Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beelden en kritiek - showcase én fotobeoordeling

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Beelden en kritiek - showcase én fotobeoordeling

    Naar aanleiding van een discussie wil ik graag het onderwerp daarvan is een breder daglicht plaatsen.

    Lees: http://forum.belgiumdigital.com/f43/...os-247235.html

    Centrale vragen zijn:

    Hoe ga je beelden bekritiseren?
    Hoe ga je beelden bekijken?
    Waar let je op als je beelden beoordeeld?
    Wat doe ik met een persoonlijk oordeel?

    Misschien is het interessant om een gezamelijke denkoefening te doen hoe we beelden beter kunnen bekijken, bekritiseren en hoe we elkaar meer kunnen bijleren?

    Hebben we eigenlijk echt wel iets aan een commentaar die uitdrukt of "IK" het goed vind of niet? Of moeten we toch ergens de uitdaging aangaan om kritiek meer visie te geven zodat we kritischer en diepgaander beelden kunnen analyseren?

    Ik zou in ieder geval willen pleiten dat we verder moeten denken dan een kritiek als:

    Ik vind dit beeld 0!

    Gegroet,
    Bart.
    Last edited by Bart 26; 25 januari 2009, 11:41.

  • #2
    Re: Beelden en kritiek - showcase én fotobeoordeling

    Beste Bart... Ik heb de link, de commentaren, en je foto's bekeken. Ik kan er maar één ding op zeggen : "Het is te moeilijk voor mij. Ik haak af."

    Ik denk dat jij iets zoekt dat er niet is. De emotionele betrokkenheid van een fotograaf bij een beeld is iets dat iedereen parten speelt. Ik vind het vaak moeilijker mijn eigen foto's aan een oordeel te onderwerpen, omdat ik mijn "emotie van de maker", "de euforie van het fotografische moment", "de achterliggende intentie" moet wegdenken, wanneer ik mijn foto presenteer en me afvragen... "Wat ziet de kijker in deze foto ?"
    Een beeld kan sprekend zijn, een beeld kan technisch perfect zijn, het kan beide zijn, en het kan niets zijn.
    Als jou beelden mij niet aanspreken, dan kan ik beter zwijgen, want elke vorm van commentaar die ik dan ga schrijven, gaat als misplaatst en niet ten gronde ervaren worden. Als jou beelden mij wel aanspreken, kan ik ook beter zwijgen, want "prachtplaatjes" zegt ook niets.
    Ik zie van jou geen commentaar op deze :
    Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
    prachtig gefotografeerd tweeluik, heel mooi en eenvoudig.
    Is het het "heel mooi" dat het hem dat doet of is het "eenvoudig".
    Een commentaar ten gronde over een foto, vereist eigenlijk dat je naar een foto kijkt, hem even opzij legt, terugkijkt, nadenkt en dan pas commentaar schrijft. In dit laatste geval ga ik dan nog van de veronderstelling uit dat je kan verwoorden wat de foto teweegbrengt. U, moet zo goed als ik snappen, dat dat niet kan voor de overload aan foto's die hier op dit forum gepresenteerd worden.

    Comment


    • #3
      Re: Beelden en kritiek - showcase én fotobeoordeling

      Emotionele betrokkenheid van de fotograaf is inderdaad een factor waarvan de fotograaf zich bewust moet zijn. Niet iedereen draagt die betrokkenheid dus kijkt de fotograaf sowieso anders naar de beelden dan iemand die niet betrokken is. Dan is er ook nog de groep vrienden en familie die de fotograaf kennen en die gaan deels mee in de emotionele betrokkenheid van de fotograaf omdat die de fotograaf kennen.

      Juist deze aan- en afwezigheid van emotionele betrokkenheid kan een forum interessant maken. Dat kan deel uitmaken van het bespreken en dat doet het ook.

      Er is meer dan aanspreken en afstoten van beelden. Als het beeld je aanspreekt is het interessant te zeggen waarom het je aanspreekt, wat er je juist aanspreekt.
      Als een beeld je afstoot is het interessant te zeggen WAT je juist afstoot, WAAROM je het niet goed vindt, HOE jij het zou doen of gedaan hebben, WELKE TECHNIEKEN zouden kunnen verbeteren, ....

