Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuw sportmagazine steelt foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nieuw sportmagazine steelt foto's

    Een tijdje geleden werd ik gecontacteerd om als fotograaf samen te werken met Sportslive magazine. Een nieuw magazine rond sport en lifestyle. De eindredacteur stoefte al direct dat het maandelijks magazine op meer dat 100.000 exemplaren werd verdeeld in oa. Health City fitness centra en McDonald's restaurants in Antwerpen. Hij had een deel van mijn sportfoto's gezien en was er van in de wolken. Het gesprek verliep goed totdat we bij de prijs aanbeland waren. Hij had gehoopt dat ik de foto's gratis zou aanleveren. Hij kon niets betalen want alles was toch al zo duur en hij moest er natuurlijk ook nog iets aan overhouden... Enfin, het werd niets tussen ons.

    Nu zag ik gisteren ergens een exemplaar liggen en uit nieuwsgierigheid meegenomen en eens in gebladerd. Zoals verwacht waren de foto's niet veel soeps, ook kwa resolutie. Om mijn vermoeden bevestigd te zien deed ik een paar zoekopdrachten via Google. En ja hoor! Een groot deel van de foto's vind je terug op de eerste resultatenpagina van de Google afbeelding zoeker. Foto's van HBvL, Belga, Sporza... Niet de minste dus. Nu heb ik echt zin om die bedrijven en het magazine aan te schrijven over deze praktijk.
    Wat me trouwens nog extra stoort is dit zinnetje op pagina 1 in het boekje: "Copyright: niets uit deze uitgave mag worden overgenomen zonder de schriftelijke toestemming van de uitgever."
    Wat een lef!

  • #2
    Re: Nieuw sportmagazine steelt foto's

    was me ook al opgevallen dat er enkele cowboys rondlopen in de magazinesector met nichetijdschriften rond sporten .. ik dacht eerst dat het beste dat je kan overkopen is dat ze je jouw foto pikken .. je kan ze dan dagvaarden .. alleen blijkt dat die hoofdredakteur dan een adres blijkt te hebben in een land zondere nige overeenkomst met ons land, en dat het moeilijk wordt om een deurwaarder te sturen naar een postbus in België

    Comment


    • #3
      Re: Nieuw sportmagazine steelt foto's

      Oorspronkelijk geplaatst door subby Bekijk bericht
      Foto's van HBvL, Belga, Sporza... Niet de minste dus. Nu heb ik echt zin om die bedrijven en het magazine aan te schrijven over deze praktijk.
      Wat een lef!
      Wel ook lef om deze man openbaar te willen betichten van diefstal ... hoe weet jij nu of hij toelating heeft of niet om die foto's te gebruiken?
      Het wil niet zeggen omdat het niets werd tussen hem en u dat het daarom ook niets werd met anderen.
      De kans bestaat altijd natuurlijk maar het veiligste is enkel uw eigen zaken te verdedigen en zich niet moeien met dat van anderen.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

      Comment


      • #4
        Re: Nieuw sportmagazine steelt foto's

        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Wel ook lef om deze man openbaar te willen betichten van diefstal ... hoe weet jij nu of hij toelating heeft of niet om die foto's te gebruiken?
        Het wil niet zeggen omdat het niets werd tussen hem en u dat het daarom ook niets werd met anderen.
        De kans bestaat altijd natuurlijk maar het veiligste is enkel uw eigen zaken te verdedigen en zich niet moeien met dat van anderen.
        ja idd .. doet mij denken aan een internationale rel over zeldzame planten die plots in Europa te koop waren .. iedereen schreeuwt moord en brand .. tot de verkoper met een officieel CITES invoerdocument op de proppen komt getekend door de instanties van het land van uitvoer .. ieder eigen stoepje vegen houdt de straat schoon ?

        Comment


        • #5
          Re: Nieuw sportmagazine steelt foto's

          Dus jullie vinden het normaal dat de foto's in dat boekje terug te vinden zijn in de eerste zoekresultatenpagina van de Google afbeeldingenzoeker. Allemaal per toeval zeker? Als jullie dat willen geloven, mij best. Ik noem dat naief.
          De foto's zijn in zéér lage resolutie afgeprint. Belga geeft geen foto's gratis weg en als je betaalt krijg je een mooi groot bestand.

          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          De kans bestaat altijd natuurlijk maar het veiligste is enkel uw eigen zaken te verdedigen en zich niet moeien met dat van anderen.
          En ik moei me wel degelijk met mijn eigen zaken. Mijn foto's wilde hij niet omdat hij er voor moest betalen. Nu STEELT (ja, ik ben er 100% zeker van) hij foto's van het internet. Persfotografie is mijn job dus als dat mijn zaken niet zijn dan weet ik het niet meer.

