Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto's lichter op mac en te donker op pc

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto's lichter op mac en te donker op pc

    De foto's die ik trek lijken normaal belicht als ik ze bekijk op het LCD schermpje van mijn toestel (nikon D70s)
    Thuis heb ik een pc staan waar ik ze dan op over zet, in welk programma ook lijken al mijn foto's onderbelicht, ook al wissel ik van scherm of de instellingen op het scherm.
    Met dit zelfde scherm op een mac aangesloten lijken mijn foto's dan toch normaal belicht.
    Het kan toch niet dat je als je op pc werkt al je foto's moet ophelderen om ze er ok te laten uitzien en dat dit bij mac niet het geval is.
    Ik trek altijd in RAW en in jpeg, in beide gevallen het zelfde probleem.
    Voor ik dit had ontdekt heb ik altijd gedacht dat er gewoon iets fout was met mijn toestel, of dat de belichtingscompensatie aanstond zonder dat dit werd weergeven bij de instellingen.
    Heeft iemand hier de zelfde ervaring en/of is hier iets aan te doen? (instellingen aan computer zelf..., scherm staat nu al op maximum helderheid )

  • #2
    Re: foto's lichter op mac en te donker op pc

    Schermpje van je toestel lijkt me sowieso niet het exacte beeld te geven, lijkt me eerder om een snelle indruk te krijgen. Wel kan je eens op je toestel het histogram bekijken, zo krijg je een idee of je foto over- of onderbelicht is.

    Scherm van je mac en pc eens kalibreren zorgt waarschijnlijk al voor een verbetering.

    Je kan ook altijd je foto eens afdrukken zodat je weet hoe hij er op papier uit ziet (met deftige printer of bij een drukker).
    Nikon D80 (18-200mm, 50mm f1.8, Vivitar 105mm f2.5) + SB800

    Comment


    • #3
      Re: foto's lichter op mac en te donker op pc

      ik heb dit soort probleem ook met mac en pc, mijn foto's bewerk ik op mijn mac, en als ik deze dan op een gewone pc weergeef, zijn mijn foto's steeds te donker. wil ik deze afdrukken op de mac drukt hij te donker maar denk dat dit aan de driver ligt voor de printer of iets dergelijks, want via de centrale is dit wel goed van kleur, en op pc afdrukken lukt ook goed, alleen de weergave voor pc is te donker.
      denk eraan eens alles te calibreren, alleen is een calibrator voor printer vrij duur als amateur.
      Nikon D90, AF-S Nikkor 18-200mm 1:3,5 - 5,6 G ED
      Macbook 1,83Ghz, 3gb Ram, 320 Gb Hdd

      Comment


      • #4
        Re: foto's lichter op mac en te donker op pc

        Mac heeft een andere gamma-waarde dan een PC. Mijn Macbook Pro is gekalibreerd op 6500K met een gamma van 2.2, terwijl een PC standaard op 1.8 staat. Dat scheelt toch wel wat in de helderheid van het beeld. Ze gebruiken ook een verschillend RGB-profiel voor de monitor. Je moet in Photoshop bij 'save for web' eens wisselen tussen Macintosh RGB en RGB voor PC. Dan zie je het heel goed.

        Comment


        • #5
          Re: foto's lichter op mac en te donker op pc

          Oorspronkelijk geplaatst door Vanquisher Bekijk bericht
          Mac heeft een andere gamma-waarde dan een PC. Mijn Macbook Pro is gekalibreerd op 6500K met een gamma van 2.2, terwijl een PC standaard op 1.8 staat. Dat scheelt toch wel wat in de helderheid van het beeld. Ze gebruiken ook een verschillend RGB-profiel voor de monitor. Je moet in Photoshop bij 'save for web' eens wisselen tussen Macintosh RGB en RGB voor PC. Dan zie je het heel goed.
          juist omgedraait
          Windows is standaard 2.2 en mac 1.8
          opgezocht op het net :

          But I can hear at least a few Mac users insisting that when they set their monitor to gamma 2.2 everything looks too dark. This is quite true for non-color managed applications, simply because the gamma changed but the image did not and ColorSync isn't converting things for us. Similarly, if you edit an image so it looks correct in a non-color managed application at gamma 2.2 (say, on a PC perhaps) it will look too bright when viewed at 1.8. But all that both these observations tell us is that changing gamma will affect how existing images get displayed unless our color management system is aware of the change and compensates for it. Neither says anything about the inherent benefits of either choice of gamma value

          Comment


          • #6
            Re: foto's lichter op mac en te donker op pc

            idd, een mac staat standaard ingesteld op 1.8 gamma. En da's kwatch! Dit dateert nog uit de tijd dat de grijswaardeschaal op je scherm het enige referentiepunt was. Stel je mac gewoon in op gamma 2.2 en klaar is kees. Dit wordt trouwens door apple zelf aangeraden. Google kan je de url naar de apple-site wel wijzen.

