Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Concertfotografie in Het Depot

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Concertfotografie in Het Depot

    Hallo,

    Binnenkort ga ik (zeer waarschijnlijk) naar een concert van The Subways in Het Depot te Leuven.
    Natuurlijk zou ik graag eens wat concertfoto's willen trekken, maar ik heb dit nog nooit gedaan.
    Zelf ben ik in bezit van een Canon eos 400D en de 70-200mm F4 USM (geen IS) en de 18-55mm f3.5 kitlens. Ga ik hiermee in staat zijn om deftige foto's te trekken?

    Moet ik tevens de mensen van Het Depot mailen voor toestemming om foto's te komen trekken of hoe gaat dit in z'n werk?

  • #2
    Re: Concertfotografie in Het Depot

    Oorspronkelijk geplaatst door Tremium Bekijk bericht
    Hallo,

    Binnenkort ga ik (zeer waarschijnlijk) naar een concert van The Subways in Het Depot te Leuven.
    Natuurlijk zou ik graag eens wat concertfoto's willen trekken, maar ik heb dit nog nooit gedaan.
    Zelf ben ik in bezit van een Canon eos 400D en de 70-200mm F4 USM (geen IS) en de 18-55mm f3.5 kitlens. Ga ik hiermee in staat zijn om deftige foto's te trekken?

    Moet ik tevens de mensen van Het Depot mailen voor toestemming om foto's te komen trekken of hoe gaat dit in z'n werk?
    2.8 of minder is eigenlijk een vereiste in de concerfotografie......tenzij er heel veel licht is......
    Ik weet niet of ze je zonder fotopas in de Depot binnen laten met je camera.......toch best eens navragen op voorhand...
    facebook

    Comment


    • #3
      Re: Concertfotografie in Het Depot

      Oorspronkelijk geplaatst door jaak56 Bekijk bericht
      2.8 of minder is eigenlijk een vereiste in de concerfotografie......tenzij er heel veel licht is......
      Ik weet niet of ze je zonder fotopas in de Depot binnen laten met je camera.......toch best eens navragen op voorhand...
      Ik kan eventueel (mits wat geluk) nog op tijd de 50mm f1.8 binnenhalen...
      Oké, ik zal alvast een mailtje sturen.

      Comment


      • #4
        Re: Concertfotografie in Het Depot

        Die enkele keren in het Depot nooit gecontroleerd op fotomateriaal, had wel telkens een accreditatie, maar dat konden ze aan de controle niet bepaald weten.

        Met veel geluk hebben ze een lichtshow met veel licht voorzien, ja gaat het nodig hebben met f3.5, f4

        edit: misschien toch nog doenbaar als je naar de EXIF kijkt : http://www.cuttingedge.be/photo_reports/2367

        Comment


        • #5
          Re: Concertfotografie in Het Depot

          Geven ze makkelijk een accreditatie of niet?
          Is het ook veilig om daar met een schoudertas rond te wandelen (dat er daar niemand tegen u springt en alles naar de kl*te is of iets dergelijks)?

          Ja, ik ben een absolute leek op het gebied van concerten en fotografie

          Comment


          • #6
            Re: Concertfotografie in Het Depot

            Veiligheid heeft eerder te maken met de bands en het publiek ze aantrekken. Bij Metal/Hardcore/Punk mag je je soms wel aan een iets minder rustig verwachten, zeker vlak bij het podium (waar jij ook zal zijn). Nog geen frontstage gezien in het Depot, maar daar geraak je doorgaans toch niet zonder fotopas.
            IMHO bekom je een accreditatie zelden via de zaal.

            Comment


            • #7
              Re: Concertfotografie in Het Depot

              Het hangt inderdaad vooral van de organisator van het concert af...

