Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

1 stop

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 1 stop

    Hier wordt vaker gesproken over 1stop terug in sluitertijd diafragma of iso als er stabilisatie op de lens aan staat.

    Mijn vraag, wordt dit dan door de camera automatisch ingesteld of moet dit dan handmatig gebeuren.

    Is er een link waar ik hier meer over kan lezen, in het boek wat ik bij de canon gekocht heb staat hier geen uitleg over.

    Pitje
    Canon EOS 1000D Canon 18-200 mm IS, Canon powershot SX 20 IS

  • #2
    Re: 1 stop

    stabilisatie laat toe met een langere sluitertijd een foto uit de hand te nemen zonder "camerashake-onscherpte" daarom zegt men dat je naargelang hoe goed de stabilisatie is je x aantal stops wint. Op mijn 70-200 VR is dit circa 4 stops dat je kan winnen. Je kan immers met een langere sluitertijd uit de hand blijven fotograferen zonder statief nodig te hebben. Als je zonder stabilisatie 1/200 nodig hebt om op 200 mm onbewogen foto's te nemen, kan dat met de stabilisatie op 1/15. Maar je kan ook uit een rijdend voertuig op een kinderkopjesweg fotograferen op 200mm met een sluitertijd van 1/125 wat anders pas vanaf circa 1/1000 kon. je wint dus stops omdat je met minder licht kan fotograferen. Je camera hoeft niets in te stellen voor deze "gewonnen" stops .. zonder de stabilisatie had je bewogen foto's, nu niet (tenzij als je onderwerp beweegt, want dat kan de stabilisatie niet onderdrukken)

    Comment


    • #3
      Re: 1 stop

      Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
      stabilisatie laat toe met een langere sluitertijd een foto uit de hand te nemen zonder "camerashake-onscherpte" daarom zegt men dat je naargelang hoe goed de stabilisatie is je x aantal stops wint. Op mijn 70-200 VR is dit circa 4 stops dat je kan winnen. Je kan immers met een langere sluitertijd uit de hand blijven fotograferen zonder statief nodig te hebben. Als je zonder stabilisatie 1/200 nodig hebt om op 200 mm onbewogen foto's te nemen, kan dat met de stabilisatie op 1/15. Maar je kan ook uit een rijdend voertuig op een kinderkopjesweg fotograferen op 200mm met een sluitertijd van 1/125 wat anders pas vanaf circa 1/1000 kon. je wint dus stops omdat je met minder licht kan fotograferen.
      Je bedoelt zeker 1/25 en bij minder licht....

      Comment


      • #4
        Re: 1 stop

        Oorspronkelijk geplaatst door Psychodweep Bekijk bericht
        Je bedoelt zeker 1/25 en bij minder licht....
        als je verbeterd moet je het wel goed doen hé

        1/200 -> 1/100 -> 1/50 -> 1/25 -> 1/12
        ........1.........2.........3........4 stops winst
        of als je graag in ganse stops werkt

        1/250 -> 1/125 -> 1/60 -> 1/30 -> 1/15.
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

        Comment


        • #5
          Re: 1 stop

          Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
          als je verbeterd moet je het wel goed doen hé
          Inderdaad, dus: verbetert.

          Comment

          Working...
          X