Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Stop-Down metering

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Stop-Down metering

    Kan iemand mij vertellen hoe je terwijl je gebruik maakt van NIET Canon EF lenzen op een EOS 450D body, toch zoveel mogelijk gebruik kunt maken van de automatische mogelijkheden van 450D?
    De procedure die ik thans volg is:
    1.
    Bepalen van de gewenste DoF en het daarbij behorende diafragma;
    2.
    Met het ingestelde wens diafragma de belichting bepalen (sluitersnelheid);
    3.
    Met geheel geopend diafragma met behulp van LifeView vergroting scherp stellen;
    4.
    Diafragma terug naar wens opening, en opname maken.

    Maar misschien kan het op een handiger manier?

  • #2
    Re: Stop-Down metering

    Uw volgorde van werken is juist, alleen hoe kun je in live view zien of je goed hebt scherp gesteld? Dat schermpje is toch veel te klein.
    Vervang het originele focusing screen door een splitscreen van Katz Eye of Haoda.
    Met zo'n focusing screen heb je volledige controle van scherpstellen.
    Zelf gebruik ik een Katz Eye op mijn 350D.

    Grtz, RF
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Stop-Down metering

      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
      Uw volgorde van werken is juist, alleen hoe kun je in live view zien of je goed hebt scherp gesteld? Dat schermpje is toch veel te klein.
      Vervang het originele focusing screen door een splitscreen van Katz Eye of Haoda.
      Met zo'n focusing screen heb je volledige controle van scherpstellen.
      Zelf gebruik ik een Katz Eye op mijn 350D.

      Grtz, RF

      je hebt nog nooit met Live view gewerkt zeker?

      met Live view kan je tot 10x inzoomen op je schermpje. Dit wil dus zeggen dat je bijna op pixelniveau kan kijken of je beeld scherp is of niet.
      Deze methode van scherpstellen is vaak nog nauwkeuriger dan AF te gebruiken en je kan meteen ook zien of je veel CA gaat hebben, of je scherptediepte goed ligt... allemaal dingen die je in een zoeker onmogelijk kan zien, gelijk welk (peperduur) matglas erin steekt
      5DmkIII en wat glas

      Comment


      • #4
        Re: Stop-Down metering

        @TS

        je sluitertijd moet je toch zelf niet bepalen? dat doet je toestel zelf op het moment dat je de ontspanknop half indrukt (maar je moet dan wel je diafragma al dichtdraaien om het gewenste licht te hebben



        zo ga ik tewerk met mijn manuele peleng 8mm:

        1. Diafragma instellen (99% vd gevallen f8)

        2. compositie maken

        3. scherpstellen in Live View (met desnoods even diafragma terug opendraaien als het te donker is)

        4. werken met timer, en afdrukken maar
        5DmkIII en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: Stop-Down metering

          Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
          zo ga ik tewerk met mijn manuele peleng 8mm:

          1. Diafragma instellen (99% vd gevallen f8)

          2. compositie maken

          3. scherpstellen in Live View (met desnoods even diafragma terug opendraaien als het te donker is)

          4. werken met timer, en afdrukken maar
          Van stap 1 zou ik stap 3a maken en dan beginnen met 2.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Stop-Down metering

            Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
            je hebt nog nooit met Live view gewerkt zeker?

            met Live view kan je tot 10x inzoomen op je schermpje. Dit wil dus zeggen dat je bijna op pixelniveau kan kijken of je beeld scherp is of niet.
            Deze methode van scherpstellen is vaak nog nauwkeuriger dan AF te gebruiken en je kan meteen ook zien of je veel CA gaat hebben, of je scherptediepte goed ligt... allemaal dingen die je in een zoeker onmogelijk kan zien, gelijk welk (peperduur) matglas erin steekt
            Heb jij überhaupt een analoog toestel al in je handen gehad?
            En nee, op mijn 350D en 5D zit geen liveview en ik heb het nieteens nodig ook!


            Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
            @TS

            je sluitertijd moet je toch zelf niet bepalen? dat doet je toestel zelf op het moment dat je de ontspanknop half indrukt (maar je moet dan wel je diafragma al dichtdraaien om het gewenste licht te hebben



            zo ga ik tewerk met mijn manuele peleng 8mm:

            1. Diafragma instellen (99% vd gevallen f8)

            2. compositie maken

            3. scherpstellen in Live View (met desnoods even diafragma terug opendraaien als het te donker is)

            4. werken met timer, en afdrukken maar
            En je volgorde klopt ook al niet
            Mij ga je toch niet leren zeker hoe ik een foto moet nemen met een MF objectief?

