Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Challenge of egotripperij?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Challenge of egotripperij?

    Altijd veel blabla bij een challenge dat niets meer met fotograferen te maken heeft maar met allerlei zeverderij om anderen toch maar te kunnen bekritiseren.
    Is het nu zo moeilijk om te kiezen in de poll en zich neer te leggen bij het verkozen onderwerp?
    Iedereen kan iets anders interpreteren en dat is zijn recht, dus laat eenieder de foto inzenden waar hij goesting voor heeft, is die volledig fout dan zal de moderator deze wel afkeuren bij het inzenden of zal de foto een lage score krijgen.
    Wat voor de ene goed is kan voor de andere slecht zijn, mocht dit niet zo zijn dan zou er niet eens punten moeten gegeven worden.
    Me dunkt dat er hier de laatste tijd net zoals in vele andere forumonderdelen een paar mensen zitten die alles alleen naar hun goesting moeten hebben, dit zie je ook aan bepaalde reacties in de challenge zelf.
    Die onnozele reacties van "deze voldoet niet aan de opdracht", "deze is niet anoniem", "deze is blablabla", ... allemaal dikke zever dat er niet eens zou moeten staan. Geef punten en respecteer een ander zijn mening! Commentaar op de technische kant kan je altijd geven maar als je inzendingen al overdreven begint af te breken voor onnozelheden dan maakt de inzender al de helft minder kans op een positieve score.
    Als iets echt niet voldoet zoals een foto dat een paar maand geleden gemaakt is, dan kan je zoiets wel melden via een PM en Spooky zal dan wel het nodige doen!
    Door al die opdringerigheid en egoïsme van sommige leden de laatste tijd begint het fotografiegehalte op dit forum een zware slag neerwaarts te krijgen.
    Ik zie dat zo, dan moet een ander dat ook maar vinden.
    En strafste van al is dat het meestal van mensen met een bepaalde leeftijd en lang lidmaadschap komt, mensen die toch al wat tot de jaren van verstand zouden moeten gekomen zijn! (Hopelijk voelt nu niet iedereen zich geviseerd, dat is niet de bedoeling.)
    De mensen die deelnemen aan de challenge en er ook een score op geven zullen wel wijs genoeg zijn om dit volgens hun eigen beoordeling te doen zeker?
    Ik beklaag de moderators van dit forum toch zelle om op elk gezaag en gemem een gepast antwoord te moeten formuleren.
    Spijtig voor al diegenen die goedbedoeld een deelname aan de challenge doen en met dergelijke zaken geconfronteerd worden, vooral beginners die hierdoor misschien wel afgeschrikt worden.
    Enfin, het is heel simpel, voor het ogenblik denk ik niet na 5 jaar lidmaatschap om nog snel een deelname te doen aan de challenge.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

  • #2
    Re: Challenge of egotripperij?

    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
    Altijd veel blabla bij een challenge dat niets meer met fotograferen te maken heeft maar met allerlei zeverderij om anderen toch maar te kunnen bekritiseren.
    Is het nu zo moeilijk om te kiezen in de poll en zich neer te leggen bij het verkozen onderwerp?
    Ik volg je... daarom : geen mogelijkheid tot commentaar tot na de uitslag. Dat is trouwens het eerlijkst : zo kan je niet gaan beïnvloeden en dan zullen die kinderachtige spelletjes van "deze foto is gemanipuleerd" of "deze inzending heeft niets te zien met het onderwerp" of (nog beter!) "van mij krijgt deze prachtige inzending een 10" automatisch ook wegvallen.
    Greetz, Kariboe
    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

    Comment


    • #3
      Re: Challenge of egotripperij?

      Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
      Ik volg je... daarom : geen mogelijkheid tot commentaar tot na de uitslag. Dat is trouwens het eerlijkst : zo kan je niet gaan beïnvloeden en dan zullen die kinderachtige spelletjes van "deze foto is gemanipuleerd" of "deze inzending heeft niets te zien met het onderwerp" of (nog beter!) "van mij krijgt deze prachtige inzending een 10" automatisch ook wegvallen.
      Greetz, Kariboe
      Hè Hè eindelijk een medestander, had al bijna de hoop opgegeven.
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Challenge of egotripperij?

