Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

BOEK: De grote trek der vogels (!! 7pics !!)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • BOEK: De grote trek der vogels (!! 7pics !!)

    Na eens te hebben gepolst blijkt toch wel dat er hier een groot aantal mensen zijn die ook houden van het betere fotoboek.

    Zo ook ik. Zoals gezegd, ik heb het nogal voor de natuurfotografie.

    Daarom ben ik van plan vanaf nu maandelijks (en zolang de voorraad strekt) één boek te bespreken dat prijkt in mijn collectie of dat ik met plezier heb gelezen in de bib.

    Als éérste boek...

    DE GROTE TREK DER VOGELS


    Voorpagina:



    Auteur:

    Jacques Perrin

    Fotografen:

    Mathieu Simonet
    Renaud Dengreville
    Guillaume Poyet
    Renan Marzin
    en anderen

    Ik vond geen specifieke websites over deze personen...

    Een groot aantal mensen zakte af naar de airshow van Sanicole (waaronder ik), en nog meer mensen bekeken onze albums. Daarin stonden meestal foto's van een vent die in zijn ULM rondvliegt met (getrainde) ganzen rondom zich. Die vent heette Christian Moulec.

    Zie enkele foto's in volgende albums van mezelf, GiantPat, christian, jdm en fredericrom. (met excuses voor de mensen wiens album ik niet meer terugvond)

    Sommigen legden direct verband met bovenstaand boek of de gelijknamige film, maar in werkelijkheid hebben beide weinig met elkaar te maken (behalve dan het feit dat ze beiden rondvliegen met getrainde dieren).

    Neen, dit boek - en de film - is door (en met) totaal andere mensen tot stand gekomen.

    In feite is dit boek een "uitloper" van de film ("The travelling birds" in het Engels, "Nomaden der lüfte" in 't Duits, enz...). Het is ahw. een herinnering voor elke natuurliefhebber die "weg was" van de film. Over deze film straks nog iets meer. Laten we het boek eens bekijken...

    Allereerst een waarschuwing; dit is géén zuiver "fotoboek". Wie zich wil neervleien in een fauteuil om naar wat plaatjes te kijken gaat bedrogen uitkomen. Er zijn natuurlijk een pak mooie foto's in te vinden, en soms zijn deze zelfs "pagina-wide" uitgespreid, zoals hier:



    En sommige pagina's klappen zelfs open, voor nog meer fotoplezier:



    Maar toch zou ik deze "foto-paginas" uit het boek eerder beschrijven als "intermezzo". Ze zitten namelijk tussen de verschillende hoofdstukken in.

    Deze hoofdstukken zelf zijn natuurlijk ook rijkelijk voorzien van mooie foto's, maar je merkt toch wel dat het de auteur erom te doen is om de lezer/kijker een pak informatie mee te geven. Je kan natuurlijk niet elk akkefietje of eigenaardigheidje of kenmerk van elk type trekvogel gaan vervatten in één boek, maar desondanks slaagt Mr. Perrin er toch in om ons een héél pak te leren over het leven van deze hoogvliegers.

    Dit is wat je per hoofdstuk voorgeschoteld krijgt...

    Een eerste hoofdstuk gaat over het "begin" van een vogelleven. Over nesten, eieren, broeden, het uitkomen van de eieren, enz...

    Een tweede hoofdstuk gaat over het alledaags leven. Over voedsel, jaagtechnieken, camouflage, zang, teritorium, paren, enz...

    Een derde hoofdstuk gaat over hun jaarlijkse migraties. Over routes en verblijfplatsen en zo.

    Een vierde hoofdstuk gaat over de verspreiding en aantallen van deze trekvogels, maar ook over extremen en records (afstand, hoogte, reisduur, noem maar op).

    By the way, een doorsnee pagina met tekst zie er zo uit:



    Een vijfde hoofdstuk zijn louter en alleen wereldkaarten met daarop de reisroutes van verschillende soorten. Dit is een echte "oog-opener" want pas dan ga je beseffen wat zo'n vogel moet doorstaan om op zijn bestemming te geraken.

