Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto gepikt?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto gepikt?

    Hey!

    Een week geleden heb ik een foto, die ik zelf gemaakt heb, teruggevonden op de site van De Standaard online. Daarna heb ik wat verder gezocht en mijn foto ook gevonden in de papieren versie van Het Nieuwsblad.

    Hieronder vind je de desbetreffende foto.

    http://www.standaard.be/Artikel/Deta...jeremy+honorez

    Deze foto staat op mijn flickr pagina en op mijn facebook pagina.
    Onderaan op de foto stond mijn voornaam en achternaam, maar die hebben ze er blijkbaar gewoon afgeknipt.

    Ze (Het Nieuwsblad en De Standaard) hebben deze foto zomaar gebruikt ZONDER het mij te vragen en ZONDER bronvermelding !!!

    Kan dit zomaar? Ik ben naar Moeskroen gegaan om deze foto te trekken, heb een treinticket betaald, doe moeite om deftige foto's te trekken en dan gebruiken zij mijn foto zomaar ...

    Ik vind dit echt niet kunnen!

    Ondertussen heb ik al een paar mails gestuurd naar Het Nieuwsblad en De Standaard en blijkbaar moet ik bij Het Nieuwsblad zijn. Van hen kreeg ik 2 verschillende mails terug. Eén die als bron mijn flickr pagina aangeeft en één die facebook als bron aangeeft.

    Kan ik hier iets tegen doen?
    Hopelijk wel!

    Alvast bedankt!

    Karolien

  • #2
    Re: Foto gepikt?

    Hier kan je niks aan doen omdat de foto op Facebook is verschenen. Elke foto die je uploadt naar Facebook wordt eigendom van Facebook. In de gebruikersvoorwaarden van Facebook staat dat jij afstand neemt van de copyrights en dat Facebook eigenaar wordt van de foto en er dus mee doet wat ze willen.

    Op Flickr ben je wel beter beschermd, als ik mij niet vergis behoud je wel je copyrights als je daar foto's publiceert.

    Comment


    • #3
      Re: Foto gepikt?

      Oorspronkelijk geplaatst door Pallieter85 Bekijk bericht
      Hier kan je niks aan doen omdat de foto op Facebook is verschenen. Elke foto die je uploadt naar Facebook wordt eigendom van Facebook. In de gebruikersvoorwaarden van Facebook staat dat jij afstand neemt van de copyrights en dat Facebook eigenaar wordt van de foto en er dus mee doet wat ze willen.

      Ik zal de mijne dan maar verwijderen...
      Mvg Tim

      Comment


      • #4
        Re: Foto gepikt?

        Daar kan je zeker iets tegen doen.
        Je kan in elk geval een schadevergoeding eisen.
        Neem zeker contact op met SOFAM, en vraag hen hoe je het best aanpakt.

        Comment


        • #5
          Re: Foto gepikt?

          ik hoop dat foto's die hier gepost worden niet zomaar door iedereen gebruikt worden!
          The box said: 'install on Windows XP, Vista or better'. So I installed it on Linux.

          Comment


          • #6
            Re: Foto gepikt?

            nee normaal niet! staat ergens in een sticky hier op't forum
            nikon stuff

            Comment


            • #7
              Re: Foto gepikt?

              Hallo,

              Uit de disclaimer van Belgiumdigital ...
              Disclaimer
              Copyright en inhoud
              Teksten, opmaak, grafische elementen, afbeeldingen, broncode en andere items op deze site vallen onder de bescherming van het auteursrecht en zijn de intellectuele eigendom van Belgiumdigital VZW. Kopieën, aanpassingen, vertalingen, bewerkingen, wijzigingen van het geheel of van een gedeelte van deze site, in welke vorm of op welke manier dan ook, zijn streng verboden, tenzij voorafgaandelijk schriftelijke toestemming is verleend door de Raad van Bestuur van Belgiumdigital VZW.

              Forumleden die foto’s, andere afbeeldingen of teksten posten in de Belgiumdigital forums doen dit op hun eigen verantwoordelijkheid. Het auteursrecht blijft in dit geval steeds bij het betrokken forumlid.


              Jaja

              Oorspronkelijk geplaatst door MR_Neo Bekijk bericht
              ik hoop dat foto's die hier gepost worden niet zomaar door iedereen gebruikt worden!
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Sony A7III, Sony A7II, Nikon D500, D5300, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

              Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

              Comment


              • #8
                Re: Foto gepikt?

                factuur sturen naar het nieuwsblad voor de foto aan sofam-tarief....
                www.loft6.be

                Comment


                • #9
                  Re: Foto gepikt?