      Dat is minder zwart-wit dan goed of slecht.

      Omgaan met kritiek is ook een uitdaging voor elke fotograaf. Leren van anderen moet hierbij het hoofdstuk zijn. Ik denk dat je je niet mag laten lijden door EGO-bevestiging of afkeur.

      Ik kan fout zijn, maar ik merk dat er tussen bekenden en onbekenden op dit forum anders commentaar wordt gegeven op beelden. Soms lijkt het erop dat bekenden elkaar gewoon bevestigen... ik zie een tendens...

      Comment


      • #4
        Re: Beelden en kritiek - showcase én fotobeoordeling

        Ik kan fout zijn, maar ik merk dat er tussen bekenden en onbekenden op dit forum anders commentaar wordt gegeven op beelden. Soms lijkt het erop dat bekenden elkaar gewoon bevestigen... ik zie een tendens...
        Je mag gerust stellen dat het niet enkel op lijkt, maar dat het effectief zo is.
        Er zijn wel degelijk kliekjes, dat is jammer. Zelfs van de meest banale en foute opnamen kunnen ze een meesterwerk maken door het smijten met thumb up smilies.
        Daar leert de fotograaf/topicstarter niets van. Het haalt de objectiviteit en het algemene niveau van de commentaren naar beneden.

        Comment


        • #5
          Re: Beelden en kritiek - showcase én fotobeoordeling

          Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
          Je mag gerust stellen dat het niet enkel op lijkt, maar dat het effectief zo is.
          Er zijn wel degelijk kliekjes, dat is jammer. Zelfs van de meest banale en foute opnamen kunnen ze een meesterwerk maken door het smijten met thumb up smilies.
          Daar leert de fotograaf/topicstarter niets van. Het haalt de objectiviteit en het algemene niveau van de commentaren naar beneden.
          Ik bevestig.

          Comment


          • #6
            Re: Beelden en kritiek - showcase én fotobeoordeling

            Dag bart ,ik heb zopas het linkje doorgenomen en kon me niet echt vinden in een probleem ;het is makkelijker te verduidelijken als ik zeg dat ik foto's beoordeel zoals ik een foto zie ,een foto moet mij raken en is dat niet zo dan is dit voor mij een mindere foto ,want een technische foto is aan MIJ minder besteed .
            Als ik naar jou foto kijk zie ik een abstractie ,daarom niet minder mooi in het tegendeel ,maar hij staat dan gewoon verkeert gepost .Ik heb misschien iets minder now-how over fotografie (de techniche kant althans )maar als je zulke foto's post is het om ze uit te stallen (showcase) en als een product aan de man te brengen .
            Daarom is een mooi of een Oh wel een manier van expressie een uiting op hetgeen de kunstenaar gemaakt heeft.
            Als ik naar het louvre ga wil ik geen orkest gaan beluisteren ,als ik een forum bekijk wil ik de foto's zien die thuishoren in dat forum.
            En niet alle permekes vind ik goed .
            Ze staan waarvoor ze staan ,net als de technische perfectie waarmee ze gemaakt werden ,maar ikzelf zal echter aankopen hetgene ik graag zie en dat is mijn beoordelingscriteria ,en zeker al in showcase .
            Je kan niet vragen aan een koper waarom iets wel of waarom iets niet aangekocht wordt ,hij zal dit doen als een een emotionele band met de kunstanaar is ,en dit kan je op een forum niet verwachten .

