Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hema; hoeveel mm extra?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hema; hoeveel mm extra?

    Ik wil een aantal foto's laten afdrukken bij de Hema.
    Weet iemand hoeveel mm aan de randen afgesneden wordt ?
    Op de site waarschuwen ze dat dat het geval is, maar hebben het over enkele mm's.

    Iemand die pas geleden foto's heeft ingestuurd op 3:2 formaat en die tips heeft?

    Groeten,

  • #2
    ik heb hier onlangs een deel laten printen en links en rechts (landscape) is er zo'n 2 mm afgegaan, terwijl de boven en onderkant eerder onaangeroerd lijkt...

    bestand was 1200*800 dus dat is precies 3:2 hé
    mvg,
    Dieter

    Comment


    • #3
      Hallo, op de site van de Hema staat het volgende :

      "Bij het afdrukken wordt altijd het hele papierformaat benut. De uiteindelijke foto heeft altijd de verhouding 2:3 (bijvoorbeeld 10x15 cm). Als uw fotobestand niet aan de hoogte /breedteverhouding 2:3 voldoet, wordt er een uitsnede van het fotobestand afgedrukt. Vanuit het midden van de foto begint de printer zijn afdrukbereik te bepalen. De randen van de foto worden dan niet afgedrukt. Er valt dus een stukje van het beeld af."

      Dus met die wetenschap maak ik mijn foto's zelf op het formaat van
      2:3 met het programma OfotoNow.



      Dat is gratis te downloaden, en ik maak ze dan op dat formaat ( is hier 4:6 ) voordat ik ze naar de Hema, of een andere zaak breng.

      Groetjes, JantjeB.
      Mijn plaatjes:http://www.janbrouwers.nl
      Ik ben niet perfect en wil het ook niet worden !

      Comment


      • #4
        Mijn camera heeft een automatische 3:2 verhouding in zich...

        Die gebruik ik altijd en dat is het probleem ook niet.

        Het probleem is, dat er altijd enkele milimeters van de foto afgaan...

        Ik wil dus een klein randje om de foto's maken die het "opvangen"

        Zo krijg je de foto er HELEMAAL goed op...

        Ben benieuwd aan hoeveel mm ik moet denken...

        Comment


        • #5
          quote van http://www.hema.be/Hema/faqlist.asp?faq=PrintService&region=Fotoservice

          Mijn fotobestand voldoet aan alle eisen maar toch mis ik op de afdruk een klein randje?
          Bij het printen van digitale bestanden moet men altijd rekening houden met ongeveer 2 mm beeldverlies langs alle randen van de foto.
          mvg,
          Dieter

          Comment


          • #6
            Bij mijn foto's klopt dat ook, heb het eens nagemeten en er wordt ong. 2 tot 2,5 mm afgesneden. Dus neem maar een witte rand van 2 mm, zo staat het immers ook op de site, die halve mm zal wel een meetfout zijn van mij.
            Godspeed You, Black Emperor!

            Comment


            • #7
              efkes rekenen hé
              1 inch is 2.54 cm ( ), dus dat is 25.4 mm
              2 mm is dus 1/12e inch.
              we veronderstellen dat er op 300 DPI afgeprint wordt, dus 300/12 = 25 pixels langs elke kant extra

              als er iemand niet akkoord gaat met bovenstaande redenering, gelieve het te melden
              mvg,
              Dieter

              Comment


              • #8
                Dank jullie wel..

                Comment

                Working...
                X