Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraagje voor de pro's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • vraagje voor de pro's

    Neefje is net bij een lokale fotograaf geweest, prijs vragen voor een groepsfoto + inkaderen.
    Het gaat over een groepsfoto van alle kleinkinderen van mijn grootmoeder, als geschenk voor haar verjaardag. Foto zou genomen worden in de studio van de fotograaf.

    Fotograaf vroeg 200 EUR voor maken foto, afdruk op A3 en inkaderen.
    Lig het aan mij, of is dat belachelijk duur? In totaal zou zo'n vent hier toch niet meer dan een half uur in moeten steken?
    Voor ongeveer dat bedrag heb ik ooit mijn vrouw een zeer geslaagde namiddagshoot met visagie cadeau gedaan...

  • #2
    Re: vraagje voor de pro's

    Als het echt een beroeps is vind ik dat een Faire prijs.
    Afschrijven van materiaal,Tijd voor maken foto (die perfect scherp en goed uitgelicht is) en bewerken op PC,
    Afdrukken van foto en plakken op PVC plaat (tegen uitzakken van de foto) en plaatsen in een (dure)Kader. Dan opmaken van factuur en op dat bedrag betaald hij dan nog eens belastingen. Het is precies veel geld maar begin er zelf maar eens aan.
    Lijkt simpel maar dat is het niet hoor. Al zullen er altijd hier zijn op het forum die het tegendeel zullen beweren
    Ik vind wel dat hij dan wel achteraf het digitale negatief op CD zou moeten meegeven.
    Maar waarschijnlijk gaat hij dit niet doen. (Auteursrecht ligt bij hem)
    Last edited by Nimbus; 22 april 2009, 16:22.
    2 x Nikon Z6 met wat glas
    www.janvanginkel.be

    Comment


    • #3
      Re: vraagje voor de pro's

      Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
      Neefje is net bij een lokale fotograaf geweest, prijs vragen voor een groepsfoto + inkaderen.
      Het gaat over een groepsfoto van alle kleinkinderen van mijn grootmoeder, als geschenk voor haar verjaardag. Foto zou genomen worden in de studio van de fotograaf.

      Fotograaf vroeg 200 EUR voor maken foto, afdruk op A3 en inkaderen.
      Lig het aan mij, of is dat belachelijk duur? In totaal zou zo'n vent hier toch niet meer dan een half uur in moeten steken?
      Voor ongeveer dat bedrag heb ik ooit mijn vrouw een zeer geslaagde namiddagshoot met visagie cadeau gedaan...
      jij bent waarschijnlijk direct de onkosten beginnen te rekenen

      je gaat naar een fotograaf om de foto door die fotograaf te laten nemen. je betaalt voor zen artistieke kunnen en een beetje voor zijn onkosten (verder moet die fotograaf ook zijn belastingen, verzekeringen, pensioen etc betalen)

      ik raad je aan eens verder te zoeken bij de profs om voor die prijs de foto te nemen én af te drukken én in te kaderen

      misschien wil een 'amateur' in bijberoep het voor 100 eurootjes doen en een vriendelijke amateur wie weet helemaal gratis
      foto als spiegel of als venster?

      Comment


      • #4
        Re: vraagje voor de pro's

        Ik heb al meer betaald voor een kader alleen...

        (150cm x 50 cm = 380€ als je kiest voor dikke volle eiken kader, passepartout, plakken en afwerken)

        De druk van de foto zit hier niet eens bij (deze kwam op 38€ ofzo...)
        Mijn foto's
        Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

        Comment


        • #5
          Re: vraagje voor de pro's

          Lig het aan mij, of is dat belachelijk duur?
          200 euro voor de groepsfoto, afdrukken en inkaderen is een normale prijs voor professioneel werk.

          Comment


          • #6
            Re: vraagje voor de pro's

            Hmm - als het artistiek was zou ik het nog kunnen begrijpen. Maar het is niet de eerste keer dat ik (of we, in de familie) zoiets laten doen.

            Uit ervaring met die fotograaf weet ik dat de achtergrond al klaar hangt, belichting ingesteld is, camera klaarstaat op statief - hij moet alleen onze "pose" misschien veranderen. En dit hetzelfde voor alle groepsfoto's die hij in z'n studio maakt.