            Comment


            • #7
              Re: Beelden en kritiek - showcase én fotobeoordeling

              Oorspronkelijk geplaatst door Bart 26 Bekijk bericht
              Er is meer dan aanspreken en afstoten van beelden. Als het beeld je aanspreekt is het interessant te zeggen waarom het je aanspreekt, wat er je juist aanspreekt.
              Als een beeld je afstoot is het interessant te zeggen WAT je juist afstoot, WAAROM je het niet goed vindt, HOE jij het zou doen of gedaan hebben, WELKE TECHNIEKEN zouden kunnen verbeteren, ....
              Goed... maar als je een foto in showcase post, verwacht IK van die fotograaf, dat als ik daar iets over schrijf, dat hij het ook gaat zien, en WEET hoe het beter kan. Hij zou 't gedorie beter moeten weten dan ik, want hij was er bij toen de foto gemaakt is.
              Bovendien, hoe ver ga je daar in...
              Leuke compo.
              Waarom ?
              Het beeld heeft diepte.
              Hoe zie je dat ?
              Door de lijnen die naar punt x voeren.
              Welke lijnen ?
              ...
              Al deze dingen kan je in één zin vatten, maar 't is niet iedereen gegeven om dat te schrijven.

              Er zijn hier andere, ondergewaarde rubrieken, waar foto's "ter beoordeling" kunnen aangeboden worden. Jammer maar helaas, gebeurt het "beoordelen" door goeie fotografen, met kennis van zaken, te weinig. Ik ken ook alleen maar die dingen die ik zelf fout gedaan heb. Als je wil weten hoe iets beter kan, dan post je niet in showcase. Daar post je, even quoten uit de forumsticky :
              Plaats hier je beste foto's welke je ter beoordeling wil tonen.
              Wie post in Showcase , mag zich verwachten aan harde kritiek en aan een zéér strenge beoordeling. Showcase is bedoeld voor de betere foto.
              Het mag duidelijk zijn dat Showcase eerder is weggelegd voor fotografen met een zekere ervaring en kennis.
              Wat kan helpen om te beslissen of je foto in Fotobeoordeling of in Showcase thuishoort is je af te vragen: Hoort deze foto thuis in mijn fotoalbum (fotobeoordeling) of is deze foto zo goed dat hij kan mee doen aan een foto-expositie (Showcase)?
              Bij twijfel post je best in Fotobeoordeling.
              Ik vraag me eigenlijk af hoeveel showcasefoto's een "expositie" halen, en waar men voor sommige de zaal gaat vinden om al hun werken te hangen ?

              Comment


              • #8
                Re: Beelden en kritiek - showcase én fotobeoordeling

                Oorspronkelijk geplaatst door Bart 26 Bekijk bericht
                Hebben we eigenlijk echt wel iets aan een commentaar die uitdrukt of "IK" het goed vind of niet? Of moeten we toch ergens de uitdaging aangaan om kritiek meer visie te geven zodat we kritischer en diepgaander beelden kunnen analyseren?
                Ik ben het met Bouk eens, je hebt dan niet de juiste keuze gemaakt door ze in SC te plaatsen.

                Beoordeling:
                Van de bezoekers wordt verwacht dat ze een eerlijke en geargumenteerde mening geven.
                Showcase:
                Hier kan men strenge beoordelingen en kritieken verwachten (maar dat hoeft dus niet)
                Dat tussen haakjes is mijn interpretatie. Streng en kritiek slaat m.i. op het feit dat je ernstige mentale gezondheidsrisico's loopt als je minderwaardige foto's in SC durft te publiceren. Maar Oe's en Ah's zijn eveneens toegestaan. Net zoals een simpele of .


                Als je iets diepgaander wilt moet je dus naar Beoordeling. Niet dat je daar niet van een koude kermis thuis kunt komen, hoor. Maar ja, als je Kunst publiceert die van een Hogere Orde is - zoals Noot en Roos- dan krijg je te maken met het feit dat weinigen je zullen begrijpen (en daar hoor ik overigens ook bij ). Dat is niks van deze tijd hoor en het heeft nog minder met BD te maken.

