Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Flickr - Getty Images ...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Flickr - Getty Images ...

    Vandaag ontvangen:

    You've had 43 photos selected by the Getty Images team!



    Ik verkoop géén stock aan Getty, sinds dat ze blijkbaar op Flickr actief zijn gaan ze screenen wat ze als "stock" kunnen verkopen ...

    Iemand hetzelfde voor? Wat doen jullie?
    www.fotofolio.be

  • #2
    Re: Flickr - Getty Images ...

    Voor een appel en een ei waarschijnlijk. Heb laatst ergens gelezen dat de vergoeding aan de fotografen niet echt fair was. Fotografen moesten zelfs betalen om foto's te mogen aanleveren als ik me niet vergis.

    Comment


    • #3
      Re: Flickr - Getty Images ...

      Oorspronkelijk geplaatst door subby Bekijk bericht
      Fotografen moesten zelfs betalen om foto's te mogen aanleveren als ik me niet vergis.
      Haha, heb je die link ergens?
      www.fotofolio.be

      Comment


      • #4
        Re: Flickr - Getty Images ...

        ik twijfel eraan of het mailtje/bericht van Getty legitiem was...

        heb zo via flickr al meerdere keer de vraag gehad om een beeld in zéér hoge resolutie naar iemand te sturen die het op 1 meter breed boven de kachel wou hangen.
        Wanneer ik ze dan vertelde dat ik mijn foto's verkoop ipv weg te geven, waren ze snel weg :-)

        G
        fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
        Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

        Comment


        • #5
          Re: Flickr - Getty Images ...

          Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
          Haha, heb je die link ergens?
          Vind de link niet meer, is toch al wel een tijdje geleden. Hier wat ik me er nog van herinner… Nieuwe fotografen die foto’s wilden aanleveren moesten Getty $50 betalen per foto om die te laten opnemen in hun database. Bij verkoop van die foto zou de fotograaf iets van 1/3 van de verkoopprijs krijgen. Getty dus 2/3!
          Volgens Getty was dit nodig om de kwaliteit van hun archief hoog te houden. Fotografen zouden enkel hun allerbeste foto’s doorsturen waarvan ze bijna zeker waren dat ze verkocht zouden geraken, om zo hun $50 terug te verdienen.



          Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
          ik twijfel eraan of het mailtje/bericht van Getty legitiem was...

          heb zo via flickr al meerdere keer de vraag gehad om een beeld in zéér hoge resolutie naar iemand te sturen die het op 1 meter breed boven de kachel wou hangen.
          Wanneer ik ze dan vertelde dat ik mijn foto's verkoop ipv weg te geven, waren ze snel weg :-)

          G
          Nee, ze werken echt wel samen hoor. Maar het zijn wurgcontracten die ze je aansmeren en de kans is klein dat je er iets aan gaat verdienen. Hieronder de link met uitleg. Veel voorwaarden en exclusief van hier en van daar, maar over betalingen heb ik zo op het eerste zicht niets gevonden.

          http://www.flickr.com/help/gettyimages

          Comment


          • #6
            Re: Flickr - Getty Images ...

            Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
            ik twijfel eraan of het mailtje/bericht van Getty legitiem was...

            heb zo via flickr al meerdere keer de vraag gehad om een beeld in zéér hoge resolutie naar iemand te sturen die het op 1 meter breed boven de kachel wou hangen.
            Wanneer ik ze dan vertelde dat ik mijn foto's verkoop ipv weg te geven, waren ze snel weg :-)

            G
            Geert,

            Was géén mailtje, stond in het lang en breed op mijn flickr startpagina ...

            Hier een link naar hun uitleg
            www.fotofolio.be

            Comment


            • #7
              Re: Flickr - Getty Images ...

              Ik vermoed dat ze via Flickr misschien andere (lees slechtere) voorwaarden bieden, eerder gericht op amateurs.
              Misschien eerder contact proberen opnemen langs die Flickrtoestand om, waarbij je jezelf voorstelt als professioneel fotograaf.

