Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Technische vraagjes bij huwelijk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Technische vraagjes bij huwelijk

    Ik heb binnenkort een trouw in het stadhuis van Antwerpen en heb daar in het verleden al eens wat foto's genomen. De zaal is redelijk donker en de muren zijn alles behalve wit waardoor je volgens mij last kunt hebben van kleurzweem bij het bouncen.

    Om foto's te maken met behoud van wat ambient light kom je al snel bij ISO 1600 met een trage sluitertijd van 1/20 in combinatie met flitsen en daar gaan juist mijn vragen over.

    1. Welke ISO zou je max gebruiken voor het burgelijk huwelijk want er zullen wellicht een paar foto's tussen zitten die op groter formaat zullen gedrukt worden? Hoe groot kan je een foto genomen op 800 en 1600 iso afdrukken zonder al te veel kwaliteitsproblemen? Ik heb daar geen ervaring mee omdat ik doorgaans al mijn foto's op het scherm bekijk.
    2. Welke flits techniek zou je hier toepassen? Bouncen met een white card 90° naar het plafond zodat toch nog een klein deel van het licht naar voren gaat of direct flitsen met een omnibounce of lightsphere cloud, ...? (heb deze 3 accesoires).

    Ik werk met een Canon 400D, trek de foto's in RAW en werk met de volgende lenzen:
    Tamron 18-55 f/2.8 : zal ik gebruiken in het stadhuis
    Tamron 28-70 f/2.8 (zal deze wellicht niet gebruiken)
    Canon 50 f/1.8
    Canon 70-200 f/2.8 IS : zal vooral gebruikt worden voor de fotoshoot in het park
    Canon 430EX.

    Voor de volledigheid zal ik er nog even bij vermelden dat indien nodig ik een shootthrough paraplu kan meenemen met statief en remote trigger maar er is doorgaans niet veel tijd om zo iets op te stellen.

    Hier zijn een aantal foto's om een indruk te geven van het stadhuis.






    Alvast bedankt,
    Maxisphere
    Last edited by maxisphere; 29 januari 2009, 09:53.
    -/-

  • #2
    Re: Technische vraagjes bij huwelijk

    lumiquest ultrasoft werkt o.a. in dat stadhuis zeer goed, en ja, iso omhoog, diafragma open en sluitertijd lang kan je niet vermijden, maar niet gewoon op dat plafond bouncen zonder hulpmiddelen .. gebruik liever een extra grote 2-way bouncer zoals de lumiquest ultrasoft.

    niet vergeten de iso terug omlaag te zetten als je terug buiten bent

    Comment


    • #3
      Re: Technische vraagjes bij huwelijk

      1. het plafond is veel te hoog om op te bouncen
      2. de kleur van het plafond is ook niet geschikt om op te bouncen.

      Ik zou hier eerder richting diffuuskap op de flitser gaan denken.
      Als je er wat omgevingslicht bijwil, flits dan op het 2e gordijn en verlaag je de sluitertijd. Best eerst testen zodat je ziet welk effect dit geeft.

      Tijdens een ceremonie (stadhuis of kerk) laat je plu'tjes en andere statiefgebonden zaken best achterwege. Dat stoort het gebeuren. Je moet je daar vooral zo onzichtbaar mogelijk maken.
      Je kan wel je off-camera flits gebruiken voor foto's in het park.

      Hou je ISO zo laag mogelijk!

      G
      fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
      Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

      Comment


      • #4
        Re: Technische vraagjes bij huwelijk

        Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
        1Als je er wat omgevingslicht bijwil, flits dan op het 2e gordijn en verlaag je de sluitertijd.
        2de gordijn gebruiken heeft totaal géén invloed op meepikken van omgevingslicht.
        Wel: sluitertijd omlaag (1/10 bv is een goede waarde om eens te proberen). En ISO omhoog, zeker naar 400, misschien zelfs naar 800.
        Ga ook eens te rade bij Planet Neil, een echte expert in huwelijksfotografie met flitslicht.

        Comment


        • #5
          Re: Technische vraagjes bij huwelijk

          Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
          2de gordijn gebruiken heeft totaal géén invloed op meepikken van omgevingslicht.
          Inderdaad - en meer nog: het vertraagt in zekere zin je reactiesnelheid...

          Comment


          • #6
            Re: Technische vraagjes bij huwelijk

            - Het plafond lijkt inderdaad veel te hoog en is bovendien heel donker waardoor het mogelijk weinig zin heeft om via het plafond te bouncen.
            - Bouncen via de muren is volgens mij evenmin een optie wegens kleurzweem tot gevolg tenzij je dit zonder al te veel problemen in lightroom kan verwijderen???

