Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wanneer fotografie als bijberoep?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wanneer fotografie als bijberoep?

    Beste,

    Over fotografie als bijberoep en de ondernemingsvormen kan ik hier veel vinden, dus daarmee val ik jullie niet (opnieuw) lastig :-)

    Maar wat ik nog niet kon vinden - of ik zoek niet goed genoeg? - is vanaf wanneer je dit kan overwegen. Want wil je echt helemaal legaal in orde zijn, dan moet je al in bijberoep bezig zijn vanaf je eerste foto(shoot). Maar praktisch is dit toch niet, je moet toch eerst een zekere reeks contacten hebben die weten dat jij voor hen foto's kan maken?

    Of begonnen sommigen onder jullie gratis, als vriendendienst. En dan bleek dat goed mee te vallen en zo ging de bal aan 't rollen?

    Soit, ik zal wel geen échte Belg zijn omdat ik alles direct wettelijk geregeld wil zien zeker ;-)

    Groeten,
    Lieblan
    [regio Kortrijk] Nikon D40 / 18-55 / 55-200 / 18-200 VR / SB-400 / SB-600

  • #2
    Re: Wanneer fotografie als bijberoep?

    Ik begon links en rechts een foto nemen voor een pint en een hamburger. Let wel, voor verenigingen of organisaties die geen geld konden investeren in een "echte fotograaf". Noem het dus een vriendendienst. Meestal bood ik zelfs mezelf aan. Zij hadden een cd-ke met wat foto's en ik was een ervaring rijker. Maar daar leg je wel je contacten en bouw je ervaring en een portfolio op waarmee je na enige tijd kan uitpakken. Dan komen de betalende opdrachten vanzelf. Vanaf mijn eerste echte euro die ik ermee kon verdienen ben ik als zelfstandige in bijberoep gestart. Geen moment spijt van gehad. Veel bedrijven en organisaties eisen namelijk een factuur want zo kunnen zij je werk recupereren van hun belastingen.
    Ik heb ook getwijfeld, veel te lang eigenlijk. Gewoon doen en bouw voor jezelf een evaluatiemoment in, dan kun je nog zien.
    SITE: http://www.xraypictures.be
    FOTOBLOG: http://xraypictures.wordpress.com

    Comment


    • #3
      Re: Wanneer fotografie als bijberoep?

      Oorspronkelijk geplaatst door Xray Bekijk bericht
      Vanaf mijn eerste echte euro die ik ermee kon verdienen ben ik als zelfstandige in bijberoep gestart. Geen moment spijt van gehad.
      Net de omgekeerde ervaring van mij (uiteraard niet in de fotografie bij mij dan). Ook ik heb een hele tijd getwijfeld maar uiteindelijk dan toch de stap naar bijberoep gezet omdat ik met mijn hobby geld verdiende en dat wou officieel doen. Bleek het binnen de kortste keren dat er toch echt wel héél veel kosten bijkomen met als gevolg dat ik het zaakje echt moest gaan runnen zoals een bedrijfje. Het gevolg was al snel dat de hobby er van af was en ik na 3 jaar gewoon de handdoek in de ring heb geworpen. Niet omdat ik het financieel niet kon bolwerken maar gewoon omdat de extra kosten zodanig opliepen dat ik van die hobby een echt beroep moest maken en de fun er gewoon door verdween .

      Comment

      Working...
      X