Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

copyright vraag HELP AUB!?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • copyright vraag HELP AUB!?

    Recentelijk heb ik in opdracht van een journalist foto's gemaakt voor een vakblad omtrent een bepaalde professie. De persoon in questie had geen bezwaar dat er foto's van hem gemaakt werden. Na een aantal sessies te maken van de fotografie van zijn werk leek het mij voor de persoon leuk de foto's te kunnen zien alvorens ze te gebruiken voor het artikel. Hier maakte ik gebruik van een online gallerij.

    Zonder het te vragen had hij een foto van de galerij afgehaald en op zijn commerciele website geplaatst waarop hij zijn diensten aanbied. Ik sprak hem hierop aan en verzocht hem de foto,s van zijn site af te halen. Ik legde uit dat de foto's een zekere waarde hadden en dat hij geen toestemming had gevraagd nog gekregen. Vervolgens wilde hij een vergoeding voor iedere foto die gepubliceerd zou gaan worden.

    mijn vraag:
    - kan hij aanspraak maken op een dergelijke vergoeding?
    - Mag hij zomaar die foto van mijn site afhalen en gebruiken als promotiemiddel?
    - ben ik dom aan het zeuren?
    Last edited by TrichoGramma; 9 april 2009, 10:40. Reden: Orioneel was erg lang.

  • #2
    Re: copyright vraag HELP AUB!?

    qua wetgeving kan ik niet direkt helpen maar een tip geven voor de toekomst mss wel.
    Voorzie al je foto's van een duidelijk zichtbaar watermerk zodat deze toch al iets minder bruikbaar worden voor commerciele doeleinden.
    http://www.delouche.be

    Comment


    • #3
      Re: copyright vraag HELP AUB!?

      Ik vrees dat er een copyright staat op de zoek-routine hier op het forum
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

      Comment


      • #4
        Re: copyright vraag HELP AUB!?

        't is hier inderdaad al enkele keren de revu gepasseerd ...

        in't kort: jij hebt copyrights op je foto, hij heeft portretrecht op de publicatie van zijn afbeelding

        jij mag zonder zijn toestemming de foto's niet publiceren, daarom laat je bij het fotograferen een modelrelease ondertekenen door de gefotografeerde.

        Hij mag zonder toestemming jouw foto's niet zomaar overnemen op zijn website, daarom dat hij bij ondertekene van de modelrelease best was overeengekomen jouw foto's te mogen gebruiken


        ....


        mijn persoonlijk gedacht: je trekt hier aan't korste eind: zolang je hem had laten doen, kon je zijn foto's nog publiceren op jouw site, nu heb je je "model" pissed-off gemaakt .. en ipv gezond verstand spelen de juridische regeltjes nu .. als je alle regels gaat uitpuren, is er geen winnaar .. en de rechtbank zal je mogelijks kunnen vergeten aangezien "het belang" waar het hier om gaat vermoedelijk te laag is om een rechtzaak in te leiden .. nog veel suc6 met het fotograferen, en laat gezond verstand primeren boven princiepes

        Comment


        • #5
          Re: copyright vraag HELP AUB!?

          Heb ik de topic verkeerd geplaatst? ik kon geen copyright topic vinden mijn excuus.

          i.i.g erg bedankt voor alle adviezen. Is kijken hoe ik mezelf uit de **** ga trekken.

          Comment


          • #6
            Re: copyright vraag HELP AUB!?

            wil je wel eventjes je oorspronkelijke vraag terugplaatsen?
            nu weet geen mens meer waarover dit ging!

            mm
            ∏__|_ ∏__|_
            "no rules, great shots"
            Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

            Comment


            • #7
              Re: copyright vraag HELP AUB!?

              Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
              wil je wel eventjes je oorspronkelijke vraag terugplaatsen?
              nu weet geen mens meer waarover dit ging!

              mm
              Inderdaad ... een vervelend topic waar niemand nog iets aan heeft.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #8
                Re: copyright vraag HELP AUB!?

                ja dit is wel heel vervelend
                The quickest way to make money at photography is to sell your camera

                Comment


                • #9
                  Re: copyright vraag HELP AUB!?

                  PM naar topicstarter gestuurd, met de vraag om zijn topic te herstellen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: copyright vraag HELP AUB!?

                    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                    Inderdaad ... een vervelend topic waar niemand nog iets aan heeft.
                    Mijn excuses. Ik had niet aan het algemeen belang gedacht van deze topic dat was erg asociaal van mij. Ik heb de vraag er weer opgezet.
                    De reden dat ik de topic wilde weghalen is omdat de topic wel een erg dramatische titel heeft deze is (ook al) erg asociaal.
                    Last edited by TrichoGramma; 9 april 2009, 10:42.

                    Comment


                    • #11
                      Re: copyright vraag HELP AUB!?

                      merci, tricho!
                      nu weten we tenminste waarover het gaat.

                      mm
                      ∏__|_ ∏__|_
                      "no rules, great shots"
                      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                      Comment


                      • #12
                        Re: copyright vraag HELP AUB!?

                        Jep ... bedankt.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment

                        Working...
                        X