Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fotos van de zonsopgang

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fotos van de zonsopgang

    Hey,
    Ik probeer al een tijdje fotos te trekken s'morgens vroeg als de zon begint op te komen. Dan heb je zo ongelooflijk mooie kleuren als je die ziet. Alleen als ik de foto trek lijkt het totaal niet op hetgeen ik met mijn ogen zie. Ipv. dat je alle soorten kleuren oranje, paars en geel enz ziet, zie ik enkel enkel maar iets dat op oranje lijkt en de rest van de bomen en het landschap ervoor is volledig zwart.

    Zijn er bepaalde tips of trucs om dit als een mooi geheel te fotograferen ?
    Ik ben nog niet zo lang bezig met fotografie, dus mijn excuses als dit mss een domme vraag is.
    Momenteel neem ik de fotos op ISO 800 - f3.5 - 1/60

  • #2
    Re: Fotos van de zonsopgang

    1) werk met een statief en verlaag je ISO waarde naar 100 of 200 (de lange sluitertijd maakt toch niet uit als er niets beweegt)

    2) nog vroeger beginnen foto's nemen, je ogen passen zich beter aan aan al dat moois dan je camera dit doet

    3) later tijdens de ochtend: soms onderbelichten (als de lucht meer dan 60% van de foto beslaagt, durf ik nogal eens onderbelichten om de kleuren duidelijker te laten worden)

    4) time - time - time, doe eens een sessie waarbij je in het pikdonker begint (zo doe ik het altijd), en je zal merken wanneer het op z'n mooist is Ik zorg er voor ochtendsessies meestal voor dat ik ter plaatse ben VOOR het ook maar licht begint te worden aan de horizon.

    5) scherpstellen in het donker kan door hyperfocaal te werken. Dit kan wel pas als er al enigszins wat licht is, aangezien je je diagragma gaat opdrijven naar f/8 tot f/16 om meer scherp te krijgen.... dit gaat dan weer ten koste van je sluitertijd (zie bij mijn toestel toch binnen de 30 seconden moet blijven..)

    6) je neemt foto's tegen de zon in, alles van planten en bomen dat tussen de lens en de zon staan gaan als zwarte sillouettes verschijnen op de foto, als je dit niet wilt kan je het fenomeen HDR gaan bestuderen. Daarmee behaal je al snel zo'n resultaat: http://forum.belgiumdigital.com/f40/...dr-244341.html

    Bekijk de exif van deze foto's eens en vergelijk de tijdstippen met de kleuren die je ziet in de foto's:


    Forum voor natuur- en landschapsoto's. Kies door middel van de prefix of je ze wil laten beoordelen of enkel showen..

    Last edited by RikH; 12 januari 2009, 13:48.
    Mijn foto's
    Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

    Comment


    • #3
      Re: Fotos van de zonsopgang

      Ahaaaaa,
      Ik denk dat ik dus met mijn sluitertijd ga moeten spelen, want tot nu toe ben ik altijd maar tot 1/60 gebleven.
      Ik heb dat artikel gelezen van dat hyperfocaal, maar dat is me nog niet 100% duidelijk met al die berekeningen en toestanden.

      En ik vind je HDR foto echt wel ferm !

      Greetz,
      Bart

      Comment


      • #4
        Re: Fotos van de zonsopgang

        Ik kreeg over deze thread nog een vraag via pm die ik toch hier ga beantwoorden:

        "wat is hyperfocaal"

        't is een manier van scherpstellen zodat er zoveel mogelijk in beeld scherp is...

        Als je een klein diafragma (grote getal bij F/x zoals F/11 - F/16) gebruikt zal je altijd van een bepaalde afstand tot in de oneindigheid "aanvaardbaar scherp" in beeld hebben.

        voorbeeld: stel je gebruikt een kitlens op 17mm om een landschap te fotograferen:

        Niet hyperfocaal: 17mm - f/10 - scherpstellen op 1 meter voor de lens: scherpte diepte: slechts van 0.6m tot 2.8meter van de lens. je scherpte loopt dus niet door tot aan de horizon...

        Wel hyperfocaal: 17mm f/10 scherpstellen op een onderwerp 3 meter voor de lens: alles vanaf 1.01 meter van de lens tot in het oneindige gaat aanvaardbaar scherp op de foto staan.

        Dus als het te donker is voor je lens om op iets te kunnen scherpstellen dan stel je je lens gewoon in op 17mm en stel je scherp (manuele focus) op meer dan 2 meter. diafragma op f/10 en vervolgens neem je je foto.
        Mijn foto's
        Canon 500D |8mm fish | 10-22mm | 17-55/2.8 | 35/1.4 | 70-300 DO |Speedlite

        Comment


        • #5
          Re: Fotos van de zonsopgang

          of neem een zaklantaarn mee, schijn op een onderwerp op meer dan drie/vier meter afstand en stel daar scherp op.
          moest later wel aan de Politie uitleggen wat ik aan het doen was, maar het werkt hoor.
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: Fotos van de zonsopgang

            Er zijn zoveel zaken waarop je moet letten om een mooie zonsondergang foto te maken.

            Meestal heb je ook meer nodig dan alleen een mooie zonsondergang of zonsopgang. Ga zoeken naar een interessant onderwerp om op de voorgrond te plaatsen. Je krijgt tegenwoordig maar al te vaak foto's te zien van een mooie oranje of roze lucht, maar eigenlijk zeggen die foto's niet veel. Gebruik hierbij grijsverloopfilters om meer detail in je voorgrond te krijgen.

            Hou ook rekening met je compositie. Je plaatst je zon bijvoorbeeld zelden in het midden van de foto (x-as). Gebruik ook de regel van derden om je horizon te plaatsen, meestal wil je die ook niet in het midden (y-as).
            Vergeet niet dat je met de ogen selectief ziet. Vaak spreken mensen erover hoe prachtig de zonsondergang was die ze hebben gezien, maar wat ze niet gezien hebben is die electriciteitspaal links en die lelijke hangar rechts. Op een foto zie je alles, dus je moet dergelijke storende elementen proberen te vermijden.
            Portfolio, workshops & fotoreizen: www.bartheirweg.com - Beeldenbank: library.bartheirweg.com

            Comment

            Working...
            X