Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

auteursrecht

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • auteursrecht

    Hallo

    "Auteursrecht" ik weet er niet veel van daarom deze concrete vraag.

    Wij hebben deelgenomen aan een rittensportwedstrijd "De ronde door Vlaanderen".

    Nu heb ik op een paar websites foto's van onze wagen teruggevonden.

    vraag:
    Mag ik deze foto's downloaden, en zelf gebruiken op mn persoonlijke website?
    Ik heb de toelating aan de fotograaf niet gevraagd, dus hij heeft het niet geweigerd.

    Indien ik deze niet mag gebruiken, kan ik eventueel klacht indienen tegen de fotograaf?
    Want ik heb nergens toelating gegeven om foto's van mn wagen te laten maken en te gebruiken op hun website?

    Heeft alleen de fotograaf auteursrechten?
    Heeft de eigenaar geen recht?

    graag info
    http://www.guytoelen.be

  • #2
    Re: auteursrecht

    Oorspronkelijk geplaatst door Ayala Bekijk bericht
    Hallo

    "Auteursrecht" ik weet er niet veel van daarom deze concrete vraag.

    Wij hebben deelgenomen aan een rittensportwedstrijd "De ronde door Vlaanderen".

    Nu heb ik op een paar websites foto's van onze wagen teruggevonden.

    vraag:
    Mag ik deze foto's downloaden, en zelf gebruiken op mn persoonlijke website?
    Ik heb de toelating aan de fotograaf niet gevraagd, dus hij heeft het niet geweigerd.

    Indien ik deze niet mag gebruiken, kan ik eventueel klacht indienen tegen de fotograaf?
    Want ik heb nergens toelating gegeven om foto's van mn wagen te laten maken en te gebruiken op hun website?

    Heeft alleen de fotograaf auteursrechten?
    Heeft de eigenaar geen recht?

    graag info
    Waarom vraag je niet gewoon toelating?
    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

    Comment


    • #3
      Re: auteursrecht

      Oorspronkelijk geplaatst door Ayala Bekijk bericht
      Want ik heb nergens toelating gegeven om foto's van mn wagen te laten maken en te gebruiken op hun website?

      Heeft alleen de fotograaf auteursrechten?
      Heeft de eigenaar geen recht?
      Je nam deel aan een 'openbaar evenement' en daar gelden die regels niet
      Als je het zo al wordt gespeeld, waarom dan nog foto's maken van een openbaar evenement?

      Comment


      • #4
        Re: auteursrecht

        op een publiek event, in de functie van deelname aan dat publiek event zal je geen aanspraak op dat portretrecht kunnen maken. de fotograaf heeft evenwel auteursrecht.

        iemand uit het publiek isoleren op de foto (en de foto publiceren) mag niet, wegens geen publiek persoon, je komt dan in aanvaring met de privacy rechten van die persoon.

        als deelnemer kan je echter geen aanspraak maken op dat conflict met je privacy, omdat je die door je deelname al overboord gooide.

        soit .. 't is hier simplistisch en vereenvoudigd uitgelegd zonder alle nuances te omvatten .. maar dat is de richting van de rechtspraak in ons land

        Om de fotograaf te gaan dagvaarden heb je een bijzonder licht dossierke, dat heel vermoedelijk onotvankelijk zal verklaard worden.

        't eenvoudigste is de fotograaf contacteren via de website waar je de foto's zag, en vragen of je de foto's mag gebruiken, en er eventueel een eerlijke vergoeding voor betalen.

        Comment


        • #5
          Re: auteursrecht

          kijk eens bij Algemeen, staat een heel verhaal over Auteursrecht.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: auteursrecht

            Oorspronkelijk geplaatst door Ayala Bekijk bericht
            Indien ik deze niet mag gebruiken, kan ik eventueel klacht indienen tegen de fotograaf?
            Want ik heb nergens toelating gegeven om foto's van mn wagen te laten maken en te gebruiken op hun website?
            Manmanman... Sympathiek vertrekpunt heb jij..
            Je vraagt het niet eens aan de fotograaf, en je staat al klaar om een klacht in te dienen?!

