Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

waar staat de fotografie over 10 jaar.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • waar staat de fotografie over 10 jaar.

    Waar staat het beroep van fotograaf over 10 jaar.

    Zijn er dan nog tijdschriften? Of zit alles op digitaal papier.
    Beschikken we allemaal over een 50mb camera?
    Is er nog vraag naar professionele fotografen of doet iedereen het zelf? Maw vervaagd de grens tussen professie en amateur.

    Ik vraag me dat af als professioneel fotograaf, wat gaat er veranderen, hoe zou je ja als bedrijf daar op in kunnen spelen, jezelf veranderen.
    Lijkt me interessant om daar wat meningen over te horen.

    Noem dus iets waarvan je denkt dat helemaal anders gaat zijn.

  • #2
    Re: waar staat de fotografie over 10 jaar.

    De gewone fotograaf zal sterven,de creatievelingen zullen het overleven.
    'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

    Comment


    • #3
      Re: waar staat de fotografie over 10 jaar.

      wireless: je neemt een foto, en ipv op je geheugenkaart, zit de foto evensnel op je server thuis, toestel gestolen of verloren betekent dan nog niet dat je je foto's kwijt bent. trouwnes, wie steelt dan nog een toestel, ze worden zo goedkoop en kunnen zoveel dat ze je achterna komen gelopen om te zeggen dat je je camera op een bank liet liggen

      met één batterij kan je minstens 5000 foto's nemen. Herladen van de batterij duurt amper 5 seconden, of de batterij wordt voortdurend bijgeladen met zonnecellen in de camera of door de energie van de beweging van de camera te recupereren.

      geen technische beperkingen meer, enkel creatieve keuzen die nog moeten gemaakt worden

      artificiële inteligentie in de camera die aanvoelt wat je bedoeld, zodat het instellen veel makkelijker wordt. en dan bedoel ik meer dan lauter iriscontrole voor de functies in je zoeker of het focuspunt laten afhangen van waar in de zoeker je naar kijkt

      Comment


      • #4
        Re: waar staat de fotografie over 10 jaar.

        iriscontrole
        Die vind ik wel goed, en dan gekoppeld naar je hersenen om exact te weten wat je denkt
        en de Fwaarden, sluitertijden enzo auto aanpast aan de lichtomstandigheden in je hoofd
        Mijn site...
        vandaelefotografie.be
        * BD0916BE *

        Comment


        • #5
          Re: waar staat de fotografie over 10 jaar.

          in 1960 dachten de mensen dat we tegen het jaar 2000 allemaal met een helikopter zouden vliegen...


          Papieren publicaties zullen volgens mij niet binnen de komende decennia verdwijnen, maar het worden wel luxeprodukten.

          G
          fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
          Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

          Comment


          • #6
            Re: waar staat de fotografie over 10 jaar.

            Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
            iriscontrole
            Die vind ik wel goed,...
            Over 10 jaar??? Had ik al lang geleden in het tijdperk van de analoge (heb ik nog altijd liggen trouwens): KLIK!
            Nee, voor mij dan liever één van het faulproof (foolproof mag ook) merk Cannikon met een lens 12-400mm van 50mm lang - f2.1.
            Moet ik zelf bakker zijn om een mening te hebben over het brood van mijn bakker?
            Oók wandelen met GPS?

            Comment


            • #7
              Re: waar staat de fotografie over 10 jaar.

              Weet je, 20 jaar geleden stelde men identiek dezelfde vragen. En wat is er veranderd? Niets toch. Ja goed, het filmpje werd vervangen door sensor en CF-kaartje, manuele focus werd vervangen door autofocus, doka werd vervangen door PS en aanverwanten en zo zijn er nog wel enkele zaken. Maar is dit nu zo ingrijpend geweest? Nee toch.

              Geert

              Comment


              • #8
                Re: waar staat de fotografie over 10 jaar.

                Oorspronkelijk geplaatst door Appendix Bekijk bericht
                Weet je, 20 jaar geleden stelde men identiek dezelfde vragen. En wat is er veranderd? Niets toch. Ja goed, het filmpje werd vervangen door sensor en CF-kaartje, manuele focus werd vervangen door autofocus, doka werd vervangen door PS en aanverwanten en zo zijn er nog wel enkele zaken. Maar is dit nu zo ingrijpend geweest? Nee toch.

                Geert
                En weet je wat het mooiste is?
                Dat niets van dat alles van 20 jaar geleden verloren gegaan is...

                G
                fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                Comment


                • #9
                  Re: waar staat de fotografie over 10 jaar.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
                  De gewone fotograaf zal sterven,de creatievelingen zullen het overleven.
                  Wat weet jij over mijn gezondheidstoestand, waaruit je besluit dat mijn levensverwachting drastisch gekrompen is?

                  Comment


                  • #10
                    Re: waar staat de fotografie over 10 jaar.

