Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Geen nestfotografie A.U.B.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Geen nestfotografie A.U.B.

    Zoals men ziet staat de eerste foto reeds ongewild in de Challenge. Door het verkeerd aanklikken heb ik deze foto gevalideerd i.p.v. de foto te weigeren.

    Ik hoop dat de inzender zo vriendelijk wil zijn deze foto als deelnemer terug te willen nemen.

    Lente staat een beetje voor jong en nieuw leven. Mogelijk denkt men onder dit thema aan het nemen van een nestfoto. Niettegenstaande dat de enquête aangaf dat het onderwerp volkomen vrij mag worden geïnterpreteerd, wil ik de aandacht vestigen op de wettelijke beperking welke geldig is in België. Te weten dat Nestfotografie in bepaalde omstandigheden verboden is. Als moderator is het onmogelijk uit te maken of een nestfoto onder de wettelijke voorschriften valt. Vandaar dat ik heb besloten GEEN enkel nestfoto voor de Challenge te valideren.

    Mag ik vragen om geen nestfoto’s te nemen, zodat we ons 100% kunnen concentreren op een Challenge met een heel ruime interpretatie marge, waardoor we dan ook een levendige Challenge kunnen en hopelijk mogen verwachten.

    Bij voorbaat dank voor het willen rekening houden met deze beperking.
    Spookys Fotoweb
    BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

  • #2
    Re: Geen nestfotografie A.U.B.

    ik volg hier hoor, zou zonde zijn om nestjes te vernielen of de broedende vogels van hun nest te verjagen.

    enig idee waar we info kunnen vinden over al dan niet fotograferen van nesten?
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Geen nestfotografie A.U.B.

      Gedragscode BVNF:

      3 Nestfotografie van vogels is uitgesloten. Het fotograferen van vogels in de ‘nabijheid’ van een nest is af te raden.

      * Door af te zien van nestfotografie van vogels in het algemeen wordt vermeden aanleiding te geven tot het maken van nestopnamen van vogels die storingsgevoelig zijn.

      * Soorten, waarvan algemeen bekend is dat zij de aanwezigheid van mensen tolereren (eventueel afhankelijk van plaats en tijd), kunnen wel in de ‘nabijheid’ van het nest gefotografeerd worden mits strikte inachtneming van het basisprincipe (bijvoorbeeld klippenvogels).

      4 Opnamen van nestholen en opnamen in de nabijheid van nestholen van
      andere dieren dan vogels wordt afgeraden als de kans op verstoring aanwezig is.
      en zoeken op BD natuurlijk ... (KLIK) > enkel vzw-leden
      maar de forumleiding neemt daarin geen standpunt ...

      vogelbeschermingregelgeving:
      Artikel 1. - Dit besluit is van toepassing op alle vogels behorende tot één van de op het Europese grondgebied van de lid-staten van de Europese Gemeenschappen in het wild voorkomende vogelsoorten. Daarin worden alle ondersoorten, rassen of variëteiten van deze vogelsoorten begrepen, ongeacht hun geografische herkomst en ongeacht of de vogels levend, dood of opgezet zijn.

      Vallen echter niet onder de bepalingen van dit besluit:
      - de in artikel 3 van het jachtdecreet van 24 juli 1991 vermelde vogelsoorten die als wild geranschikt zijn;
      - de tamme duivenrassen en de tamme zwanen (Cygnus cygnus en Cygnus olor), die worden gehouden op een erf of in een park voor de opbrengst van vlees, eieren en pluimen;
      - de in gevangenschap geboren en gekweekte vogels, genoemd in bijlage 1, geringd met een gesloten voetring, volgens de voorwaarden bepaald in artikel 7ter;
      - de kwetsbare soorten die door de Vlaamse regering zullen worden aangewezen.
      - de in-, uit- en doorvoer van vogels of van hun krengen die behoren tot uitheemse soorten, zoals bedoeld in artikel 6, §1, III, 2°, van de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming der instellingen.
      mm
      ∏__|_ ∏__|_
      "no rules, great shots"
      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

      Comment


      • #4
        Re: Geen nestfotografie A.U.B.

        Even goed nieuws.

        Ik heb me laten vangen.

        De door mij per vergissing gevalideerde foto waarvan ik meende te maken te hebben met nestfotografie is gelukkig geen foto welke men moet plaatsen in de categorie nestfotografie.

