Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

digitaal --> analoog

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • digitaal --> analoog

    Sinds vorige week ben ik de toch wel trotse eigenaar van een Nikon FE (en een aantal manuele lenzen en flitsen). Gisteren heb 'k er een vers Z/W-rolletje ingestoken (was bijna vergeten hoe zoiets er uit zag ).
    Via d70, d200 en d700 weet ik ondertussen wel hoe een digitale Nikon werkt, maar een analoog toestel is toch wel een ander paar mouwen.
    Via de zoekfunctie ben ik op www.apug.com terechtgekomen (kennis voorlopig te beperkt om gericht te zoeken), en die boeken uit de bib die ik jarenlang als verouderd beschouwd heb zal ik nu ook wel eens ontlenen (maar daar wordt niet vergeleken met digitaal), dus probeer ik het hier eens:

    Wat hele basic vraagjes (voor diegenen die analoog en digitaal gefotografeerd hebben/fotograferen):

    (let wel: 'k heb enkel plannen voor Z/W en beschik zelf niet over een donkere kamer)

    - wat met filters? Die enkele UV-filters die ik nu heb beschouw ik enkel als frontlens-bescherming.
    - wat met witbalans? Dat knopje is er op de FE blijkbaar afgevallen Is dat iets dat ik aan de afdrukcentrale dien over te laten, op heb ik er zelf invloed op? (via kleurfilters bvb). Iets doet me toch vermoeden dat zelfs bij Z/W de kleurtemperatuur een invloed heeft.
    - mag 'k er van uitgaan dat een correct belichte foto op bvb ISO 400 hetzelfde resultaat geeft op ASA 400 (met verder dezelfde instellingen van stuitertijd en diafragma)?
    - ... (nog iets waar ik overkijk)


    oh ja, is het vreemd dat ik de d700 + af lenzen nu ook voordurend zo manueel mogelijk wil gebruiken.

    greetz

  • #2
    Re: digitaal --> analoog

    filters rood-geel groen enz . verschuiven de tonaliteit van de foto: de grijswaarden van de filter worden lichter, de complementaire kleur donkerder.
    Kleurtemperatuur speelt een ondegeschikte rol (in Zw/w ) maar heeft een invloed op de iso waarde.
    Iso in zwart/wit analoog zijn richtgetallen, en wordt door gevorderen (zoals ik zelf) ZELF bepaald. Zo is de isowaarde voor Neopan400 met mijn lichtmeter in daglicht 320 iso en 250 in kunstlicht

    -m-
    Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

    Comment


    • #3
      Re: digitaal --> analoog

      Als je de film laat ontwikkelen, kan je best de ISO waarde gebruiken die op de film vermeld staat. De meeste ontwikkelcentrales vragen extra voor push/pull ontwikkeling.

      Welke film heb je er eigenlijk ingestopt?

      G
      fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
      Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

      Comment


      • #4
        Re: digitaal --> analoog

        Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
        Als je de film laat ontwikkelen, kan je best de ISO waarde gebruiken die op de film vermeld staat. De meeste ontwikkelcentrales vragen extra voor push/pull ontwikkeling.

        Welke film heb je er eigenlijk ingestopt?

        G
        Dat van die iso/asa waarde was ik wel van plan. De tijden zijn nu wel veranderd, maar toch vond ik het vrij opmerkelijk dat er enkel Asa 125 en 400 in voorraad was. Ben vermoedelijk wat verwend met de hoge bruikbare iso-waardes op d700.

        de film is 'Ilford HP5 plus 400'.

        greetz

        Comment


        • #5
          Re: digitaal --> analoog

          Oorspronkelijk geplaatst door Sam Jae Bekijk bericht
          Dat van die iso/asa waarde was ik wel van plan. De tijden zijn nu wel veranderd, maar toch vond ik het vrij opmerkelijk dat er enkel Asa 125 en 400 in voorraad was. Ben vermoedelijk wat verwend met de hoge bruikbare iso-waardes op d700.

          de film is 'Ilford HP5 plus 400'.

          greetz
          Als je zelf niet ontwikkeld is ilford XP-2 beter, is ook n 400 iso film

