Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe ziet uw binnenstudio eruit ???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe ziet uw binnenstudio eruit ???

    Challengers,

    Er is deze maand weeral discussie geweest omtrent studiofotografie of niet...

    Wat mij nu eens zou interesseren... Hoe ziet uw studio eruit. Toon die eens op een foto. Ik denk dat we er allemaal uit kunnen leren
    Nico Greetz u !!! :-)

    Jaja ik heb nu een A77II en vind hem super !!!

  • #2
    Re: Hoe ziet uw binnenstudio eruit ???

    Niet echt een antwoord op je vraag maar eerder een bedenking :

    Ik heb geen binnenstudio en zal er waarschijnlijk ook nooit één maken.
    Het waarom is ook simpel : Als het woord studio bij mij één reactie oproept is het KUNSTMATIG. Je gaat zelf je onderwerp samenstellen of creëren. Het is net mijn bedoeling om de dingen vast te leggen in de staat waarin ik ze vind en liefst zonder verdere manipulatie.

    Om een goed voorbeeld te geven van wat ik bedoel en dan gaat het nog niet eens over studio : Iemand maakt ergens op straat een beeld van een bedelaar die net naast de ingang van het mooiste en meest luxueuze hotel van Brussel zit. Indien goed uitgevoerd vind ik dat waarschijnlijk een zeer sterk beeld omdat dat beeld tot nadenken stemt. Wanneer ik echter een fotograaf een bedelaar geld zie geven om even plaats te nemen naat datzelfde luxueuze hotel om die plaat te kunnen maken dan is het gevoel weg. Meestal zal ik echter niet weten of de bedelaar daar zat of geplaatst werd en blijft het een goede foto.

    Hetzelfde voel ik bij vele studiofoto's. Alles is immers onder gecontroleerde omstandigheden gecreëerd en gefotografeerd, vaak is met eindeloos geduld een zeer mooie foto tot stand gekomen, maar het gevoel is er niet. Van deze foto's weet ik dat ze een creatie zijn en geen bestaande situatie.

    Ik besef dat wat ik hier schrijf zowel tegenstanders als voorstanders zal hebben. Het is absoluut niet mijn bedoeling om hierover een polemiek te starten. Bovenstaande tekst geeft gewoon mijn gevoel weer.

    Mvg,

    Luc
    Last edited by digiluc; 31 januari 2009, 07:47. Reden: foutje rechtgezet
    Neem ook even een kijkje op : http://www.lucvercammen-natuurfotografie.be

    Comment


    • #3
      Re: Hoe ziet uw binnenstudio eruit ???

      Oorspronkelijk geplaatst door Orcanick Bekijk bericht
      Challengers,

      Er is deze maand weeral discussie geweest omtrent studiofotografie of niet...

      Wat mij nu eens zou interesseren... Hoe ziet uw studio eruit. Toon die eens op een foto. Ik denk dat we er allemaal uit kunnen leren
      Een studio kan je heel ruim interpreteren, elke ruimte kan tot studio omgebouwd worden. Afhankelijk van wat er dient gefotografeerd te worden wordt de woonkamer mijn studio, dat kan de salontafel zijn maar ook de hele ruimte.

      Het enige gemak aan een vaste ruimte als studio is dat je niet telkens alles dient op te bouwen en afbreken.

      @digilux: realiseer wel dat een foto NOOIT de werkelijkheid weergeeft, een foto is altijd een stukje van een interpretatie van de fotograaf. In die zin is elke foto kunstmatig, zelfs de foto die jij puur noemt.
      Vriendelijke groeten,Raf

      www.rafvandenbogaert.be

      Comment


      • #4
        Re: Hoe ziet uw binnenstudio eruit ???

        Niet helemaal akkoord, het grote verschil met de studio tegenover buitenopnamen, is dat je in de studio de lichtomstandigheden helemaal onder controle hebt. Dat wil zeggen dat je in de studio ook opnamen kan maken alsof die buiten zijn gemaakt. Als het goed gedaan is zie je het verschil niet. Vergelijkbaar met filmstudio's, waar ook sommige buitenopnamen helemaal binnen worden opgenomen.
        Voor sommige zaken zoals productfotografie is een studio bijna onontbeerlijk.
        Anderzijds kan je in sommige situaties net zo goed de open lucht als studio gebruiken, het hangt er maar van af hoe de lichtomstandigheden zijn. Op een tafel in de buitenlucht, onder een heldere maar bewolkte hemel zou je bijvoorbeeld goed juwelen kunnen trekken.
        Ik heb het hier meer over de voordelen wat betreft belichting, waar Digiluc blijkbaar eerder de voorkeur geeft aan een tafereel van straatfotografie. Uiteraard gaat dat moeilijk samen met studiowerk.

        Mijn studio bestaat uit een witgeschilderde ruimte van vijf op vijf op drie hoog (en dat is te beperkt). twee bouwlampen van 500 watt, één van 1000 watt, een afsluitbare daglichtkoepel, isomopanelen, witte om te reflecteren, zwarte om reflecties te vermijden, enkele witte en zwarte doeken, en een witte achtergrondrol, een ladder.

        Comment


        • #5
          Re: Hoe ziet uw binnenstudio eruit ???

          Eigenlijk hoort deze vraag hier niet thuis , is dit niet meer iets voor "accessoires" , trouwens is dit onderwerp daar al heel veel aan bod gekomen.
          De vraag of het gebruik van mini studios voor de challenge al of niet te gebruiken is zou hier dan weer wel thuis horen.
          Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
          Web-Albums

          Comment


          • #6
            Re: Hoe ziet uw binnenstudio eruit ???

