Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CD-R's binnen twee jaar onleesbaar +extra

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • CD-R's binnen twee jaar onleesbaar +extra

    Steekproef levert verontrustende resultaten op:

    http://www.aktu.nl/pc-active/cdr.htm

    http://www.homedvd.nl/

    Zijn uw bestanden op CD-R wel veilig opgeborgen

    "Photos capture a moment in time. But the full story is always lost"
    Member of Han Fan Clan
    Visit my http://www.hanvogel.web-log.nl

  • #2
    Slik,

    Zal even mijn archiefke moeten checken...
    http://www.vannecke.be
    Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
    Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

    Comment


    • #3
      Inderdaad verontrustend. Alhoewel ikzelf nog geen problemen heb ondervonden met CDR's van jaren terug. Deze CDR's(toen nog aan 280BEF 't stuk)werden beschreven met de eerste 4speed van Yamaha. En dat is redelijk lang geleden.

      Vraag me af hoe het zit met de DVD-media ... daar wordt niet veel over gesproken blijkbaar.
      http://www.ruve.be

      Comment


      • #4
        dat bevestigt wat ik al ervaren heb - ik heb enige tijd geleden al mijn oude CD's eens moeten nakijken (mijn inhoudsoverzicht was gecrasht) en diende vast te stellen dat ik zo'n 1 à 2 cd's op 10 niet meer kon lezen [soms lukte het wel in de originele brander, maar toch], veiligheidshalve heb ik alle cd's naar een externe HDD gekopieerd

        Philip

        Comment


        • #5
          ik had dus alle cd's van het kruidvat slikkkk
          heb vanmorgen meteen nieuwe gekocht, van een beter merk.
          en ben nu alles opnieuw aan het branden..
          wat een rotklus is dat..
          mvg
          gabriella
          Canon 300D en 350D
          canon 24-85 mm. f/3.5-4.5 usm
          canon 20-35 usm

          Comment


          • #6
            Mensen,

            het gaat hier om alle CD's. Niet alleen die van Kruidvat, ook de echte merknamen. In het novembernr en decembernr van 2001 heeft PCActive, reeds diverse tesen gedaan bij het branden van CD's. Dezelfde rotzooi.
            Het komt vooral omdat alles sneller en beterkoop moet. Ik heb de indruk dat CD's gemaakt aan een trage snelheid het iets langer uithouden dan deze gebrand op hoge snelheid.
            Ik opteer nog steeds voor het gebruik van een 2de harde schijf voor het nemen van backup's.
            1) je kan het ogenblikkelijk doen.
            2) je vindt het sneller terug
            En niet te vergeten, bij upgraden naar een nieuwe PC, volstaat het de harde schijf te verplaatsen.
            Mensen, denk nu aub toch niet dat U tussen hier en 5 jaar die oudere CD's nog zal kunnen inlezen. Ofwel zal jpeg een totaal ander formaat hebben, ofwel de lezers zullen verdwenen zijn. Ik het thuis bv, nog zaken staan op de oude (1992) floppy's (360 Kb), die van 5 inch. Ben ik vet mee, met die copie, waar vind ik nu nog een floppydrive die dat formaat aankan.
            Ook de floppydrive van 1,44Mb wordt stillaan een museumstuk. Reeds veel PC's worden geleverd zonder deze drive.
            Indien op harde schijf en er moet van beeldprotocol veranderd worden, dan is de toegang ook veel sneller en direkter en ... je kan ze direkt opslaan in het misschien dan nieuwe formaat.
            Tussen haakjes, niet alleen beeldinformatie is nuttig te backuppen, ook andere data kan de moeite lonen en hier gelden dezelfde problemen.

            Wim
            https://www.fotospotter.be
            Je suis content d’être heureux

            Comment


            • #7
              Gabriella,

              ik had dus alle cd's van het kruidvat slikkkk
              Er staat toch nergens dat die van het kruidvat slecht zouden zijn?
              Maar inderdaad, voorkomen is beter dan ....

              Jo(han)

              Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

              Comment


              • #8
                Originally posted by wimvan
                Ik het thuis bv, nog zaken staan op de oude (1992) floppy's (360 Kb), die van 5 inch. Ben ik vet mee, met die copie, waar vind ik nu nog een floppydrive die dat formaat aankan.
                'k zal eens op m'n zolderke gaan zien, misschien heb ik daar nog wel zo'n antiek stuk liggen

                onlangs kwam hier ter sprake dat Taiyo Yuden cd's een 100jaar fabrieksgarantie meekrijgen. Nu, 100 jaar hoeft niet, 5 à 10 zou al mooi zijn. Ik ga straks eens een paar oude cdr's opzoeken en eens kijken hoeveel er daar nog leesbaar van zijn...
                mvg,
                Dieter

                Comment


                • #9
                  Er staat toch nergens dat die van het kruidvat slecht zouden zijn?
                  Maar inderdaad, voorkomen is beter dan ....
                  @ Jo, het Kruidvat heeft deze week via advertentie's in de (Nederlands) dagbladen opgeroepen de CD-R's terug te brengen wegens problemen.

                  @ Gabriella, deze week bij de Hema 25 CD's op een spindel voor 14 euro.