              In de link die je geeft lees ik grapjes als deze:

              What happens if I change my mind?

              If you have processed images and submitted them to the website, those images are bound by the contract which lasts two years
              Dus pas goed op - voor je het weet kan je misschien zelf je eigen foto's niet meer verkopen (mocht er bv in hun contract staan dat ze exclusiviteit krijgen).

              Comment


              • #8
                Re: Flickr - Getty Images ...

                de mail is weldegelijk legitiem. Getty zet een nieuwe database op voor flickr foto's. Vergis je niet, Getty is niet van de minste.

                De foto's worden verkocht in een minimum range van $200 à $300 per stuk. Dus je kunt een $50 a $60 per verkoop verwachten. Kan ook veel meer zijn naargelang de verkoop.

                Vraag is alleen hoeveel er verkocht worden. Zeker omdat ik gehoord heb dat ze geen model released foto's aanvaarden. Dat verkleint de mogelijk verkoopspunten toch in belangrijke mate.

                Hier een paar links naar wat trhead op microgroup :




                Mijn ervaring / gedacht :
                - Als je niet meer/extra voor stock gaat shooting in de toekomst ga je er niet al te veel winst uithalen.
                - Om te zien of je foto's aanslaan bij stockkopers is microstock nog altijd het beste om er daar veel meer volume is en je bij wijze van spreken direkt feedback hebt of je foto's gewild zijn of niet.
                - Lees iig heel goed de overeenkomst, je weet maar nooit.

                @ Fotolio : persoonlijk voor jouw ... als jij je op stock zou toeleggen ... ... Jij weet als geen ander 'sfeer' te creeëren. da's iets wat je (nog) niet veel ziet op stocksites, meestal is het nogal koel en afstandelijk.
                --
                Play Drakensang - a free online mmorpg

                Comment


                • #9
                  Re: Flickr - Getty Images ...

                  Oorspronkelijk geplaatst door S02 Bekijk bericht
                  Ik vermoed dat ze via Flickr misschien andere (lees slechtere) voorwaarden bieden, eerder gericht op amateurs.
                  Misschien eerder contact proberen opnemen langs die Flickrtoestand om, waarbij je jezelf voorstelt als professioneel fotograaf.
                  Stel je als amateur aub niet voor als professioneel fotograaf. Als iedereen begint te liegen over zijn beroep en zich uitgeeft voor wie dan ook, dan is het einde ver zoek.

                  Hoe dan ook, Getty zit echt niet te wachten op fotografen die eerlijke verloning willen voor hun werk. Getty wil winst maken en probeert dat nu te doen op de kap van hobby fotografen die een aantal bruikbare beelden hebben op hun Flickr pagina.
                  Als je rechtstreeks beelden via Getty wil verkopen beland je waarschijnlijk in het systeem dat ik hierboven al vermelde. Als ze dit systeem niet zouden toepassen kregen ze iedere dag honderd duizenden foto's aangeboden en wie gaat die beoordelen op kwaliteit? Dat kost pakken geld!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Flickr - Getty Images ...

                    Maar het zijn wurgcontracten die ze je aansmeren en de kans is klein dat je er iets aan gaat verdienen
                    ik lees dit bijna dagelijks, en vraag me dan af of die mensen zelf ook in stock aktief zijn.

                    Ik kan je verzekeren dat (zowat) ELKE hobbyist die redelijk met stock bezig is, zijn materiaal terugverdiend heeft. Met 'redelijk' mee bezig bedoel ik dan een 500-tal aanvaardbare stockfoto's, het hoeven zelfs geen uitschieters te zijn.

                    Het is dus weldeglijk omgelijk er iets aan te verdienen, maar meestal niet genoeg om het als hoofdberoep te doen (en zeker al te onzeker naar de toekomst toe)

                    gewoon mijn idee
                    --
                    Play Drakensang - a free online mmorpg

                    Comment


                    • #11
                      Re: Flickr - Getty Images ...

