Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Instellingen voor binnenopname met beweging

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Instellingen voor binnenopname met beweging

    Hallo,
    Ik heb zonet mijn toestel 'gekregen' zijnde een Sony Alpha 300. Ik heb al wat zitten spelen en vooral lezen. Na een beetje vanalles geprobeerd te hebben geraak ik voor bepaalde situaties er niet uit welke instellingen ik moet gebruiken. Zo zit ik een beetje in de knoop met de volgende situatie. Een binnenopname maken van een bewegend iemand. Ik probeerde mijn dochtertje te fotograferen terwijl die op een trampoline springt. Mocht het buiten geweest zijn dan zou het in orde gekomen zijn denk ik maar binnen met iets minder licht rond een uur of vier lukte het niet goed. Wanneer ik de A-stand gebruik krijg ik de beweging niet vast. Op de S-stand krijg ik niet genoeg licht. En op de P-stand krijg ik ook niet genoeg licht en zijn de foto's te donker. Ik heb verschillende combinaties geprobeerd. Wat doe ik fout? Mijn toestel heb ik nu. Volgende week begint de les. Hoe kan ik binnen dus een actiefoto nemen. Of moet ik dan op de 'sportstand' zetten? Bedankt alvast.

  • #2
    Re: Instellingen voor binnenopname met beweging

    Tja, je fototoestel kan natuurlijk 't licht niet aansteken hé .

    Comment


    • #3
      Re: Instellingen voor binnenopname met beweging

      Je hebt gewoon te weinig licht, dus zoals hvr_oosterzele zegt, je kan geen licht bijmaken.

      Je kan wel eens het volgende proberen. Zet de camera in manuele stand en zet het diafragma zo groot mogelijk (kleinste f-waarde) en de sluitertijd zo dat je de actie nog net bevriest (1/125" ofzo?). Neem nu de foto, die waarschijnlijk onderbelicht is. Zet je iso telkens hoger om te zien wanneer de foto goed belicht is. Waarschijnlijk zal je al aan iso 1600 komen ofzo (wat helaas veel ruis met zich mee brengt), ofwel is je foto bij zijn maximale iso waarde nog steeds niet goed belicht en is je toestel uiteindelijk gewoon niet in staat om bij zo'n lichtomstandigheden een foto te maken met een korte sluitertijd. Enige oplossing is dan een lichtsterkere lens.
      Nikon D80 (18-200mm, 50mm f1.8, Vivitar 105mm f2.5) + SB800

      Comment


      • #4
        Re: Instellingen voor binnenopname met beweging

        Eeuh... misschien de flits gebruiken?

        Comment


        • #5
          Re: Instellingen voor binnenopname met beweging

          Zou ik ook denken, maar de afstand (ik schat een 6-tal meter) leek me te ver. En ik heb nu enkel de ingebouwde flitser.

          Comment


          • #6
            Re: Instellingen voor binnenopname met beweging

            Oorspronkelijk geplaatst door bali Bekijk bericht
            Zou ik ook denken, maar de afstand (ik schat een 6-tal meter) leek me te ver. En ik heb nu enkel de ingebouwde flitser.
            handleiding lezen...

            Comment


            • #7
              Re: Instellingen voor binnenopname met beweging

              Oorspronkelijk geplaatst door bali Bekijk bericht
              Zou ik ook denken, maar de afstand (ik schat een 6-tal meter) leek me te ver. En ik heb nu enkel de ingebouwde flitser.
              Wat ben ik blij om te horen dat er mensen zijn die beseffen dat interne flitsers niet ver gaan. Als ik zie hoeveel mensen er zijn die tijdens optredens met hun compactje hopen dat hun flash vanop 100 meter helpt...

              Vanop 6 meter kan je altijd wel es proberen met je interne flash, gaat misschien nog net helpen. Andere oplossing is natuurlijk een (goedkope) externe flash.
              Nikon D80 (18-200mm, 50mm f1.8, Vivitar 105mm f2.5) + SB800

              Comment


              • #8
                Re: Instellingen voor binnenopname met beweging

                Oorspronkelijk geplaatst door molotovke Bekijk bericht
                Wat ben ik blij om te horen dat er mensen zijn die beseffen dat interne flitsers niet ver gaan.
                De reikwijdte van een flitser met richtgetal 11 bij ISO 100 wordt bij ISO 800 en diafragma 4 niet minder dan 7,5 meter.
                Het is natuurlijk maar een ingebouwd flitserke maar toch...
                En dan weet ik nog niet eens wat het richtgetal van een Sony is, maar het zal zeker niet minder dan 11 zijn!

                Comment


                • #9
                  Re: Instellingen voor binnenopname met beweging

                  Binnenopname en 6M afstand, is dit in een huiskamer of ergens anders waar je het licht niet aan kunt doen? Kun je niet dichterbij komen? Wat is het brandpunt wat je gebruikt? Een groter diafragma is niet altijd de oplossing ivm je DOF. Op 6m (als het 6m is) zal het nog niet zoveel problemen opleveren bij zeg een 50mm lens, ga je dichterbij misschien wel.