            En nee: je hebt absoluut geen grond om een klacht in te dienen.

            Comment


            • #7
              Re: auteursrecht

              Hallo

              Ik wil hier niet echt een probleem van maken, maar het geeft toch stof tot nadenken.
              Wanneer een fotograaf foto's maakt op een openbaar evenement kan hij niet aan iedereen een schriftelijke toelating vragen , daarmee ben ik akkoord.

              Maar wanneer de gefotografeerde dan nadien zijn eigen foto's wil gaan afhalen en gaan gebruiken op zn eigen website moet er wel plots toelating gevraagd worden en eventueel auteursrechten betaald worden.

              Dit is mijn inziens niet echt correct.

              Ik herhaal: ik wil hier over geen rel schoppen, want ik maak zelf ook foto's van andere deelnemers, dus ik ben "niet heiliger dan de paus" maar het mag toch eens aangekaart worden.

              groeten
              http://www.guytoelen.be

              Comment


              • #8
                Re: auteursrecht

                ach gebruik die fotos, maar zet er de bronvermelding bij, mocht er een klacht komen kan je nog steeds verwijderen he
                je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
                www.korandoke.be

                Comment


                • #9
                  Re: auteursrecht

                  Neem gewoon contact op met de fotograaf en zeg dat je de eigenaar bent van die wagen.
                  Vraag hem of je de foto's van je wagen op jou site mag plaatsen (eventueel met naamsvermelding van de fotograaf).
                  Gegarandeerd dat je zonder veel problemen toestemming krijgt

                  Als je toch publiceert zonder zijn toestemming en vroeg of laat komt hij erachter riskeer je een factuur te ontvangen van Sofam met auteursrechtevergoeding en een 300% boete wegens inbreuk op de auteursrechten.
                  deze bedragen zijn niet mals en het zeker niet waard om niet even de moeite te doen om een vraag te stellen
                  Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                  Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                  Comment


                  • #10
                    Re: auteursrecht

                    Ik snap niet wat er zo moeilijk is aan toestemming vragen?

                    9 kansen op de 10 is de fotograaf ik kwestie blij met de bevestiging dat je zijn foto's leuk vindt en mag je ze zo gebruiken op je website.
                    Mijn foto's
                    Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

                    Comment


                    • #11
                      Re: auteursrecht

                      Oorspronkelijk geplaatst door Ayala Bekijk bericht
                      Hallo

                      ...

                      Maar wanneer de gefotografeerde dan nadien zijn eigen foto's wil gaan afhalen en gaan gebruiken op zn eigen website moet er wel plots toelating gevraagd worden en eventueel auteursrechten betaald worden.

                      Dit is mijn inziens niet echt correct.

                      Ik herhaal: ik wil hier over geen rel schoppen, want ik maak zelf ook foto's van andere deelnemers, dus ik ben "niet heiliger dan de paus" maar het mag toch eens aangekaart worden.

                      groeten
                      Daar zit het hem juist, het zijn niet jou foto's maar deze van de fotograaf.
                      Het is zijn intellectuele schepping met jou auto als onderwerp

                      Als ik een schilderij of beeldhouwerk maak naar de afbeelding van iemand dan kan die persoon toch ook even niet komen zeggen "dat schilderij of beeld is van mij, en ik ga het gratis meenemen om in mijnen hof te zetten"

                      zoals reeds gezegd, vraag het gewoon (het getuigd zelfs van elemantaire beleefdheid).
                      En weet je wat, het is zelfs mogelijk dat hij je nog veel meer foto's doorstuurt waar jou wagen opstaat (maar welke hij niet gepubliceerd heeft)
                      Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                      Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                      Comment


                      • #12
                        Re: auteursrecht

                        Oorspronkelijk geplaatst door Ayala Bekijk bericht
                        Maar wanneer de gefotografeerde dan nadien zijn eigen foto's wil gaan afhalen en gaan gebruiken op zn eigen website moet er wel plots toelating gevraagd worden en eventueel auteursrechten betaald worden.