              Ik heb slecht 1 keer foto's gemaakt in het Depo (RockVonck geloof ik...) en de belichting is er niet echt super, maar dat heb je bij geen enkel concert in zo'n zalen.
              Fotopas of iets dergelijks was toen absoluut niet nodig want ik kon tijdens de optredens nog vrij van links naar recht van het podium wandelen en zelfs vanop de hoogte waar de stoelen beginnen gaan staan zonder iemand te storen. Maar dat zal niet bij elk optreden zo zijn vrees ik.

              Mijn foto's waren vooral met een 70-200 2.8 genomen of met de Tamron 17 -55 2.8.


              Als je die 1.8 nog op de kop kan tikken zeker en vast doen, je gaat geen andere lens meer opzetten daarna

              Comment


              • #8
                Re: Concertfotografie in Het Depot

                Oorspronkelijk geplaatst door Sam Jae Bekijk bericht
                IMHO bekom je een accreditatie zelden via de zaal.
                Goed om te weten De manager maar eens vriendelijk gemailed (al weet ik niet goed hoe dit aan te pakken). Op hoop van zege dan maar?

                Comment


                • #9
                  Re: Concertfotografie in Het Depot

                  Net een mail gekregen van Het Depot dat ik gewoon binnen mag met een fototoestel. Hurray!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Concertfotografie in Het Depot

                    Die 70-200 4.0 USM, is een toffe lens maar zoals al eerder gezegd, niet ideaal om concert foto's te maken.

                    Ik zou zeggen zet het toestel alvast op iso 800 meer zou ik niet gaan. 800 brent al veel ruis met zich mee. Maak de foto's op 70 mm probeer niet in te zoomen, gebruik uw ellebogen en zorg dat je op de eerste rij staat. Sluitertijden zullen op F4 met iso 800 nog steeds rond de 1/40 a 1/60 liggen op voorwaarde dat je wacht tot er wat licht rond de zanger zit.

                    Al de uitleg hierboven is natuurlijk niet zo belangrijk als je niet voor de haarscherpe foto's wil gaan. Als je wat sfeer en beweging in je foto's toe laat is je materiaal meer dan voldoende. Een statief is dan wel handig (als je het daar ergens kunt neerzetten tenminste ).
                    Anyone who has never made a mistake has never tried anything new. (Albert Einstein)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Concertfotografie in Het Depot

                      Oorspronkelijk geplaatst door flowojo Bekijk bericht
                      Die 70-200 4.0 USM, is een toffe lens maar zoals al eerder gezegd, niet ideaal om concert foto's te maken.

                      Ik zou zeggen zet het toestel alvast op iso 800 meer zou ik niet gaan. 800 brent al veel ruis met zich mee. Maak de foto's op 70 mm probeer niet in te zoomen, gebruik uw ellebogen en zorg dat je op de eerste rij staat. Sluitertijden zullen op F4 met iso 800 nog steeds rond de 1/40 a 1/60 liggen op voorwaarde dat je wacht tot er wat licht rond de zanger zit.

                      Al de uitleg hierboven is natuurlijk niet zo belangrijk als je niet voor de haarscherpe foto's wil gaan. Als je wat sfeer en beweging in je foto's toe laat is je materiaal meer dan voldoende. Een statief is dan wel handig (als je het daar ergens kunt neerzetten tenminste ).
                      Tegen dan ga ik de ef 50mm 1.8 hebben, dus dan zal ik die wel gebruiken

                      Comment


                      • #12
                        Re: Concertfotografie in Het Depot

                        Als het rock is zul je met de 50mm 1.8 niet zoveel kunnen doen.
                        ja het is wel een lichtsterke lens maar jammer genoeg is hij veel te traag voor rock concerts tenzij de artiesten niet teveel bewegen

                        Ik persoonlijk denk dat uw 18-55 nog het beste gaat zijn.
                        Met de 70-200 ga je opzich niet veel kunnen doen als je frontstage staat omdat je nog een een 1.6 cropfactor hebt met de 400D waar je rekening mee moet houden.


