Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe bewaren jullie je foto's??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe bewaren jullie je foto's??

    Allicht niet in een schoendoos.

    Ik vraag me af wat op lange termijn het beste is om je foto's te bewaren.Ik heb momenteel al 4 cd's vol geschreven.
    Maar blijft een cdr eeuwig zijn data bewaren?
    Maakt het uit welk merk je gebruikt van cdr en op welke snelheid deze is geschreven?
    Voor mij is een cdr de goedkoopste oplossing.Er zijn natuurlijk alternatieven,een externe hard disk bvb maar die is dan ook een stuk duurder.En kan deze dan niet crashen???

    mir

    De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

  • #2
    Ik heb al mijn fotos op mijn C-drive en D-drive, via netwerk kopieer ik alles nogmaals op harde schijf in mijn praktijk, en alles staat nog op CDR's.
    Gelukkig heb ik nog maar een 2 GB aan foto's, dus nog geen probleem qua opslag
    http://www.vannecke.be
    Canon 10D /Canon 350D /Canon Powershot G5
    Sigma 12-24 / Tamron 28-75/Canon 28-135 / Sigma 180 macro / Canon EF 50 1.8II / Sigma 50-500 / Speedlite 420EX/ Speedlite 580EX/ X-drive II / Manfrotto 055BWB + 329RC4

    Comment


    • #3

      Het is een afwegen van de risico's. In het begin van de CDs werd door de anti-CD mensen geclaimed dat CDs na een jaar of 10 konden verslechteren. Ik moet echter nu, meer dan 15j na de eerste CDs, nog altijd de eerste CD tegenkomen die niet meer werkt zoals vroeger. Idem met de CDR.
      Dat neemt echter niet weg dat sommige CDRs na verloop van tijd misschien tóch slecht worden en hun data kunnen verliezen. Van extra harddisks mag je er overigens ook zeker van zijn dat ze vroeg of laat (al dan niet zwaar) zullen crashen met gedeeltelijke of zelfs volledig verlies van de data.
      Voor lange termijn zou ik dan ook alles dubbel op CDR bewaren, zeker als je geen gigabytes per maand aan foto's hebt. Aan de huidige prijs van de CDRs, is er m.i. geen betere lange-termijn oplossing.
      En over 5 jaar controleer je nog eens al je CDRs en als er eentje slecht is, copieer je gewoon de goede nog eens zodat je nog altijd alles dubbel hebt (de kans dat uitgerekend dezelfde copyen slecht geworden zijn is uitermate klein - en als je die kans nog te groot vindt, copieer je dan maar alles in het drievoud he ).

      Henk

      Comment


      • #4
        Bedankt voor jullie snelle reactie's.
        Ik had dat ook ergens opgevangen dat cdr's na een jaar of 10 niet meer leesbaar zouden zijn.

        Ik heb hier toch al cdr's die een jaar of 7 oud zijn en deze geven nog geen problemen.
        Ik denk dat ik dus best alles in dubbel op cd zet.
        En dan inderdaad na enkele jaren nog eens kijk of alles nog leesbaar is en eventueel terug een nieuwe cd schrijf.

        mir

        De opbrengst van mijn zonnepanelen live : http://www.sunnybeam.be/

        Comment


        • #5
          Mischien het beste ook verschillende merken gebruiken. Ik heb al gehad dat een merk op speler a goed opneemt en afspeelt maar op een andere/nieuwe speler niet meer te lezen is.

          nog even en je kan alles weer op dvd zetten...

          Groeten,
          Ronald
          http://fotografie.jouwweb.nl/

          Comment


          • #6
            Ik bewaar mijn opnames op cd's..wel moet je uitkijken met welke software je cd's brand..sommige software staan "over-burn" toe dwz dat je zogezegd..meer data op je cd kan branden dan eigelijk kan..en wanneer je een cd met over-burn gebrand hebt dan is het best mogelijk dat je de cd niet meer geopend krijgt..ik heb het voorgehad..cd gebrand..foto's gewist van de HD..en dan cd niet meer leesbaar...en dikke vloek gelost..
            Professioneel bewaar ik opnames op een externe hd van 250 gig. en met een fire wire kaart gaat het suppersnel om je opnames te kopieren naar die externe HD. Wel oppassen dat je geen gegevens overschrijft (bv zelfde foto nummers of of foto benamingen)
            Ik maak tumbs (kleine foto's)van de opnames in ACDsee en print deze uit. Deze uitprints gaan in mijn archiefmap en schrijf ook welke opnames op welke cd staan.