                Comment


                • #9
                  Re: Beelden en kritiek - showcase én fotobeoordeling

                  Oorspronkelijk geplaatst door Control-Z Bekijk bericht
                  Je mag gerust stellen dat het niet enkel op lijkt, maar dat het effectief zo is.
                  Er zijn wel degelijk kliekjes, dat is jammer. Zelfs van de meest banale en foute opnamen kunnen ze een meesterwerk maken door het smijten met thumb up smilies.
                  Daar leert de fotograaf/topicstarter niets van. Het haalt de objectiviteit en het algemene niveau van de commentaren naar beneden.
                  Ik vind het leuk dat je het bevestigt. Dit exacte gevoel heb ik al een hele tijd. Dit is er ook de oorzaak van dat ik mijn pareltjes hier niet post. Die houd ik op m'n eigen naam op m'n eigen website. Ik vind het jammer dat ik dit onderscheid maak. Ik vind dit forum een fantastisch initiatief en leer hier heel veel, maar door deze oppervlakkigheden verbind ik m'n werk niet aan deze site. jammer...

                  Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                  Goed... maar als je een foto in showcase post, verwacht IK van die fotograaf, dat als ik daar iets over schrijf, dat hij het ook gaat zien, en WEET hoe het beter kan. Hij zou 't gedorie beter moeten weten dan ik, want hij was er bij toen de foto gemaakt is.
                  Bovendien, hoe ver ga je daar in...
                  Leuke compo.
                  Waarom ?
                  Het beeld heeft diepte.
                  Hoe zie je dat ?
                  Door de lijnen die naar punt x voeren.
                  Welke lijnen ?
                  ...
                  Al deze dingen kan je in één zin vatten, maar 't is niet iedereen gegeven om dat te schrijven.
                  Elke professionele fotograaf is en blijft ook leren. Andere mensen hebben andere visies en daarvan kunnen vruchtbare kruisbestuivingen komen. Ik denk dat SC geen bedoeling heeft onwetende klant te plaatsen tegenover alwetende prof fotograaf. DIt zou wederom jammer zijn.
                  In de vragen die je stelt zie ik reflectie. Je denkt op deze manier na over fotografie. Ik denk dat iedere fotograaf via zijn persoonlijkheid, technische bagage en kunnen zulke vragen kan stellen bij beelden. Nogmaals, het is leerrijk om als fotograaf op deze wijze naar beelden te kijken. je eigen werk gaat erdoor vooruit.

                  Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                  Er zijn hier andere, ondergewaarde rubrieken, waar foto's "ter beoordeling" kunnen aangeboden worden. Jammer maar helaas, gebeurt het "beoordelen" door goeie fotografen, met kennis van zaken, te weinig. Ik ken ook alleen maar die dingen die ik zelf fout gedaan heb.
                  Hier ben ik het mee eens. Ik zelf kijk de kat uit de boom en voel me te weinig geroepen adviserend te reageren.

                  Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
                  Ik vraag me eigenlijk af hoeveel showcasefoto's een "expositie" halen, en waar men voor sommige de zaal gaat vinden om al hun werken te hangen ?
                  Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                  Ik ben het met Bouk eens, je hebt dan niet de juiste keuze gemaakt door ze in SC te plaatsen.
                  Dit kan toch geen bedoeling en criterium zijn om de foto te beoordelen? Als er even op een niet conventionele manier gefotografeerd wordt is in het foute vakje gestopt? Dit is toch onzin. Waar soms over kan gestruikeld worden...

                  Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                  Beoordeling:

                  Showcase:
                  Streng en kritiek slaat m.i. op het feit dat je ernstige mentale gezondheidsrisico's loopt als je minderwaardige foto's in SC durft te publiceren. Maar Oe's en Ah's zijn eveneens toegestaan. Net zoals een simpele of .
                  Is showcase dan een arena waar BOE's en OOH's geroepen wordt? Brood en spelen dan? Komaan, daar wordt toch niemand beter van. Streng en kritiek slaat voor mij op visie en niet op tomaten of bloemen werpen.