                        anyway ik hoop dat je foto's lukken en ben er wel eens benieuwd naar en ik wens je ook nog veel licht toe en weinig rook

                        Mvg,
                        Jeroen Kenis
                        Canon 50D - Canon 70 - 200 F2.8 L IS - Canon 24 - 105 F4.0 L IS - Canon 50 F1.8 II - Canon Speedlight 430 EX II

                        Comment


                        • #13
                          Re: Concertfotografie in Het Depot

                          Oorspronkelijk geplaatst door jeroen kenis Bekijk bericht
                          Als het rock is zul je met de 50mm 1.8 niet zoveel kunnen doen.
                          ja het is wel een lichtsterke lens maar jammer genoeg is hij veel te traag voor rock concerts tenzij de artiesten niet teveel bewegen

                          Ik persoonlijk denk dat uw 18-55 nog het beste gaat zijn.
                          Met de 70-200 ga je opzich niet veel kunnen doen als je frontstage staat omdat je nog een een 1.6 cropfactor hebt met de 400D waar je rekening mee moet houden.


                          anyway ik hoop dat je foto's lukken en ben er wel eens benieuwd naar en ik wens je ook nog veel licht toe en weinig rook

                          Mvg,
                          Jeroen Kenis
                          dank je

                          Comment


                          • #14
                            Re: Concertfotografie in Het Depot

                            Oorspronkelijk geplaatst door jeroen kenis Bekijk bericht
                            Als het rock is zul je met de 50mm 1.8 niet zoveel kunnen doen.
                            ja het is wel een lichtsterke lens maar jammer genoeg is hij veel te traag voor rock concerts tenzij de artiesten niet teveel bewegen

                            Ik persoonlijk denk dat uw 18-55 nog het beste gaat zijn.
                            Met de 70-200 ga je opzich niet veel kunnen doen als je frontstage staat omdat je nog een een 1.6 cropfactor hebt met de 400D waar je rekening mee moet houden.


                            anyway ik hoop dat je foto's lukken en ben er wel eens benieuwd naar en ik wens je ook nog veel licht toe en weinig rook

                            Mvg,
                            Jeroen Kenis
                            Vooraf scherp stellen op de micro (of er net achter) eventueel zelfs manueel scherp stellen, alhoewel dat met de 50 mm wel klote is. Ze is wel traag, maar ik ken er nog die met de 50 mm begonnen zijn, en dat lukt aardig.

                            idd de crop factor is lastig met de 70 mm wordt 112 mm, maar de 50 mm wordt ook 80mm Heb je bij beide een tele. de 18-55 mm is geen licht sterke lens, daar kan je dus op een concert ook weinig mee uithalen volgens mij. Bij lensen is het over het algemeen goedkoop - duurkoop (behalve de 50 mm - schitterende lens voor dat geld, omwille van de 1.8). Als je dan toch een groothoek wil kopen, spaar dan even door voor de 16-35 2.8 USM II.
                            Anyone who has never made a mistake has never tried anything new. (Albert Einstein)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Concertfotografie in Het Depot

                              Oorspronkelijk geplaatst door flowojo Bekijk bericht
                              Vooraf scherp stellen op de micro (of er net achter) eventueel zelfs manueel scherp stellen, alhoewel dat met de 50 mm wel klote is. Ze is wel traag, maar ik ken er nog die met de 50 mm begonnen zijn, en dat lukt aardig.

                              idd de crop factor is lastig met de 70 mm wordt 112 mm, maar de 50 mm wordt ook 80mm Heb je bij beide een tele. de 18-55 mm is geen licht sterke lens, daar kan je dus op een concert ook weinig mee uithalen volgens mij. Bij lensen is het over het algemeen goedkoop - duurkoop (behalve de 50 mm - schitterende lens voor dat geld, omwille van de 1.8). Als je dan toch een groothoek wil kopen, spaar dan even door voor de 16-35 2.8 USM II.
                              Jammer genoeg schijt ik geen geld

                              Comment

                              Working...
                              X