                      Oorspronkelijk geplaatst door subby Bekijk bericht
                      Stel je als amateur aub niet voor als professioneel fotograaf. Als iedereen begint te liegen over zijn beroep en zich uitgeeft voor wie dan ook, dan is het einde ver zoek.

                      Hoe dan ook, Getty zit echt niet te wachten op fotografen die eerlijke verloning willen voor hun werk. Getty wil winst maken en probeert dat nu te doen op de kap van hobby fotografen die een aantal bruikbare beelden hebben op hun Flickr pagina.
                      Als je rechtstreeks beelden via Getty wil verkopen beland je waarschijnlijk in het systeem dat ik hierboven al vermelde. Als ze dit systeem niet zouden toepassen kregen ze iedere dag honderd duizenden foto's aangeboden en wie gaat die beoordelen op kwaliteit? Dat kost pakken geld!
                      Neenee, natuurlijk moet je niet gaan liegen! Maar Fotofolio werkt als fotograaf in bijberoep.. (wat natuurlijk geen garantie op zich is om je professioneel te noemen, maar dat leek mij in dit geval wel gerechtvaardigd - enfin, hij is zelf het best geplaatst om dat uit te maken.. dus correct me if I'm wrong)

                      En idd: ik denk ook dat Getty erop uit is makkelijk geld te verdienen aan amateurs, vandaar dat ik hem specifiek aanraad voorzichtig te zijn en eventueel langs die Flickr-scouts om te gaan.
                      Getty werkt tenslotte ook nog met professionele fotografen - vraag mij trouwens af wat die van hun Flickr-werkwijze denken..

                      Comment


                      • #12
                        Re: Flickr - Getty Images ...

                        Hmm.. Lees net dat ze (beweren dat ze) dezelfde prijzen hanteren als in hun 'gewone' circuit. Zie hier.

                        Als dat klopt is dat alvast een reden minder om er niet op in te gaan.
                        Maar ik zou toch goed in de gaten houden hoe het zit met de rechten.
                        Ik ga mijn beelden niet achter de rug van iemand die ze aanbiedt verkopen als de klant ze daar heeft gezien - maar ik wil zelf mijn beelden ook nog kunnen verkopen als ze rechtstreeks bij mij aanbelanden.
                        En in het geval van Getty zou ik dat ook zo willen houden gezien hun percentages.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Flickr - Getty Images ...

                          Oorspronkelijk geplaatst door S02 Bekijk bericht
                          enfin, hij is zelf het best geplaatst om dat uit te maken.. dus correct me if I'm wrong)
                          Ik werk inderdaad in bijberoep maar wel 4 full-time dagen per week. Op mijn site staat eigenlijk maar een deeltje van het werk wat ik doe. Beelden die ik maak voor magazines en kledijcatalogen mag ik sowieso niet stock gaan verkopen, die rechten zijn al verkocht. De meeste van die beelden/opdrachten staan ook niet op mijn site/blog.
                          www.fotofolio.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: Flickr - Getty Images ...

                            Oorspronkelijk geplaatst door S02 Bekijk bericht
                            Als dat klopt is dat alvast een reden minder om er niet op in te gaan.
                            just wel, Getty prijzen zijn één van de hoogste in de industrie. waar wil jij nog meer vangen voor 1 foto ?
                            --
                            Play Drakensang - a free online mmorpg

                            Comment


                            • #15
                              Re: Flickr - Getty Images ...

                              Oorspronkelijk geplaatst door Perrush Bekijk bericht
                              just wel, Getty prijzen zijn één van de hoogste in de industrie. waar wil jij nog meer vangen voor 1 foto ?
                              Een reden minder om er niet op in te gaan, dus een reden om er wel op in te gaan

                              Comment

                              Working...
                              X