            - Dus blijven er niet veel opties over:
            a) Er wordt hier de lumiquest UltraSoft voorgesteld maar als ik naar de specs van lumiquest bekijk moet eerst gebounced worden om het licht te verspreiden. Verder weet ik niet goed of de 430EX voldoende power heeft om dit aan te kunnen, zeker als je weet dat er bij de ultrasoft zeer veel licht verlies is.
            b) Voor foto's van het koppel een omnibounce of een lightshere cloud rechstreeks richten naar het koppel MAAR de lichtbron blijft toch even klein in vgl met rechstreeks flitsen zonder difuuskap?

            Dat de ISO flink omhoog moet gaan is duidelijk, maar zou je je beperken op bv max 400 ISO (en dan wat meer flitsen) of toch nog hoger gaan en dan de nodige ruis reductie achteraf met NoiseNinja? Met een Canon 5D II zou ik niet aarzelen om ISO 1600 te gebruiken maar met een 400D zit dat toch enigzinds
            anders.

            Alvast bedankt.
            -/-

            Comment


            • #7
              Re: Technische vraagjes bij huwelijk

              De nadelen van 2de gordijn ken ik door en door:
              - omdat de main flits vlak voor het sluiten van de 2de gordijn wordt gefired zal er iets meer tijd verlopen tussen het drukken op de ontspanknop en het effectief flitsen. Hierdoor zou je in principe een belangrijke gelaatsuitdrukking kunnen missen. Ook, wanneer je werkt met lange sluitertijd bestaat de kans de de mensen 2 flitsen zien omdat er meestal een preflash wordt uitgestuurd (nog voor de eerste gordijn open gaat) en eindigd met de main flash. Mensen zouden kunnen denken dat de foto reeds is getrokken. Vandaar de standaard eerste gordijn is ingesteld op de meeste flitsen.
              - Daar en tegen is de 2de gordijn ideaal om een bewegend onderwerp een "natuurlijke" motion trail te geven.

              Wat betreft omgevingslicht is het inderdaad zo dat deze wordt bepaald door uw sluitertijd en niet door de flits. De flits heeft namelijk geen invloed op het omgevingslicht omdat deze aanzienlijk sneller is dan de sluitertijd, tenzij de flits als continu licht zou gebruikt worden.

              Maar ik blijf nog steeds open met mijn vragen over hoe we nu best flitsen in dit stadshuis. Ik zal uiteraard op voorhand eens een paar testshots maken maar ik wil dit graag doen met kennis ter zake.

              Welke shots hebben we nodig:
              - shots van het koppel
              - algemeen overzicht
              - groepen mensen op banken afzonderlijk gefotografeerd
              -/-

              Comment


              • #8
                Re: Technische vraagjes bij huwelijk

                Volgens de zaal te zien, heb je daar menglicht, en da's sowieso een probleem om alles op dezelfde kleurtemperatuur te krijgen.
                Wat de sluitertijd betreft... voor mij niet gelaten om lager dan 1/60ste te gaan, maar denk ook aan bewegingsonscherpte van het onderwerp.
                Flitsen op 't tweede gordijn zou ik niet doen. Ik zie daar het nut niet van in.
                Iso 400, F4, diafragma voorkeuze, 1/60ste als flitssluitertijd ingesteld, en gewoon flitsen, zou ik doen. Witbalans op automatisch werkt het best bij mijn D80, omdat je toch met menglicht zit.
                Is er geen licht van buitenaf, maar enkel kunstlicht, dan zou je kunnen overwegen een oranje filter voor de flash te plaatsen. Voordeel is dat alles dezelfde kleurtemperatuur gaat hebben.
                Ik gebruik zelf wel eens het promax-systeem van Lumiquest, maar dan moet ik zeker zijn dat ik met mijn reële sluitertijd, zonder flash niet meer dan 1,5 stop onder de gekozen sluitertijd zit (dus hier 1/20ste). De promax is een combinatie van de 80-20 van lumiquest met een aantal inleggen. Ik gebruik dan de witte inleg, zonder softbox, wat betekend dat de flash 1 tot 1.1/3de stop moet overgecompenseerd worden, om aan de juiste hoeveelheid licht te komen. Hte licht wordt gebounced op de witte kaart en is meer diffuus als bij rechtstreeks flitsen, met als gevolg, zo goed als geen schaduwen.