    Een voorbeeld van zo'n kaart:



    En een laatste hoofdstuk gaat over het maken van de film zelf.

    Enkele pics...





    In dit hoofdstuk wordt uitgelegd met wie werd samengewerkt (ongelofelijk wat een pak ornitologen uit verschillende uithoeken van onze aardkloot nodig waren om de film tot stand te brengen).

    En je leert een-en-ander over materiaal, locaties, technieken, enz...

    Als je uiteindelijk door het volledige boek bent geraakt, dan besef je toch wel dat dit 270 paginas lang puur lees- en kijkplezier was. Naar mijn bescheiden mening is dit toch wel één van de betere fotoboeken. Je krijgt ook een pak meer respect voor onze gevleugelde vrioenden, dat spreekt vanzelf.

    Wat ik persoonlijk héél tof vond waren de "weetjes". Kleine stukjes tekst die één bepaald aspect van een vogel in de verf zetten.

    Een voorbeeldje? OK... De gierzwaluw vliegt naar Afrika om te overwinteren, maar landt er nooit. Als ze de volgende lente terugkomen naar Europa om te nestelen, hebben ze twee jaar (!) doorgebracht zonder de aarde aan te raken, etend, drinkend en zelfs copulerend in de vlucht tijdens de "voorhuwelijkse" periode. Men schat dat de gierzwaluw elk jaar ong. 500.000km aflegt...

    Deze "weetjes" zijn overal in dit boek te vinden, soms zelfs meerdere per pagina.

    Het boek biedt ook antwoorden op de meest uiteenlopende vragen zoals...
    -hoe drinken trekvogels op volle zee?
    -waarom worden veren van zeevogels niet nat?
    -Zijn vogels monogaam?
    -Raken trekvogels nooit de weg kwijt?
    enz...

    Dus... als je een goed boek zoekt over trekvogels, en zeker als je van mooie foto's houdt, of als je je kids een aantal uren stil wil houden (op een meer educatieve manier dan Nintendo kan bieden): niet verder zoeken. Kopen dat boek!

    Ik vond hem online te koop bij NNBH in Nederland. Bij Proxis in België vond ik hem niet (keek ik erover?), maar zowiezo is hij zeker te vinden in de Fnac, de Standaard boekhandel of de Club.

    En koop je hem niet, ga hem dan toch zeker eens halen bij de bib!

    Veel leesplezier!
    http://www.theafricabug.com

  • #2
    Originally posted by Jochen
    Daarom ben ik van plan vanaf nu maandelijks (en zolang de voorraad strekt) één boek te bespreken dat prijkt in mijn collectie of dat ik met plezier heb gelezen in de bib.
    Tof initiatief Jochen!
    Leuke presentatie van dit boek, dat ik niet ken en zeker eens zal uitlenen in de bieb!

    ........ik kijk al uit naar het volgende boek!
    eMJeke
    website

    Comment


    • #3
      Knap, Jochen. Misschien interessant om bij elk boek niet alleen de titel maar ook het ISBN-nummer te zetten. Zo is het heel gemakkelijk terug te vinden.

      Comment


      • #4
        leuk, al meteen een boek over vogelen en trekken.

        als het zo'n "boekenrubriek" gaat worden ..
        ToM.___ //Fuji s602.
        www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
        It goes to 11 you know? 1 louder.

        Comment


        • #5
          Hela hela! Niet lachen met de dierenvrienden hee! Zelfs onze Prins Laurent gaf onlangs toe: "ik ou ontzettent veel van vogelen".