        De inzender heeft met foto bewezen dat het een samengesteld nestje is. De gebruikte attributen zijn, een gewoon ei van de kip, takjes en wat kunststro welke rond Pasen vaak wordt gebruikt voor het maken van een paasnestje.

        Ondanks de waargetrouwe weergave van het nest toch een pluimpje voor de inzender van deze foto die me op het verkeerde been wist te zetten.

        Dit neemt niet weg dat ik nestfotografie voor de Challenge niet zal aanvaarden tenzij men het tegendeel kan bewijzen.
        Spookys Fotoweb
        BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

        Comment


        • #5
          Re: Geen nestfotografie A.U.B.

          De ingezonden foto kent spijtig genoeg wel een "mogelijke" waardevermindering door deze info (over de foto) te lezen. Details hadden beter achterwege gelaten geweest.
          Ook het feit dat in de post bovenaan te lezen blijft dat de foto ongewild gevalideerd werd. Doet de foto nu mee of niet? Maak het best duidelijk voor iedereen!
          Last edited by VerSeg; 2 april 2009, 15:13.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • #6
            Re: Geen nestfotografie A.U.B.

            Oorspronkelijk geplaatst door spooky Bekijk bericht
            Even goed nieuws.

            Ik heb me laten vangen.

            De door mij per vergissing gevalideerde foto waarvan ik meende te maken te hebben met nestfotografie is gelukkig geen foto welke men moet plaatsen in de categorie nestfotografie.

            De inzender heeft met foto bewezen dat het een samengesteld nestje is. De gebruikte attributen zijn, een gewoon ei van de kip, takjes en wat kunststro welke rond Pasen vaak wordt gebruikt voor het maken van een paasnestje.

            Ondanks de waargetrouwe weergave van het nest toch een pluimpje voor de inzender van deze foto die me op het verkeerde been wist te zetten.

            Dit neemt niet weg dat ik nestfotografie voor de Challenge niet zal aanvaarden tenzij men het tegendeel kan bewijzen.
            had al ommiddelijk gezien (zonder dit gelezen te hebben)dat het gezien geen echt kuiken was maar sissel een soort dun vlasachting stro in een groen gele kleur
            tja zal moeilijk zijn deze keer om origineel uit de hoek te komen er is van zoveel een begin
            Groetjes Liliane geluk is geen kant en klaar product het onstaat door wat je doet
            Panasonic lumix DMC-FZ8 +FZ38-FZ150Tussenring met DMW-LC55 http://lilybie.jalbum.net/

            Comment


            • #7
              Re: Geen nestfotografie A.U.B.

              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
              De ingezonden foto kent spijtig genoeg wel een "mogelijke" waardevermindering door deze info (over de foto) te lezen. Details hadden beter achterwege gelaten geweest.
              Ook het feit dat in de post bovenaan te lezen blijft dat de foto ongewild gevalideerd werd. Doet de foto nu mee of niet? Maak het best duidelijk voor iedereen!
              mee eens, maar dat gebeurd toch ook bij de comments/discussies in Challenge zelf hoor.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Geen nestfotografie A.U.B.

                @ to VerSeg,

                De foto van het nest met ei is een volwaardige deelnemer aan de Challenge.
                Spookys Fotoweb
                BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

                Comment


                • #9
                  Re: Geen nestfotografie A.U.B.

                  Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                  Gedragscode BVNF:



                  en zoeken op BD natuurlijk ... (KLIK) > enkel vzw-leden
                  maar de forumleiding neemt daarin geen standpunt ...

                  vogelbeschermingregelgeving:

                  mm
                  -Een gedragscode is géén regel noch wet.
                  -Als je de regels van vogelbescherming bekijkt, kan het dus wel!
                  -In het geval van de ingezonden foto welke een mise-en-scène is. Is volgens mij absoluut géén "begin." Ik heb nog nooit sisal uit een ei weten komen. Ik spreek me niet uit over de kwaliteit van de foto!!
                  -Wat doe je als je een foto van een kippend ei zou ingezonden krijgen van iemand die de toelating heeft om aan nestfotografie te doen?

                  Mvg.
                  Robert
                  Mvg.
                  Robert
                  Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

                  Comment


                  • #10
                    Re: Geen nestfotografie A.U.B.

                    Speciaal voor de challenge had ik de tweede foto van deze reeks:http://forum.belgiumdigital.com/f44/...en-256607.html gemaakt.

