Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's danceparade ed: mooi of niet?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's danceparade ed: mooi of niet?

    Niets ten nadele van de kleurige albums van de danceparade, het zomercarnaval, gayparades en andere vergelijkbare evenementen, maar ik vraag me bij dergelijke albums steeds vaker af: zijn het "mooie foto's" of staan er enkel "mooie dingen" (cq half ontklede mensen ) op?
    Veel mannen vinden een foto van een halfnaakte vrouw blijkbaar aantrekkelijk (en misschien omgekeerd ook wel), maar maakt het onderwerp het daardoor ook een goede foto? Verwar je de "kwaliteit" van het onderwerp niet met de kwaliteit van de foto?
    Ik vind die albums best grappig, maar op den duur vrij eentonig en onorigineel. Als sfeerimpressie zijn ze uitstekend geschikt en erg leuk, met name voor de fotografen en bezoekers zelf, maar de afzonderlijke foto's vind ik gewoonlijk niet echt kwalitatief hoogstaand.

    Daarnaast staan er gewoonlijk veel te veel foto's in om ze allemaal goed te kunnen bekijken , hoewel dat eigenlijk los staat van de kwaliteit.
    Eigenlijk geldt deze laatste opmerking voor alle albums met tientallen foto's. Ik kan me niet voorstellen dat die allemaal even goed zijn (op enkele uitzonderingen na, ik noem geen namen ). Vaak zitten er foto's in die bijna hetzelfde zijn. Een album maken bestaat er toch ook uit om foto's te selecteren en alleen de mooiste, leukste of grappigste te posten?
    Uiteraard moet iedereen zelf weten hoeveel foto's hij/zij in een album post en vooral grote albums maken als hij/zij niet kan kiezen of per se alle foto's wereldkundig wil maken. Helaas denk ik dan dat lang niet alle bezoekers alle foto's bekijken, hoewel dat ook niet het doel hoeft te zijn uiteraard.

    Hopelijk is een beetje duidelijk geworden wat ik wil zeggen .
    En nogmaals: ik wil niemand persoonlijk aanvallen, maar ik wou dit toch even kwijt.

    Jacki
    Meer foto's op Mukblog

  • #2
    Zeer mooi gezegd Jacki

    Je hebt gelijk, de laatste danceparade albums, Amsterdam dacht ik?
    Ik heb welgeteld 2 foto's bekeken van het eerste album die gepost werd, de rest heb ik niet bekeken.
    Sfeerbeelden noem ik dat. In Gent (Danceparade) heb ik ook verschillende foto's gemaakt, en een album ging ook online komen. Maar na het bekijken van de gemaakte foto's zag ik overal hetzelfde. Mensen met een grote zoom op hun toestel hebben allicht nog originele beelden, maar ik had die niet...
    http://www.deinzeonline.be/ - http://www.poeke.net/ - https://www.instagram.com/dverleysen/

    Comment


    • #3
      Ja mag je dat zeker afvragen Jacki, ik vraag me zo veel af, maar daarom post ik dat nog niet.
      Ik denk dat het beter is, op ogenblikken dat je dat afvraagt bij het bekijken van een album, dat je het dan zegt.
      Je maakt het drempeltje voor iedereen weer wat hoger om een fotoke of een albummeke te posten van een ......parade, carnaval, bloemmeke, bijtje.....ja zo kunnen we nog een eindje doorgaan.
      Nee ik voel mij niet aangesproken, wou dit maar even kwijt.

      Comment


      • #4
        Vergis je niet, foto's zijn over het algemeen mooi vanwege hetgene wat erop staat, niet omdat de fotograaf uit het niets een kunstwerk heeft gecreëerd

        Los daarvan is het uiteraard mogelijk iets lelijks mooi te fotograferen en iets moois lelijk te fotograferen.
        http://www.janluursema.nl

        Comment


        • #5
          dat geldt voor eender welke foto, dat de schoonheid van het onderwerp minstens evenveel gewicht in de schaal werpt, en waarschijnlijk zelfs meer.
          ToM.___ //Fuji s602.
          www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
          It goes to 11 you know? 1 louder.