                        Dit is mijn inziens niet echt correct.
                        Laat ik het even van de andere kant toelichten : jij rijdt met je speciale wagen tijdens een openbaar event waarvoor je jezelf én je wagen ingeschreven hebt, dus iedereen die langs de kant van de weg staat (met of zonder pers toelating) zal dan foto's van je wagen en jezelf maken ... en mag die ook publiceren, omdat het een publiek event is (persoonlijk zal ik altijd de nummerplaat maskeren, maar dat terzijde)

                        Nu heb ik ondertussen in een onweersbui gestaan om die foto's te kunnen maken terwijl jij lekker warm in je wagen zat (bij manier van spreken hé, ik schets maar even een situatie) en heb duizenden euro's in geld en tijd geïnvesteerd in mijn apparatuur, net zoals jij in je wagen waarschijnlijk.

                        Je vindt de foto's op mijn website (waarschijnlijk omdat ik zelfs zo snugger geweest ben om je een kaartje te geven) en je denkt : hé, die zijn wel knap, die kan ik gebruiken voor mijn eigen site ... dat mag dus niet, de wagen is misschien van jou, maar de foto's van je wagen niet, die zijn mijn eigendom, en ik kan eisen dat je ze weghaalt van je site en mij een boete betaald omdat je ze zonder toelating gebruikt hebt.

                        Gebruik je ze op een commerciële site dan kan ik zelfs aanspraak maken op de winst die je uit het gebruik van mijn foto's gemaakt zou kunnen hebben (en lees kunnen, want ik moet niet bewijzen dat je wel degelijk winst gemaakt zou hebben)
                        Dit is het voordeel van de site in de US te hosten, dan gelden die wetten, en niet de in vergelijking 'goedkope' boetes van België ... in de US kan je per foto tot $150,000, jawel honderdvijftig duizend US $ schadevergoeding eisen ... en krijgen, de advocaten lusten dergelijke rechtzaken als zoete broodjes.

                        Het kan allemaal héél ver gaan, wat je zeker niet moet doen is je site bij one.com zetten, die hosten in Denmark, daar gelden niet de Europese regels, denk hieraan hé (heb er zelf ook enkele sites hoor, ze zijn toch zo goedkoop hé), maar het land waar je files staan bepaalt de wetgeving op auteursrecht, dus geef mij de US maar.

                        Je moet het natuurlijk nog altijd hard maken in een rechtzaak, maar in de VS is dat allemaal een stuk voordeliger dan hier, en vooral véél sneller.

                        Stuur je me nu op voorhand een mailtje met de vraag of je de foto's op een niet-commerciële, persoonlijke site mag zetten zal ik zeker geen neen antwoorden, een vraagje kost je misschien vijf minuten van je tijd ... een rechtzaak enkele maanden, en dan moet je nog een advocaat in de VS zoeken.

                        Bottom line, be nice en vraag het gewoon even, de kans is groot dat je toelating zal krijgen ... een 'neen' heb je automatisch, een 'ja' kan je krijgen door vriendelijk te zijn.

                        Als je niet wil dat er foto's van je wagen op het internet komen dan moet je hem in de garage achter slot en grendel houden, zo simpel is het. Als ik dan in jouw garage foto's kom maken van je wagen moet ik toestemming van jou krijgen om ze te publiceren, dus dan heb je een goede rechtzaak, maar zoals jij het beschrijft totaal niet hoor.