          -m-
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

          Comment


          • #6
            Re: digitaal --> analoog

            Bij analoge fotografie bestaat geen knopje om de kleurtemperatuur in te stellen.
            Voor zwart-wit is dat niet nodig en voor kleurwerk werden sommige kleurfilmen in verschillende versies afgeleverd. Er waren filmen voor werk bij daglicht (meestal 5000 ° Kelvin) en anderen voor tungsteenverlichting (3200 ° Kelvin). In de Kodak kleur reeks bestonden er twee grote versies:
            - voor afdrukken op papier had men Ektacolor voor proftoepassingen en Kodacolor voor amateuropnamen
            - voor diapositeven had men Ektachrome voor prof en Kodachrome voor amateur en ook voor zeer hoge korrelvrije toepassingen
            De kleuremulsies varieerden van 25 ASA tot 400 ASA.
            Naast de typische basis kleurtemperatuur waarvoor iedere film bestemd was kon men ook, tijdens de opname, gebruik maken van conversiefilters die de films bruikbaar maakten voor andere of afwijkende kleurtemperaturen.
            Volledigheidshalve moet nog vermeld worden dat voor afdrukken op papier, er tijdens de behandeling in de afwerkcentrale, of in het privélabo, ook kleurcorrecties mogelijk waren door het gebruik van gepaste filters op de vergroter of op de printer.
            Ieder fabrikant had zo zijn volledig gamma van scheikundige produkten en afdukdragers (papier, textiel, transparanten, print films, internegatieven, e.d.).
            Allerlei extra combinaties waren eveneens mogelijk door menging en experimentatie van de beschikbare produkten. Daarbij kon men nog extra experimenteren met solarisatie, partiële ontwikkeling en herbelichting, bleaching, pigmenttoevoeging, dye transfert, e.d.
            Digitale fotografie biedt zeker heel wat mogelijkheden (vooral door gebruik van photoshops e.a.) maar analoge fotografie had ook zijn charmes en sommige resultaten steken nu nog torenhoog boven de analoge uit. Denk maar aan de resolutie of scheidend vermogen bv. (luchtfotografie, photogrammetrie, micofotografie, hollografie, metallografie,...)

            Henri
            lidnummer: BD0435BE

            Comment


            • #7
              Re: digitaal --> analoog

              Oorspronkelijk geplaatst door kodachrome Bekijk bericht
              Bij analoge fotografie bestaat geen knopje om de kleurtemperatuur in te stellen.
              Voor zwart-wit is dat niet nodig en voor kleurwerk werden sommige kleurfilmen in verschillende versies afgeleverd. Er waren filmen voor werk bij daglicht (meestal 5000 ° Kelvin) en anderen voor tungsteenverlichting (3200 ° Kelvin). In de Kodak kleur reeks bestonden er twee grote versies:
              - voor afdrukken op papier had men Ektacolor voor proftoepassingen en Kodacolor voor amateuropnamen
              - voor diapositeven had men Ektachrome voor prof en Kodachrome voor amateur en ook voor zeer hoge korrelvrije toepassingen
              De kleuremulsies varieerden van 25 ASA tot 400 ASA.
              Naast de typische basis kleurtemperatuur waarvoor iedere film bestemd was kon men ook, tijdens de opname, gebruik maken van conversiefilters die de films bruikbaar maakten voor andere of afwijkende kleurtemperaturen.
              Volledigheidshalve moet nog vermeld worden dat voor afdrukken op papier, er tijdens de behandeling in de afwerkcentrale, of in het privélabo, ook kleurcorrecties mogelijk waren door het gebruik van gepaste filters op de vergroter of op de printer.
              Ieder fabrikant had zo zijn volledig gamma van scheikundige produkten en afdukdragers (papier, textiel, transparanten, print films, internegatieven, e.d.).
              Allerlei extra combinaties waren eveneens mogelijk door menging en experimentatie van de beschikbare produkten. Daarbij kon men nog extra experimenteren met solarisatie, partiële ontwikkeling en herbelichting, bleaching, pigmenttoevoeging, dye transfert, e.d.
              Digitale fotografie biedt zeker heel wat mogelijkheden (vooral door gebruik van photoshops e.a.) maar analoge fotografie had ook zijn charmes en sommige resultaten steken nu nog torenhoog boven de analoge uit. Denk maar aan de resolutie of scheidend vermogen bv. (luchtfotografie, photogrammetrie, micofotografie, hollografie, metallografie,...)