                    Mijn "ideetjes" :

                    Dynamisch bereik van camera's gaan de hoogte in gaan
                    foto's "filmen" en de juiste frame kiezen zal opmars maken
                    toestellen gaan veel hogere iso waardes aankunnen met véél minder ruis door reductie van de framestructuur van de sensorpunten, en evolutie in lichtgevoelige materialen waarvan de sensor gemaakt is
                    30-50Mpix instapcamera's
                    gecalibreerde kleurweergave op de 5" grote touch-displays van de camera's

                    lenzen gaan altijd even duur en onbetaalbaar blijven
                    We gaan tot ons 75 jaar mogen blijven werken om onze hobby te betalen aangezien de pensioenfondsen uitgeput zijn
                    Mijn foto's
                    Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                    Comment


                    • #11
                      Re: waar staat de fotografie over 10 jaar.

                      heb hier nog een hele zwik koffiedik en theeblaadjes .. kopen ?
                      Who cares, man .. misschien hebben we tegen dan moleculaire sensoren en ditto geheugenplaatjes .. of misschien ben ik dan al dood .. so what ?

                      Comment


                      • #12
                        Re: waar staat de fotografie over 10 jaar.

                        Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
                        foto's "filmen" en de juiste frame kiezen zal opmars maken
                        dat is volgens mij eerder

                        G
                        fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                        Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                        Comment


                        • #13
                          Re: waar staat de fotografie over 10 jaar.

                          Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
                          Mijn "ideetjes" :

                          Dynamisch bereik van camera's gaan de hoogte in gaan
                          foto's "filmen" en de juiste frame kiezen zal opmars maken
                          toestellen gaan veel hogere iso waardes aankunnen met véél minder ruis door reductie van de framestructuur van de sensorpunten, en evolutie in lichtgevoelige materialen waarvan de sensor gemaakt is
                          30-50Mpix instapcamera's
                          gecalibreerde kleurweergave op de 5" grote touch-displays van de camera's

                          lenzen gaan altijd even duur en onbetaalbaar blijven
                          We gaan tot ons 75 jaar mogen blijven werken om onze hobby te betalen aangezien de pensioenfondsen uitgeput zijn
                          Mee eens maar:

                          • De markt zal ineenstuiken door het inflatoire karakter van electronische fotografie
                          • Algemene interresse (aka hype) in still fotografie zal volledig stilvallen en we worden allemaal videografen
                          • Je gaat betalen voor gimmicks die je niet nodig hebt
                          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                          Comment


                          • #14
                            Re: waar staat de fotografie over 10 jaar.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                            Mee eens maar:

                            • De markt zal ineenstuiken door het inflatoire karakter van electronische fotografie
                            • Algemene interresse (aka hype) in still fotografie zal volledig stilvallen en we worden allemaal videografen
                            • Je gaat betalen voor gimmicks die je niet nodig hebt
                            problemen pas oplossen als ze zich stellen mensen kopen toch ook een 1Ds mark III om 9fps te kunnen schieten van een ijsvogel die duikt of een straaljager die voorbij raast? ik zie die mensen niet klagen als er een 1ds mark XII uitkomt die aan 30Mpix kan werken/filmen aan 60fps ...

                            zowieso gaan verstokte ambitieuze fotografen blijven teruggrijpen naar gevestigde waarden (polaroid, 35mm film, groot formaat camera's en technische camera's) voor hun artistieke meerwaarde ten opzichte digitale massaproductie, en het hele proces dat verbonden is aan de "creatie" van de foto, niet enkel het drukken op de sluiter...

                            't is een beetje als de komst van kleuren-tv en de eerste video-recorders... veel mensen waren er niet op aan't wachten, sommige stonden er zeer kritisch tegenover, maar met de jaren hebben toch veel mensen er plezier aan...

                            Live-view werd ook ontvangen op veel kritiek (in de DSLR markt dan), maar ondertussen zie je toch dat het voor bv. macro en studio fotografie toch enorm handig kan zijn.
                            Last edited by RikH; 18 maart 2009, 13:19.
                            Mijn foto's
                            Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                            Comment


                            • #15
                              Re: waar staat de fotografie over 10 jaar.

                              Oorspronkelijk geplaatst door RikH Bekijk bericht
                              problemen pas oplossen als ze zich stellen mensen kopen toch ook een 1Ds mark III om 9fps te kunnen schieten van een ijsvogel die duikt of een straaljager die voorbij raast? ik zie die mensen niet klagen als er een 1ds mark XII uitkomt die aan 30Mpix kan werken/filmen aan 60fps ...

                              zowieso gaan verstokte ambitieuze fotografen blijven teruggrijpen naar gevestigde waarden (polaroid, 35mm film, groot formaat camera's en technische camera's) voor hun artistieke meerwaarde ten opzichte digitale massaproductie, en het hele proces dat verbonden is aan de "creatie" van de foto, niet enkel het drukken op de sluiter...

                              't is een beetje als de komst van kleuren-tv en de eerste video-recorders... veel mensen waren er niet op aan't wachten, sommige stonden er zeer kritisch tegenover, maar met de jaren hebben toch veel mensen er plezier aan...

                              Live-view werd ook ontvangen op veel kritiek (in de DSLR markt dan), maar ondertussen zie je toch dat het voor bv. macro en studio fotografie toch enorm handig kan zijn.
                              Net wat ik zeg ... duizenden euros blijven uitgeven voor de zoveelste foto van een vlieg of ijsvogel of wat dan ook gaat op den duur vervelen zodat we op dat moment kunnen zeggen dat de hype voorbij is.
                              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                              Comment

                              Working...
                              X