        Toch eigenaardig dat telkens er een topic gestart wordt waar er op één of andere manier afbraak kan gedaan worden op het al dan niet commentaar geven op de foto's , dezelfde mensen op de kar springen om toch nog maar eens te laten weten dat ze graag de comments afgeschaft willen zien. ( en dan erger zij niet eens mee doen aan de challenge )

        Ik begrijp Verseg volkomen en heeft een heel groot deel gelijk. Maar ik denk niet dat de oproep van Verseg bedoeld is om het geven van commentaar op zich in een slecht daglicht te stellen. Het gaat wel degelijk om het geven van niet gegronde en niets opbouwende commentaar.

        Waarschijnlijk rij ik nu tegen twee mensen hun kar bij mijn misschien weeral iets te impulsieve reactie, maar ik ben het soms ook stilletjes beu dat elke gelegenheid goed genoeg is om op hun manier hun ongenoegen te uitten. We weten het intussen al dat jullie tegen het geven van comments zijn, maar het is nu eenmaal een deel van de challenge. So Live with it

        grtz Tigo
        To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
        Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

        Comment


        • #5
          Re: Challenge of egotripperij?

          Oorspronkelijk geplaatst door Tigo Bekijk bericht
          ( en dan erger zij niet eens mee doen aan de challenge )
          waar zou Challenge zijn zonder die mensen, die iedere maand de moeite nemen om op de ingezonden opnamen te stemmen, zonder dat ze zelf meedoen??
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Challenge of egotripperij?

            verwijderd wegens persoonlijke aanval op een persoon.
            Last edited by spooky; 15 april 2009, 19:22. Reden: Persoonlijke aanval op een persoon

            Comment


            • #7
              Re: Challenge of egotripperij?

              Oorspronkelijk geplaatst door Tigo Bekijk bericht
              Toch eigenaardig dat telkens er een topic gestart wordt waar er op één of andere manier afbraak kan gedaan worden op het al dan niet commentaar geven op de foto's , dezelfde mensen op de kar springen om toch nog maar eens te laten weten dat ze graag de comments afgeschaft willen zien. ( en dan erger zij niet eens mee doen aan de challenge )

              ...

              Waarschijnlijk rij ik nu tegen twee mensen hun kar bij mijn misschien weeral iets te impulsieve reactie, maar ik ben het soms ook stilletjes beu dat elke gelegenheid goed genoeg is om op hun manier hun ongenoegen te uitten. We weten het intussen al dat jullie tegen het geven van comments zijn, maar het is nu eenmaal een deel van de challenge. So Live with it

              grtz Tigo
              Hoi Tigo, het rode hoofdje is nergens voor nodig hoor en nee, je rijdt helemaal niet tegen mijn kar. Je hebt recht op je mening (we leven nog altijd - laat ons hopen - in een vrije wereld).
              Trouwens, bij mijn weten is het de eerste keer dat ik mij laat ontvallen dat de 'challenge' wat mij betreft best zonder commentaar zou doorgaan

              Maar je kan toch niet ontkennen dat er a) in die commentaren dikwijls veel onzinnige dingen worden verteld en b) dat het kwoteren best zoveel mogelijk "onbeïnvloed" gebeurt. Het is voldoende dat een of andere onverlaat vlug schrijft dat een of andere inzending, zoniet waardeloos, op zijn minst bedenkelijk is en... hopla, een heel pak andere onverlaten volgen blindelings in dit oordeel. De soms grappige situaties in het (gewone) forum leren dat duidelijk. In mijn ogen gebeurt een wedstrijd - hoe weinig belangrijk ook - nog altijd best zo discreet mogelijk...

              Maar je hebt gelijk - ik kom weinig in die challenge (misschien wel om bovenstaande redenen ) - en ik heb dus niet veel recht van spreken...
              Greetz, Kariboe

              PS. 't Is niet voor 't een of voor 't ander, maar de keren dat ik er kom kan ik mij niet van de indruk ontdoen dat het accent vooral ligt op het VOLDOEN aan de opdracht (soms echt wel letterlijk voor sommigen als ze er het woordenboek bijhalen) en in mindere mate op CREATIEVE fotografie...
              * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
              Euh... deze quotering is zeer subjectief !

              Comment


              • #8
                Re: Challenge of egotripperij?

                Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
                Hoi Tigo, het rode hoofdje is nergens voor nodig hoor en nee, je rijdt helemaal niet tegen mijn kar. Je hebt recht op je mening (we leven nog altijd - laat ons hopen - in een vrije wereld).
                Trouwens, bij mijn weten is het de eerste keer dat ik mij laat ontvallen dat de 'challenge' wat mij betreft best zonder commentaar zou doorgaan

                ......................

                Maar je hebt gelijk - ik kom weinig in die challenge (misschien wel om bovenstaande redenen ) - en ik heb dus niet veel recht van spreken...
                Greetz, Kariboe

                ...

                Natuurlijk heeft iedereen recht op een eigen mening, ook jij , en je hebt wel degelijk recht van spreken. En ik zal zeker niet ontkennen dat er heel wat onzinnige opmerkingen gegeven worden. Wat mij in deze topic eigenlijk stoorde is dat er telkens van zulke topics gebruikt gemaakt wordt om het gegeven "comments" aan te vallen. Iedereen ( en Bouk, daar bedoel ik ook iedereen mee ) mag punten en commentaar geven, ook de niet deelnemers. Maar wat me opvalt, is dat bij het groepje van mensen dat tegen het geven van comments, hoofdzakelijk mensen zitten die niet ( of weinig ) mee doen.

                De manier van commentaar geven is een heel ander punt en daar kan ik Verseg zeer goed in begrijpen. Maar dan moet de manier van commentaar aanpassen en dat start bij ieder van ons. Door het wegnemen van de comments, neem je de oorzaak van het probleem niet weg. Dit zou hetzelfde zijn alsof men alle auto's moet verbieden omdat er te veel verkeersongelukken gebeuren. Neen , we moeten het probleem bij de kern aanpakken en dat is de taak van ons allemaal. We kunnen dit ook niet allemaal in de schoenen van de moderator schuiven. Het is ten eerste onze plicht om op de fatsoenlijke maar duidelijke manier te laten weten wanneer een comment ongegrond of niet opbouwend is. Zonder hier eindeloze discussies te starten moet men hier toch wel in slagen. Indien er dan nog buitensporigheden gebeuren zal de moderator hier wel in tussen komen.

                grtz Tigo
                To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
                Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

                Comment


                • #9
                  Re: Challenge of egotripperij?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tigo Bekijk bericht
                  De manier van commentaar geven is een heel ander punt en daar kan ik Verseg zeer goed in begrijpen. Maar dan moet de manier van commentaar aanpassen en dat start bij ieder van ons. Door het wegnemen van de comments, neem je de oorzaak van het probleem niet weg.
                  Het probleem van de mensheid is dat men eerder geneigd is om het negatieve te volgen dan het positieve.
                  Schrijf iets positiefs en daarom zal niet iedereen positief reageren maar schijf iets negatiefs en je hebt er een hele hoop dat volgt en direcht zegt "ah ja, da's waar dat, kan niet, dat mag niet, dat is niet goed, ...".
                  En dat is niet alleen hier zo, dat is overal zo.
                  Bekijk eender wel ongeval ... er moet er maar ene zeggen dat bestuurder x als een gek afkwam en iedereen begint te roddelen. Dan mogen er daarna nog 10 zeggen dat het niet zo is, de volgende honderd gaan het negatieve kiezen en mee op die boot springen zonder dat ze er zelf iets van af weten.
                  En hier is dat ook zo. Er moet maar ene schrijven dat deelnemer x van de challenge iets verkeerd doet en er springt een hoop op als sprinkhanen.
                  Voor de deelnemer in kwestie is zoiets alles behalve plezant, zeker als het persoonlijk wordt.
                  Nu is er zo'n geval in deze challenge van de persoon dat zogezegd gekend is door zijn partner ... die krijgt een boel kritiek te verwerken zonder dat iemand van ons kan weten of de partner ook een score gegeven heeft, men gaat uit van veronderstellingen!
                  Je moet je altijd eens in de plaats stellen van die mensen, misschien is daar helemaal geen enkele slechte bedoeling bij, misschien wel maar dat weten we niet.
                  Als mijn echtgenote deelneemt aan de challenge mag ik dan automatisch niet deelnemen niettegenstaande ze haar foto volledig zelfstandig genomen heeft?
                  Je mag dan nog eerlijk zijn t.o.v. de anderen maar je bent toch geen onmens tegenover je eigen partner? Een positief woordje doet veel meer plezier dan winnen op zo'n moment hoor, er is ook een menselijke kant aan iets en mensen hebben nu eenmaal ook gevoelens. En als je niet snapt wat ik bedoel dan wil ik u dat gerust eens rustig uitleggen maar niet op een forum.
                  Als je het zover wil drijven dan mag er ook geen enkele exif in de foto's staan want sommige mensen hebben specifieke combinaties van materiaal dat niet iedereen heeft en waarmee je met wat kennis van zijn foto's kan vermoeden dat een deelnemende foto van hem is.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Challenge of egotripperij?