          Comment


          • #6
            Lelijkheid, verval en heel gewone dingen kunnen ook een mooie plaat geven. Het is vaak moeilijker om van iets moois iets moois te maken dan van iets lelijks of gewoons, als je me nog kan volgen

            Originally posted by tom314
            dat geldt voor eender welke foto, dat de schoonheid van het onderwerp minstens evenveel gewicht in de schaal werpt, en waarschijnlijk zelfs meer.
            Groeten,
            Ronald
            http://fotografie.jouwweb.nl/

            Comment


            • #7
              ik denk dat dat niet alleen zo is bij half ontklede mannen of vrouwen....iedereen zeg toch ook 'oooooh' bij een babyfoto, of een moie zonsondergang...daar staat het onderwerp voor de gewone kijker ook boven de kwaliteit van de opname...

              maar ik kan Jacki best volgen....

              Stef

              Comment


              • #8
                weet ik maturin,
                ik bedoel "mooi" niet als "gaaf, heel o.i.d."

                een mooie scene kan je mooi vastleggen.

                een mooi verweerde, oude schuur in de ondergaande zon kan je ook dusdanig vastleggen.

                sommigen vinden fotografie een kunst. Ik vind het heel knap wat sommigen kunnen, zich verbeelden en technieken en truken die ze uithalen (daar hoort ook waaghalzerij bv. bij), maar uiteindelijk blijft het vastleggen van licht.
                ToM.___ //Fuji s602.
                www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                It goes to 11 you know? 1 louder.

                Comment


                • #9
                  Foto's van een evenement gaan ook over dat onderwerp en zullen daardoor snel eentonig worden bij een groot album. Tuurlijk probeer je altijd weer apparte foto's te maken, maar bij zulke evenementen heb je niet de tijd om even rustig een goede hoek te zoeken. Een groot album ontstaat ook omdat we er rekening mee houden dat de bezoekers van een evenement ook graag de foto's terug willen zien. Want laten we eerlijk zijn, een album vol tennisende mensen die een bal proberen te raken, kan mij ook niet bekoren.

                  Voor degeen die mijn albums overigens kennen, die zullen nu zien bij het bekijken ervan dat uit de oude albums aanzienlijk aantal foto's zijn verwijderd. Waarom? omdat na een evenement altijd personen zijn die gaan kijken of ze zichzelf ergens terug kunnen vinden. Na verloop van tijd gaat de bezem door het album en laat ik die foto's staan die ik persoonlijk mooi vind

                  Ik doen maar snel m'n rits dicht, want kan wel wat tegenspraak verwachten



                  @Jacki: quote'En nogmaals: ik wil niemand persoonlijk aanvallen, maar ik wou dit toch even kwijt'.

                  Dit had je me al verteld over de chat en ziehier een antwoord in dit topic.



                  http://www.magendans-fotografie.nl Canon 10D, 20D, 60D + Canon 50mm + Sigma 50-500 + Tamron AF17-35mm + Canon 28-80.

                  Comment


                  • #10
                    Tja Jacki,
                    daar heb je alweer een gevaarlijk onderwerp aangesneden - als dat nog maar goed komt . Zonder het woord te noemen vraag je in feite wat KUNST is in de fotografie. Daarover zal wel eeuwig gediscussiëerd worden. Voor velen is fotografie zelfs helemaal geen kunst doch gewoon kunde. Scherpte, correcte belichting, witbalans, contrast ... zelfs standpunt (van de camera t.o.v. het onderwerp) en kadrering zijn in wezen technisch en kunnen gemakkelijk worden aangeleerd. Blijft dan nog de keuze van het onderwerp, hetgeen op de eerste plaats een kwestie van interesse is - vooral dan vanwege de persoon die de foto beoordeelt . Voorbeelden die verband houden met interesses ... passies zijn legio. Natuurliefhebbers genieten van landschappen ... bloemen en bijtjes, terwijl ze gebouwen, auto's, sport ... excentriekelingen vaak saai vinden. Ook herhaling (de déjà vu's ) veroorzaakt verveling. Dat is allemaal natuurlijk een beetje cru gesteld, maar volgens mij zit er meer dan de spreekwoordelijke kern van waarheid in.
                    Originaliteit geldt als het belangrijkste kenmerk van kunst. Dus kan je stellen dat in de fotografie erg weinig ruimte blijft voor kunst. Wat je fotografeert kan eventueel kunst zijn, maar de foto zelf is louter de registratie (hopelijk "volgens de regels van de kunst") daarvan. Om als fotograaf "kunstenaar" genoemd te worden moet je dus ofwel zelf een origineel tafereel construeren en het dan vereeuwigen in x pixels, ofwel achteraf met Photoshop e.d. een originele collage of andere bewerking(en) creëren. Een trapje lager staan de "gelukstreffers" : foto's die toevallig origineel zijn. Right time, right place . Alle andere plaatjes hou je beter voor jezelf of toon je enkel aan gelijkgestemden. Maar opgelet : niet iedereen houdt van kunst of originaliteit. Dus BD-ers, zoals elke exhibitionist zouden jullie eigenlijk met een gewetensprobleem moeten zitten .
                    Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                    Comment


