Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon speedlight sb-80 dx + D300

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon speedlight sb-80 dx + D300

    Tot nu toe heb ik fotograferen met flitslicht zoveel mogelijk vermeden, maar nu krijg ik van iemand een Speedlight sb-80dx cadeau... zonder gebruiksaanwijzing .
    Kan iemand me uitleggen hoe ik die flitser op de D300 kan gebruiken? Wellicht zal een en ander niet volledig automatisch kunnen, dus : wat zijn de mogelijkheden van deze combinatie?
    Hartelijk dank!
    Bob
    Bob48
    ____________________________________
    Nikon D300 en wat Nikonglas

  • #2
    Re: Nikon speedlight sb-80 dx + D300

    Je kan - als je geregistreerd bent - op www.nikon.be de gebruikshandleiding gewoon downloaden.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon speedlight sb-80 dx + D300

      Je kan gewoon de flits op A zetten en je camera op M.
      Wel even je iso tegoei zetten (als je die wil veranderen moet je de flits aan en uit zetten. Tenzij er een handigere manier voor bestaat, die heb ik nog niet gevonden).

      Dan werkt alles gewoon perfect

      Comment


      • #4
        Re: Nikon speedlight sb-80 dx + D300

        Oorspronkelijk geplaatst door bob48 Bekijk bericht
        Tot nu toe heb ik fotograferen met flitslicht zoveel mogelijk vermeden, maar nu krijg ik van iemand een Speedlight sb-80dx cadeau... zonder gebruiksaanwijzing .
        Kan iemand me uitleggen hoe ik die flitser op de D300 kan gebruiken? Wellicht zal een en ander niet volledig automatisch kunnen, dus : wat zijn de mogelijkheden van deze combinatie?
        Hartelijk dank!
        Bob
        Probeer hier eens de handleiding op te halen op mijn registratie.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon speedlight sb-80 dx + D300

          Dank voor de antwoorden en voor de handleiding.
          Toch nog een vraagje. Iemand vertelt met dat de spanning in de hotshoe van de camera niet meer mag bedragen dat 6V. Klopt dit? (Ik heb er nog nooit van gehoord). Hoe meet je zoiets? Loop ik met die sb-80 dx dat gevaar ?
          Vriendelijke groet
          Bob
          Bob48
          ____________________________________
          Nikon D300 en wat Nikonglas

          Comment


          • #6
            Re: Nikon speedlight sb-80 dx + D300

            Absoluut geen gevaar, de SB80 is volkomen veilig voor de huidige generatie camera's.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon speedlight sb-80 dx + D300

              Als het goed is is de veilige spanning van Nikon 250V
              Voor mijn D200 wel althans, D700 nog niet gekeken.

              Maar het enigste wat niet werkt met je 80DX is ttl.
              Al de rest zou moeten werken meen ik.

              Greetz rich
              D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

              Comment


              • #8
                Re: Nikon speedlight sb-80 dx + D300

                Net een serietje proefopnamen gemaakt. Alles hopeloos overbelicht... zelfs met plafondflits. Ik vind ook niet hoe ik de sb-80dx op ISO 200 krijg. Ik heb dan wel weinig of geen ervaring met flitsers, maar erg gebruiksvriendelijk lijkt me dit toestel niet... maar ja, een gekregen paard mag men niet in de mond kijken.
                Iedereen die me nog wat praktische tips kan meegeven : heel hartelijk dank bij voorbaat.
                Groetjes
                Bob
                Bob48
                ____________________________________
                Nikon D300 en wat Nikonglas

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon speedlight sb-80 dx + D300

                  Bij mijn 80DX is het zo dat als ik de flits aanzet de iso waarde staat te knipperen. Dan kan ik ze dus ook aanpassen (met de pijltjes naar boven en beneden). Als je de iso dan juist hebt druk je op ok (midden van de 4-richting-knop) en zou hij goed moeten staan.
                  Je moet overigens wel je diafragma dat op de flitser staat overeen laten komen met wat je op de camera hebt. Dit diafragma kun je aanpassen door naar links of rechts te duwen (of boven en onder, ben niet 100% zeker).

                  Zorg wel even dat je de filtser op A zet en niet op M want dan gaat ie altijd gewoon een bepaalde hoeveelheid licht uitstralen zonder enige vorm van meting !

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon speedlight sb-80 dx + D300

                    Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
                    Als het goed is is de veilige spanning van Nikon 250V
                    Dat is inderdaad correct, en geldt ook voor de D700.

                    Comment

                    Working...
                    X