            Grtz, RF
            Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
            Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

            Comment


            • #7
              Re: Stop-Down metering

              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
              Heb jij überhaupt een analoog toestel al in je handen gehad?
              En nee, op mijn 350D en 5D zit geen liveview en ik heb het nieteens nodig ook!




              En je volgorde klopt ook al niet
              Mij ga je toch niet leren zeker hoe ik een foto moet nemen met een MF objectief?

              Grtz, RF
              het maakt toch niet uit dat je 350D en 5D geen liveview hebben. Het komt er gewoon op neer dat jij iemand met liveview een ander (peperduur) matglas aanraadt, wat eigenlijk helemaal niet nodig is, aangezien je met liveview minstens even nauwkeurig kan scherpstellen.

              Ik vraag me af waarom je een analoog toestel hier naar boven haalt, daar gaat het helemaal niet om, de TS werkt toch met een 450D, is die dan analoog? Als je mij iets verwijt, zorg dan dat het to the point is...

              -jij zegt iets over live view dat niet klopt, vandaar mijn vraag of je er al mee gewerkt had, lijkt mij toch geen te grove vraag?
              -ik zeg niets over analoge toestellen,waarom begin je er dan over?

              Scherpstellen met MF en analoog toestel, ok, dan geef ik je 100% gelijk, dan heb je een ander matglas nodig als je deftig wil scherpstellen.

              waarom zou mijn volgorde verkeerd zijn? Zo doe ik het al een hele tijd (met stap 3 nog maar recent toegevoegd) en mijn foto's lukken toch.
              Stel nu ik neem foto's van een snowboarder, compositie maken gebeurt dus tijdens zijn sprong, scherpstellen gebeurt vooraf, ga jij dan na het maken van de compositie (tijdens de sprong dus) nog vlug je diafragma toedraaien? Succes
              ik heb er de gewoonte van gemaakt om mijn diafragma steeds op voorhand toe te draaien, om zo het euvel te vermijden dat ik tijdens het fotograferen mijn diafragma vergeet toe te draaien. Mijn volgorde is de volgorde die ik gebruik, en waarmee ik de goeie resultaten haal. Natuurlijk is deze volgorde niet altijd exact hetzelfde maar ik kan ze toch moeilijk hier allemaal opschrijven, je kan daar zelf naar believen wel wat mee schuiven...


              enneh, ik zeg jou toch niet hoe jij je MF foto's moet maken? ik probeer de TS raad te geven door te zeggen hoe ik het doe,meer niet, wat jij ermee doet is volledig aan jou
              Last edited by Matthias; 23 februari 2009, 07:51.
              5DmkIII en wat glas

              Comment


              • #8
                Re: Stop-Down metering

                Elke respondent bedankt voor de toelichting.
                Ik concludeer:
                1. Aan mijn werkwijze lijkt niet zo heel veel te verbeteren;
                2. Van te voren een diafragma instellen lijkt me praktisch, in het vuur van de strijd kun je immers vergeten om het terug te zetten na het scherp stellen;
                3. De "lange tenen" heb ik niet zo'n behoefte aan;
                4. Van mij mag ie dicht mod.

                Nogmaal iedereen bedankt voor de moeite.

                Comment


                • #9
                  Re: Stop-Down metering

                  Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                  je hebt nog nooit met Live view gewerkt zeker?
                  Moest je nu ZO antwoorden, had gewoon je mening gezegd.

                  Grtz, RF
                  Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                  Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Stop-Down metering

                    Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                    Moest je nu ZO antwoorden, had gewoon je mening gezegd.

                    Grtz, RF
                    mijn excuses voor mijn iets te rechtuit antwoord
                    5DmkIII en wat glas

                    Comment


                    • #11
                      Re: Stop-Down metering

                      Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                      mijn excuses voor mijn iets te rechtuit antwoord
                      Ok Matthias, zand erover.
                      Even goede vrienden
                      Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                      Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                      Comment

                      Working...
                      X