          Comment


          • #6
            Re: Nieuw sportmagazine steelt foto's

            Ik ben voorstander van revenge, maar dan moet die mens mij wel eerst iets misdaan hebben
            Dus ik zou zeggen: als je er zelf geen direct persoonlijk voordeel hebt om die mens aan te geven, dan zou ik het laten. Hij zal wel vanzelf in de val lopen op een dag. Trouwens, als die in lage resolutie staan.. dan is het sowieso al gene vette met zijn boekske he.
            Mijn Website | Canon 5 D II - 5D - 35mm f1.4 - 135mm f2.0 - 24-105mm f4 - 70-200mm f2.8 IS - 580 ex en pijnlijke nek

            Comment


            • #7
              Re: Nieuw sportmagazine steelt foto's

              Oorspronkelijk geplaatst door subby Bekijk bericht
              Mijn foto's wilde hij niet omdat hij er voor moest betalen. Nu STEELT (ja, ik ben er 100% zeker van) hij foto's van het internet. Persfotografie is mijn job dus als dat mijn zaken niet zijn dan weet ik het niet meer.
              Hij wil je foto's niet omdat hij ervoor moet betalen ... hij heeft het u dus toch gevraagd en heeft ze niet direct gepikt? Allé, een eerlijke dief dat eerst vraagt of hij het gratis mag hebben.

              Ik snap nog altijd niet wat uw voordeel erbij is hem een loert te draaien? Revenche omdat hij u (of uw foto's) niet wil?
              Hou jij je eigenlijk bezig met foto's in een boekje te vergelijken met die via Google? Zou bij mij niet eens in mijn gedachten komen ... zoeken om mensen te kunnen kl***n. (Sorry maar zo komt het nu toch over zelle.)

              Wil je nu eigenlijk een bevestiging dat je goed bezig bent?
              Last edited by VerSeg; 3 mei 2009, 03:15.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: Nieuw sportmagazine steelt foto's

                tja, maar hij hoeft dat gewoon niet te doen he, zo grootschalig en onbeschaamd foto's stelen.
                Eigenlijk vind ik het goed dat er dan iemand opstaat om hem een loer te draaien.
                Sommige mensen verdienen dat gewoon om eens met hun kop tegen de muur te lopen, anders blijven ze denken dat alles zomaar kan.

                Comment


                • #9
                  Re: Nieuw sportmagazine steelt foto's

                  Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                  tja, maar hij hoeft dat gewoon niet te doen he, zo grootschalig en onbeschaamd foto's stelen.
                  Jij weet dus met 100% zekerheid dat het zo is? Voldoende om iemand openbaar een dief te noemen?
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nieuw sportmagazine steelt foto's

                    nee, ik weet dat niet, maar ik vertrouw op het oordeel van subby die zegt het voor 100% zeker te weten.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nieuw sportmagazine steelt foto's

                      Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                      nee, ik weet dat niet, maar ik vertrouw op het oordeel van subby die zegt het voor 100% zeker te weten.
                      Ik kan u anders garanderen dat iemand mij bestolen heeft want mijn avatar was terug te vinden in Google, ik doe ze een proces aan.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nieuw sportmagazine steelt foto's

                        Copyright schenden op zo'n manier is toch al behoorlijk als misdrijf. Gewoon een mailtje sturen naar de betrokken (vermoedelijke) slachtoffers of zij weet hebben daarvan, daar misdoe je niets mee.
                        Het gaat er niet om dat je hiermee iemand een loer draait, het gaat erom dat hier (misschien) geld verdient wordt op het werk van anderen.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nieuw sportmagazine steelt foto's

                          VerSeg, hij wilde mijn foto's wel degelijk, maar dan wel gratis. ZIJN probleem was dat op al mijn foto's in mijn online archief watermerken staan en ze enkel via een printscreen te kopiëren zijn. Anders zou hij het volgens mij nooit gevraagd hebben. Op foto's die op sporza.be of hbvl.be staan, staat er geen watermerk. Lekker makkelijk dus! Het gaat me er totaal niet om dat hij mijn foto's zogezegd niet wilde. Het gaat er me om dat dit soort praktijken regelmatig voorkomen in de sector en pure diefstal zijn naar de fotografen, en valse concurrentie naar correct werkende media toe. Als niemand hier tegenin gaat of collega's waarschuwt zullen deze mensen bezig blijven, en zullen het er steeds meer worden. En wie is er dan het slachtoffer? De fotografen!
                          Indien het in het nummer van deze maand van hetzelfde is, schrijf ik de benadeelde agentschappen/kranten aan.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nieuw sportmagazine steelt foto's

                            dag Subby,

                            heb jaren geleden iets dergelijks voorgehad ; om te beginnen een ( beleefd ) briefje
                            schrijven waar ze die ( schriftelijke? ) toelating gehaald hebben om uw fotos te publiceren.

                            groeten,

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nieuw sportmagazine steelt foto's

                              Oorspronkelijk geplaatst door Rogéke Bekijk bericht
                              dag Subby,

                              heb jaren geleden iets dergelijks voorgehad ; om te beginnen een ( beleefd ) briefje
                              schrijven waar ze die ( schriftelijke? ) toelating gehaald hebben om uw fotos te publiceren.

                              groeten,
                              + aangetekend versturen !!!

                              Comment

                              Working...
                              X