Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto's in het donker

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto's in het donker

    hoi

    Wat ik nu nog altijd niet kan zijn foto's nemen in het donker of bij valavond.
    Mislukken altijd.
    Kben nog vollop bezig in mijn leerproces fotografie.
    Deze avond moet ik naar een BBQ in een paardemanege. Dus zou ik wel heel wat leuke fotokes kunnen trekken. Waarschijnlijk ook in het donker.

    Misschien weet er hier iemand raad wat ik best doe.

    my equipment:

    CANON 10D
    no extra flash (not yet, soon its my birhtday )
    CANON EF 28-200 f3.5/5.6 USM
    Sandisk CF 1GB

    Wie me kan helpen wordt morgen beloond met een foto van een lekkere BBQ worst bij valavond. lol

    alvast bedankt.

    greets
    Orc@
    http://www.leietriathlon.be meer dan 5000 actiefoto's

    Canon EOS 10D
    Canon EF 17-40mm f/4L USM / Canon EF28-200 f/3.5-5.6 USM / Canon EF 70-200 f/2.8L IS / BG ED3 / Speedlite 580 EX / trippod

  • #2
    Ik pak U op uw woord hé

    Als je echt geen ervaring hebt en het is belangrijk... dan toch maar trekken met de ingebouwde flash

    Zonder flash = steeds op driepoot en iedereen moet stilstaan en zwijgen

    Avontuurlijker en mooier=, lange sluitertijd + flash.

    Experimenteren = idem en spelen met voorste, midden of achter gordijn (van uw toestel hé ) Of met een lamp/kaars e.d.

    Drank kan(zeker) opzienbarende, kunstzinnige en verrassende resultaten opleveren

    Toch smakelijk.

    Laat je me weten of ik "gewonnen heb"

    Comment


    • #3
      Orca....

      foto's nemen bij valavond of schemering is bijlange niet zo evident....moest je nu foto's nemen van gebouwen of landschappen bij dergelijke lichtomstandigheden, zou ik je zeggen : koop een statief en pas je sluitertijd aan...1,2, 3, 4 seconden en meer is geen probleem op statief en zeker niet als het om niet-bewegende onderwerpen gaat....

      nu moet je foto's trekken op een feestje, bij moeilijke lichtomstandigheden, en van bewegende mensen....en je hebt geen supersnelle lens....

      dus : werk vanavond best in A-modus (diafragmavoorkeuze)en zet je diafragma zeker op het laagste getal...3.5 als ik het goed heb. Op die manier laat je het maximale licht binnen...;Kijk dan hoeveel sluitertijd je camera er bij plaatst..zit je trager dan 1/60ste, dan moet je de EV-waarde bijstellen...je mag gerust naar -2EV of nog minder gaan. Met die EV (exposure value) bedrieg je eigelijk je camera...je gaat je sluitertijd "forceren"...
      Deze manier geeft best wel aardige resultaten, maar verwacht zeker geen hoogstandjes.....MAAR : bedenk dat een donkere foto beter is dan een volledig overbelichte foto...je zal versteld staan hoeveel Photoshop nog uit een donkere foto zal toveren...

      Succes vanavond !

      Stef

      Comment


      • #4
        haha

        merci voor de tips he gasten.

        Kga dat eens testen vanavond.
        Een statief heb ik, maar ja, dat past niet altijd om mee te zeulen he.

        Klaat jullie morgen de resultaten zien.

        mvg
        Orc@
        http://www.leietriathlon.be meer dan 5000 actiefoto's

        Canon EOS 10D
        Canon EF 17-40mm f/4L USM / Canon EF28-200 f/3.5-5.6 USM / Canon EF 70-200 f/2.8L IS / BG ED3 / Speedlite 580 EX / trippod

        Comment


        • #5
          Orc@,
          Als je dan toch gaat spelen met die EV settings, dan zou ik in RAW trekken. Op de 1Gb gaan toch al vlug zo'n 120 foto's
          Dit geeft je veel meer mogelijkheden om later te corrigeren

          Jo(han)
          Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

          Comment


          • #6
            externe flits
            of
            snelle lens (1.8, 1.4)
            gecombineerd
            met de
            uitstekende prestatie's 10D bij hogere ISO waarden
            "Away put your weapon, I mean you no harm"

            Comment


            • #7
              hoi hoi

              I'm back. Twas tof. Maar door het hoge alcoholgehalte minder foto's genomen dan verwacht.

              Kzal er morgen enkele tonen. lol

              kga nu dodoke doen.

              greets
              Orc@
              http://www.leietriathlon.be meer dan 5000 actiefoto's

              Canon EOS 10D
              Canon EF 17-40mm f/4L USM / Canon EF28-200 f/3.5-5.6 USM / Canon EF 70-200 f/2.8L IS / BG ED3 / Speedlite 580 EX / trippod

              Comment

              Working...
              X