Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Foto's afdrukken, moeilijke materie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Foto's afdrukken, moeilijke materie

    Ik doe binnekort mee aan een wedstrijd, kunstbende genaamd.
    En hiervoor moet ik een paar foto's indienen, ik wil ze laten afdrukken maar ik twijfel zo veel over juiste resolutie, pixel verhouding enzo...

    Bijvoorbeeld;
    Bij foto van
    40 x 60
    werkelijk papier formaat;
    40.6 hoog
    60.5 breed

    resolutie printer
    200 dpi

    optimale pixel verhouding
    3200 hoogte
    4765 breed

    Nu mijn vraag, ik gebruik paint shop pro XI
    hoe stel ik al deze dingen in ?
    en wat betekent lock aspect ratio ? bij mij staat het nu op 1 to 1 ???

    En ze zeggen rekening houden met 2mm beeldverlies aan alle kanten
    hoe kan ik er voor zorgen dat ik geen beeldverlies krijg ?
    kader rond doen ?
    een hoop vragen,
    maar ik wil de materie en instellingen om af te drukken begrijpen
    Pentax K7,Pentax K100d,18-55mm,Tamrac velocity 7,20giga geheugen,Tamron 24-135mm,Pentax Mz 50+35-72mm,minolta Z10, Sigma 30mm f1.4,Pentax 50mm f1.4, Sigma 24 mm f2.8, Batterygrip.

  • #2
    Re: Foto's afdrukken, moeilijke materie

    Als je foto 4765 x 3200 pixels is kan je bij eenafdrukkwaliteit van 200 dpi een fysieke afbeelding verwachten van 60 x 40 cm

    Lock aspect ratio is gewoon dat je beeldverhouding bvb. 2/3 behouden blijft; als je dus 1 zijde verkort/verlengd wordt de andere zijde in dezelfde verhouding aangepast zodat je beeld niet vervormt.

    Maar waarom kies je niet eerst afdrukvoorbeeld ? Zo kan je toch zien wat er op papier komt
    α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
    Flickr____No place to be

    Comment


    • #3
      Re: Foto's afdrukken, moeilijke materie

      kan een 60*40 goed afgedrukt worden met een 6 megapixel ?
      of moet ik toch voor een slagje minder gaan ?
      Pentax K7,Pentax K100d,18-55mm,Tamrac velocity 7,20giga geheugen,Tamron 24-135mm,Pentax Mz 50+35-72mm,minolta Z10, Sigma 30mm f1.4,Pentax 50mm f1.4, Sigma 24 mm f2.8, Batterygrip.

      Comment


      • #4
        Re: Foto's afdrukken, moeilijke materie

        let op, het is gebruikelijk bij wedstrijden om een witte rand rond de foto te laten en de foto op een zwarte passe partout te kleven... bij 30X40 passe partout neem je bijvoorbeeld een foto van max 35 aan de langste zijde...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: Foto's afdrukken, moeilijke materie

          Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
          let op, het is gebruikelijk bij wedstrijden om een witte rand rond de foto te laten en de foto op een zwarte passe partout te kleven... bij 30X40 passe partout neem je bijvoorbeeld een foto van max 35 aan de langste zijde...
          maar bij kunstbende mag je doen wat je wil.
          Ik heb dit gedubbel checked in het wedstrijd reglement
          Pentax K7,Pentax K100d,18-55mm,Tamrac velocity 7,20giga geheugen,Tamron 24-135mm,Pentax Mz 50+35-72mm,minolta Z10, Sigma 30mm f1.4,Pentax 50mm f1.4, Sigma 24 mm f2.8, Batterygrip.

          Comment


          • #6
            Re: Foto's afdrukken, moeilijke materie

            Oorspronkelijk geplaatst door aaron Bekijk bericht
            maar bij kunstbende mag je doen wat je wil.
            Ik heb dit gedubbel checked in het wedstrijd reglement
            je mag overal doen wat je wilt... binnen de normen van de afmetingen, maar als je een kans wilt maken...
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment

            Working...
            X