Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Cursus fotograaf syntra

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Cursus fotograaf syntra

    Hallo allemaal,

    Vraagje, is er iemand die in de syntra-opleidingscentra (hasselt????) een opleiding fotografie (1 of 3 jaar) volgt of gaat volgen.
    Ik zou daar in september wel mee willen beginnen maar als ik op de website ga kijken is daar nie echt veel sprake van DSLR's. Ik zou daar niet willen aankomen met mijn D100 en dan daar van die gezichten krijgen.
    Weet er iemand of daar plaats is voor digitaaltjes of staan ze daar nogal wantrouwig tegenover.
    Ik heb nogwel een F65 liggen maar ik zou toch liever een cursus volgen met mijn D100.

    MVG

    WESLEY

    Programma-overzicht :

    1. INLEIDENDE MODULE : BASISKENNIS FOTOGRAFIE :100u

    -Introductie
    -De camera en zijn accessoires
    -Geschiedenis van de fotografie
    -Basis lichtmeting
    -Compositie en verlichting
    -Positieve/negatieve ontwikkeling zwart-wit films
    -Praktische proeven.

    2. AANVULLENDE PRAKTIJKOPLEIDING : 88u

    -Reportage
    -Portret
    -Stilleven
    -Ontwikkelen/afdrukken zwart-wit foto's

    3. ONDERNEMERSOPLEIDING : 1ste jaar : 168u - 2de j. : 164u

    Opnametechieken : introductie, portret (studio), product en publiciteit (studio), reportage, industriële en publicitaire opnames op locatie.
    Ontwikkelings- en verwerkingstechnieken : analoge verwerking en archivering zwart-wit, kleur, fotografische optica, digitale verwerking en archivering.
    Afwerking en presentatie : theoretische en praktische proeven.

    Materialen aan te schaffen door de cursist :
    o.a. fototoestel, papier, film, lenzen, thermometer, papiertang, ontwikkeltank, lichtmeter, handdoek, zeemvel, antistatische doek.

  • #2
    Ik zou ni weten of digitaal daar ook welkom is of niet maar een opleiding fotografie gaat volgens mij nog voor groot stuk analoog zijn, oa ook zelf ontwikkelen van je filmpjes enzo.
    Bel eens naar Syntra en vraag of je de leerkracht kan spreken.
    Ikzelf zou in elk geval zulk een cursus met een analoog toestel volgen, thuis kan je nog altijd oefenen met digitaal.

    Comment


    • #3
      Hoi,

      Ik heb nog in Syntra gewerkt (vroegere Vormingsinstituut)
      De bedoeling van deze cursus is een volledige opleiding tot fotograaf. Daarnaast zullen ze proberen (verplichten) om het bijhorende bedrijfsbeheer te volgen. (boekhouden)
      Tenzij je uit je gedane studies kan aantonen dat je dit reeds hebt.

      De cursus is eigenlijk om je vestigingsattest te behalen, zodat je een eigen zaak als fotograaf kan beginnen.

      Digitaal zal daar misschien even ter sprake komen. Maar weet vooral dat je eerst moet kunnen fotograferen en dan pas digitaal kan gaan.
      In meerdere threads is dit al ter sprake gekomen dat sluitertijd, diafragma, belichting, compositie, .... eigelijk zuivere fotografie is en niet eigen aan digitaal of analoog.

      Mark.
      Canon 10D, gLaasjes, lampjes,...
      LidNr. BD0211BE

      Comment


      • #4
        Volgens mij moet je bedrijfsbeheer niet meer afleggen indien je een A2 of hoger hebt.
        Groetjes!

        Comment


        • #5
          Diploma bedrijfsbeheer heb ik inderdaad al

          Ik vind gewoon dat er in die opleidingen geen gulden middenweg is , Ofwel beroepsfotograaf ofwel een cursus van 5 avondjes over de werking van een digitale camera.
          En hoe ik een film ontwikkel moet ik in principe niet weten, niet dat het niet interresant is, maar ik ben niet van plan om ooit nog een film te ontwikkellen.
          Die lesuren zou ik liever gebruiken om op een deftige, proffesionele manier photoshop toe
          te passen op mijn foto's.
          Ik denk dat er genoeg kandidaten zouden zijn of niet soms .

          mvg

          Wesley

          Comment


          • #6
            Ik begrijp je frustratie Wesley. Er is simpelweg geen deftige opleiding die openstaat voor digitale fotografie. (correct me if I'm wrong)
            Aan bvb. het leren ontwikkelen in een donkere kamer heb ik absoluut geen boodschap, terwijl de rest van zo'n cursus misschien wel interessant kan zijn.
            http://www.razziphoto.com/

            Comment


            • #7
              Je zal in elke opleiding eerst starten met de basistechnieken als belichten, ontwikkelen en afdrukken, technische camera e.d.

              Pas naar het einde van een opleiding toe wordt het medium minder belangrijk maar de werkwijze des te meer. Indien je gewoon betere foto's wil maken kan je eerst even kijken of er geen fotolub in je buurt is waar je kan leren en discussieren.

