Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat verstaan jullie onder pixelpeepen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wat verstaan jullie onder pixelpeepen?

    Je hoort het wel vaker: pixelpeepen of zelfs pixelneuken.

    Wat verstaan jullie er onder?

    Ik zie het als een negatieve benaming voor personen die alleen maar geobsedeerd zijn door scherpte/detail en zo het belangrijkste aspect van de fotografie uit het oog verliezen: compositie, licht, atmosfeer en kleur. Ook associeer ik het met fanboy gedrag: Personen die de superioriteit van hun cameramerk tot in den treure willen verdedigen met het overdreven uitvergroten van details.

    Anderzijds zou ik mensen die alles uitzoeken om een zo optimaal mogelijke foto te verkrijgen eerder perfectionist noemen. Ik zou zelf bv op zo'n korte tijd nooit zo veel geleerd hebben over fotografie techniek als ik het resultaat van mijn handelingen niet direkt op mijn scherm had kunnen beoordelen, al dan niet op 100%. Maar het blijft natuurlijk zeer belangrijk tijdig uit te zoomen om het grotere geheel niet uit het oog te verliezen

    MVG,

  • #2
    Re: Wat verstaan jullie onder pixelpeepen?

    Heeft idd voor velen een negatieve bijklank.
    Ik denk dat ik zelf ook soms wel een deftige pixelpeeper ben. Volgens mij moet dat ook af en toe ,want anders ga je alles goed en scherp vinden ook al is het niet zo.
    Voor mij is het niet negatief bedoeld. Ofwel kan je ermee leven ofwel niet, bv er zitten stofjes op je sensor of er is precies een lens die niet scherp is zoals JIJ dat zelf wilt.
    Dan ben je zowieso al bezig met pixelneuken,lol.
    Zoals je al aanhaalde heeft het ook voor mij iets perfectionistisch.


    mvg
    glenn
    Mijn site...
    vandaelefotografie.be
    * BD0916BE *

    Comment


    • #3
      Re: Wat verstaan jullie onder pixelpeepen?

      Eigenlijk heeft het voor mij meerdere interpretaties.

      De jouwe is er zeker 1 van.

      Maar algemeen slaat het voor mij recentelijk het meest op het beeld bekijken op een manier die niet relevant is voor de beeldkwaliteit in de praktijk.

      En dan heb ik het nog absoluut niet over de fotografische kwaliteiten van het beeld zoals compositie enz.

      Comment


      • #4
        Re: Wat verstaan jullie onder pixelpeepen?

        Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
        Je hoort het wel vaker: pixelpeepen of zelfs pixelneuken.

        Wat verstaan jullie er onder?

        Ik zie het als een negatieve benaming voor personen die alleen maar geobsedeerd zijn door scherpte/detail en zo het belangrijkste aspect van de fotografie uit het oog verliezen: compositie, licht, atmosfeer en kleur. Ook associeer ik het met fanboy gedrag: Personen die de superioriteit van hun cameramerk tot in den treure willen verdedigen met het overdreven uitvergroten van details.

        Anderzijds zou ik mensen die alles uitzoeken om een zo optimaal mogelijke foto te verkrijgen eerder perfectionist noemen. Ik zou zelf bv op zo'n korte tijd nooit zo veel geleerd hebben over fotografie techniek als ik het resultaat van mijn handelingen niet direkt op mijn scherm had kunnen beoordelen, al dan niet op 100%. Maar het blijft natuurlijk zeer belangrijk tijdig uit te zoomen om het grotere geheel niet uit het oog te verliezen

        MVG,
        Ik ben het 100% eens met je.

        Comment


        • #5
          Re: Wat verstaan jullie onder pixelpeepen?

          Ik ben perfectionist ten top, dus voor mij een must.
          Sommige ingrepen gaan enkel op: A.P. (ctl+alt+Num0) of nog groter!
          Hier gaat niets buiten of het moet Max-top zijn.

          Vergeet echter niet dat: sharp in D-Land, een illusie is en vaak lelijker maakt dan mooi.
          Detail is dat echter niet.
          Ik heb hier wel al vaak schandalen gezien, van top camera’s > D3, 5D, enz > sharpen amount op: Idiotic en Ratio: mon cul!
          Jé-Zusk-Raaist

          Wat mij wel ergert is dat in sommige eerdere draadjes, de mensen zo bizar op pixels gefocusseerd waren, dat ik soms in mijn binnenste dacht: maar manneke, koop U toch een elektronische microscoop, of zo!
          Dat soort peepers kan ik missen als de varkensgriep, hoor!
          Heeft niets, maar dan ook niets meer van doen, met de kunst van het fotograferen.

          Finaal:
          1. Als het maar zin heeft en terug te vinden of te zien is in je eindwerk en dit op de ware grootte van het kunstwerk!
          Niets op tegen.
          In alle andere gevallen wordt het zinloos en haak ik voor 100% af!