                    Ik ontdek nu pas deze thread, en nadat ik de eerste post gelezen had (vooral de eerste zin daarvan), was mijn eerste gedachte: en dat moet die man (VerSeg) net zeggen!

                    @VerSeg: ik ben blij dat jij zoveel commentaar levert op zoveel verschillende foto’s (omdat ik van oordeel ben dat het vooral erg is voor diegenen die helemaal geen commentaar krijgen, alsof hun foto -hun geesteskindje- geen aandacht krijgt), maar soms blijf je met dat commentaar ook aan de oppervlak. Het woord "zeverderij" heb ik niet in de mond genomen, maar verschillende „anonymous creators” hebben in het verleden (en zelfs in deze april-Challenge) bepaalde van jouw opmerkingen kwalijk genomen.

                    Blijkbaar is er verder in de thread op de man gespeeld (op de TS, of iemand anders?), en daarom zou ik eens willen nagaan wat hier precies aan de hand is. Kort samengevat zegt de eerste post van VerSeg het volgende:
                    1. commentaar is vaak blabla (zeverderij) dat niets terzake doet;
                    2. "opdracht of thema”: aan interpretatie onderhevig.
                    3. dat commentaar (dat de TS stoort) „komt dan nog van mensen met bepaalde leeftijd en lang lidmaatschap”.
                    Met de twee eerste stellingen ben ik het eens. Voor de derde ken ik te weinig van de anciens om dit te kunnen bevestigen of tegenspreken.

                    In de thread zelf gaat het dan weer tussen voor- en tegenstanders van commentaar. Weet dat de werkgroep Challenge deze reacties meeneemt. Voor mij kunnen comments wel, maar zouden ze moeten zichtbaar zijn voor de "anonymous creator" van een bepaalde foto, en enkel door zijn/haar toedoen zichtbaar gemaakt worden (tenminste als de software dat zou toelaten). Het klopt (en dat is mijn foto’s verschillende keren overkomen) dat bepaalde foto’s als pispaaltje gebruikt worden: de eerste levert een negatieve kritiek (en ja, VerSeg, ook jij hebt dit meermaals gedaan), en de rest volgt dan gedwee. Uiteraard gaat dit de quotering beïnvloeden, en gaan foto’s met negatieve kritiek (wel: de eerste is negatief, de rest volgt als makke schapen) slechtere scores halen.

                    @VerSeg: in je laatste post zeg je dan weer heel andere dingen. Hier heb je het specifiek over het schenden van de anonimiteit (een ander punt dat de werkgroep Challenge ter harte neemt, wees gerust, al valt „valsspelerij” moeilijk of niet uit te sluiten.) Mijn vrouw doet ook af en toe mee; de echtgenote van Tigo ook en van nog anderen. Weet dat wij (wel, ik met mijn vrouw; Tigo met zijn vrouw) de afspraak hebben om geen punten aan elkaar toe te kennen. Zijn wij naief als wij dat doen? Misschien wel, maar fair play is mij belangrijker dan winnen.
                    Tenslotte heb je het over exif. Wel: voor mij mag die NIET in de foto, maar moet die wel aan de moderator (Spooky) worden gegeven en na de Challenge worden gegeven (dat is nu maar bij een bepaalde percentage van de deelnemers het geval).

                    Nog even snel iets over mijn eigen commentaar:
                    1. ik probeer, waar het kan zowel positieve als negatieve opmerkingen te plaatsen;
                    2. ik zal niet alle foto's beoordelen, maar probeer mijn steentje bij te dragen, soms met een voorliefde voor de muurbloempjes (degenen die nog geen of weinig commentaar gekregen hebben);
                    3. mijn mening durft wel eens afwijken van dat van anderen. Ik ben niet bang voor die afwijkende mening uit te komen, al weet ik dat ik daarmee vaak een knuppel in het hoenderhok gooi. So what? Zolang de discussie maar fair blijft (en de "anonymous creator" de gewenste aandacht krijgt).

