Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D60 of Canan 1000D Nodige accessoires voor beginneling

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D60 of Canan 1000D Nodige accessoires voor beginneling

    Hallo allemaal,

    Ik ga binnenkort een D60 of een 1000D kopen. Deze keuze heb ik gemaakt na me overal grondig geďnformeerd te hebben. De uiteindelijke beslissing zal afhangen van hoe de toestellen aanvoelen in mijn handen.
    Het is (op dit moment) nog niet mijn bedoeling om heel ver te gaan in het fotograferen en ik denk dat ik voor lange tijd voldoende zal hebben aan een instapmodel D60/1000D. Ik wil dus nu nog enige accessoires om verder comfortabel foto's te kunnen nemen.

    Deze vraag gaat dus over de nodige accessoires:

    Geheugenkaart: Ik dacht aan een Scandisk 8Gb ultra II voor 22,5 euro. Deze lijkt mij een goede keus qua prijs-kwaliteit-kwantiteit. Transmissiesnelheid met de pc is niet echt belangrijk dus lijkt het mij niet nodig om voor een extreme III te gaan. Ook 8Gb lijkt na onderzoek voldoende groot.

    Draagtas: Zal ik ergens wel vinden voor een 30 tal euro. Misschien hebben jullie suggesties?

    Filter: Is dit echt nodig? Enige merkelijke voordeel voor een beginneling lijkt de bescherming van de lens.... Ik ben benieuwd naar jullie mening?

    Reinigingsmateriaal: Er is vanalles op de markt. Wat raden jullie aan vanuit jullie ervaring?

    Een extra accu vind ik niet noodzakelijk.

    Ik zit veel in zonnige gebieden/woestijn -> een extra bescherming van de lens tegen de zon is misschien wel aangeraden? Enige suggesties?

    Alvast bedankt!!

  • #2
    Re: Nikon D60 of Canan 1000D Nodige accessoires voor beginneling

    kijk es in deze topic:
    Forum voor discussies, vragen en antwoorden over accessoires van digitale camera's. Accessoires zijn zaken die rechtstreeks aan de camera kunnen gekoppeld worden zoals bv. flitsers, statieven, geheugenkaarten en ook fotoprinters maar geen pcs.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D60 of Canan 1000D Nodige accessoires voor beginneling

      Ten eerste zou ik wel wat geld uitgeven aan een degelijk stofdichte tas. Zeker als je in "gevaarlijke" omstandigheden zoals woestijn zit, is een degelijke tas een must.
      Ik weet niet of er standaard een zonnekap meegeleverd wordt met die toestellen die je noemt, maar ook dat is in zonnige gebieden verplichte kost. En eigenlijk altijd! (De mijne zitten altijd op mn lenzen!
      Een uv-fliter kan idd bescherming bieden, maar kan evengoed voor veel problemen zorgen (flare). Voor een goedkope kitlens zou ik dat nu niet echt doen...
      Een zacht borsteltje zal ook noodzakelijk zijn om zand af te borstelen. Eender welk merk zal voldoen.

      grz
      Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D60 of Canan 1000D Nodige accessoires voor beginneling

        Al geweldig bedankt!

        Ok, dus voor de tas zal ik naar een iets degelijker model zoeken.

        De UV filter laat ik dan voorlopig even achterwege.

        Voor de zonnekap ben ik even gaan kijken op de Nikon website. Voor de Nikkor objectieven zijn heel wat zonnekappen beschikbaar.
        Geldt hier de regel hoe groter hoe beter? (Groter betekent wel moeilijker handelbaar, dus ergens moet er een soort 'ideaal' bestaan. Kunnen jullie iets aanraden? Volstaat het kleinste model, of beter iets groter?)
        Sommige zonnekappen hebben ook een speciale vorm: zijn deze beter? hebben deze enig voordeel?

        Groeten

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D60 of Canan 1000D Nodige accessoires voor beginneling

          De ideale zonnekap is je lensdeksel! Geen mogelijkheid tot reflecties in je lens. Even serieus: een zonnekap moet zo groot mogelijk zijn zonder het licht in de breedste stand (meest uitgezoomd) van je lens af te blokken. Normaal kun je wel terugvinden wat de meest geschikte zonnekap voor een bepaalde lens is. Vaak zal er op de site wel een vermelding staan bij de accessoires ed. In de winkel zullen ze het juiste type ook wel weten.

          grz

          Brecht
          Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D60 of Canan 1000D Nodige accessoires voor beginneling

            Oorspronkelijk geplaatst door de Jean Bekijk bericht
            Sommige zonnekappen hebben ook een speciale vorm: zijn deze beter? hebben deze enig voordeel?
            Gewoon die kopen die bij je lens hoort.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D60 of Canan 1000D Nodige accessoires voor beginneling

              De ideale zonnekap is je lensdeksel! Geen mogelijkheid tot reflecties in je lens.
              Zal ik in overweging nemen al het echt te zonnig is!

