Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beginnen met portret

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beginnen met portret

    Ik zou me graag eens aan wat portretten wagen. Mijn voorkeur gaat uit naar Zwart/wit portret met een hoog contrast op een witte achtergrond. Richard Avedon was meester hierin, een zoektocht op het net leverde 2 aardige replica's op. De 2de spreekt me het meest aan, hij heeft iets meer contrast.

    foto 1
    foto 2

    Na wat opzoekwerk blijken de portretten gemaakt te zijn met een frontaal licht (softbox of paraplu?) en eventueel wat zwarte reflectors om het beeld niet plat te maken. Avedon maakte zijn portretten uit de reeks "In the American west" zelfs in de open lucht tijdens een bewolkte dag of in de schaduwzijde van een muur, zonder meer. Nadien werd de foto echter ontelbare keren gefinetuned in de donkere kamer.

    foto 1
    foto2


    Wie kan me nog wat meer vertellen over de lichtopstelling en techniek die nodig is om deze stijl te krijgen?

    Aangezien ik nog geen studio- of reportagemateriaal heb kan ik nog alle kanten op. Ik ga de portretten meestal op verplaatsing maken in kleine ruimtes, er zal niet altijd stroom zijn. Ik zou de opstelling dus zo simpel mogelijk willen houden (wie niet )
    Het model zal vrij dicht tegen de achtergrond staan (kleine ruimte) waardoor die waarschijnlijk ook moet opgelicht worden (wegwerken schaduw)?

    Graag wat advies of windrichting bij de aankoop van mijn eerste portretmateriaal.
    Na de aankoop van mijn camera en lens vorige maand hou ik het deze keer liever budgetvriendelijk...
    Last edited by Qube; 31 maart 2009, 13:08.
    Het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd.

    >> Join me on Facebook <<

  • #2
    Re: Beginnen met portret

    Hey,

    Ik ben geen doorgewinterde personen fotograaf, maar ik fotografeer honderden honden op locatie. Soms buiten soms binnen.

    Om je een goed advies te geven moet je jezelf enkele vragen stellen.

    Achtergrond:
    Ga je personen ten voete uit fotograferen, of enkel 2/3? Hoeveel personen samen?
    - Indien je max 2 a 3 personen fotografeert, 2/3 portretten en de personen kort bij elkaar, dan kan je kiezen voor bv. een Lastolite Colabsible Background. Ik heb een zwart/witte van ca 1m80 x2m en zeer tevreden.
    - Wil je je achtergrond puur wit, zonder schaduw etc… opstelling als hierboven: overweeg dan een Lastolite HiLite background.
    - Heb je meer oppervlakte nodig: doek, papier of vinyl (bestaat tot ca 3m breed en 7m lang.
    - Een achtergrondsysteem om bovenstaande op te hangen. Manfrotto is een gevestigde waarde, maar overweeg ook ELFO. Komt uit dezelfde fabriek als Manfrotto. De dwarsbalk is net iets minder dik en veelzijdig, maar een waardig alternatief en veel goedkoper.

    Licht:
    - Heb je overwegend geen stopcontact in de buurt: Reportage flitsers + triggers en duizenden batterijen. + Swivels, paraplu’s of softboxen. Aangezien de flitsers van Canon en Nikon duur zijn, relatief traag laden en je voor alle extra’s behoorlijk diep in de portemonnee moet duiken (en geen enkele Light Modifyer past perfect), kan je ook studioset met batterijen overwegen. Is geld geen issue, bekijk eens Elinchrom, Profoto, Bowens… Moet het kwalitatief maar betaalbaar => overweeg ELFO. Low Kost => kijk naar het gamma van Falcon Eyes, Interfit etc… Sommige hebben ook sets die met batterijen werken.
    - Heb je wel een stopcontact in de buurt, Elinchrom RxBi500. Veel vermogen, 5 stopts regelbaar, ingebouwde radio slave, en betaalbaar. Heel veel en hoogwaardige accessoires als plu’s softboxen, BD, reflectoren.
    - Een of meer reflectoren zijn ook handig. Sunbounce of Lastolite zijn super, maar je betaald een aardige duid meer dan bv. Walimex etc…
    I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

