Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wetgeving Nederland

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wetgeving Nederland

    Hoi iedereen

    Eergisteren is er een programma op de nederlandse televisie geweest, Recht op recht, en verschillende mensen hebben ons gemeld dat er een foto van ons gebruikt is in dat programma. Het ging over een bijtincident van een american Stafford. Wij fokken deze en ze hebben een foto van op onze website gebruikt in dat programma. Nu hebben we natuurlijk nergens op onze website of op de foto's gezet dat ze die niet mogen gebruiken zonder onze toestemming. Kunnen wij er nu nog iets tegen doen? Ze hebben een foto van ons gebruikt om eigenlijk negatieve reclame te maken en daar zijn we natuurlijk niet mee gediend. Weet er iemand of we hier iets tegen kunnen doen of zo? Mogen ze dat eigenlijk zomaar?

    Groetjes Sarah

  • #2
    Re: Wetgeving Nederland

    welkom op de site en hoop dat je het hier naar je zin krijgt.
    wat je vraag betreft: kijk eens op (ALGEMEEN)hier boven.
    meeste geld ook voor ons Nederlanders.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Wetgeving Nederland

      Op een foto heb je altijd de rechten, dat hoef je er niet bij te zetten. Ik vind het trouwens wel frappant dat dit door zo'n programma gedaan wordt.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

      Comment


      • #4
        Re: Wetgeving Nederland

        Mogen ze dat eigenlijk zomaar?
        Nee, dat mogen ze zeker niet zomaar, maar met zo'n vluchtig medium is het moeilijk te bewijzen dat ze effectief jouw foto gebruikten.
        Het gebeurt en het is voorbij, leg maar eens bewijsmateriaal vast in zo'n geval.

        Comment


        • #5
          Re: Wetgeving Nederland

          Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
          Nee, dat mogen ze zeker niet zomaar, maar met zo'n vluchtig medium is het moeilijk te bewijzen dat ze effectief jouw foto gebruikten.
          Het gebeurt en het is voorbij, leg maar eens bewijsmateriaal vast in zo'n geval.
          Als je er echt een zaak van wilt maken kun je gewoon de opnamen opvragen. Veel programma's worden trouwens via internet bij uitzendinggemist beschikbaar gesteld.

          Comment


          • #6
            Re: Wetgeving Nederland

            Ik zie hier nergens staan dat jij ook de fotograaf bent? De auteursrechten blijven te allen tijde bij de fotograaf liggen tenzij er een contract getekend is door beide partijen dat de fotograaf afstand doet van deze rechten.

            De fotograaf zou zijn/haar vermoedens kenbaar kunnen maken bij de redactie van de omroep waar het programma is uitgezonden.
            Verder zou je op Staffordshire fora kunnen vragen of iemand dat programma heeft opgenomen. Of zoals Leonidas voorstelde, kijk of het betreffende programma op internet terug te vinden is en maak een screenshot zodra de betreffende foto in beeld komt.
            Let overigens wel goed op of het inderdaad een foto van de fotograaf betreft. Enkel de kop van een hond is heel lastig te bewijzen, staan er specifieke herkenbare details op dan wordt het al een stuk makkelijker. Pas als je zeker weet dat een foto van de fotograaf zonder toestemming gebruikt is, kun je de redactie aansprakelijk stellen. Ben je niet zeker van de zaak, zou het balletje wel eens de andere kant op kunnen gaan rollen ...

            Gr. X.

            Comment


            • #7
              Re: Wetgeving Nederland

              Hoe hebben ze dat trouwens in beeld laten zien? Alleen als achtergrond of vol in beeld? Indien op achtergrond -> citaatrecht... dan kun je er weinig tegen inbrengen.

              Comment


              • #8
                Re: Wetgeving Nederland

                Citaatrecht op een foto? Citaatrecht behelst bij mijn weten geschreven teksten maar dat weet ik niet 100% zeker.
                Wat wel zeker is, is dat een citaat niet uit zijn verband gerukt mag worden, wat hier gezien de context met een bijtincident misschien wel gebeurd is.
                Verder is men verplicht de bron te vermelden en dat is hier voor zover hier gemeld is ook niet gebeurd anders had TS wel zeker geweten van wie de foto was.
                Bij mijn weten heeft citaatrecht niets te maken met of iets op de voorgrond of achtergrond gebruikt is.

                Maar nogmaals ik ben geen advocaat, ik ga in dit geval af op mijn redelijk verstand en rechtsgevoel en interpretatie van het bewuste artikel.

                Gr. X.

                Comment

                Working...
                X