                    • #11
                      Wel we zijn hier een foto-forum-site, die albums zie ik meer als een "reportage", ook dat is fotografie.

                      Dit is een vrij forum en dat moet kunnen, vind ik.

                      Er zijn hier leden die erg veel werk maken van hun album en foto's, er zijn er die dat minder doen.

                      Sensualiteit bestaat sinds Adam en Eva, ik geef toe dat hier(en elders) daar wel wat mee gedold en gelachen word, doch nooit heb ik hier het gevoel gehad dat het "persoonlijk" of "vernederend" bedoeld is/was.

                      Trouwens wat is er mis mee om naar een mooie meid of man te kijken/fotograferen.

                      We leggen alleen maar gewoon "het moment gebeuren" vast.

                      Akkoord veel van zulke foto's beginnen vlug te vervelen en dat straft de indiener zelf af.

                      Net als op TV ben je niet verplicht om te kijken.
                      Je hebt je mening gezegd en dat doe ik ook en we respecteren elkaar, voila en we blijven de beste vrienden.

                      PS. Mooie/originele foto Triker




                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by teddy-bear
                        PS. Mooie/originele foto Triker
                        tnx als je nog meer zoekt, ik heb een albumpje... o ja, wel met veel motoren en hetzelfde model. Maar dat zal vast geen probleem zijn hihihi
                        http://www.triker.nl/chantay/index.htm
                        http://www.magendans-fotografie.nl Canon 10D, 20D, 60D + Canon 50mm + Sigma 50-500 + Tamron AF17-35mm + Canon 28-80.

                        Comment


                        • #13
                          In den beginne maakten wij/ik ook loodzware albums ... ttz: van het ogenblik dat een foto niet bewogen was of niet onmiddellijk "gaar" bleek te zijn voor de prullenbak, kon ik hem niet weg-selecteren ... en kreeg ie naar mijn eigen visie een "gewaardeerde plaats" in het album. Voor de maker van het album is het natuurlijk op het eerste zicht fijn om zoveel mogelijk foto's in één album te stoppen, opdat je de reportage telkens opnieuw hélemaal kan herbeleven ahw, doch ... heb inmiddels ook ervaren dat de "deugd" bij derden niet zo beleefd wordt bij het inkijken van een mega-album, als bij de maker zelf. Sterker nog: op den duur ben ik zélf ook grote albums gaan overslaan ... ttz: ik beperk me tegenwoordig tot het bekijken van de thumbnails alleen (op grote albums hé) ... en wanneer ik op een imo goede opname bots, dan ga ik 'm 's met volle aandacht van dichterbij bekijken
                          Echter, ook dít is relatief ... Een onderwerp dat mij aanspreekt, een reisreportage bvb - over een plek waar ik nog niet geweest ben, die zal wel m'n volledige aandacht krijgen, tot op zekere hoogte althans weer (als blijkt dat het album uit zo'n 300 foto's bestaat bvb ) Waarmee ik hier gewoon m'n eigen mening/ervaring wil toevoegen aan de gedachtengang van Jacki (ja, ik kan haar wel volgen ...) - zonder daarmee hoegenaamd "drempels" te willen verhogen ... "drempels verhogen"???
                          Als je een kleiner, en automatisch ook fijner (dankzij doordachte selecties! - moet je echt wel leren hoor, en soms van je hart een steen maken ) album poogt te maken - voor derden, dan zal zowel de auteur als de kijker met aandacht het album inkijken, en misschien zelfs: nog 'ns bekijken
                          Voor jezelf hoeft dat natuurlijk niet te betekenen dat je al de rest van je pakweg 1000 foto's moet weggooien ... die kan je perfect bewaren en van tijd tot tijd 'ns een volledige slideshow voor jezelf laten afspelen, toch?! Doen wij vaak genoeg ondertussen ...
                          Het is in ieder geval iets waar ik vroeger ook niet bij stilstond, maar waar ik naderhand persoonlijk ook ben achtergekomen ... Een reisreportage bvb kan natuurlijk wel uitgebreider zijn - klopt! Maar, het hoeft écht niet te betekenen dat er over verschillende foto's idd een 3-tal quasi dezelfde versies in moeten steken, tenzij je er een specifieke bedoeling bij hebt ... Maar, anders gaat het idd misschien wel vervelen! De gedachtengang moet misschien 'ns uitgetest worden ... dan zal je zelf wel tot een kwalitatieve conclusie komen