          2. Die "Brand Wars" en Pixel-monster draadjes, tegen elkaar op, laten me koud en zeggen veel over de starters, hiervan.

          Ik hou van de magie in foto's en de kunst, spijtig genoeg is die hier maar al te vaak, ver zoek!

          veronique
          « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

          Comment


          • #6
            Re: Wat verstaan jullie onder pixelpeepen?

            amateurs worry about sharpness
            pros worry about sales
            photographers worry about light

            Comment


            • #7
              Re: Wat verstaan jullie onder pixelpeepen?

              Aangezien dit niet over technische specificaties van een camera gaat, wordt dit topic verplaatst naar het forum "Algemeen"
              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

              Comment


              • #8
                Re: Wat verstaan jullie onder pixelpeepen?

                Oorspronkelijk geplaatst door Aeolis Bekijk bericht
                amateurs worry about sharpness
                pros worry about sales
                photographers worry about light
                Da's nog eens gesproken
                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                Comment


                • #9
                  Re: Wat verstaan jullie onder pixelpeepen?

                  Oorspronkelijk geplaatst door FLuKee Bekijk bericht
                  Da's nog eens gesproken
                  Dat zeg ik ook. enne: Sinar rules

                  -m-
                  Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wat verstaan jullie onder pixelpeepen?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Aeolis Bekijk bericht
                    amateurs worry about sharpness
                    pros worry about sales
                    photographers worry about light

                    schitterende samenvatting
                    We all go a little mad sometimes. Haven't you?
                    Eindelijk webstek http://patrickfranqui.zenfolio.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wat verstaan jullie onder pixelpeepen?

                      Een foto zegt meer dan duizend woorden.

                      Wie dit vergeet, heeft grote kans een pixelpeeper te zijn.
                      Ik kamp zelf vrij vaak met die aandoening.

                      Tom

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wat verstaan jullie onder pixelpeepen?

                        Pixelpeeping = iets op 100% bekijken (pixelniveau).
                        Pixelneuken is iets op 200 % bekijken

                        Maar inderdaad Aeolis heeft het goed samengevat
                        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wat verstaan jullie onder pixelpeepen?

                          Oorspronkelijk geplaatst door Aeolis Bekijk bericht
                          amateurs worry about sharpness
                          pros worry about sales
                          photographers worry about light

                          Da's een mooie quote, maar in hoeverre heeft het invloed op je eigen fotografie

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wat verstaan jullie onder pixelpeepen?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Veronique Bekijk bericht
                            Vergeet echter niet dat: sharp in D-Land, een illusie is en vaak lelijker maakt dan mooi.
                            Detail is dat echter niet.
                            Ik heb hier wel al vaak schandalen gezien, van top camera’s > D3, 5D, enz > sharpen amount op: Idiotic en Ratio: mon cul!
                            Jé-Zusk-Raaist
                            In welke zin? Halo's en lelijk microcontrast? Ik ben er ook van overtuigd dat - bij foto's die dit nodig hebben - een mooie scherpte alleen maar kan bekomen worden door goed glas in zijn optimale werkingsgebied. Zelf scherp mijn foto's in CNX2 op waarbij ik de in camera scherpte naar een relatief lage 2 zet, en hierover een USM 50/5/4.

                            Ik zou overigens graag mijn workflow helemaal naar Bridge/CS4 overzetten, maar weet echter niet exact hoe hetzelfde resultaat te bekomen. De defaults vind ik niet echt overeenstemmen met wat ik uit CNX2 kan halen Ik zal me er eens moeten in verdiepen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wat verstaan jullie onder pixelpeepen?

                              Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                              In welke zin? Halo's en lelijk microcontrast? Ik ben er ook van overtuigd dat - bij foto's die dit nodig hebben - een mooie scherpte alleen maar kan bekomen worden door goed glas in zijn optimale werkingsgebied.
                              Inderdied, Halo's van hier tot op Saturnus en contrast genre: ridicule.
                              Output-resultaat van soms: 8000+ €'kes aan gear, tsssss
                              De sharpenfilters doen niets meer, dan het contrast tussen pixels aanpassen!(hocus-pocus scherpte)
                              The real thing, wordt echter bepaald door het scheidend vermogen van de optiek en de interpretatiecapaciteit van de sensor.
                              Bij het démozaïeken, wordt het weer even > klimbim!
                              Het zwakste punt is nog steeds de print!
                              Daar gaat veel van het vorige (duur betaalde 'extra' verschil) verloren, spijtig genoeg.
                              Vandaar dat blindtests soms echt hilarische uitkomsten geven.
                              Hiermede bedoel ik dat kunstdrukkwaliteit zijn grenzen kent.
                              Eenmaal over deze PPI resolutiegrens heen, wordt het minder aantrekkelijk en plasticky.
                              Daar is men al lang van teruggekomen.

                              Het is eigenlijk allemaal wat dubbel en eenmaal uitgeprint ......??

                              Gelukkig kijken de meeste mensen anders naar foto's, dan de (meeste) kiekens die ze maken
                              Ik heb trouwens nog nooit een mooie Art print gezien die niet lichtjes diffuus is!


                              veonique
                              Last edited by Veronique; 19 mei 2009, 19:29.
                              « Je suis venu vous dire que je m'en vais! »

                              Comment

                              Working...
                              X