                Comment


                • #9
                  Re: Technische vraagjes bij huwelijk

                  Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                  Wat de sluitertijd betreft... voor mij niet gelaten om lager dan 1/60ste te gaan, maar denk ook aan bewegingsonscherpte van het onderwerp.
                  De beweging van het onderwerp wordt gefixeerd door de flits, niet door de sluitertijd van de camera. Daarin schuilt het trukje, door Neil van Niekerk (een Amerikaan ondanks zijn naam) en alle Nederlanders "dragging the shutter" geheten. Zie m'n link hierboven.

                  Oorspronkelijk geplaatst door maxisphere Bekijk bericht
                  ... Daar en tegen is de 2de gordijn ideaal om een bewegend onderwerp een "natuurlijke" motion trail te geven.
                  Wat we niet echt verwachten bij een plechtigheid in het stadhuis en/of de kerk .
                  ... De flits heeft namelijk geen invloed op het omgevingslicht omdat deze aanzienlijk sneller is dan de sluitertijd, ...
                  Dat moet je me toch eens uitleggen, want de zin van deze opmerking ontgaat me precies?
                  Maar ik blijf nog steeds open met mijn vragen over hoe we nu best flitsen in dit stadshuis.
                  Doe me een plezier en lees eens grondig een en ander op de site van Neil van Niekerk.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Technische vraagjes bij huwelijk

                    Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                    2de gordijn gebruiken heeft totaal géén invloed op meepikken van omgevingslicht.
                    Wel: sluitertijd omlaag (1/10 bv is een goede waarde om eens te proberen). En ISO omhoog, zeker naar 400, misschien zelfs naar 800.
                    Ga ook eens te rade bij Planet Neil, een echte expert in huwelijksfotografie met flitslicht.
                    Pol,
                    ik doelde op de combinatie met langere sluitertijd.

                    Ook bedankt vvor de link!
                    G
                    fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                    Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Technische vraagjes bij huwelijk

                      Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                      De beweging van het onderwerp wordt gefixeerd door de flits, niet door de sluitertijd van de camera. Daarin schuilt het trukje, door Neil van Niekerk (een Amerikaan ondanks zijn naam) en alle Nederlanders "dragging the shutter" geheten. Zie m'n link hierboven.
                      Daar vergis je je... De flits bevriest als er geen ander licht aanwezig is. Als de reële sluitertijd een aantal stops schilt met die van de flash, is dat inderdaad zo, maar als de omgeving goed belicht is, geeft de flash maar een tikje bij, en zie je de beweging nog wel, zij het minder goed belicht als het flitsmoment.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Technische vraagjes bij huwelijk

                        Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                        Daar vergis je je... De flits bevriest als er geen ander licht aanwezig is. Als de reële sluitertijd een aantal stops schilt met die van de flash, is dat inderdaad zo, maar als de omgeving goed belicht is, geeft de flash maar een tikje bij, en zie je de beweging nog wel, zij het minder goed belicht als het flitsmoment.
                        Neen Chris http://www.planetneil.com/tangents/flash-photography-techniques/3-dragging-the-shutter/, probeer dat zelf maar eens uit.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Technische vraagjes bij huwelijk

                          Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                          Da's wel telkens iemand die stilstaat, he Pol. Bij een huwelijk staat niet alles altijd stil.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Technische vraagjes bij huwelijk

                            Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                            Da's wel telkens iemand die stilstaat, he Pol. Bij een huwelijk staat niet alles altijd stil.
                            De flits is echt voldoende om eventuele beweging te bevriezen, je moet dat echt waar zelf maar eens uittesten. Ik was vroeger ook een trouw 1/60 flitser, maar sinds ik die techniek heb leren kennen flits ik nooit meer met sluitertijden sneller dan 1/15, en heb zelden last van onscherpte door beweging van mezelf of onderwerp. (Maar ik neem dan ook geen sportfoto's).

                            Comment


                            • #15
                              Re: Technische vraagjes bij huwelijk

                              Oorspronkelijk geplaatst door pol parasol Bekijk bericht
                              De flits is echt voldoende om eventuele beweging te bevriezen, je moet dat echt waar zelf maar eens uittesten. Ik was vroeger ook een trouw 1/60 flitser, maar sinds ik die techniek heb leren kennen flits ik nooit meer met sluitertijden sneller dan 1/15, en heb zelden last van onscherpte door beweging van mezelf of onderwerp. (Maar ik neem dan ook geen sportfoto's).
                              Ok, ik ga 't proberen... ik laat nog iets weten, maar 't zal niet voor morgen zijn

                              Comment

                              Working...
                              X