              Op de Nikon website staat voor de betreffende lens (16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX NIKKOR ), 1 zonnekap ( Lens Hood HB-39 ) als accessoire.

              Mag/moet ik er dan van uit gaan dat dit de enige zonnekap is die goed is met deze lens? Deze zonnekap (HB 39) heeft namelijk een 'speciale' vorm en ik had eigenlijk liever een 'eenvoudige' zonnekap gehad. Die zien er iets robuuster uit...

              Waarom eigenlijk deze speciale vorm?

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D60 of Canan 1000D Nodige accessoires voor beginneling

                Oorspronkelijk geplaatst door de Jean Bekijk bericht
                Zal ik in overweging nemen al het echt te zonnig is!

                Op de Nikon website staat voor de betreffende lens (16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX NIKKOR ), 1 zonnekap ( Lens Hood HB-39 ) als accessoire.

                Mag/moet ik er dan van uit gaan dat dit de enige zonnekap is die goed is met deze lens? Deze zonnekap (HB 39) heeft namelijk een 'speciale' vorm en ik had eigenlijk liever een 'eenvoudige' zonnekap gehad. Die zien er iets robuuster uit...

                Waarom eigenlijk deze speciale vorm?
                Zonnekappen hebben dergelijke vorm om twee redenen:
                Je sensor is rechthoekig en niet vierkant (vandaar dat de kap niet symetrisch is)
                In de groothoekstand mag de rand van de zonnekap niet in beeld zijn.
                Hou het bij de kap die vermeld staat als accessoire.

                Een filter ter bescherming van je lens zou ik niet achterwegen laten. De lens die je vermeldt is niet echt gratis. Een ongelukje en je hebt een mooie ster in je frontelement.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D60 of Canan 1000D Nodige accessoires voor beginneling

                  Oorspronkelijk geplaatst door de Jean Bekijk bericht
                  Zal ik in overweging nemen al het echt te zonnig is!

                  Op de Nikon website staat voor de betreffende lens (16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX NIKKOR ), 1 zonnekap ( Lens Hood HB-39 ) als accessoire.

                  Mag/moet ik er dan van uit gaan dat dit de enige zonnekap is die goed is met deze lens? Deze zonnekap (HB 39) heeft namelijk een 'speciale' vorm en ik had eigenlijk liever een 'eenvoudige' zonnekap gehad. Die zien er iets robuuster uit...

                  Waarom eigenlijk deze speciale vorm?
                  De vermelde kap is idd de beste. En wat betreft robuustheid: ik heb beide types, en de 'petal'-type (zo heten die dingen) zijn veel steviger dan de gewone ronde... (toch bij sigma dan). En ze geven ook nog eens iets meer bescherming. Want een gewone ronde mag maar zo lang zijn als de kortste plaats van die bloemvorm. (de grootste beeldhoek zit in de diagonaal van je sensor).

                  grz
                  Twee Olympus bakjes; Enkele Olympus en Sigma bokalen variërend van 14 tot 200mm; Wat lichtjes en een zakje bijhorend speelgoed.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D60 of Canan 1000D Nodige accessoires voor beginneling

                    Oki,
                    Klinkt allemaal zeer aannemelijk en ik weet nu dus al heel wat meer.

                    De zonnekap ligt dus vast, die heb ik voor 19 euro (voor de Nikon welteverstaan).
                    Een tasje heb ik ondertussen ook al gevonden: Lowe pro Topload zoom 1 voor 20 euro. Dit is een klein tasje, enkel voor de camera, dit lijkt mij wel handig.
                    De kaart wordt een scandisk 8Gb Ultra II voor 21 euro
                    De camera kost 400 euro.

                    Blijft het filter. Dit zal ik voor de zekerheid ook maar nemen. Dan kan ik er een beetje met experimenteren ook. Maar welke neem ik? Moet ik ergens op letten? Moet ik bepaalde merken mijden? Of neem ik gewoon de goedkoopste?