                  Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                  Als je iets diepgaander wilt moet je dus naar Beoordeling. Niet dat je daar niet van een koude kermis thuis kunt komen, hoor. Maar ja, als je Kunst publiceert die van een Hogere Orde is - zoals Noot en Roos- dan krijg je te maken met het feit dat weinigen je zullen begrijpen (en daar hoor ik overigens ook bij ). Dat is niks van deze tijd hoor en het heeft nog minder met BD te maken.
                  Dat is juist het interessante, als een klimaat opgebouwd wordt dat gedreven is door nieuwgierigheid en openheid waardoor we bijleren en overdragen... Nu heb ik eerder het gevoel dat het gaat om "die hoort bij de club en die niet" of "dit beeld past in mijn buikgevoel van wat een goede foto is en wat niet"...
                  Last edited by Bart 26; 25 januari 2009, 14:57.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Beelden en kritiek - showcase én fotobeoordeling

                    Oorspronkelijk geplaatst door Bart 26 Bekijk bericht
                    ... Dit is er ook de oorzaak van dat ik mijn pareltjes hier niet post. Die houd ik op m'n eigen naam op m'n eigen website. Ik vind het jammer dat ik dit onderscheid maak. Ik vind dit forum een fantastisch initiatief en leer hier heel veel, maar door deze oppervlakkigheden verbind ik m'n werk niet aan deze site. jammer...
                    Nu ben ik wel benieuwd naar je website.
                    Voor een namiddag pareltjes van foto's bekijken ben ik altijd wel in.
                    Mvg Tim

                    Comment


                    • #11
                      Re: Beelden en kritiek - showcase én fotobeoordeling

                      Oorspronkelijk geplaatst door Bart 26 Bekijk bericht
                      Is showcase dan een arena waar BOE's en OOH's geroepen wordt? Brood en spelen dan? Komaan, daar wordt toch niemand beter van. Streng en kritiek slaat voor mij op visie en niet op tomaten of bloemen werpen.
                      Ik heb het er niet over of iemand er beter van wordt. Ik heb het over de (mijn) interpretatie van de forumregels zoals geciteerd, me tevens baserend op de wijze van moderering in die forums.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Beelden en kritiek - showcase én fotobeoordeling

                        Oorspronkelijk geplaatst door Ticor Bekijk bericht
                        Nu ben ik wel benieuwd naar je website.
                        Voor een namiddag pareltjes van foto's bekijken ben ik altijd wel in.
                        Als zijn foto's (Pareltjes) net zo goed zijn als zijn nuchtere kijk op het probleem SC dan heb ik zeker ook interesse in die website.

                        mvg
                        Antoine

                        Comment


                        • #13
                          Re: Beelden en kritiek - showcase én fotobeoordeling

                          Oorspronkelijk geplaatst door Bart 26 Bekijk bericht
                          Dit kan toch geen bedoeling en criterium zijn om de foto te beoordelen? Als er even op een niet conventionele manier gefotografeerd wordt is in het foute vakje gestopt? Dit is toch onzin. Waar soms over kan gestruikeld worden...
                          (Sorry, heb dit stuk over het hoofd gezien)

                          Je begrijpt het niet. JIJ wilde diepgaande analyse van je foto's en zinvol commentaar daarop. Dan is mijn stelling dat je dan beter in Beoordeling had kunnen plaatsen want dat is daar min of meer verplicht. En niet in Showcase. Mij maakt het echt niet uit waar je ze neer zet.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Beelden en kritiek - showcase én fotobeoordeling

                            Oorspronkelijk geplaatst door Bart 26 Bekijk bericht
                            Elke professionele fotograaf is en blijft ook leren. Andere mensen hebben andere visies en daarvan kunnen vruchtbare kruisbestuivingen komen. Ik denk dat SC geen bedoeling heeft onwetende klant te plaatsen tegenover alwetende prof fotograaf. DIt zou wederom jammer zijn.

                            Dit kan toch geen bedoeling en criterium zijn om de foto te beoordelen? Als er even op een niet conventionele manier gefotografeerd wordt is in het foute vakje gestopt? Dit is toch onzin. Waar soms over kan gestruikeld worden...

                            Is showcase dan een arena waar BOE's en OOH's geroepen wordt? Brood en spelen dan? Komaan, daar wordt toch niemand beter van. Streng en kritiek slaat voor mij op visie en niet op tomaten of bloemen werpen.

