Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

batterij sneller op peil brengen.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • batterij sneller op peil brengen.

    Ik heb een batterij EN-EL3a (Nikon) en die gaat nu +/- 160 foto's mee.
    Probleem is dat deze niet volledig leeg geraakt door d eomstandigheden om eens volledig en goed op te laden.
    Naar het schijnt is dat een paar keer nodig om tot een maximaal rendement te komen.

    Is dit zo (?) en wat kan ik doen om dat rendement op te krikken naar een paar 100.
    (zeg maar 500-600 foto's in RAW met die batterij). Kan zo'n batterij ontladen worden en terug opgeladen?
    [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

  • #2
    Re: batterij sneller op peil brengen.

    Een lithium-ion accu mag je zeker nooit helemaal ontladen, de camera zal op tijd uitvallen om de accu niet te beschadigen.


    Als de accu niet meer de volle capaciteit geeft, dan zal je ze moeten vervangen.
    Experimenteren met lithium-ion accu's doe je beter niet, want die kunnen exploderen of heel hevig branden als je ze mishandelt.

    Het is mogelijk dat er wat mis is met je lader, je zou de accu eens in een andere lader moeten steken om dat te controleren.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: batterij sneller op peil brengen.

      Het is een nieuwe batterij en amper gebruikt. Ik maakte daar maar een 150-tal foto's mee. Bij een volgende gelegenheid werd ze terug opgeladen om niet plat te vallen.
      Maar ik zie geen verbetering in de performantie bij die "kleine" herladingen.

      Experimenteren zal ik zeker niet doen. Toch bedankt voor de waarschuwing.
      [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

      Comment


      • #4
        Re: batterij sneller op peil brengen.

        Als die nieuwe accu niet de normale capaciteit levert, dan moet je die zo snel mogelijk omruilen.
        Ik heb nog nooit gemerkt dat een lithium-ion accu na een tijd veel meer capaciteit levert... (een nikkel-cadmium of nikkel-metaalhydride kan na een paar laadbeurten wat meer capaciteit leveren, een lithuim-ion accu heeft direkt 100% capaciteit na de eerste laadbeurt).
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: batterij sneller op peil brengen.

          Ik ben aan mijn derde camera toe met een EN EL3E maar ik ben altijd verder gekomen dan een 200 opnames, meestal veel verder.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: batterij sneller op peil brengen.

            Misschien stom vraagske.
            Na 160 foto's is er 1blokje weg van het batterijteken.
            Hoeveel kan ik er nog +/- doen? Nog 50?
            Ik weet dat het veelvuldig bekijken op LiveView van invloed is. Dus vertrek maar van een minimumaantal.
            [FONT=Arial][SIZE=1]Woonplaats: rond het Hasseltse.

            Comment

            Working...
            X