Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

MijnAlbum gebruikt ongevraagd een foto voor Promo van me?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • MijnAlbum gebruikt ongevraagd een foto voor Promo van me?

    Moeilijk geval, en weet niet goed wat ik er mee moet aanvangen....

    Ik fotografeer een nest pupjes, de fokker mag de foto's gebruiken voor eigen doeleinden zoals het gebruik op hun persoonlijke website. (staat in mijn algemene voorwaarden) Om de foto’s op hun website te zetten gebruikt de fokker een on-line album van MijnAlbum.nl.

    Nu doet MijnAlbum een promo van fotoposters. Voor de promo hebben ze één van de foto’s gebruikt die de fokker is bij MijnAlbum.nl had opgeslagen.
    De fokker is niet in fout, maar is MijnAlbum dat wel? Misschien staat er in hun voorwaarden dat ze het gebruikersrecht hebben over alle foto’s op hun site….

    Wat moet ik doen?
    Vereerd zijn met de foto, of boos omdat ze hem (mis)bruiken…
    I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

  • #2
    Re: MijnAlbum gebruikt ongevraagd een foto voor Promo van me?

    Heb jij of de mensen van de pups een mail ontvangen met jouw foto als poster? Dat is een gepersonaliseerde mail waarbij iedere klant een mail ontvangt met een foto erin die ze bij mijnalbum al es hebben laten afdrukken. Het is een teaser. Ik zou me hier geen zorgen over maken, tenzij ik het probleem niet snap?

    Mvg
    Moa

    Comment


    • #3
      Re: MijnAlbum gebruikt ongevraagd een foto voor Promo van me?

      Het waren vrienden van de fokker die de teaser hebben ontvangen en de pups herkende.
      Dus niet de fokker zelf, want die had zich eerder als uitgeschreven op de nieuwsbrief...
      I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

      Comment


      • #4
        Re: MijnAlbum gebruikt ongevraagd een foto voor Promo van me?

        Tja, als die mensen nooit via hun account die foto hebben opgeladen, dan is hier toch misbruik gemaakt van data.

        Comment


        • #5
          Re: MijnAlbum gebruikt ongevraagd een foto voor Promo van me?

          MijnAlbum heeft het recht foto's te hergebruiken indien ze de bron vermelden.
          Staat in de voorwaarden.
          Zet dus altijd je naam in de foto.
          Iedere dag wat leren is iedere dag kwalitatief geleefd. Iedere dag wat lol is iedere dag kwalitatief lollig geleefd. iedere dag een foto is een kwalitatief super leven met veel lol

          Comment


          • #6
            Re: MijnAlbum gebruikt ongevraagd een foto voor Promo van me?

            Delicate zaak, Kurt.

            Jij hebt een gebruiksrecht gegeven aan de fokker, maar niet aan mijnalbum.nl, laat ons daar even van uitgaan.

            De verantwoordelijkheid voor het gebruik van de foto door mijnalbum.nl ligt in mijn ogen bij de fokker, die zijn gebruiksrecht moet respecteren en eigenlijk moet weten tegen welke gebruiksvoorwaarden het de foto naar mijnalbum.nl oplaadt.
            Als in de gebruiksovereenkomst van mijnalbum.nl staat dat ze iedere opgeladen foto mogen gebruiken voor promo-doeleinden met naamvermelding (is bv. ook het geval bij Flickr), dan gaat de fokker hier juridisch in de fout want (indien niet anders vastgelegd) mag hij zijn gebruiksrecht niet doorgeven zonder jouw toestemming.

            Ik durf wedden dat er bij het uploaden naar mijnalbum.nl een vermelding staat dat de uploader de maker van de foto moet zijn of hiervoor de toestemming moet hebben.

            Als het klopt dat mijnalbum.nl zich ertoe verbindt om de naam van de fotograaf (dit is in hun ogen waarschijnlijk altijd de uploader?), dan zou de naam van de fokker erbij moeten staan... klopt dit?

            Ik denk niet dat het de moeite waard is om hier een advocaat op te zetten: de fokker is een klant van jou en gezien je hondenfotografie een niche-markt is, betekent procederen in dit geval je eigen zakelijke zelfmoord...

            Volgens mij is het tijd dat je je voorwaarden van het gebruiksrecht gaat aanpassen, Kurt...


            G
            fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
            Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

            Comment


            • #7
              Re: MijnAlbum gebruikt ongevraagd een foto voor Promo van me?

              Thanks voor je visie Geert.

              Echt gaan procederen zou ik zeker niet doen. Topic is vooral bedoeld om na te gaan hoe ik me in de toekomst van dergelijke “problemen” kan vrijwaren.
              Niet dat deze promo me echt stoort (ik ben eerder vereerd) maar voor je het weet staat één van je foto’s ongevraagd op de verpakking van hondenvoer…

              Hondenfotografie is idd nichemarkt en mond aan mond reclame zorgt voor het leeuwendeel van mijn opdrachten.

              Een aanpassing in de algemene voorwaarden zal ik waarschijnlijk wel doen. Men krijgt standaard 2 formaten aangeleverd op CD-ROM. Eentje voor web (met een logo) en eentje aan 300dpi 10x15. Eigenlijk is het al voldoende dat ik hen verbiedt om andere formaten dan het toegeleverde web+logo formaat te gebruiken voor websites of online toepassingen.

              Grtz

              Kurt
              I'm crazy, but it's ok, 'cause I don't mind !!!

              Comment

              Working...
              X