            - een mac-adept in hart en nieren -
            |nikon D80|18-55mm|

            Comment


            • #7
              Re: foto's lichter op mac en te donker op pc

              Hoe kan je die gamma waarden veranderen bij Mac?

              Johan

              Comment


              • #8
                Re: foto's lichter op mac en te donker op pc

                apple menu > system preferences > displays > color > calibrate > dan is een van de stappen je gamma waarde instellen (let wel de calibratie is op zicht) - sorry alles staat bij mij in het engels
                |nikon D80|18-55mm|

                Comment


                • #9
                  Re: foto's lichter op mac en te donker op pc

                  ... maar wat doe je dan als je met PC werkt en je wil je belichting juist krijgen op het scherm? Alles wat bijwerken in photoshop of de belichting compensatie altijd twee stops laten over belichten??? Is dit enkel bij nikon camera's zo...

                  Comment


                  • #10
                    Re: foto's lichter op mac en te donker op pc

                    Waarschijnlijk staat je pc beter ingesteld dan je mac. Die gamma-waardes van 1.8 (mac) tov 2.2 (pc) zorgen voor een algemene verlichting van je beeld.
                    |nikon D80|18-55mm|

                    Comment


                    • #11
                      Re: foto's lichter op mac en te donker op pc

                      Even wat verduidelijken:
                      1 : de belichting van je camera mag je nooit "overbelichten, dus dat van die 2 stops vergeet dat, want een foto die "overbelicht is", is overbelicht en of dat nu canon of nikon is, dat krijg je op gene pc of apple meer goed. Dus het merk van toestel speelt gene rol : de belichting moet in de eerste stap juist zijn.
                      2 : dat van dat gamma, je foto altijd saven in srgb en in gamma 2.2 voor internet ( want 90% ziet internet op ne pc...)
                      3 : je kan een mac wat verzetten naar die 2.2, maar dan is het "gissen" met de natte vinger, je scherm moet gecalibreerd zijn, of je gaat de mist in.
                      4 : als je je scherm wil calibreren , koop dan bv. gene colorvision express ofzo, want die gaat ne mac in 1.8 doen, en ne windows in 2.2, dat kan je daar niet mee instellen. het beste is ne colorvision pro ( of gelijkwaardig toestel te kopen ) een waar je de gamma waarde kan instellen ( ik heb de pro, en kan het gamma veranderen van1,8 naar 2,2 en visa versa ( ik heb windows : dus die 2.2 heb ik standaard
                      5 : - een windows-adept in hart en nieren - ( kon het niet laten , sorry)

                      Dus het gemakkelijkste : ken je niemand ( gene vriend die...?) die een scherm kan calibreren? en dan ben je save voor alles.

                      Comment


                      • #12
                        Re: foto's lichter op mac en te donker op pc

                        niet erg hoor scherpie, het is met pijn in mijn grafisch hart dat ik moet toegeven dat een mac daar volledig de mist in gaat
                        |nikon D80|18-55mm|

                        Comment


                        • #13
                          Re: foto's lichter op mac en te donker op pc

                          Indd, Scherpie, je hebt gelijk. Ik wist het niet zou goed meer dus ik ben gaan kijken in mijn kalibratieprofiel en daar stond 2.2. Vandaar dat ik dacht dat Windows op 1.8 zat. Nu herinner ik het mij dat ik de gammawaarde heb aangepast tijdens de kalibratie.

                          Dat programma van Mac is redelijk amateuristisch om te kalibreren. Ik heb het 3 keer gedaan, en het trok nooit op iets. De eerste keer zag alles paars, dan geel en tenslotte groen-blauw. Ik heb dan alles gekalibreerd met de Eye-One van een vriend, en alles was perfect. Tevens een kalibatie gedaan met meting van het omgevingslicht om nog preciezer te zijn. Jammer dat die Eye One zoveel kost, want anders zou ik er mij direct een aanschaffen.

                          Comment


                          • #14
                            Re: foto's lichter op mac en te donker op pc

                            Oorspronkelijk geplaatst door Vanquisher Bekijk bericht
                            Jammer dat die Eye One zoveel kost, want anders zou ik er mij direct een aanschaffen.
                            De spyder van colorvision is "redelijk " betaalbaar , en is goed ( ik heb zo ene, en ben er wreed content van ( wel de pro nemen )

                            Comment

                            Working...
                            X