Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

fotobestanden opslaan en ordenen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • fotobestanden opslaan en ordenen

    Hoi, ik zit ergens mee. Sinds ik digitaal fotografeer (zo'n 5 jaar) heb ik overal dvd's slingeren (de meesten wel gebundeld in een mapje) met fotobestanden. De meeste foto's heb ik zelfs nog niet eens afgedrukt . Steeds moet ik weer foto's op dvd branden en erbij schrijven wat erop staat anders is het niet meer terug te vinden. Toch vind ik dit niet erg praktisch. Daarnaast ben ik bang voor verlies van de data nadat er meer jaren overheen gaan .

    Ik vind het vooral belangrijk dat ik mijn foto's op een veilige manier kan bewaren en beheren. Ik denk er bijvoorbeeld aan om een externe harde schijf aan te schaffen, zodat ik eens in de maand (of na een belangrijke gebeurtenis) mijn foto's vanaf de laptop op deze schijf kan zetten. Het liefst zou ik deze daarna nog in een brand/inbraakveilige kluis opbergen. Mijn laptop is een keer gestolen en hierdoor ben ik veel foto's kwijtgeraakt met het nodige verdriet .

    Daarnaast lijkt het mij prettig om alle foto's bij elkaar te kunnen beheren zodat ik ze kan ordenen op maand/jaar/gebeurtenis. Als ik dit voor mekaar heb, wil ik gaan afdrukken en plakken in fotoalbums .

    Ik kom niet verder dan de oplossing om een externe harde schijf en een brand/inbraak veilig kluisje aan te schaffen.
    Is dit ook de beste oplossing voor mijn wensen of weet iemand nog andere oplossingen?
    life is short, enjoy it
    __________________________________________________ __
    Canon EOS 60D & 300D; 85mm 1.8; 50mm 1.8; 17-50mm 2.8; 18-55mm 3.5-5.6, 580EXII

  • #2
    Re: fotobestanden opslaan en ordenen

    Het zal wel de beste oplossing zijn dan!
    life is short, enjoy it
    __________________________________________________ __
    Canon EOS 60D & 300D; 85mm 1.8; 50mm 1.8; 17-50mm 2.8; 18-55mm 3.5-5.6, 580EXII

    Comment


    • #3
      Re: fotobestanden opslaan en ordenen

      Oorspronkelijk geplaatst door Lonika Bekijk bericht
      Het zal wel de beste oplossing zijn dan!
      Inderdaad. Misschien nog een tweede externe schijf aanschaffen die je dan elders onderbrengt. Kost niks meer tegenwoordig.

      Comment


      • #4
        Re: fotobestanden opslaan en ordenen

        je hebt software nodig.... ordenen: Adobe Lightroom is hier een kei in, eventueel een synchronisatie sotware ( ik gebruik goodsync) en hardware...

        grote disk in je PC en externe disk als backup. Eventueel meerdere externe disken waarop je archiveert, als je de foto's weinig gebruikt...

        extern: USB 2.0 disk, NAS(network attached storage) of eSATA

        NAS is het handigst. je zet een locaal netwerkje op en via het netwerk kan je er met meerdere PC's aan...
        USB is het traagst maar universeel
        eSATA is het snelst... maar je moet een eSATA aansluiting hebben op je PC (of er ééntje toevoegen, bij laptop is dat moeilijker)
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment

        Working...
        X