              Comment


              • #8
                Hey Wesley,
                Ik heb die cursus daar ook gevolgd. Er is geen probleem wat betreft digitaal daar. Ik ben afgelopen jaar december van analoog naar digitaal overgestapt zonder problemen. Alles, inclusief mijn eindexamen heb ik digitaal kunnen doen.
                Je zal echter in de opleiding uiteraard ook analoog moeten doen om te kunnen werken in een doka, en om de manier van werken te leren kennen.
                Als je eenamaal weet wat je analoog kan, heb je volgens mij nog meer plezier van je digitale bewerkingen achteraf.
                Normaal is het eerste weekend van september open-deurdag waar je je ook kan inschrijven. Dan zijn ook de leraren aanwezig. Kan je rechtstreeks met hen overleggen.
                Epix
                Fujifilm S2 Pro / Nikkor 50 1.8D / Nikkor 24-120 3.5-5.6D / Nikkor 70-300 4.0-5.6 De mens is net een foto, als hij zich kan ontwikkelen wordt hij positief.
                Lidnummer: BD0209BE

                Comment


                • #9
                  bedankt allemaal voor de info.
                  @epix : Fijn om te horen dat het dus toch mogelijk is. Ik had er inderdaad niet bij stilgestaan dat er infodagen waren, ik ga die zondag zeker eens binnenspringen.

                  Dankuwel allemaal


                  INFODAGEN - zondag 31 augustus & maandag 1 september

                  Naar jaarlijkse gewoonte organiseren de centra elk jaar hun infodagen in augustus & september. Als bezoeker krijgt u zo de gelegenheid kennis te maken met het centrum en zijn docenten die u bereidwillig kunnen informeren over de opleidingen waarin zij actief zijn. Syntra Hasselt organiseert deze dagen op zondag 31 augustus (van 14u00-18u00) en op maandag 1 september (van 18u00-22u00).

                  U bent alvast van harte welkom!

                  Comment


                  • #10
                    Ik begrijp nog steeds niet dat je in deze huidige tijden eerst analoge fotografie moet volgen , ipv direct met digitale te kunnen starten. Een doka heb je toch echt niet nodig bij digitale fotografie. Wat het instellen van diafragma's en sluitertijden, etc betreft dit zou toch perfect verwerkt kunnen worden in nieuwe cursussen digitale fotografie?

                    Comment


                    • #11
                      Wesley,

                      ik ben eraan aan het denken om met U mee te doen. Ik heb het afgelopen halfjaar de cursus Bedrijfsbeheer gevolgd bij Syntra, en die was van een hoogstaande kwaliteit.

                      (overigens, niet elk A2-diploma of hoger is automatisch goed hoor. Je moet 'bedrijfsbeheer' hebben gehad in uw lessenpakket en dat is lang niet bij alle richtingen zo, wel vaak bij richtingen die uitzicht kunnen geven op een zelfstandige activiteit (bv. architect))
                      ToM.___ //Fuji s602.
                      www.fuguforce.com ::::: www.imagomedia.be
                      It goes to 11 you know? 1 louder.

                      Comment


                      • #12
                        Ik heb een MBA diploma ; maar toch geen interesse in het Doka-werk ... en ook niet in 'Materialen aan te schaffen door de cursist :
                        o.a. fototoestel, papier, film, lenzen, thermometer, papiertang, ontwikkeltank, lichtmeter, handdoek, zeemvel, antistatische doek.'
                        Lijkt me nogal zotte kosten voor dingen die ik nooit meer zal gebruiken
                        http://www.razziphoto.com/

                        Comment


                        • #13
                          Het zou een gat in de markt kunnen zijn: digitale fotografie-opleiding. Hopelijk toekomstmuziek!

                          Comment


                          • #14
                            Ik heb deze cursus vorig jaar gevolgd. Ik kon het materiaal van een kennis lenen.
                            Ik vond deze cursus heel interessant maar het is echt maar een inleiding. (Ik heb alleen module 1 gedaan). Ik heb zeker wat bijgeleerd maar toch had ik er meer van verwacht. Ik had vooral op meer feedback gehoopt. Na enkele lessen kwam het gewoon neer op het ontwikkelen van de films en de foto's.

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by deg
                              Na enkele lessen kwam het gewoon neer op het ontwikkelen van de films en de foto's.
                              aiaiai

                              dat klinkt niet echt positief, want dat is niet echt wat ik zoek.
                              Ik zal toch maar eens gaan luisteren aan het einde van deze maand
                              Het zou een gat in de markt kunnen zijn: digitale fotografie-opleiding. Hopelijk toekomstmuziek!
                              OPROEP AAN MENSEN MET VEEL TIJD EN MET EEN GROTE KENNIS VAN FOTOGRAFIE PHOTOSHOP e.d.
                              Gelieve het gat in de markt te dichten om ons gat in onze kennis op te vullen .

                              Comment

                              Working...
                              X