            Beste groetjes Ronny

            Comment


            • #7
              Wel, mijn ervaringen met de eerste back-ups op CDR zijn niet zo positief. Ik spreek hier over CDR's van de eerste generaties, mogelijk zijn deze schijfjes ondertussen wat betrouwbaarder geworden.
              Vooral de no-name en low-budget schijfjes van enkele franken per stuk lieten het hier vrij snel (enkele jaren) afweten en waren niet meer leesbaar. Het gaat hier over back-ups die zeer zelden of nooit uit hun doosje komen en in de huiskamer op normale temperatuur/vochtigheid bewaard worden.

              Sindsdien gebruik ik enkel merk cdr's en maak meerdere back-ups op verschillende merken.



              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment


              • #8
                ik heb 3 verschillende HD's zitten en op elk staat er een exemplaar van m'n foto's. Daarnaast bewaar ik alles nog eens in dubbel op CDrom. Ik moet nu ook wel zeggen dat ik per jaar geen giga's aan fotootjes schiet. Maar langs de andere kant: HD's worden steeds groter en goedkoper ...

                ik heb wel zelf al ervaringen met slechte (data)-cd's, maar dat kan ook te maken hebben met het feit dat die geschreven waren met m'n eerste-generatie CDwriter. Ik ga straks eens m'n oudere exemplaren opsnorren en kijken hoeveel er nog van werken...

                qua merken: ik heb gehoord dat Taiyo Yuden (ofzo) vrij goed zou zijn, maar waar vind je dat ergens
                mvg,
                Dieter

                Comment


                • #9
                  Ik neem zeer veel foto's vandaar dat dit ook een heel groot probleem is.

                  Mijn workflow is zo:

                  Alle foto's zonder uitzondering worden in RAW opgenomen. Is dus 10Mbyte/foto.

                  Per opname sessie worden ze op de HD geplaatst en zo snel mogelijk gefilterd.
                  Slechte opnames eruit, dubbels eruit.
                  resterende foto's worden bewerkt, ttz curves, kontrast, sharp enz, dit resultaat wordt terug in de .nef file geschreven.
                  Van al deze .nef files wordt een .jpg file gemaakt op 1280 pixels omdat dit overeenkomt met de horizontale resolutie van mijn 21 inch scherm.

                  Van al deze .nef en .jpg files worden altijd 2 DVD's gemaakt, eentje voor archief en eentje voor gebruik. Als ik problemen merk op een schijfje wordt direct naar het archief gegaan om terug een extra backup te maken. Maar tot heden nog niet nodig geweest.
                  De meeste .nef files blijven zolang mogelijk op de HD staan maar aan alles is er een limiet want momenteel is er reeds 300Gb op HD bezet.

                  Door deze RAW die mijn negatieven zijn kan ik altijd de origineele foto terug aanmaken.

                  Bij CDR's gebruik ik max 8x als schrijfsnelheid.

                  Als ik foto's laat afmaken komen de .nef files ook op die CDR. Zo is er nog een extra backup, want foto's afdrukken gaat hier altijd via een CDR die ik afgeef aan de fotograaf.

                  De .jpg copy's blijven langer op de HD omdat ik dan sneller kan terug zoeken.

                  Groetjes
                  Frans

                  Comment


                  • #10
                    Ik zet m'n foto's op DVD... Daar gaat 4,7 gigabyte op.
                    Enne, ik maak ze dubbel, voor 't geval er ééntje moest sneuvelen.

                    Comment


                    • #11
                      Originally posted by dieter_vh
                      qua merken: ik heb gehoord dat Taiyo Yuden (ofzo) vrij goed zou zijn, maar waar vind je dat ergens
                      TY is inderdaad samen met Mitsui de betrouwbaarste fabrikant van cd's. Het is geen merk, en wordt dus verspreid onder verschillende namen (plextor, de oude philips silvers, tybotech, sommige hp's, blanco labels,...). Zelf garanderen ze een levensduur van 100 jaar of meer. Je kan dmv CDR-identifier (zie google) checken van welke fabrikant je cd's komen. Via oa cdrwinkel.com kan je cd's bestellen waarvan je zeker bent dat het Taiyo Yuden betreft.

                      Comment

                      Working...
                      X