Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

kleurprobleem in XP

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • kleurprobleem in XP

    Na aankoop monitor HP LP 2475w en eye-one display2 heb ik uiteindelijk ±dezelfde kleuren tussen scherm en prints.
    Probleem is dat mijn foto's in lightroom en CS3 goed weergegeven worden maar als ik ze vanuit lightroom(AdobeRGB) exporteer naar JPEG(sRGB) en dan bekijk via XP (windows viewer) de saturatie lijkt toegenomen...

    Heb hier al liggen zoeken en proberen maar
    Of is het normaal dat XP de kleurprofielen gemaakt door de eye one niet ondersteunt?
    Alvast bedankt!
    Ondertussen hier oa dit gevonden:
    Als ik je probleem goed begrijp heb je volgens mij geen probleem .

    Waar jij volgens mij tegen aan loopt is het feit dat het met een wide gamut monitor pijnlijk duidelijk wordt hoe slecht non-colourmanaged applicaties de kleuren weergeven en hoe smal het gamut van sRGB eigenlijk is (dit komt het dichtste bij het gamut van non-colourmanaged applicaties).
    Een gewone monitor (met meestal een gamut ongeveer gelijk aan sRGB) geeft in deze non-colourmanaged applicaties ook geen nauwkeurige weergave maar het komt in ieder geval in de buurt omdat de gamut ongeveer even wijd is. Een wide gamut monitor zal overgesatureerde kleuren laten zien. De oorzaak hiervan is het verschil in gamut van je foto in bv. IE en de veel wijdere gamut van je monitor en het ontbreken van een vertaalslag.
    Last edited by saintlambert; 21 januari 2009, 11:05.
    Flickr

  • #2
    Re: kleurprobleem in XP

    Ik heb hetzelfde probleem.

    Het dure scherm maakt het bewerken van foto's voor bijv. een website er niet eenvoudiger op.
    Behalve als de "kijker" Firefox gebruikt.

    Groeten
    Mark

    Comment


    • #3
      Re: kleurprobleem in XP

      Oorspronkelijk geplaatst door mave Bekijk bericht
      Ik heb hetzelfde probleem.

      Het dure scherm maakt het bewerken van foto's voor bijv. een website er niet eenvoudiger op.
      Behalve als de "kijker" Firefox gebruikt.

      Groeten
      Mark
      Als je die foto's die je bewerkt, bewerkt in een programma dat color management ondersteunt is er toch geen probleem?
      Vroeger bekeek ik mijn foto's met Windows viewer, nu altijd in PS of lightroom of rmk en openen met firefox (waar je wel dit moet installeren)
      Ik ben nog steeds super content.
      Had vroeger eens uit een foto iets moeten wegwerken. Vond het mooi gedaan... Als ik het nu bekijk zit dat zwart (dat op mijn vorige monitor mooi egaal was) vol vlekken. Enige minpunt vind ik: When a completely black image is displayed, a slightly brighter patch can be seen only in a darkened room in the upper left hand corner. Bron Maar valt best mee en neem ik er graag bij voor die prijs...
      slaapwel
      Flickr

      Comment

      Working...
      X