Goed stevig statief, maar laat dit je niet weerhouden om iets van beweging in: velden, bomen, enz, te verwezenlijken, met ietsy slower speeds

            Zelf uittesten is immers de beste manier, met een customary workflow kom je achteraf het verst.

            Ijken dus, testen dus, noteren dus, experimenteren dus … kost in D-World 00.00€

            de schreeuw van veronique
            « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

            Comment


            • #7
              Re: Iso waarden

              Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht

              Ijken dus, testen dus, noteren dus, experimenteren dus … kost in D-World 00.00€
              like your style Veronique Zo ben ik jaren geleden ook begonnen zonder boeken of cursussen (maar natuurlijk mét BD) en dat is de enigste manier om alles het beste te onthouden én je eigen stijl te kunnen creëren
              5DmkIII en wat glas

              Comment


              • #8
                Re: Iso waarden

                My style?

                I'm a knowledge beast, dat wel!
                Maar goed:a knowledge beast with style, dan maar.

                Meestal ben ik zéér bescheiden en iets timide zelf

                De skreeuwe van veronique "with syle"
                « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

                Comment

                Working...
                X