                    Tot mijn verbazing werd de foto geweigerd en op mijn argumenten waarbij ik duidelijk aangeef waarom deze foto niet onder nestfotografie kan vallen, krijg ik zelfs gewoon geen antwooord.

                    Ik heb dus ondertussen mijn eigen idee over de challenge en ook deze zin
                    Dit neemt niet weg dat ik nestfotografie voor de Challenge niet zal aanvaarden tenzij men het tegendeel kan bewijzen.
                    moet je blijkbaar met een behoorlijke korrel zout nemen...

                    Mvg, Theo
                    Mijn website: http://www.vlassen.be/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Geen nestfotografie A.U.B.

                      Het gaat hier niet alleen om een gedragscode maar wel om een Koninklijk Besluit van 09 Sep 81 Art 3 Hoofdstuk II waarvan hieronder een uittreksel.

                      HOOFDSTUK II. - Het bemachtigen, het vervoeren, het bezitten en het verhandelen van vogels


                      Art. 3. -
                      [Het is te allen tijde en om het even waar verboden de vogels bedoeld in artikel 1, [gemakkelijk

                      herkenbare delen van deze vogels of uit deze vogels verkregen producten, evenals hun eieren](BVR van

                      7 juni 2002, art. 1), te bemachtigen, te doden of te verdelgen, te vervoeren, door te voeren en, zelfs
                      tijdelijk, in of uit te voeren behoudens de in dit besluit vermelde afwijkingen.] (B.V.R. van 8 maart
                      2002, art. 2)
                      [Het is eveneens verboden nesten van de vogels die onder de toepassing van dit besluit vallen opzettelijk
                      te verstoren, weg te nemen of te vernielen.] (B.V.R. van 24 mei 1995, art. 2)
                      Het is eveneens verboden volwassen vogels op of nabij hun nest te fotograferen of te filmen of te pogen




                      dit te doen, uitgezonderd bij de nesten die zich bevinden op een bewoond erf.


                      Er zijn inderdaad afwijkende uitzonderingen. Het is voor mij onmogelijk na te gaan of een ingezonden foto valt onder afwijkende uitzonderingen.

                      De foto van het zogenaamde nest welke ik valideerde is niet eens een echt nest en is niet meer dan een samengesteld nest zoals er in de huiskamer meerdere gemaakt worden rond pasen.
                      Spookys Fotoweb
                      BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

                      Comment


                      • #12
                        Re: Geen nestfotografie A.U.B.

                        Tja, als je het verschil niet ziet tussen een kuiken van een gedomesticeerde kip dat uit een broedmachine komt en een wilde vogel in een natuurlijk nest....
                        Dit neemt niet weg dat ik nestfotografie voor de Challenge niet zal aanvaarden tenzij men het tegendeel kan bewijzen.
                        Hier laat je toch duidelijk blijken dat er mogelijkheden zijn maar je hebt gewoon niet gereageerd op mijn twee mails waar ik de situatie nog eens overduidelijk heb toegelicht.
                        Je geeft de mensen dus gewoon niet de kans om het tegendeel te bewijzen ondanks je mooie woorden. ( Terwijl dit hier zelfs absoluut niet nodig zou zijn, iedereen ziet dat dit geen natuurlijk nest van een wilde vogel is..)

                        Zelfs een antwoord waarop je zou verduidelijken waarom je de foto toch nog weigert, kon er blijkbaar niet meer van af...
                        Theo
                        Mijn website: http://www.vlassen.be/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Geen nestfotografie A.U.B.

                          Oorspronkelijk geplaatst door terrano Bekijk bericht
                          Zelfs een antwoord waarop je zou verduidelijken waarom je de foto toch nog weigert, kon er blijkbaar niet meer van af...
                          Theo
                          Tja, ik vind wel dat in dit draadje er een antwoord moet gegeven worden op de vraag of, en zo ja waarom, onze moderator niet geantwoord zou hebben op een gewone vraag van een deelnemer. Mijn ervaring met spooky is altijd positief geweest dus ben ik heel erg verrast door deze melding van terrano. Deze draad hier open laten met deze melding vind ik echter niet kunnen. Details over de foto in kwestie en het al dan niet toelaten tot de challenge kunnen best via PM geregeld worden, maar twijfels over de inzet of integriteit van de moderator onbeantwoord laten vind ik not done.

