Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

afdrukformaten en afdrukcentrale

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • afdrukformaten en afdrukcentrale

    na vele foto's te hebben verzameld op mijn harde schijf ga ik een aantal series laten afdrukken bij centrale

    ik trek met DSLR in klassieke verhouding 3:2, meeste compactjes trekken verhouding 4:3

    Ik wens mijn klassieke verhouding, zoals recht uit camera, te behouden.

    Ik wens mijn foto's af te drukken via CEWE Color gezien ik daar goedkope tarieven heb via de sociale dienst van mijn werk. Mijn collega fotograaf melsen.be liet al eens foto's afdrukken via de centrale en de kwaliteit zit goed.

    Het probleem zijn echter de verhoudingen. In de software en online kan ik kiezen voor het formaat 13x17 en daarbij aanklikken "klassieke verhouding". De afmeting in het menu blijft echter op 13x17 staan.

    Wanneer ik ga kijken bij foto.com staat daar uitgelegd bij de formaten dat 13x17 de verhouding 3:4 betreft en 13x18 de verhouding 2:3 betreft.

    Als je echter de foto's uit de camera gaat bekijken (en wat trouwens wiskundig ook klopt) geeft de verhouding 2:3 echter een formaat van 12x18cm.

    Ik zie dus door het bos de bomen niet meer.

    Graag had ik hier het fijne over geweten omdat ik graag mijn foto's in het exacte af te drukken formaat/verhouding doorstuur zodat niet ongewenst de foto wordt bijgesneden.
    Indien de foto's effectief op 13x18 worden afgedrukt en enkel twee witte raden worden toegevoegd aan mijn 12x18 beeld uit de camera dan is dit nog het minste van mijn zorgen, heb een goed snijmachine, lol,

    kan iemand hier duidelijkheid in scheppen aub
    Eos R
    Sigma 24-105 f4-Sigma 35 1.4

  • #2
    Re: afdrukformaten en afdrukcentrale

    Bij de meeste afdrukcentrales kies je bijvoorbeeld het 10-cm formaat, een 2:3 foto wordt dan afgedrukt op 10x15cm, een 3:4 foto wordt dan ongeveer 10x13cm.

    Bij Pixum krijg ik altijd de foto's in de juiste verhouding, zonder dat er ergens een stuk wordt afgesneden.
    Last edited by Black B@ndit; 10 februari 2009, 16:57.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: afdrukformaten en afdrukcentrale

      tot op heden drukte ik vooral zelf af, dus had ik dit probleem niet,

      ben ook eens gaan kijken bij pixum, daar spreken ze ook al van 13x18, ik stel mij de vraag wat de afdrukcentrale dan doet met die centimeter aan beeld dat ze missen, gezien een 2:3 verhouding uit mijn camera resulteert in een 12x18 afdruk

      nu ben ik al aan het twijfelen om al mijn foto's voor het verzenden bij te snijden naar 13x18
      Eos R
      Sigma 24-105 f4-Sigma 35 1.4

      Comment


      • #4
        Re: afdrukformaten en afdrukcentrale

        Als je over de tarieven van de ssdgpi spreekt, ik vind deze niet echt interessant.

        Voor standaard afdrukken 10x15 gebruik ik colruyt, goedkoper dan ssdgpi.

        Daar vragen ze om je foto's door te sturen in 3:2 of 2:3.

        Voor al de andere formaten gebruik ik pixum, die passen het formaat aan van hun papier en niet van je foto. Is wel iets duurder dan colruyt.

        Comment


        • #5
          Re: afdrukformaten en afdrukcentrale

          @krispol

          ben ook al eens gaan rondkijken naar de prijzen bij andere afdrukcentrales, maar eigenlijk nog geen bestellingen gedaan,

          uiteindelijk vind ik van ssdgpi de lage verzendkosten en de kwaliteit van de foto's wel goed,

          een andere collega, brasco hier op bd, heeft bij wijze van test dezelfde foto's bij een aantal afdrukcentrales laten afdrukken, en ssdgpi kwam daar eigenlijk qua kwaliteit heel goed uit
          Eos R
          Sigma 24-105 f4-Sigma 35 1.4

          Comment

          Working...
          X