                            Dat is juist het interessante, als een klimaat opgebouwd wordt dat gedreven is door nieuwgierigheid en openheid waardoor we bijleren en overdragen... Nu heb ik eerder het gevoel dat het gaat om "die hoort bij de club en die niet" of "dit beeld past in mijn buikgevoel van wat een goede foto is en wat niet"...
                            Kijk, ik wil hier foto's kijken, er zelfs een eigen visie bijschrijven, maar mijn idee is en blijft, dat als je in showcase post, je er van uit gaat dat daar je beste foto's staan, die dus eigenlijk voor niet veel verbetering meer vatbaar zijn. Daar hoeft m.i. dus geen beoordeling bij. Jij vind hem goed mits je hem daar post, en je komt eigenlijk toetsen of een ander hem goed vindt.

                            Oorspronkelijk geplaatst door Bart 26 Bekijk bericht
                            In de vragen die je stelt zie ik reflectie. Je denkt op deze manier na over fotografie. Ik denk dat iedere fotograaf via zijn persoonlijkheid, technische bagage en kunnen zulke vragen kan stellen bij beelden. Nogmaals, het is leerrijk om als fotograaf op deze wijze naar beelden te kijken. je eigen werk gaat erdoor vooruit.
                            Ik kijk meestal in fotobeoordeling mensen & modellen (vanuit interesse voor het onderwerp, niet zozeer modelfotografie, maar mensen in 't algemeen) en in de beginnershoek (omdat daar de foto's staan waar ik het meest uit kan leren). Het is altijd een interessant vraagstuk voor mezelf uit te maken wat er beter kan aan de foto van een ander.

                            Bij elke foto die ik de laatste 3 weken gemaakt heb, en 't zijn er ongeveer 500, heb ik geprobeerd te zoeken en te kijken... Hoe breng ik dit onderwerp op een goeie manier ? Soms lukt het, soms lukt het niet... Nadien zie ik nog vaak dat ik niet genoeg gezocht heb, maar sommige foto's kan je nu eenmaal niet maken zoals je ze zou willen, zeker niet bij reportages.
                            Het afgelopen jaar heb ik misschien 15 dagen bewust gefotografeerd. De andere dagen liep ik te snappen. Bewust fotograferen noem ik, weten waar je mee bezig bent en bewust een onderwerp kiezen en dat op een goeie manier proberen vast te leggen.

                            Ik probeer mijn eigen foto's te beoordelen, en als ik ze dan zelf niet showcasewaardig vind, kan ik ze hier nergens plaatsen. Ik ben geen beginner. Ik heb geen nood aan beoordeling, mits ik dat inmiddels zelf ook redelijk kan en als ik mijn foto niet showcasewaardig vind, is er niets meer over. Bovendien heb ik geen expositiedrang. Fotograferen doe ik voor mezelf, of voor anderen, die er om vragen.

                            Het kijken van foto's doe ik dus bewust om te leren. Ik lees nog dagelijks de commentaren van anderen, en ook daar leer ik nog uit, hoewel ik het soms wel eens roerend oneens durf te zijn, maar dan staat erbij waarom.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Beelden en kritiek - showcase én fotobeoordeling

                              Oorspronkelijk geplaatst door Bart 26 Bekijk bericht
                              Ik vind het leuk dat je het bevestigt. Dit exacte gevoel heb ik al een hele tijd. Dit is er ook de oorzaak van dat ik mijn pareltjes hier niet post. Die houd ik op m'n eigen naam op m'n eigen website. Ik vind het jammer dat ik dit onderscheid maak. Ik vind dit forum een fantastisch initiatief en leer hier heel veel, maar door deze oppervlakkigheden verbind ik m'n werk niet aan deze site. jammer...
                              Hoe weet je of de foto's op je website echt wel pareltjes zijn Je bent de enige die ze kan zien..... en wat hoopt iemand wiens website reeds vol met pareltjes staat hier dan nog te bij leren

                              Iemand die een slechte kritiek geeft op uw pareltjes "noot en roos" kent per definitie niets van fotografie. Zou het niet evengoed kunnen dat het gewoonweg geen pareltjes zijn
                              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                              Comment

                              Working...
                              X