Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

specifieke vraag over auteursrecht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • specifieke vraag over auteursrecht

    hier een specifiek vraagje over het auteursrecht:

    wij hebben een bedrijfje van handgemaakte kaarsen, en één van onze toppers is een fotokaars: op een uitgeholde kaars wordt er door ons een afbeelding geplaatst die dan mooi oplicht als de kaars brandt.
    Meestal zijn dit ouders die hun kinderen hierop afbeelden of hun hond, of een overledene, ... De foto's worden ons steeds aangeleverd door de koper.

    Maar onlangs werd er ons een foto van een artiest aangeleverd die absoluut niet door de koper was gemaakt, maar was verkregen via één of ander tv-boekje.

    Nu is mijn vraag: moeten wij dit weigeren? Hiermee bedoel ik niet deontologisch, maar wel vanuit het standpunt dat wij hier aansprakelijk kunnen gesteld worden. Uiteindelijk is dit een product van ons, en doen wij de reproductie ervan.
    Wij gaan echter niet van elke foto kunnen nagaan wat het herkomst hiervan is.
    Kunnen wij ons indekken met in de algemene voorwaarden een verwijzing naar het auteursrecht te vermelden?

    graag jullie mening...
    Canon EOS 5D met EF 24-70mm L f2.8 + EF 70-200mm L f2.8 IS + EF 50mm II f1.8 + Speedlite 580EX

  • #2
    Re: specifieke vraag over auteursrecht

    Beste Lizard King,

    Volgens mij is zo'n vermelding in de algemene voorwaarden een oplossing. Jullie verwerken in feite een aangeleverd product. De verantwoordelijkheid ligt bij de aanbrenger.

    Misschien kan je es de voorwaarden van de afdrukcentrales bekijken. Zij verwerken ook aangebrachte foto's. Of die auteursrechterlijk correct worden aangebracht is niet hun verantwoordelijkheid. Lijkt me nogal logicsh, stel je voor dat ze iedere foto moeten checken...

    Maar er zitten hier ongetwijfeld een paar juristen die je echt kunnen zeggen of dit mag of niet.

    Mvg
    Moa
    Last edited by Moa; 18 maart 2009, 09:58.

    Comment


    • #3
      Re: specifieke vraag over auteursrecht

      Zet in je algemene voorwaarden dat de leverancier van de foto wordt geacht er de rechten op te bezitten. Dan is het volgens mij opgelost.

      Comment


      • #4
        Re: specifieke vraag over auteursrecht

        als het uit een TV boekje komt, lijkt het me geen probleem hoor.
        of je opdrachtgever moet er een paar honderd bestellen voor een handeltje!
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: specifieke vraag over auteursrecht

          oplossing is id in je algemene voorwaarden te zetten dat de koper geacht wordt te beschkken over de intelectuele gebruiksrechten van de aangeleverde foto, en dat indien dit iet het geval is de gevolgen ten laste van de klant zijn. (en praat eens met ne jurist hoe je dit concreet moet uitschrijven, je baseren op dergelijke meldingen van een fotolabo is een begin, maar laat het toch maar eens nakijken door een jurist voor uw specifiek geval. Ik herinner me nog een fotograaf die schoolfoto's nam met een "Samson-knuffel" op de foto die aan studio100 een waanzinnige schadevergoeding moest betalen voor de schoolfoto's die hij nam met diens creatie "Samson" (is intussen al jaren geleden)

          Comment


          • #6
            Re: specifieke vraag over auteursrecht

            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
            als het uit een TV boekje komt, lijkt het me geen probleem hoor.
            Rare stelling hoor Bouk ... ook die foto's zijn auteursrechtelijk beschermd
            www.fotofolio.be

            Comment


            • #7
              Re: specifieke vraag over auteursrecht

              Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
              Rare stelling hoor Bouk ... ook die foto's zijn auteursrechtelijk beschermd
              is geen stelling hoor, daarom schrijf ik ook "lijkt".
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: specifieke vraag over auteursrecht

                Oorspronkelijk geplaatst door Mr Mojo Bekijk bericht
                Kunnen wij ons indekken met in de algemene voorwaarden een verwijzing naar het auteursrecht te vermelden?
                Ja door te vermelden dat je enkel bij ontvangst van een getekende modelrelease voor het toepassingsgebied in kwestie de verspreiding/reproductie kan verzorgen. Jullie zorgen voor de reproductie van een beeld, dus afstand van dit verhaal kan je enkel door middel van een release.
                www.fotofolio.be

                Comment


                • #9
                  Re: specifieke vraag over auteursrecht

                  Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                  Ja door te vermelden dat je enkel bij ontvangst van een getekende modelrelease voor het toepassingsgebied in kwestie de verspreiding/reproductie kan verzorgen. Jullie zorgen voor de reproductie van een beeld, dus afstand van dit verhaal kan je enkel door middel van een release.
                  Beste fotofolio,
                  kan je dit even verduidelijken?
                  Canon EOS 5D met EF 24-70mm L f2.8 + EF 70-200mm L f2.8 IS + EF 50mm II f1.8 + Speedlite 580EX

                  Comment

                  Working...
                  X