Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Z/W Bariet & selenium

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Z/W Bariet & selenium

    In de 'goede' oude tijd van doka's en diens meer, drukte je je beste zwart/wit foto's af op barietpapier. Bestaat er in deze digitale wereld een evenwaardig alternatief? Is er barietpapier dat door een kleurenprinter kan gehaald worden of zijn er speciale afdrukcentrales?

    Als je je Z/W-foto's een extra dimensie wou geven, gaf je ze vroeger ook een badje met seleniumtoner. Hier ook dezelfde vraag... Of bestaan er plug-ins voor o.a. photoshop??

    Alvast bedankt voor jullie feedback

  • #2
    Re: Z/W Bariet & selenium

    Een seleniumbadje gaat je digitale print om zeep helpen, vrees ik. Ik heb het nog niet geprobeerd omdat zwartwit prints hier nog altijd uit de DOKA komen.
    Photoshop & een deftige printer en gekalibreerd systeem zijn de oplossing voor het digitale traject. Er bestaat trouwens al digitaal barietpapier.

    (natte praat)
    Seleniumtoner verhoogt niet alleen de Dmax van je afdruk, maar afhankelijk van de papiersoort waarop je afdrukt en de tijd die deze doorbrengt in het bad, gaat de tint ook veranderen. Dat wist je waarschijnlijk al.
    Er zijn ook nog andere oplossingen, zoals ultramax van Amaloco om de Dmax te verhogen zonder de print om te kleuren.

    Voor wie denkt dat de wereld van het nat afdrukken mocht stilstaan,is er Wolfgang Moersch die het tegendeel bewijst. Deze Duitser ontwikkelt (in de zin van uitvinden) nog steeds nieuwe toners & ontwikkelaars voor papier en zw film - voorbeeldjes achter de link. Bijna even gemakkelijk als photoshop
    Een van mijn volgende series zal zo bv. in zijn zwaveltoner behandeld zijn. Zoals je ziet in de voorbeelden, varieert het resultaat weer volgens de papiersoort en de mate van bleking voor het tonen...

    G
    fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
    Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

    Comment


    • #3
      Re: Z/W Bariet & selenium

      Inktjet bariet papier bestaat:


      Seleniumtoner gaat een chemische reactie aan met het zilver van de foto.
      Inkjet zijn pigmentinkten dus dan maar een plugin om een zilverprint te imiteren.
      -m-.
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

      Comment


      • #4
        Re: Z/W Bariet & selenium

        je zou dat echte barietpapier ook met een lambda printer kunnen belichten en dan nat ontwikkelen .. maar een "beetje" duur voor de hobbyisten

        Comment


        • #5
          Re: Z/W Bariet & selenium

          Oorspronkelijk geplaatst door momentopname Bekijk bericht
          je zou dat echte barietpapier ook met een lambda printer kunnen belichten en dan nat ontwikkelen .. maar een "beetje" duur voor de hobbyisten
          't is zelfs veel eenvoudiger en goedkoper... je maakt gewoon een digitaal vervaardigd negatief, dus geprint op transparante drager, op het gewenste formaat en gebruikt die om contactafdrukken te maken. Niks nada niente vergroter nodig...

          Wordt tegenwoordig veel gedaan door mensen die cyanotypie, gomdruk, platinadruk edm. beoefenen. Je kan eerst je negatief perfect sturen en zelfs van een oorspronkelijk digitale opname een edeldruk maken.
          Normaalgezien had je daarvoor vroeger of een optisch vergroot negatief nodig, of moest je met een enorme camera sleuren om een groot negatief te maken. Ik doe het laatste

          opgelet, achter deze link schuilt een mottige mens met een klein kodakske (ondertussen ben ik 2 brillen en een paar toestellen verder)

          G
          fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
          Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

          Comment


          • #6
            Re: Z/W Bariet & selenium

            Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
            ... Ik doe het laatste

            G
            Ik ook - let op mijn icon naast mijn naam.

            -m-
            Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

            Comment


            • #7
              Re: Z/W Bariet & selenium

              Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
              Ik ook - let op mijn icon naast mijn naam.

              -m-
              de mijne is groter

              G
              fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
              Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

              Comment


              • #8
                Re: Z/W Bariet & selenium

                gebruik ik met grote tevredenheid
                maar er nix boven de charme & kwaliteit van zo een sweet monsterke...
                Scotty... beam me up !!!

                Comment


                • #9
                  Re: Z/W Bariet & selenium

                  Awel bedankt

                  Ik zal eens op zoek gaan naar dat Ilford papier en wat (droog) surfen om een goede plug-in te vinden..

                  Comment


                  • #10
                    Re: Z/W Bariet & selenium

                    Oorspronkelijk geplaatst door Traveler Bekijk bericht
                    Awel bedankt

                    Ik zal eens op zoek gaan naar dat Ilford papier en wat (droog) surfen om een goede plug-in te vinden..
                    zie ook hier voor het ilford papier...
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                    Comment

                    Working...
                    X