                    Wie dan over de smaak van mijn pannenkoeken begint: die is pas bezig met "zeverderij".
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Challenge of egotripperij?

                      Eigenlijk wel grappig al die "langer aangesloten leden" op BD tegen elkaar zien "opgaan".
                      Mening hier, mening daar...
                      Ik vind dat iedereen wel een punt heeft, iedereen is verschillend, het zou al erg zijn dat iedereen hetzelfde zou zijn, hoe saai zou het dan worden... A Brave New World?

                      Toch om ook als JUNIOR van dit forum even mijn zeg te doen:
                      ik stem heel vaak mee bij de keuze van het onderwerp. Ik probeer me dan in te beelden hoe ik elk onderwerp zou kunnen vastleggen, enz.

                      MAAR, na mijn eerste deelname, had ik zoiets van...nee, ik durf niet meer meedoen, ik ben TE slecht...

                      Dat gevoel heb ik overigs over het gehele forum. Als er de naam junior bij je naam staat dan wordt je foto 9 kansen van de 10 harder bekritiseerd.

                      Ik ga geen namen noemen, maar ik vind dat er veel namen in de HoF of in de Challenge staan, die HEEEEEL bekend zijn op dit forum, overigens mooie foto's maken, maar het komt zo over dat zij precies NOOIT een slechte (lees: minder goede) foto maken. Zij zijn precies feilloos... Als nieuweling (gaande van groentje in de fotografie tot professionele fotograaf die net dit forum heeft ontdekt) moet je al met een HEEEEL sterke foto voor de pinnen komen om er toffe reacties op te krijgen.

                      Ik vind het zoals enkele hierboven aanhalen dat dit een domper is (aan het worden is) op het goede gehalte van dit forum.

                      Misschien is het eens mogeijk om te overwegen om de challenge (en mss ook de HoF) in te delen in Junior Member, Member en Senior Member. Zodat iedereen, wie er ook achter een bepaalde gebruikersnaam met die bepaalde "functie" schuilt, een groter kans heeft om iets van hem te laten tonen.

                      Groeten,
                      Timothi

                      Comment


                      • #12
                        Re: Challenge of egotripperij?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Timosurf Bekijk bericht
                        ...........

                        MAAR, na mijn eerste deelname, had ik zoiets van...nee, ik durf niet meer meedoen, ik ben TE slecht...

                        Dat gevoel heb ik overigs over het gehele forum. Als er de naam junior bij je naam staat dan wordt je foto 9 kansen van de 10 harder bekritiseerd.

                        ... Als nieuweling (gaande van groentje in de fotografie tot professionele fotograaf die net dit forum heeft ontdekt) moet je al met een HEEEEL sterke foto voor de pinnen komen om er toffe reacties op te krijgen.


                        Groeten,
                        Timothi
                        Wat je daar schrijft over het "TE SLECHT" zijn, is volgens mij een verkeerde ingesteldheid. De meeste mensen hier zijn er om op een leuke manier iets te kunnen bijleren over fotografie waarbij je dan door de mening van anderen kan leren van de fouten die je maakt. Dat is juist de geest van de challenge.

                        Als ik zou hebben opgegeven na mijn eerste deelname, zou ik lang niet zo ver gestaan hebben in dit fotografisch wereldje. Ik ga er steeds vanuit dat ik minstens voor 90% zelf tevreden moet zijn met mijn inzending. Maar ik bedoel dan ook "echt" tevreden zijn. Van het moment dat ik een bepaald idee heb, ben ik niet tevreden als het resultaat bij wijze van spreken er wel iets van weg heeft. Neen, dan probeer ik het gewoon opnieuw tot ik wel het gewenste resultaat heb. En ja , dit kan soms leiden tot 4 a 500 foto's tot ik kan zeggen, "ja , dat is hem" , zo heb ik hem voor ogen.

                        Het is door telkens opnieuw te proberen en wel degelijk de bevindingen van de andere proberen te begrijpen dat je verder komt. Die mening is een andere kijk op de foto dan wat je zelf voor ogen hebt of van wat jij wil dat de foto lijkt te zijn. Daarom is het ook belangrijk om de meningen van andere foto's te bekijken en daarin zelf te zoeken waar men gelijk heeft of niet. Zo ga je op een bepaald moment een foto op een heel andere manier analyseren en dat draag je mee in het verkrijgen van de foto die je zelf wenst.