                  Facebook mag dan wel eigenaar worden van een bestandje van 640 pixels langste zijde met 50kB, maar kan/mag 't Nieuwsblad die dan zomaar publiceren, of zijn zij mede-eigenaar van Facebook ?
                  Geen bronvermelding dus kan je ook niet zien waar ze hem gehaald hebben...

                  Vandaag stond er van mij ook ééntje in de Gazet van Antwerpen (Goed Nieuws krant van de regio). Ik wist dat hij er in zou komen. Men is mijn naam ook vergeten, waarschijnlijk omdat hij te lang is... misschien maar goed. Ik denk zelfs niet dat ik tegen iemand verteld heb dat hij van mij is. Hoeft voor mij ook niet... ik weet dat ik hem gemaakt heb.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Foto gepikt?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Pallieter85 Bekijk bericht
                    Hier kan je niks aan doen omdat de foto op Facebook is verschenen. Elke foto die je uploadt naar Facebook wordt eigendom van Facebook. In de gebruikersvoorwaarden van Facebook staat dat jij afstand neemt van de copyrights en dat Facebook eigenaar wordt van de foto en er dus mee doet wat ze willen.
                    staat idd duidelijk in de voorwaarden.

                    beter geen al te grote bestanden op je facebook zetten dus

                    edit: en naar sofam stappen.. ik zou hier wel eens willen horen wie hier al profijt uit gehaald heeft, je moet gelijk ook maar eens het huishoudelijke reglement van sofam nalezen. het is geen liefdadigheidsinstelling, wanneer hun kosten boven de winst dreigen te komen (slaagkans van zon proces) dan staken ze hun proces. het is een aan de zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat sofam voor zo één fotootje in een krant zelfs geen zaak zal willen opstarten. mss sturen ze wel een brief, en met wat geluk komt er ergens kleins in de krant een rechtzetting, dat die foto van jou was. niet dat je daar dan veel mee bent
                    Last edited by parakiet; 24 maart 2009, 18:08.
                    foto als spiegel of als venster?

                    Comment


                    • #11
                      Re: Foto gepikt?

                      Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                      staat idd duidelijk in de voorwaarden.

                      beter geen al te grote bestanden op je facebook zetten dus
                      Heb sindsdien geen nieuwe foto's meer op facebook gezet, en zal dit waarschijnlijk nooit meer doen. Ik vind het wel spijtig, want facebook was een manier waarop mijn vrienden mijn foto's konden zien ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Foto gepikt?

                        Oppassen als je voor die ene (of meerdere) foto ('s) betaald wordt ! Niet verschieten het volgend jaar dat je er belastingen moet op betalen ! Uiteraard is het niet verantwoord foto's te "stelen", excuses van de krant zijn hier ten zeerste op hun plaats.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Foto gepikt?

                          Oorspronkelijk geplaatst door KarolusLinus Bekijk bericht
                          Heb sindsdien geen nieuwe foto's meer op facebook gezet, en zal dit waarschijnlijk nooit meer doen. Ik vind het wel spijtig, want facebook was een manier waarop mijn vrienden mijn foto's konden zien ...
                          Er zijn nog meer mogelijkheden om je foto's online te laten zien, en daar blijf je wel de rechten op de foto's behouden.

                          Elke foto die online staat kan eraf gehaald worden, als je ze niet te groot maakt, dan kan er geen perfecte afdruk van gemaakt worden op een groot formaat (maar een 600x900 pixel-bestand ziet er op A4 nog wel vrij goed uit).

                          Tot nu toe is er voor mijn foto's altijd toestemming gevraagd voor ze gepubliceerd werden (voor zover ik het weet natuurlijk). Vandaag heb ik nog een mailtje gekregen om toestemming te vragen om één van mijn foto's te gebruiken in een boek.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Foto gepikt?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Grupello Bekijk bericht
                            Oppassen als je voor die ene (of meerdere) foto ('s) betaald wordt ! Niet verschieten het volgend jaar dat je er belastingen moet op betalen ! Uiteraard is het niet verantwoord foto's te "stelen", excuses van de krant zijn hier ten zeerste op hun plaats.
                            verschieten? in princiepe geef je al je inkomsten aan hee
                            foto als spiegel of als venster?

                            Comment


                            • #15
                              Re: Foto gepikt?

                              Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                              verschieten? in princiepe geef je al je inkomsten aan hee
                              Uiteraard. Erger nog : als loon- of weddetrekkende ben je in principe zelfs zelfstandige in bijberoep ! (Vanaf een bepaald bedrag natuurlijk)

                              Comment

                              Working...
                              X