                    Al geweldig bedankt, ik voel me nu al stuk zekerder in mijn beslissingen!!
                    Groeten

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D60 of Canan 1000D Nodige accessoires voor beginneling

                      Wat betreft die tas zou ik je toch een model willen aanraden dat ook nog de nodige accessoires kan bevatten. Dit hoeft helemaal geen lomp geval te zijn of duur. Sinds ik mijn heuptas van Lowepro heb aangeschaft gebruik ik nooit nog mijn grote fototas. Deze is zeer betaalbaar (iets van een 30 euro), is zeer draagbaar (rond de heup dus geen lastig gewicht op de schouder of de rug), water-en stofdicht en perfect te combineren met nog een rugzak voor kledij, eten, drinken,...

                      Als ik zie dat je vooral in woestijnachtige gebieden werkt, zou ik je toch willen aanraden om een reservebatterij te overwegen. Er zijn wel degelijk goede merkvreemde exemplaren te verkrijgen die niet te duur zijn. In feite is dit een must. Het zal je maar overkomen dat je midden in de woestijn met een platte of defecte batterij zit. Het is mij een keer overkomen op het topje van een berg in de Alpen en ik garandeer je, toen ik mijn frustratie had gebotvierd was die berg gerust enkele meters lager ....

                      Persoonlijk zou ik ook opteren voor 2 kaartjes van 4 GB , als er dan 1 defect raakt heb je nog altijd die tweede, maar ik geef toe, dit is voor discussie vatbaar.

                      en tot slot, als je opteert voor Canon, is het prijsverschil tussen een 1000D en een 450D (of 400D) echt zo groot? Maar de 1000D is zeker ook een goed toestel.

                      Dus samengevat, overweeg voor trektochten een heuptas en ga zeker voor een tweede batterij.
                      Last edited by Appendix; 12 januari 2009, 22:46.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D60 of Canan 1000D Nodige accessoires voor beginneling

                        Oorspronkelijk geplaatst door de Jean Bekijk bericht
                        Oki,
                        Klinkt allemaal zeer aannemelijk en ik weet nu dus al heel wat meer.

                        De zonnekap ligt dus vast, die heb ik voor 19 euro (voor de Nikon welteverstaan).
                        Een tasje heb ik ondertussen ook al gevonden: Lowe pro Topload zoom 1 voor 20 euro. Dit is een klein tasje, enkel voor de camera, dit lijkt mij wel handig.
                        De kaart wordt een scandisk 8Gb Ultra II voor 21 euro
                        De camera kost 400 euro.

                        Blijft het filter. Dit zal ik voor de zekerheid ook maar nemen. Dan kan ik er een beetje met experimenteren ook. Maar welke neem ik? Moet ik ergens op letten? Moet ik bepaalde merken mijden? Of neem ik gewoon de goedkoopste?

                        Al geweldig bedankt, ik voel me nu al stuk zekerder in mijn beslissingen!!
                        Groeten
                        of je koopt geen filter en gebruik uw zonnekap als bescherming

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D60 of Canan 1000D Nodige accessoires voor beginneling

                          Zo een heuptas lijkt inderdaad geen slecht idee. Daar had ik nog niet aan gedacht en die heeft inderdaad een aantal voordelen. Ga ik zeker eens uitproberen. Als je spreekt van accessoires, waar denk je dan aan? Buiten een reinigingsdoekje, reserve kaart en batterij kan ik mij zo niet echt iets noodzakelijks voor de geest halen. En die krijg ik wel in de Lowepro top load zoom 1 dacht ik.

                          Wat die kaart van 8 Gb betreft. Je argument dat je een backup hebt met 2 kaartjes van 4 is waar maar ik heb nog nooit last gehad van een defect flash geheugen... Maar ja voor alles moet een eerste keer zijn. Ik speel graag op veilig maar dat is er iets over... soms gebeuren er nu eenmaal dingen.

                          De extra accu ga ik wel aankopen. Ik weet niet wat de werkelijke autonomie is van zo een accu maar lijkt mij dus wel interessant.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D60 of Canan 1000D Nodige accessoires voor beginneling

                            Tas ongeveer 2 maten te groot kopen, anders krijg je een hele collectie tassen....
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D60 of Canan 1000D Nodige accessoires voor beginneling

                              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              Tas ongeveer 2 maten te groot kopen, anders krijg je een hele collectie tassen....
                              LOL. Je spreekt zeker uit ervaring en ik krijg nen enorme "deja vue".
                              Hubert

                              Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                              Comment

                              Working...
                              X