          Of was dat Chris Van Den Durpel?
          http://www.theafricabug.com

          Comment


          • #6
            Welbedankt Jochen voor deze bespreking. Prachtig initiatief! Dit boek zal waarschijnlijk nog niet in de tweedehands boekenwinkeltjes te vinden zijn, maar ik zoek het in de bib.
            Groetjes, Rolle

            http://www.lighter-than-air.net

            Comment


            • #7
              Een voorbeeldje? OK... De gierzwaluw vliegt naar Afrika om te overwinteren, maar landt er nooit. Als ze de volgende lente terugkomen naar Europa om te nestelen, hebben ze twee jaar (!) doorgebracht zonder de aarde aan te raken, etend, drinkend en zelfs copulerend in de vlucht tijdens de "voorhuwelijkse" periode. Men schat dat de gierzwaluw elk jaar ong. 500.000km aflegt...


              ziet er me idd een mooi boek uit, maar voor die fotoboeken vragen ze bakken geld, foto's erin zijn natuurlijk van ongeevenaarde kwaliteit.
              Moest ik zo'n boek of iets in die aard voor een prikje kunnen kopen zou ik het wel doen maar de nieuwprijs is me net iets teveel.

              jouw review hier zal me wel al wat mer aansporen om wat meer mijn ogen open te doen naar tweedehands
              visit my website : http://www.freewallpapersite.com

              Comment


              • #8
                Hallo ik ben nieuw en wilde even reageren op dat mooie boek.
                Er is ook een verschrikkelijk mooie en dat is mooi hoor,
                DVD van....in de videotheek kost die ongeveer 30 eurootjes.

                Jim

                Comment


                • #9
                  Jochen, bedankt voor de bespreking en de moeite die je genomen hebt. Ook de presentatie mag er zijn.

                  Comment


                  • #10
                    Originally posted by Jochen
                    Zelfs onze Prins Laurent gaf onlangs toe: "ik ou ontzettent veel van vogelen".

                    Da's toeval : iek ook!
                    http://pieterbie.skynetblogs.be

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by pieterbie
                      Originally posted by Jochen
                      Zelfs onze Prins Laurent gaf onlangs toe: "ik ou ontzettent veel van vogelen".

                      Da's toeval : iek ook!
                      Ies et ook oew obby?
                      http://www.theafricabug.com

                      Comment


                      • #12
                        Thanks Jochen,

                        Een goed initiatief!
                        Ik heb de film gezien enige tijd geleden, prachtige opnamen.
                        Ik zal zeker proberen dat boek eens te bekijken.

                        Eigenlijk is er toch niets mooiers dan foto's maken van de natuur... leuke plaatjes en tevens ben je lekker buiten en kan je genieten van de omgeving.

                        Groetjes,
                        Pedro

                        (tja, inderdaad.... ook zo iemand die graag door de bossen struint, ben lang gids geweest bij de locale vogelwacht en m'n hart ligt nog bij die diertjes. Ken in het bos hier beter de weg als in het centrum )
                        Pedro

                        ============
                        Nikon D70
                        ============

                        Comment


                        • #13
                          Well done Jochen!! Mooi van je om je tijd daar in te steken en ons op de hoogte te brengen. Heb hier trouwens nog een paar mooie boeken liggen over beren en over Orca's ...

                          mvg,
                          Giant Pat
                          Do or Do Not - There is no try ...
                          www.giantpat.be

                          Comment


                          • #14
                            Originally posted by giantpat
                            Well done Jochen!! Mooi van je om je tijd daar in te steken en ons op de hoogte te brengen. Heb hier trouwens nog een paar mooie boeken liggen over beren en over Orca's ...

                            mvg,
                            Giant Pat

                            Tonen Patte!
                            http://www.theafricabug.com

                            Comment


                            • #15
                              Misschien zouden de boekbesprekingen straks na alle veranderingen een apart plekje kunnen krijgen op het forum . T is iets waar je even tijd voor en zin in moet hebben en als het hier gewoon in algemeen staat dan verdwijnt het zo gauw naar beneden, ik vind dat zonde omdat het een heel goed initiatief is en Jochen (en ook straks anderen misschien) er veel tijd en werk in steken

                              Comment

                              Working...
                              X