                        In ieder geval zou ik het zeker niet opgeven. Ten slotte ben je in de challenge anoniem tot aan de uitslag en is het de foto die beoordeeld wordt en niet het feit dat je junior member bent.

                        Grtz Tigo
                        To understand the heart and mind of a person,look not at what he already achieved,but at what he aspires to do
                        Nikon D850/Z9-50mm 1.4Art-85mm 1.4Art-10-20mm-80-400mm-24-70mm 2.8-105mm Macro 2.8

                        Comment


                        • #13
                          Re: Challenge of egotripperij?

                          Ik was begonnen met mijn berichtje, maar toen zag ik dat Tigo dat veel beter heeft verwoord

                          Bij mij staat er misschien MEMBER, maar ik ben nog steeds een groentje hoor als het op foto's maken aan komt. Ik geef gewoon graag mijn mening overal Alle gekheid op een stokje, je komt snel aan een member status als je vragen stelt,... Daarop moet je echt niet op afgaan.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Challenge of egotripperij?

                            @Timosurf: ik kan me alleen maar aansluiten bij mijn voorgangers Tigo en Sannepoes. Wat ik kan toevoegen: de Olympische gedachte misschien? Winnen is belangrijker dan deelnemen (of was het net andersom )

                            De ene (Tigo) maakt 400-500 foto's; de andere (Sannepoes), zal niet herposten na (opbouwende of afbrekende) commentaren... So what?
                            Ik ga in heel dit alles mijn eigen weg, maar wat ik kan zeggen na een jaar (actief) lidmaatschap en tevens deelname aan de Challenge is het volgende: ik vind de Challenge leuk, omdat je moet nadenken over het thema, hoe jij dat precies in beeld gaat brengen, enz... Soms ben ik ook (bijna!) de wanhoop nabij en post ik wat, om erbij te zijn. Maar ik wil erbij zijn, als is het eventueel achteraan in het peleton.

                            Ik maak nu, na één jaar, wel heel wat meer foto's (maar laat ons zeggen nog maar één tiende van Tigo!) eer ik mijn beslissing ("dit wordt 'm!") neem (en durf dan ook wel eens herposten als de eerste opmerkingen mij terecht lijken), maar probeer tegelijk trouw te blijven aan mijn visie op fotografie. Die visie heb ik hier trouwens op het forum bijgeschaafd (zeker niet door gedwee de massa te volgen!), maar ik weiger om toe te geven aan een aantal (wat ik noem) "voorwaarden" die sowieso beter scoren.

                            Op die voorwaarden ga ik hier op dit moment niet verder op in, maar ik blijf erbij dat het "cliché" (en helaas niet in de fotografische betekenis), maar in de betekenis van "het moet zo, want iedereen doet het zo") volgens mij nog steeds te veel gewaardeerd wordt. Ik wijt dat aan een gebrek aan echt creatief denkvermogen, academische kennis en opleiding misschien, aan progressief denken, aan durven..., maar wie ben ik? Wat ik hier neerpen is maar mijn, (on?)bescheiden visie!
                            Mijn eigen foto's staan nog nergens, en dus mag ik eigenlijk niet eens meepraten.
                            (da's trouwens ook een opmerking die je af en toe leest, zelfs aan het adres van onze TS, VerSeg: laat eens iets van jezelf zien). Wat kan iemand die niet kan vliegen, ons vertellen over de duivensport?

                            Conclusie: meedoen man (of vrouw)! Gooi je in de strijd, probeer aan de hand van de andere inzendingen, de commentaren, stilaan je EIGEN weg te zoeken, en vrees dan ook niet op een bepaald moment die EIGEN mening te uiten. Soms kunnen de kritieken, de commentaren, de antwoorden op jouw "visie", hard zijn; soms terecht, vaak ook onterecht (nogmaals: ik heb in dit draadje het woord "zeverderij" niet uitgevonden ), maar trek je dat niet aan.

                            Voilà, en nu kijken we uit naar jouw bijdrage!
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Challenge of egotripperij?

                              Hey juppekes

                              Vlug een abonnementje nemen, zo heb ik er weer wat leesvoer bij
                              Bootjes

                              Comment

                              Working...
                              X