            Dus begrijp me niet verkeerd, ik ben gerust bereid om te betalen voor kwaliteit (is ook de reden waarom bv de foto niet zelf maak...), maar voor zo'n prijs verwacht ik meer dan de standaard familiefoto op A3 formaat.

            Comment


            • #7
              Re: vraagje voor de pro's

              en wist je dat dan op voorhand niet?

              zo'n vent
              een beetje respect aub, hier komen heel wat beroepsfotografen langs

              G
              fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
              Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

              Comment


              • #8
                Re: vraagje voor de pro's

                Hmz, je bent niet verplicht om het bij hem te laten doen eh.
                Als jij vindt dat je "zo'n vent" minder moet betalen...
                Als ik iets te duur vind, dan zoek ik naar goedkoper, maar daar heb ik BD niet voor nodig
                StijnDeGrauwe.be

                Comment


                • #9
                  Re: vraagje voor de pro's

                  nou nou - ik vraag niet waar het goedkoper kan, ik vraag of zo'n prijs normaal is.

                  Blijkbaar wel. Gemakkelijk verdiend. Ik moet er harder voor werken...

                  Comment


                  • #10
                    Re: vraagje voor de pro's

                    Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                    Dus begrijp me niet verkeerd, ik ben gerust bereid om te betalen voor kwaliteit (is ook de reden waarom bv de foto niet zelf maak...), maar voor zo'n prijs verwacht ik meer dan de standaard familiefoto op A3 formaat.
                    ik weet helemaal niet of je bereid bent om te betalen..

                    voor "kwaliteit" zou je dan 300 geven
                    foto als spiegel of als venster?

                    Comment


                    • #11
                      Re: vraagje voor de pro's

                      Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                      nou nou - ik vraag niet waar het goedkoper kan, ik vraag of zo'n prijs normaal is.

                      Blijkbaar wel. Gemakkelijk verdiend. Ik moet er harder voor werken...
                      moet je je pc eens aan een pc-technieker geven.. dat begint makkelijk van 50 euro per lopend uur...
                      foto als spiegel of als venster?

                      Comment


                      • #12
                        Re: vraagje voor de pro's

                        Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                        nou nou - ik vraag niet waar het goedkoper kan, ik vraag of zo'n prijs normaal is.

                        Blijkbaar wel. Gemakkelijk verdiend. Ik moet er harder voor werken...
                        waar wacht je nog op?
                        some toys 4 big boys
                        http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

                        Comment


                        • #13
                          Re: vraagje voor de pro's

                          Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                          moet je je pc eens aan een pc-technieker geven.. dat begint makkelijk van 50 euro per lopend uur...
                          Hela, wij hebben hier niks mee te maken...





                          ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                          Comment


                          • #14
                            Re: vraagje voor de pro's

                            Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                            Hmm - als het artistiek was zou ik het nog kunnen begrijpen. Maar het is niet de eerste keer dat ik (of we, in de familie) zoiets laten doen.

                            Uit ervaring met die fotograaf weet ik dat de achtergrond al klaar hangt, belichting ingesteld is, camera klaarstaat op statief - hij moet alleen onze "pose" misschien veranderen. En dit hetzelfde voor alle groepsfoto's die hij in z'n studio maakt.

                            Dus begrijp me niet verkeerd, ik ben gerust bereid om te betalen voor kwaliteit (is ook de reden waarom bv de foto niet zelf maak...), maar voor zo'n prijs verwacht ik meer dan de standaard familiefoto op A3 formaat.
                            ik zou zeggen: begin eens voor uzelf; voordat u een jaar verder bent begrijpt u dat deze mens eigenlijk heel voordelig is!
                            Nikon D300, Nikon 12-24mm - 18-200VR - Nikon f 2,8/80-200mm - Sigma 70mm macro - Sigma 50-500mm - tamron 1,4 pro converter en verder veel MF Nikon glas, 4 Gitzo's, Tassen en een complete Haselblad en Leica set die met pensioen zijn

                            Comment


                            • #15
                              Re: vraagje voor de pro's

                              Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                              moet je je pc eens aan een pc-technieker geven.. dat begint makkelijk van 50 euro per lopend uur...
                              Als ge dat maar weet.
                              Dan heb je de voorrijkosten nog niet geteld!!
                              Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

                              Comment

                              Working...
                              X