            Een studio is elke ruimte die je maar kan indenken.
            Dit kan zelfs een open plek in een bos of in de open velden zijn

            Ikzelf gebruik elk plaatsje in mijn huis (zelfs 't toilet ). Alles is afhankelijk van het doel wat je wil bereiken.
            Tafeltje klaarzetten .. wat licht erop instellen, camera instellen (WB, Iso, ...) en trekken maar.
            .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
            ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

            Comment


            • #7
              Re: Hoe ziet uw binnenstudio eruit ???

              Sorry voor het on-topic reageren maar ben ook wel benieuwt hoe jou studio eruit ziet en ik noch de topic starter vragen meningen over wel of niet .
              Een studio opstarten begint met de juiste aankoop ,zijn nadelen en hoe kan je dit beter weten dan een simpele vraag te stellen over hoe ziet jou studio eruit !!!!!!!!!!!!!!!!!!
              de mijnen zie er als volgt uit een ruimte 250 m²
              enkel bouwlampen en een illustar starter set .recent een wind en rook toestel.

              Comment


              • #8
                Re: Hoe ziet uw binnenstudio eruit ???

                Oorspronkelijk geplaatst door micka Bekijk bericht
                Sorry voor het on-topic reageren maar ben ook wel benieuwt hoe jou studio eruit ziet en ik noch de topic starter vragen meningen over wel of niet .
                Een studio opstarten begint met de juiste aankoop ,zijn nadelen en hoe kan je dit beter weten dan een simpele vraag te stellen over hoe ziet jou studio eruit !!!!!!!!!!!!!!!!!!
                de mijnen zie er als volgt uit een ruimte 250 m²
                enkel bouwlampen en een illustar starter set .recent een wind en rook toestel.
                Sorry om nog meer 'On Topic' te reageren maar het antwoord op deze vraag hoort inderdaad niet in de 'Challenge' forum thuis.
                Ook ik heb nog een andere studio maar die gebruik ik zelden voor de Challenge. De foto's die ik op de Challenge ingestuurd heb zijn allemaal of puur natuur of in een 'moment opname' studio zoals zopas beschreven.

                Willen jullie een Topic die zuiver over studio's gaat alsook de inrichting, samenstelling,... dan zou ik voorstellen om hierover een aparte topic te starten in de gepaste forum

                (Niet boos bedoeld hoor ... enkel To The Point )
                .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
                ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

                Comment


                • #9
                  Re: Hoe ziet uw binnenstudio eruit ???

                  Hallo,

                  Mijn bedoeling was niet om te vragen hoe een professionele studio er uitziet. Dit hoort inderdaad misschien bij accessoires thuis.

                  Ik zie hier maandelijks verschillende challengers gewoon mooie foto's tonen die duidelijk in gecontroleerde (studio) omgevingen zijn gemaakt.
                  Ik denk niet dat al deze challengers een professionele studioruimte hebben. Vandaar mijn vraag : hoe ziet jouw studio eruit. Ik bedoel hiermee de studio's van challengers.
                  Vandaar ook dat ik deze topic in dit forum heb geplaatst.
                  Met andere woorden : naast soms uitleg over het tot staan brengen van uw foto, laat ook eens de opstelling zien waarin u die foto tot stand hebt gebracht.
                  Nico Greetz u !!! :-)

                  Jaja ik heb nu een A77II en vind hem super !!!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoe ziet uw binnenstudio eruit ???

                    Zoals eerder al aangegeven is elke plaats bruikbaar
                    Enkele voorbeelden:

                    Voorbeeld van een tijd terug... (zie ook http://forum.belgiumdigital.com/f46/...es-219939.html voor de werkelijke inzendingen)


                    Deze middag opgesteld voor compleet andere doelstelling maar ook hier terug een gewone 'moment opname'.

                    Kies een andere achtergrond en je hebt andere resultaten...
                    Witte achtergrond nodig ... enkele blaadjes papier volstaan..
                    Gekleurde achtergrond ... een stuk stof kan wonderen doen.
                    Te weinig belicht ... gebruik een lamp om een beetje gericht bij te lichten (zelfs een zaklamp kan voldoende zijn zoals door mij gebruikt in het 2de voorbeeld).

                    Sky is the limit...
                    Last edited by Decapix; 14 februari 2009, 17:22.
                    .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
                    ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoe ziet uw binnenstudio eruit ???

                      Interessante opstelling, waar mijn vrouw zeker wat mee is voor haar bloemetjes...
                      Stel je scherp via de computer, of is het pas achteraf dat je de foto overbrengt en op "groot" scherm beoordeelt?
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Hoe ziet uw binnenstudio eruit ???

                        Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                        Interessante opstelling, waar mijn vrouw zeker wat mee is voor haar bloemetjes...
                        Stel je scherp via de computer, of is het pas achteraf dat je de foto overbrengt en op "groot" scherm beoordeelt?
                        Alle instellingen staan hierbij op manueel; ook de scherpstelling.
                        Dat is immers de enige manier om de eigen wens naar voor te brengen. vervolgens met afstandsbediening de foto maken (zeker geen bewegingsonscherpte ) en op de computer het resultaat in detail nakijken.
                        De computer is hierbij rechtstreeks gekoppeld waardoor ik het resultaat onmiddellijk beschikbaar heb. Corrigeren gaat vlot genoeg en je hebt snel nieuwe resultaten.
                        .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
                        ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

                        Comment

                        Working...
                        X