              Henri
              Nog een aanvulling: 1600 asa kleurfilm was (is) er ook.
              En misschien nog wel meer dan kodak alleen

              Comment


              • #8
                Re: digitaal --> analoog

                Oorspronkelijk geplaatst door S02 Bekijk bericht
                Nog een aanvulling: 1600 asa kleurfilm was (is) er ook.
                En misschien nog wel meer dan kodak alleen
                Fuji lover here

                G
                fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                Comment


                • #9
                  Re: digitaal --> analoog

                  Oorspronkelijk geplaatst door S02 Bekijk bericht
                  Nog een aanvulling: 1600 asa kleurfilm was (is) er ook.
                  En misschien nog wel meer dan kodak alleen
                  idd , maar in zeer beperkte uitvoering en als je dan toch volledig wil zijn ook emulsies in zw-w en in kleur gaande tot 6400 ASA vooral voor aerial reconnaissance en andere uiterste op dragers in rolfilm tot 24 cm breed voor aerial photogrammetry en platen tot 30 x 30 cm voor astrofotografie. Maar dat gaat niet in het doorsnee kodakske van de man in de straat.
                  En dan spreken we nog niet over de "false color films" voor infrarood opnames.

                  Henri
                  lidnummer: BD0435BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: digitaal --> analoog

                    ach, vergeet de labo's voor dat zwartwit werk.
                    ontwikkel je filmpjes zelf en als je wat plaats hebt dan kan e ze zelf ook op papier zetten, anders scan je ze in!
                    foto als spiegel of als venster?

                    Comment


                    • #11
                      Re: digitaal --> analoog

                      Iedereen bedankt voor de uitvoerige verheldering en de tips.

                      @parakiet: op termijn misschien (al overschat ik de omslachtigheid misschien)

                      Comment


                      • #12
                        Re: digitaal --> analoog

                        wel ik zou zelf ontwikkelen omdat je er echt plezier van hebt

                        ten eerste omdat je alles zelf in handen hebt (eerste keren is dit spannend)

                        en tweede.. je filmpje uit het spoelwater halen.. en je negatieven de eerste keer bekijken => zalig.

                        't is zon stap die ik mis bij digitaal.. op men digitale wéét ik gewon dat ik men negatieven heb.. bij analoge foto's ist toch net iets spannender

                        als derde puntje zou je nog kunnen zeggen dat zelf ontwikkelen tijd en geld besparend is ^^
                        foto als spiegel of als venster?

                        Comment


                        • #13
                          Re: digitaal --> analoog

                          En niet alleen dat .... In plaats van dat je camera/computer/apparaat de foto maakt, ben jij zelf die het doet. Geen need to speed. JIJ , niet nikon D700 (alle fotos met een D700 zien er hetzelde uit; vandaar de dringende nood van photoshop om te bewerken, HDR , stitching en wat weet ik al, om de fotozombies tot leven te wekken.

                          -m-
                          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                          Comment


                          • #14
                            Re: digitaal --> analoog

                            klopt..

                            maar..

                            als ik moet kiezen tussen nikon FX of analoge nikons (FE, F801, F90,...) dan toch de digitale. zelfs voor zwartwit.

                            als ik dan toch analoog wil gaan dan véél liever op rolfilm (middenformaat) of grootformaat.
                            foto als spiegel of als venster?

                            Comment


                            • #15
                              Re: digitaal --> analoog

                              Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                              klopt..

                              maar..

                              als ik moet kiezen tussen nikon FX of analoge nikons (FE, F801, F90,...) dan toch de digitale. zelfs voor zwartwit.

                              als ik dan toch analoog wil gaan dan véél liever op rolfilm (middenformaat) of grootformaat.

                              En toch...
                              Die nostalgie naar dat oude werkpaardje dat zoals zijn eigenaar geblutst, geschramd, gedeukt, maar toch nog functioneel op rust gesteld is.
                              Man wat was ik gelukkig met dat lensje 1.4.



                              Henri
                              lidnummer: BD0435BE

                              Comment

                              Working...
                              X