                          Sam greetzzzzzzz U
                          -------------------------------------------
                          Never apologize for showing feeling.
                          When you do so, you apologize for the truth.
                          -------------------------------------------
                          Canon Stuff

                          Comment


                          • #14
                            Dat jacki een degelijk onderwerp ter discussie durft te stellen verdient alle lof.
                            Het is wel zo dat je niet verplicht bent om te kijken. Ook wil ik de discussie wat aanscherpen, met het gevaar dat ik heel wat hoon over me heen kan krijgen.
                            Ik ben niet tegen bloot of bloter. Naaktfotografie kan heel mooi zijn en ik begrijp maar al te goed dat het niet de eenvoudigste manier van fotograferen is. Ik kan het (nog) niet. Doch een aantal foto’s van bijvoorbeeld de dansparade vervelen snel. Het lijkt wel of de deelnemers quasi de bedoeling hebben om de omstanders te schokkeren met hun kledij of liever gezegd de afwezigheid daarvan. Het krijgt dan snel een soort ranzigheid waar in Nederland een TV-zender als SBS patent op heeft. Alles moet kunnen (voor de kijkcijfers) en als je er iets van zegt, ben je ouderwets.
                            In het kader daarvan zie ik ook het plaatsen van die foto van die vrouwen bij de challenge van deze maand. Het zegt iets over de kijk van de inzender op vrouwen; een vrouw als deur(opening)? Doos zeggen ze tegenwoordig ook weleens. Natuurlijk hebben de afgebeelde vrouwen niets tegen die foto, mogelijk hebben ze er zelf om gevraagd.
                            Nogmaals ik ben niet preuts, geen fatsoensrakker en ik heb niets tegen foto’s van de dansparade, maar wel tegen de gedachte die er mogelijk achter zit. Hoewel, realiseer ik mij, dat natuurlijk niet de bedoeling hoeft te zijn van de fotograaf.

                            Comment


                            • #15

                              Mja, hangt er ook van af waarom je een album wil bekijken. Ik wil vooral foto's zien die mij echt aanspreken en dat gebeurt hier eigenlijk maar zelden (trouwens, ik heb zelf ook nog nauwelijks foto's gemaakt die hieraan voldoen). Je opmerking van danceparade-foto's kan ik goed doortrekken naar de zoveelste zoo-albums, of macro-albums, etc... Het zijn meestal allemaal wel goede foto's maar ze missen vaak iets, ik weet niet juist wat, dat ze onderscheidt van de andere. Ik bekijk dan ook zelden foto's hier. De enige die me heel vaak kan bekoren met zijn albums is Jaco, maar als ik me niet vergis is dat dan ook wel een professioneel fotograaf. En oh ja, in de Challenge zijn ook wel vaak pareltjes terug te vinden.

                              Henk

                              Comment

                              Working...
                              X