                  Comment


                  • #10
                    Merk-CD's zijn helemaal geen garantie voor kwaliteit. De CD's die je het meest kan betrouwen zijn gefabriceerd door Taiyo Yuden of Mitsui. Met CDR-Identifier kan je checken of je CD's van een van deze fabrikanten komen.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by Jo
                      Er staat toch nergens dat die van het kruidvat slecht zouden zijn?
                      Maar inderdaad, voorkomen is beter dan ....
                      Kijk op die link eens goed naar de afbeelding van de CDR voor en ná (en dan vooral die laatste).

                      Henk

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by wimvan
                        Mensen, denk nu aub toch niet dat U tussen hier en 5 jaar die oudere CD's nog zal kunnen inlezen. Ofwel zal jpeg een totaal ander formaat hebben, ofwel de lezers zullen verdwenen zijn.
                        Je bent toch wel heel pessimistisch. CD-ROM en JPG zijn op dit moment al zo gigantisch verspreid én nog altijd de standaard, dat om het even welke drive (neem nu al bvb een DVD-writer) en om het even welke software nog heel lang die formaten zal ondersteunen. Bij de opkomst van DVD werd ook voorspeld dat die heel snel de CDs zou verdringen en kijk, je moet nog altijd ver zoeken om software te vinden die op DVD-ROM komt ipv CD-ROM (ik heb bvb nog altijd geen DVD-speler in mijn PC wegens gewoonweg niet nodig).
                        Op termijn gaat zich inderdaad wel het probleem voordoen, maar dat gaat m.i. nog minstens 10j duren. Ik heb thuis nog altijd 3.5" floppies liggen van mijn allereerste homecomputer, die ik nu nog altijd op mijn PC kan inlezen... (allez ja, sommige toch ).
                        Dat je nog onmogelijk 5.25" floppies kunt inlezen tegenwoordig heeft gewoon te maken met het feit dat er gewoon veel minder dergelijke floppies circuleren dan dat er bvb 3.5" floppies circuleren, en op zijn beurt nog veel minder dan het aantal CD-ROMs en CDRs dat circuleert. Dat heeft vooral te maken met het feit dat tegenwoordig ongelooflijk veel meer mensen een computer hebben dan vroeger.

                        Henk

                        PS: ik zou mij eerder zorgen maken om alle RAW formaten die circuleren. Daarvan zou het wel eens kunnen zijn dat je over 5 jaar geen software meer vindt die je RAW formaat van vandaag supporteert.

                        Comment


                        • #13
                          Pfff ... gebruik al jaaaaaaren verschillende BULK cd-r en ik heb nog NOOIT een probleem ondervonden. (ik lieg hier, d'r zijn er 2 die onleesbaar waren, maar als ze in twee zijn gebroken, zullen ze zeker onbruikbaar zijn.)

                          Comment


                          • #14
                            Henk

                            PS: ik zou mij eerder zorgen maken om alle RAW formaten die circuleren. Daarvan zou het wel eens kunnen zijn dat je over 5 jaar geen software meer vindt die je RAW formaat van vandaag supporteert.


                            --------------------------------------------------------------------------------

                            Dit is juist wat ik bedoelde met die periode van 5 jaar. Ook jpg is aan updating aan het denken met name aan jpg2000.
                            Het vormt nog steeds een doorn in het oog dat de compresseertechniek lossely is. Ook is er geen checksum voor handen om fouten tegen te gaan.
                            RAW-formaten en andere beeldformaten zullen vermoedelijk ook nog wel veranderen. Om die redenen plaats ik ook altijd irfan.exe op alle CD's die ik eventueel aanmaak met beelden erop. Kwestie van binnen een paar jaar toch nog een stuk middeleeuws programma te hebben waarmee de foto's op die CD misschien nog kunnen worden gekeken.
                            https://www.fotospotter.be
                            Je suis content d’être heureux

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by wimvan
                              Om die redenen plaats ik ook altijd irfan.exe op alle CD's die ik eventueel aanmaak met beelden erop. Kwestie van binnen een paar jaar toch nog een stuk middeleeuws programma te hebben waarmee de foto's op die CD misschien nog kunnen worden gekeken.
                              LOL

                              Jij denkt dus echt dat je binnen 5 jaar geen jpg meer kan lezen? En je bent er van overtuigt dat je wél die irfan.exe kunt opstarten?

                              Moet je van mij nog wat Commodore/Atari/MS-DOS2 software hebben? Kan je meteen op zoek naar één of andere emulator, en die werken nooit 100%.

                              Zoals ik in een eerdere topic schreef, heb ik al jaren vraagtekens bij bepaalde, vooral goedkope merken. Mijn ervaringen zijn alvast dat je die bulkprodukten beter kan mijden. Dat sommige gasten hier nog geen problemen mee gehad hebben, des te beter. Maar denk eraan dat je morgen misschien deftige problemen kan hebben.

                              Overigens, wat betreft het gebruik van harde schijven als back-up: ook die systemen worden snel oud. Ik ben niet van plan in een nieuwe pc met supersnelle serial ATA een tien jaar oude tweede IDE 5400rpm schijf te stoppen die maar 10% van de huidige snelheid haalt.
                              Je kan natuurlijk wel de gegevens op een nieuwe schijf zetten.
                              Maar dan moet je nog regelmatig de schijf gebruiken, want als ik me niet vergis gaan de gegevens op een harde schijf ook verdwijnen na verloop van tijd.

                              IMHO, natuurlijk.
                              Hombre

                              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                              Comment

                              Working...
                              X