                          Best zou m.i. zijn dat terrano via PM een antwoord of uitleg krijgt en dat hij dan hier de zaak afrondt.

                          vriendelijke groeten,
                          Luc
                          Als er wind is, droogt de was.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Geen nestfotografie A.U.B.

                            Ondanks de oproep in het forum om voor deze Challenge geen nestfoto’s in te sturen heb ik sterk het vermoeden dat terrano bewust de betwiste foto instuurde met als doel een discussie over nestfotografie uit te lokken.

                            Bij de weigering werd aan de inzender volgende PM-bericht verstuurt.

                            Hallo terrano,

                            Tot mijn spijt moet ik Uw prachtige TOP-foto weigeren voor deelname aan de Challenge.

                            Dit in uitvoering van het feit dat (reële) nestfotografie voor deze Challenge wordt uitgesloten.

                            Zie topic

                            Lente staat een beetje voor jong en nieuw leven. Mogelijk denkt men onder dit thema aan het nemen van een nestfoto. Niettegenstaande dat de enquête aangaf dat het onderwerp volkomen vrij mag worden geïnterpreteerd, wil ik de aandacht vestigen op de wettelijke beperking welke geldig is in België. Te weten dat Nestfotografie in bepaalde omstandigheden verboden is. Als moderator is het onmogelijk uit te maken of een nestfoto onder de wettelijke voorschriften valt. Vandaar dat ik besloten heb GEEN enkel nestfoto voor de Challenge te valideren.

                            Mag ik vragen om geen nestfoto’s te nemen, zodat we ons 100% kunnen concentreren op een Challenge met een heel ruime interpretatie marge, waardoor we dan ook een levendige Challenge kunnen en hopelijk mogen verwachten.

                            Aan de hand van Uw prachtig web heb ik kunnen merken dat U een heel ervaren natuurfotograaf bent.

                            Ik hoop dan ook te kunnen rekenen op Uw begrip voor deze weigering dit om te vermijden dat minder ervaren fotografen zich zouden laten verleiden tot het nemen van nestfoto's in de natuur.

                            Met vriendelijke groeten,

                            Spooky
                            Mod Challenge BD

                            Terrano heeft als antwoord op mijn PM-bericht mij wel een uitleg gegeven hoe de foto tot stand is gekomen maar kon me niet overtuigen om de foto alsnog te plaatsen. Had terrano mij echter de foto’s welke hij plaatste in zijn topic “Leven in 21 dagen” als bewijs bewijs overgemaakt dan had ik de inzending wel kunnen aanvaarden en plaatsen.

                            Temeer ik geen bioloog noch dierendeskundige, terrano daarentegen een ervaren natuurfotograaf was wilde ik de foto niet plaatsen om niet te zondigen tegen Art 7 van de Challenge Rules dat het volgende zegt :

                            “De foto mag niet aanstootgevend, beledigend of op andere wijze onwettelijk zijn.”

                            Gezien ook mijn vrije tijd en de tijd welke ik aan de Challenge kan spenderen beperkt is laat ik me als moderator niet verleiden tot onnodige discussies door deelnemers waarvan ik om de een of andere reden een foto diende te weigeren.
                            Spookys Fotoweb
                            BD0158BE - Nikon D90 - Nikon D70 + Nikon Coolpix 4300

                            Comment


                            • #15
                              Re: Geen nestfotografie A.U.B.

                              Spooky,

                              Ik vermoed dat je iets tegen mij hebt.
                              Je begint al met te insinueren dat ik de foto instuurde om een discussie uit te lokken.
                              Mag ik vragen waaruit je dit kan afleiden?
                              Van een moderator zou ik dit soort laag bij de grond opmerkingen niet verwachten.

                              Verder vind ik het erg vreemd dat je niet op mijn PM's wil antwoorden maar er voor kiest om deze hier op het forum te verspreiden.
                              Van een moderator zou ik verwachten dat je dit soor probleempjes net via PM oplost en niet via het forum.