    Comment


    • #3
      Re: Beginnen met portret

      - Indien je max 2 a 3 personen fotografeert, 2/3 portretten en de personen kort bij elkaar, dan kan je kiezen voor bv. een Lastolite Colabsible Background. Ik heb een zwart/witte van ca 1m80 x2m en zeer tevreden.
      Ik kies voor portret tot aan de heupen. De Lastolite HiLite background (1.8mx2.15m) spreekt me wel aan. Die is voor rond de 350 euro te vinden, niet zo gek veel duurder als een degelijk ophangsyseem voor papier of vinyl en je kan hem ook als gigantische softbox gebruiken.

      - Heb je overwegend geen stopcontact in de buurt: Reportage flitsers + triggers en duizenden batterijen. + Swivels, paraplu’s of softboxen. Aangezien de flitsers van Canon en Nikon duur zijn, relatief traag laden en je voor alle extra’s behoorlijk diep in de portemonnee moet duiken (en geen enkele Light Modifyer past perfect), kan je ook studioset met batterijen overwegen.
      Is een combinatie van beide mogelijk? Een degelijke reportageflister zal ik in de volgende module fotografie (avondschool) toch eens moeten aanschaffen. Mischien kan ik de HiLite background verlichten met een studioset en het model met een 2de softox of paraplu.

      * Hoeveel keer kan je met een reportageflits flitsen...?
      * Is er verschil tussen flits en continue licht?
      Het zien duurt een seconde, de gedachte blijft voor altijd.

      >> Join me on Facebook <<

      Comment


      • #4
        Re: Beginnen met portret

        Ik kies voor portret tot aan de heupen. De Lastolite HiLite background (1.8mx2.15m) spreekt me wel aan. Die is voor rond de 350 euro te vinden, niet zo gek veel duurder als een degelijk ophangsyseem voor papier of vinyl en je kan hem ook als gigantische softbox gebruiken.
        Let wel, als je hem zuiver wit wilt (min 2 stops harder belichten) heb je dus voldoende zware flitsers nodig voor de HiLite.

        Is een combinatie van beide mogelijk?
        Kan natuurlijk, maar elke lichtbron heeft een andere kleurentemperatuur. Studio + reportage flitsers zal dus steeds zorgen voor een (minimale) kleurschift. Het zelfde geld immers ook voor de studioflitsers, een RX BX en FX of merken onderling mengen = geen zuivere kleurtemperatuur. Maar inde praktijk ga je daar weinig van merken.

        * Hoeveel keer kan je met een reportageflits flitsen...?
        Ik heb ooit 400x geflitst, maar de flits stond niet erg krachtig. Hoe harder je flitst, hoe sneller de batterijen leeg zijn.

        Is er verschil tussen flits en continue licht?
        Yep, bouwlampen worden heel warm (wat niet leuk is voor de modellen en je hebt geen softboxen etc.. die je op een bouwlamp kan zetten) en de kleurtemperatuur is niet constant.
        (Daglicht) TL lampen leveren weinig licht met lange sluitertijden of grote diaframa's tot gevolg. Flistlicht = weinig warmte, veel licght modifyers beschikbaar en grote lichtopbrengst.

        Overweeg voor jezelf goed in welk materiaal je wilt investeren en hoeveel je hier aan kan besteden.
        Er zijn voldoende goedkope producten op de markt, die minder duurzaam, handig etc... zijn, maar waar je veel plezier aan kan beleven en je hebt een relatief korte ROI.
        Heb je natuurlijk dagelijks betalende opdrachten... kies dan voor het beste...
        I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

        Comment

        Working...
        X