                        Mark
                        Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                        Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                        Comment


                        • #13
                          Re: auteursrecht

                          Oorspronkelijk geplaatst door Ayala Bekijk bericht
                          Wanneer een fotograaf foto's maakt op een openbaar evenement kan hij niet aan iedereen een schriftelijke toelating vragen , daarmee ben ik akkoord.

                          Maar wanneer de gefotografeerde dan nadien zijn eigen foto's wil gaan afhalen en gaan gebruiken op zn eigen website moet er wel plots toelating gevraagd worden en eventueel auteursrechten betaald worden.

                          Dit is mijn inziens niet echt correct.
                          Auteursrecht en portretrecht hebben niks te maken met eigendom.
                          Portretrecht is er ter bescherming van de privacy, auteursrecht is er ter bescherming van artistieke/creatieve rechten.

                          Ik zie niet in wat voor rechten jij op je auto zou laten gelden?
                          Je hebt hem toch niet ontworpen?
                          Ga je de mensen ook verbieden naar je auto te kijken als je ermee rondrijdt?

                          Als je jouw redenering doortrekt kan een fotograaf bij wijze van spreken alleen nog foto's maken in studio of in zijn eigen huis. En dan mag het nog geen huurhuis zijn...

                          En meer nog: als jij een foto wilt van je auto, en je vraagt een fotograaf om er een foto van te maken, moet die dat dan gratis doen omdat het jouw auto is?
                          Het enige verschil is dat de foto nu al gemaakt is - maar jij vraagt nog altijd iets, wilt nog altijd iets gebruiken dat van iemand anders is. dus dan is het logisch dat je daarvoor eventueel een vergoeding geeft.

                          Natuurlijk zijn daar gradaties in, en waarschijnlijk zal die fotograaf dat wel gratis toestaan voor niet-commercieel gebruik als je zijn naam vermeldt en het vriendelijk vraagt.
                          Maar je uitgangspunt is wel zeer negatief, terwijl je het nog niet eens gevraagd hebt.

                          Comment


                          • #14
                            Re: auteursrecht

                            Hallo

                            Het is allemaal juist wat men schrijft in deze reacties.
                            De toelating vragen om de foto's te mogen gebruiken is een kleine moeite en de fotografen zullen de toelating wel geven enz enz.

                            Maar ik kan mij niet van de indruk ontdoen of het wel allemaal zo héél correct en eerlijk is.

                            Ik bekijk het nu eens vanuit de ogen van een eigenaar van...(auto-gebouw-huis-tuin enz)

                            De fotograaf bekijkt het vanuit zijn standpunt, hij creeert een "meesterwerk" en is de auteur en wil en kan ervoor vergoed worden, maar het is gemaakt door gebruik te maken van "iemand anders z'n eigendom".

                            Ik heb hier, op te maken uit de verschillende reacties,een heikel punt aangeraakt, maar probeer het eens even te bekijken uit het standpunt van alle betrokkenen.

                            Zowel de fotograaf als de toevallige eigenaar hebben rechten maar ook plichten.

                            ZAAK GESLOTEN

                            ps:
                            Het betreft hier een héél gewone wagen
                            en een héél gewone persoon
                            tijdens een héél gewoon evenement.
                            http://www.guytoelen.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: auteursrecht

                              Wil je er echt alles over weten dan vind je de volledige uitleg op de website van sofam.

                              Daar zal je vinden dat jij enkel de foto's mag gebruiken mist toelating van de fotograaf (na eventueel betaling voor de rechten).
                              Natuurlijk kan de fotograaf als het om niet commercieel gebruik gaat en je zijn naam vermeld jou een toelating geven zonder dat het jou een cent kost.

                              Dus contacteer die fotograaf even en probeer met hem een overeenkomst te maken.
                              En houd in gedachten dat onrechtmatig gebruik veel duurder kan uitkomen dan gewoon voor de rechten betalen.
                              Vriendelijke groeten,Raf

                              www.rafvandenbogaert.be

                              Comment

                              Working...
                              X