Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

DTP afleverbestand

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • DTP afleverbestand

    Hallo,

    Er is me gevraagd een catalogus te ontwerpen. Het bestand wordt doorgestuurd naar een drukker in China. Wat is de meest voorkomende standaardvorm om een bestand af te leveren?
    Maak ik er best gewoon een PDF van waar de pagina's elkaar chronologisch opvolgen zonder rekening te houden met de drukvolgorde?
    Of lever ik het bestand af in EPS of SVG?

    Ik moet zeker zijn van het formaat want ik zal zelf niet kunnen bijsturen. In china moeten ze ook weten om te gaan met het bestand.

    Welk gebruik ik best?

    Ik gebruik scribus en geen indesign.

    Dank je.
    Bart.

  • #2
    Re: DTP afleverbestand

    Zou je dat niet beter aan de drukker vragen ?

    Comment


    • #3
      Re: DTP afleverbestand

      Ik vrees dat je toch wat info van de drukker zal nodig hebben.
      Normaal gezien zou je met een PDF moeten werken waar de pagina's gewoon elkaar opvolgen, impositie voor druk is afhankelijk van de breedte van de drukpers, en kunnen ze in China dus zelf wel oplossen.

      Wat je ook nog moet weten is de resolutie van je foto's en of je eventuele lettertypes moet meeleveren (let op met copyrights en licenties in dit geval). Moet je een CMYK aanleveren (meestal wel) of een RGB (wordt veel gebruikt in digitaal Print for Pay tegenwoordig, zoals Blurb.com en Lulu.com).

      En dit is nog maar het begin, het kan zijn dat je al gelijk een separatie moet aanleveren, alhoewel een beetje drukker dit zelf zal doen om zo perfect voor zijn machine de dot gain in te kunnen stellen en de GCR (hoeveel zwarte inkt hij moet gebruiken, Gray Component Replacement)

      Het lijkt allemaal simpel, maar echt degelijk materiaal aanleveren voor drukwerk is niet zo gemakkelijk als het lijkt, ik ken je programma niet, maar InDesign heeft een hele reeks ingebouwde profiles voor dergelijk werk.

      Heb je al een drukproef van die drukker ontvangen, eventueel zelfs een profiel van zijn drukpers zodat je een simulatie kan doen op je eigen printer, kwestie van geen verrassingen te krijgen in de kleuren, China is niet echt bij de deur hé, als je een container vol boeken binnenkrijgt die allemaal teveel magenta hebben zal je niet gelukkig zijn

      Mark
      Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
      Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

      Comment


      • #4
        Re: DTP afleverbestand

        Werken met Indesign PDF's maken... Ik weet wel uit ervaring dat men in China meestel illustrator files vraagt.... maar met PDF's zal men daar ook wel mee kunnen werken.
        Ik zou de specificaties opvragen!!! (Moet je altijd doen trouwens....)

        Tim W.
        Canon Eos 30D - Lumix DMC-TZ5EG-S / Tamron 17-50-2.8 / Vivitar 100-400 • Imac 24inch • The right to fail is the essence of creativity ! • http://timwilmsen.blogspot.com

        Comment


        • #5
          Re: DTP afleverbestand

          Dank je voor de reacties.

          Het contact met de drukker kan ik nog niet leggen. Diegene die me de opdracht gaf heeft een contact in china die de drukker zal aanleveren... Niet de eenvoudigste weg dus. Ik hoop dat er rechtsreeks contact van komt...

          Het programma dat ik gebruik is scribus, een open source versie van indesign. Daar ik zulke opdrachten niet zo vaak heb vind ik de aanschaf van een duur adobe pakket iets te veel $$$...

          Groetjes,
          Bart.

          Comment

          Working...
          X