                  Gr. X.
                  Last edited by Xarder; 29 januari 2009, 21:18.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Instellingen voor binnenopname met beweging

                    Ik kan niet dichterbij komen, want anders kan ik niet de hele springbeweging zien. De DOF is niet zo belangrijk. Ik wil enkel mijn springende dochter scherp hebben, de rest doet er niet toe. Ze wordt later in PSE uitgeknipt om dan op een andere achtergrond te plaatsen. (Mijn lens is een Sony 18-250). Sinds ik mijn camera nu 2 dagen heb is mijn leer (en fail?) -proces begonnen. Een forum als dit is natuurlijk erg handig en leerrijk bij je eerste stappen.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Instellingen voor binnenopname met beweging

                      Zet de flits maar aan, het zal in elk geval helpen.

                      Ik heb ook die Sony, en ben behoorlijk tevreden over de prestaties van dat intern flitsje.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Instellingen voor binnenopname met beweging

                        Zal ik zeker uittesten. En over testen gesproken. Morgen zal ik direct op de pijnbank gelegd worden want dan wordt er van mij verwacht om een 200 à 250 foto's te nemen. Ik hoop dat de batterij het zo lang uithoudt vermits ik ook een aantal ga moeten trekken in posities waarbij ik de LiveView aanheb staan, de flits zal gebruiken.... Ik ben gaan zien voor een reserve-batterij maar die kosten zoveel. Bij Sony hebben ze dat goed gezien. Ik had al twee batterijen liggen van mijn digitale filmcamera. Identiek aan die van het fototoestel ware het niet dat bij die van het fototoestel een gleufje is bovenaan en een uitsparing in de batterijhouder waardoor ik die andere batterijen niet kan gebruiken. Marketing noemt dat zeker?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Instellingen voor binnenopname met beweging

                          ISO omhoog en je gebruikt meer omgevingslicht en je flits wordt relatief ook krachtiger.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Instellingen voor binnenopname met beweging

                            Lens : 18-250 mm f 3,5 - f 6,3
                            Sony A300 : ISO 100-3200; Flitsbereik bij ISO 100 = 12 meter (volgens Sony)

                            Als ik in een sporthal wil fotograferen gebruik ik een lichtsterke lens. Op diafragma f2,8 en ISO800 kom ik vaak amper aan een sluitertijd van 1/100ste. Da's dus niet genoeg om een snelle beweging te bevriezen. Uitwijken naar ISO1600 is dan 't enige alternatief om aan 1/200ste te komen.
                            De lens die jij gebruikt is niet lichtsterk. Op 150mm zal ze allicht al op diafragma F5,6 zitten, wat twee stops minder is dan bij F2,8, m.a.w. twee keer verdubbeling van de sluitertijd bij normale belichting.
                            M.a.w. met die lens haal je op ISO1600 misschien een sluitertijd van 1/100ste, maar ik twijfel eraan. Je kan gaan tot ISO3200, maar ik heb er geen idee van hoe de beelden er dan uitzien. Als er goed belicht is, kan het nog meevallen (dat was althans zo bij mijn D80 met CCD-sensor op ISO1600).
                            Wat doe je nu nog meer door de ISO's omhoog te halen, is het bereik van je flitsje ietwat vergroten. Niet oneindig, maar toch wel heel wat.

                            M.a.w.... mijn advies : probeer eerst eens de stand automatisch en kijk wat de camera doet. Past hij de ISO-waarde niet genoeg aan : diafragma zo groot mogelijk (klein getal), ISO-waarde omhoog, en inflitsen en kijken waar je uitkomt. Lukt het niet... overwegen om in lichtsterk glas te investeren. Kijk op welke afstand je 't meest foto's maakt, en investeer eventueel in een tweedehands prime, die vaak goedkoper zijn dan de lichtsterke zooms.

                            Het fabeltje, ik heb een spiegelreflex en nu kan ik alles fotograferen, gaat dus niet op. Elk toestel en elke lens heeft zijn beperkingen.
                            Last edited by FestinaLente; 1 februari 2009, 13:59.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Instellingen voor binnenopname met beweging

                              Ik moet zeggen dat ik veel gespeeld heb met instellingen en telkens op de grens heb moeten balanceren van snellere sluitertijd - donkere beelden, iets tragere sluitertijd- goede (lees: betere belichting). Ik heb nu een compromis waarbij de belichting voldoende is (voor het doel) en enkel bij de uiteinden van het lichaam bewegingsonscherpte is te zien. Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen, ik ben nog niet zo vertrouwd met alle vakjargon en zal zeker niet zo een goed oog hebben om foto's te beoordelen. Zondag heb ik dan foto's in daglicht kunnen nemen en dat is toch heel wat makkelijker. Mijn leerproces is bij deze begonnen. Op naar de volgende uitdaging.

                              Comment

                              Working...
                              X