                              Ik kan dan ook niet anders van hier een kopie van mijn PM naar jou te tonen:


                              8 april 2009, 15:31
                              terrano
                              Member Geregistreerd: 22 oktober 2007

                              Re: Weigering Challenge foto Apr 09 - Geen nestfotografie

                              --------------------------------------------------------------------------------

                              Spooky,

                              Eerlijk gezegd begrijp ik dit totaal niet.
                              De eerste foto in de challenge welke wel toegelaten werd, is een duidelijk voorbeeld van nestfotografie ( en dan nog een slechte want een ei wordt nooit op die manier door het jong gebroken...)
                              Mijn foto is van een kuiken van een brahmakip welke door een broedmachine werd uitgebroed en waarvoor ik speciaal voor de foto een opstelling heb gemaakt met een donkerstraler ( niet lichtgevende warmtebron )om het tot leven komen van het kuiken te kunnen vastleggen in ideale omstandigheden voor zowel mij als het kuiken.
                              Van nestfotografie kan dus geen sprake zijn in dit geval en dit is mijn insziens ook duidelijk op de foto.
                              Kippen zijn trouwens gedomsticeerde dieren waarbij je nogal moeilijk van verstoring door nestfotofgrafie zou kunnen spreken.
                              99% van alle kippekuikens komen trouwens uit een broedmachine; rassen zoals de brahma met veel pootbevedering zijn slechte zelfbroeders omdat ze veel eieren en kuikens stuk gaan zitten door hun onhandigheid...

                              Kortom, ik kan de reactie eigenlijk niet goed plaatsen en vind het erg jammer dat de foto niet geplaatst kan worden.
                              In elke krant of reclamefolder vind je rond pasen trouwens wel foto's van kuikens waarvan ik overtuigd ben dat deze onder veel minder gunstige omstandigheden ( voor het kuiken wel te verstaan ) werden genomen.

                              Ik moet zeggen dat ik toch wel erg teleurgesteld ben door deze beslissing.


                              Met vriendelijke groeten,

                              Theo

                              Uit mijn tweede mail van die dag blijkt ook duidelijk dat ik achteraf pas de bewuste thread ivm nestfotografie heb gelezen ( Ik volg niet alle berichten op BD op de voet...)

                              8 april 2009, 19:46
                              terrano
                              Member Geregistreerd: 22 oktober 2007

                              Re: Weigering Challenge foto Apr 09 - Geen nestfotografie

                              --------------------------------------------------------------------------------

                              Spooky,

                              Ik heb ondertussen de thread ivm de nestfotografie op het forum gelezen en , eerlijk gezegd, ik begrijp de weigering nu nog minder.

                              Iemand die bewust nestfotografie probeert te imiteren, wordt toegelaten en een foto die helemaal niets met nestfotografie heeft te maken, wordt geweigerd?

                              De wettelijke bepalingen worden in de thread nog eens aangehaald en daaruit blijkt toch ook overduidelijk dat het fotograferen van kuikens van gedomesticeerde kippen totaal niet onder de noemer van nestfotografie kan vallen.

                              De regels ivm nestfotografie zijn duidelijk en zijn nodig maar ik zie absoluut niet de noodzaak om deze regel een eigen en veel bredere interpretatie te gaan geven, want dat is precies wat er hier gebeurt..
                              Waar gaan we binnenkort de grens dan nog leggen?

                              Tenzij er andere redenen spelen, kan ik de weigering voor het plaasten van deze foto niet begrijpen en moet ik daaruit mijn conclusies trekken.

                              We gaan er uiteraard geen ruzie over maken en het is ook niet mijn bedoeling om er ellenlange mails te blijven over schrijven maar toch zie ik graag uw reactie hierop tegemoet.


                              Mvg, Theo

                              Je hebt dus via PM totaal niet gereageerd....


                              In je laatste bericht wordt het eigenlijk lachwekkend: met mijn uitleg in de eerste mail en de bewuste foto kon je blijkbaar nog steeds niet opmaken dat dit niets met nestfotografie te maken heeft, maar door het zien van twee extra foto's van dezelfde setting een paar uurtjes later, zie je het plots wel? Lachwekkend !

                              Je had me dan ook gewoon via PM om wat extra info of foto's kunnen vragen, maar dat was duidelijk teveel gevraagd...

                              En als je dan nog zelf niet zou kunnen zien dat dit niks met nestfotografie te maken heeft, dan kan je toch raad vragen bij een van je collega moderators?
                              Ik ben er zeker van dat er daar wel genoeg bekwame personen zitten welke je hierop hadden kunnen wijzen.

                              Maar maak je verder geen zorgen, zolang de "screening" op de BD challenge op deze manier gebeurt, zal ik geen inzendingen meer sturen.


                              Mvg, Theo
                              Mijn website: http://www.vlassen.be/

                              Comment

                              Working...
                              X